Beste forumleden,
Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de mover van onze caravan verkeerd heb aangesloten. Kan dus zo in de top-tien van de grote blunders discussie onderwerp.Plus en min verwisseld.
Resultaat een stinkende relaiskast van Go2 (Truma) RH1/0.1. Mover doet het dus niet meer. Nieuwe relaiskast kost meer dan 400 euro! Alleen daarom al wil ik proberen de boel te repareren dus de relaiskast opengemaakt. De zekering van 150A die in de voedingslijn is opgenomen is nog heel. Dat vind ik verbazingwekkend. Er is overigens geen schema te vinden van de bedoelde Go2.
Twee schottky dioden gehalveerd. Stukjes lagen nog in de kast. Mijn vrouw heeft de stukjes bij elkaar gepuzzeld en kwam tot het volgende type: V80SQ045. Is een 8A/45V type.
Verder denk ik dat ook de twee mosfets IRFP4004 kapot zouden zijn. Ook de TVS diode de 5KP18CA: 18V werkspanning bi-directioneel, die parallel over de plus en min van de voeding zit zou, als het goed is, in kortsluiting zijn gegaan. Ik weet niet of die kortsluiting definitief is, of zelf herstellend of met een korte stroompuls weer "terug" komt. Er zitten nóg twee dezelfde TVS-en: één over de min en plus van motor 1 (aansluiting 1-2) en de min en plus van motor 2 (aansluiting 3-4).
De twee TVS-en over de motoren geeft een normale ohmse waarde. Die over de voedingsspanning geeft 1600 ohm. Alles gemeten met DMM in diodestand.
De schottky dioden is overduidelijk.
De mosfets durf in-circuit ik niet te testen met een DMM al weet ik hoe ik dat moet doen. Desolderen zal niet gaan omdat ik hier maar de beschikking heb over alleen een 30W soldeerbout en wat soldeer.Volgens mijn schouwing denk ik dat ik met een twee-laags PCB te maken heb.
Is uberhaupt een Fet in-circuit te testen zonder schade aan te richten?
Bovendien heb ik ergens op internet gelezen dat de schakeling van een mover alleen in zijn geheel te testen is mét de beide motoren aangesloten. Zijn de motoren niet aangesloten zijn dan gaat zou het "op slot" gaan. Het zou dan een intelligent board betreffen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Tot slot zitten er vier relais op. Ik neem aan voor: vooruit, achteruit, rechts en links aansturing der motoren.
Kan helaas momenteel op deze locatie geen foto's uploaden. Ik blijf het dezer dagen proberen. Is er voldoende info om een reactie te vragen? Bij voorbaat dank.