mover caravan kapot door verkeerd aansluiten accu

Beste forumleden,
Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de mover van onze caravan verkeerd heb aangesloten. Kan dus zo in de top-tien van de grote blunders discussie onderwerp.Plus en min verwisseld.
Resultaat een stinkende relaiskast van Go2 (Truma) RH1/0.1. Mover doet het dus niet meer. Nieuwe relaiskast kost meer dan 400 euro! Alleen daarom al wil ik proberen de boel te repareren dus de relaiskast opengemaakt. De zekering van 150A die in de voedingslijn is opgenomen is nog heel. Dat vind ik verbazingwekkend. Er is overigens geen schema te vinden van de bedoelde Go2.
Twee schottky dioden gehalveerd. Stukjes lagen nog in de kast. Mijn vrouw heeft de stukjes bij elkaar gepuzzeld en kwam tot het volgende type: V80SQ045. Is een 8A/45V type.
Verder denk ik dat ook de twee mosfets IRFP4004 kapot zouden zijn. Ook de TVS diode de 5KP18CA: 18V werkspanning bi-directioneel, die parallel over de plus en min van de voeding zit zou, als het goed is, in kortsluiting zijn gegaan. Ik weet niet of die kortsluiting definitief is, of zelf herstellend of met een korte stroompuls weer "terug" komt. Er zitten nóg twee dezelfde TVS-en: één over de min en plus van motor 1 (aansluiting 1-2) en de min en plus van motor 2 (aansluiting 3-4).
De twee TVS-en over de motoren geeft een normale ohmse waarde. Die over de voedingsspanning geeft 1600 ohm. Alles gemeten met DMM in diodestand.
De schottky dioden is overduidelijk.
De mosfets durf in-circuit ik niet te testen met een DMM al weet ik hoe ik dat moet doen. Desolderen zal niet gaan omdat ik hier maar de beschikking heb over alleen een 30W soldeerbout en wat soldeer.Volgens mijn schouwing denk ik dat ik met een twee-laags PCB te maken heb.
Is uberhaupt een Fet in-circuit te testen zonder schade aan te richten?
Bovendien heb ik ergens op internet gelezen dat de schakeling van een mover alleen in zijn geheel te testen is mét de beide motoren aangesloten. Zijn de motoren niet aangesloten zijn dan gaat zou het "op slot" gaan. Het zou dan een intelligent board betreffen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Tot slot zitten er vier relais op. Ik neem aan voor: vooruit, achteruit, rechts en links aansturing der motoren.
Kan helaas momenteel op deze locatie geen foto's uploaden. Ik blijf het dezer dagen proberen. Is er voldoende info om een reactie te vragen? Bij voorbaat dank.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Anoniem

Ik zou als eerste de V80SQ045 vervangen en dan de mover voorzichtig testen (op een goed aangesloten accu :-)) met een 12 Volt koplamp in serie en de motoren afgekoppeld. Mocht er dan nog iets in sluiting liggen dan gaat de lamp fel branden en weet je dat je verder moet zoeken. Dan zou de 5KP18CA diodes de oorzaak kunnen zijn.

in die mosfets zit een body diode welke overleden kan zijn, verder hoeven die niet persé stuk te zijn gegaan. als deze nog goed meet zou ik er niet meteen vanuit gaan. t zijn nogal stevige dingen met 350A max..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De zekering van 150A die in de voedingslijn is opgenomen is nog heel. Dat vind ik verbazingwekkend.

Ik niet... :)
De meeste onderdelen in de schakeling zullen het veel eerder opgeven als die zekering. Zeker al je de boel aansluit zoals niet de bedoeling is...
(een 150A zekering gaat pas bij sluitingen > 300A kapot. Dan zijn bijna alle overige onderdelen al lang gefrituurd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

HenkR, Testman en Arco, dank voor jullie reactie.
@HenkR: Ga ik doen. Goede tip.
@Arco: Ik wil heel graag de wetenschap vernemen waarom een 150A pas bij >400A de geest geeft. Ben nog maar een gemiddelde leek op electronicgebied maar ik leer steeds weer bij.
@Testman: Een geruststellende gedachte. Hoop inderdaad dat de V80QS045 als enige kapot zijn.
Kan momenteel niet de boel gaan repareren of de onderdelen bestellen. Zal later worden. Wel is het mij gelukt om een aantal foto's te uploaden. Ik hoop dat de afbeeldingen voor zich spreken.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Shiptronic

Overleden

Zekering zit er ook voor bescherming van de kabels, niet je apparatuur.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

De stroom die een zekering kan verstouwen voordat 'ie kapot gaat hangt van de tijdsduur af; voor heel korte tijd kan hij wel het tienvoudige aan...
(links procenten belasting, onder tijdsduur in seconden)
Zekering is inderdaad voor bescherming van bedrading en accu, om te zorgen dat er niets ontploft of in brand vliegt. (niet voor bescherming van de electronica)

https://www.lnl.com/howto/images2/graph1.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 september 2018 18:33:19 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

is die kleine rode zekering nog wel goed? dat lijkt een zekering van een hulpvoeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bekijk eens je koudstartstroom van je accu. 765A. Heel normaal dat een 8A diode je dan om de oren vliegt als deze gewoon in doorlaat komt te staan. Als je goed kijkt zijn dat meer dan waarschijnlijk blusdiodes.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Een 150A zekering kan gedurende 10mS bijna 1800A hebben... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco: Dank voor uw heldere uitleg. Die grafiekjes maken een hoop duidelijk.
@ BKB: Dank voor uw reactie. De gevolgen van mijn domme fout is dus niet zo verwonderlijk.
@ Shiptronic: Dat een zekering beschermt tegen kabels en accu is mij duidelijk. Ik altijd gedacht dat een zekering ook de apparatuur beschermde. Ook hier weer wat geleerd.
@ Testman: Inderdaad scherp gezien. Had ik nog niet opgemerkt. Dank. Ga hier morgen naar kijken. Ik laat de uitkomst weten.
Onderstaande foto van een der mosfets is nu ook gelukt om te uploaden. Hij lijkt mij ook warm geworden. Hopelijk heb ik het mis.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Ik zou nog laten weten of de kleine rode zekering, die door heer Testman scherp is gespot, nog heel is. Welnu, gelukkig nog heel. Weer een zorg minder.
Rest mij jullie allemaal te bedanken voor de leerzame reacties.

Groetjes,
Twan.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

als je ohms geen lage waarde tussen Drive en Source meet op die fets is het wrs nog goed ermee. de middelste en rechter poot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als je ohms geen lage waarde tussen Drive en Source meet op die fets is het wrs nog goed ermee. de middelste en rechter poot.

@ hr. Testman. Oké, Ga ik morgen doen. Ik kan de mosfets echter niet desolderen. Moet dus in-circuit meten.Is dat een bezwaar? Het lijkt mij dat de verbonden onderdelen met de Drain en Source dan wel van invloed kunnen zijn of heb ik het helemaal mis?
Bedankt voor uw aanvullende informatie.
Twan.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
bprosman

Golden Member

Als hij in volle sluiting ligt (0 Ohm) dan is de rest wat er omheen hangt niet meer van invloed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

in normale DC apparatuur waar de kans bestaat dat de klant de + en - verwisselt, zit meestal een diode in sper op de printplaat in serie met de zekering.

als je dan de spanning verkeerd aansluit, kan er slecht 0.6V over de electronica in inverse spanning komen en dan gaan de zekering ingrijpen (hopelijk voor de diode uit elkaar spat).

ik zou dus alle diodes gaan nameten en vervangen.
dat die kleine zekering nog heel is, vind ik nu niet echt geruststellend, ik had liever gehad dat die open was, dan had je het probleem al

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 september 2018 07:32:55 schreef fcapri:
......
dat die kleine zekering nog heel is, vind ik nu niet echt geruststellend, ik had liever gehad dat die open was, dan had je het probleem al

En dan was de kans op schade in de rest van de schakeling ook weer wat kleiner.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@ hr. bprosman: fets liggen niet in sluiting. Linkerfet meet 675Ω rechterfet meet ≤1600Ω. (in-circuit gemeten).
@ hr. fcapri: de kleine rode zekering heeft een waarde van 250V/12A en is nog heel. Die geruststelling van mij over die zekering moet ik dus terugnemen. Ondertussen alle overige zekeringen diodes getest met de DMM op diodestand en geven in doorlaatrichting zo'n 662 aan. Zoals op een van de foto's is te zien zijn beide V80SQ945 al uit elkaar gespat.
@ bfbk: de drie 5KP18CA (TVS diodes) lijken ook goed. Alhoewel diegene die over de voeding staat een andere waarde meet:1600Ω. Daar ben ik niet zeker van. Kan het hier momenteel niet uitsolderen. Overigens is dit dezelfde waarde die ik meet over de rechterfet drain - source.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Ondertussen alle overige zekeringen getest met de DMM op diodestand en geven in doorlaatrichting zo'n 662 aan

Sorry, het woord "zekeringen" moet natuurlijk "dioden"zijn.
Aan allen: dank voor uw reacties.
Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Shiptronic

Overleden

Als je de Edit knop gebruikt, kan je zelf foutjes in je post oplossen, zonder eronder opnieuw te posten .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou denken dat de mosfets (zijn het er inderdaad twee?) in serie staan zodanig dat bij verkeerd aansluiten van de voeding de body diodes in serie staan en gaan geleiden.... Ook die hebben een knauw gehad.

Zeners die in sluiting gaan, zijn permanent. Gaat niet vanzelf over.

Mosfets die kapot gaan, gaan vaak in sluiting. Dus meet D-S door in diode stand. Meestal zie je, ook in-circuit, een diode en "open".

Voor al deze onderdelen geldt dat ze de neiging hebben om in kortsluiting te gaan als ze kapot gaan. Dan wordt de stroom NOG groter, maar de hoeveelheid energie (spanning is bijna nul!) wordt veel minder. Als dit lang genoeg aanhoudt, dan gaan ze een tweede keer kapot en dit keer "open". Maar dan is die 150A zekering aan de beurt, dus eerlijk gezegd gok ik dat dit nog niet gebeurd is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor uw reacties.
@ Shiptronic: bericht aangepast. Knop(pen) gevonden :)
@ rew: Er zijn twee mosfets aanwezig. Beide IRFP4004. Zie mijn derde foto. Linker meet in diodestand over D-S: 903. de rechter meet in diodestand over D-S: 1600. Beiden in-circuit gemeten.
Wat bedoelt u met "body diodes"? en welke zijn dat in mijn geval?
Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Arco

Special Member

Dat zijn de interne diodes tussen D en S...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco: Duidelijk antwoord over de body diodes. Wordt dus de interne diodes van de mosfet mee bedoeld. 8)7 Thanks heren.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!