mover caravan kapot door verkeerd aansluiten accu

EricP

mét CE

Daar heb je gelijk in. Maar de 'grote' klem, past wel over de 'kleine' pool. Die erop. De andere vervolgens ertegen om te ontdekken daat-ie er niet op past... Het kwaad is (met electronica) reeds geschiedt. Zonder dat de klemmen vast zaten.
Andere variant: accu klem verder open buigen of vullen met een krom gebogen ring. En de laatste: accu met de polen verkeerd om (productie foutje). En het ergste... niet door mij verzonnen, maar in het veld tegen gekomen.

[offtopic]Generatortje, meters deden het niet meer, accu werd niet meer geladen. Aan boord staan start accu's van generatoren doorgaans constant aan de lader - eis. De boordsleutelaar (jawel, met papieren) kwam er niet uit. Afijn, lader stuk. Hmz... raar... deze gaan nooit stuk. Accuspanning... Is normaal. Hmz... de meter zegt -12.xV. Da's best raar als de rode op de + zit...
Dat was dus diegene met de opgevulde klem. Waarop ik dan dus vraag: waarom zit die accu zo om? Nou ja, de vorige was stuk. Toen hebben we deze gekregen en andersom past-ie niet, dan zijn de kabels te kort. Dus het moet zo om... Tsja... ach... De startmotor wordt er niet warm of koud van. Een dynamo is er lang niet altijd (want staat toch altijd onder lading). De meters (klassiek VDO spul) hebben het overleefd. De alarmeringen hadden hun eigen voeding vanuit een PLC-iets en dat ging dus ook goed. Enige dodelijke slachtoffer was de lader.
Maar je staat wel ff raar te kijken... :)[offtopic]

@EricP, @Lambiek en @BB,

Allereerst mijn insteek van mijn doel. Ben zeker niet ervan uitgegaan dat ik het zou kunnen fiksen maar wie weet? anders zijn het voor mij grote (weliswaar dure) leermomenten over kennis vergaren van de diversen componenten. Dit project is voor mij inderdaad een maatje te groot. Toch ben ik met de tips en empathie voor deze leerling weer een eindje verder. Hieronder mijn bevindingen.

Heb voor de voeding nu een van mijn labvoedingen eraan gehangen die een stroom kan leveren van 3A. Voeding op 13V gezet.

Heb de fets eruit gesoldeerd. Handmatig stuk voor stuk de relais bekrachtigd en je hoort ze allemaal klikken.

Hierna de beide drain en source op de print overbrugd met een draadje zoals getiopt. Aan 1&2 en 3&4 motortjes van 45mA gehangen waarvan de oneven cijfers de gnd is.
Nogmaals handmatig de relais bekrachtigd. Linker paar zorgt dat de linker motor, afhankelijk welke je van de twee bekrachtigd, voor- of achteruit gaat. Het rechterpaartje idem voor de rechtermotor dus dat werkt.
Het is dus zeer aannemelijk dat, in tegenstelling tot mijn eerdere berichtgeving, hiermee de caravan wordt gestuurd: bijv. linksom: linkermotor achteruit, rechtermotor vooruit zoals BB al heeft uitgelegd.
Heb met veel moeite de smd componenten kunnen ontcijferen. De print zit onder een dikke laag beschermfilm.

Dan de 16-pins IC's.
De ULN2003a zijn inderdaad drivers. Zie onderstaande datasheet

datasheet ULN2003.pdf

Heb ze gemeten. Drie van deze IC's geven op out 1 t/m out 7 0V. Moet erbij zeggen dat er in een van de drie een gaatje is gebrand. Had ik nog niet gezien. De resterende IC's van dit type gaf op de uitgangen 0,085V
Lijkt mij ook niet wat het zijn moet.

Verder nog twee stuks Q13CFFEEKG HC08 IC's. Hiervan kan ik na googlelen niets vinden en durf hierop niet lukraak te gaan meten.

Verder zit er een processor in de ATMELMEGA 168V 10AU zie datasheet hieronder

Microchip-Tech-ATMEGA168V-10AU_C219493.pdf

Durf hierop niet te meten.

De drie diodes? rondom de rode zekering zijn genaamd PJ1529RSIM en meten "open".

De stroomregelaar 50*33 RSA13 (*kan zijn dat hier nog een "1" tussen staat, kan het niet goed lezen ook niet met de loeplamp. Dit gegeven ook niet te vinden op internet. RSA13 meet in 04V en out 0,85V

Dit zijn de resultaten van mijn inspanningen en ben benieuwd wat julie oordeel zal zijn. Ben bang dat ik door het verkeerd aansluiten een ravage heb aangericht?

[Edit] @EricP: Die pinheaders zijn standaaard niet bezet.

Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een gaatje in een IC is niet goed. Meestal komen langs daar de laatste geesten uit een component. Een ULN2003 (of ULN2803 en deze 1 positie opschuiven) kost geen wereld. Deze stuurt meer dan waarschijnlijk de relais aan. Wat nog meer zal je even moeten traceren.

In de Atmega zit het programma voor de besturing. Of deze nog correct werkt zou je kunnen meten op de ingangen van de ULN 5V op de ingang moet er voor zorgen dat de uitgang naar 0 wordt getrokken. Tussen 12V en de uitgang moet je dan 12V meten. Naargelang welke toets je drukt zou dat een ander resultaat moeten geven aan de ingang en uitgang.

edit: Naast de relais zitten ook nog 2 5KP18CA waarschijnlijk om de tegen EMK van de motor kort te sluiten.

Kan je de spanning rond de Atmega meten? Daar zou, gemeten naar - +5V moeten staan.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 28 januari 2019 22:18:54 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2019 21:12:50 schreef dikke donker:
Dan de 16-pins IC's.
De ULN2003a zijn inderdaad drivers. Zie onderstaande datasheet
[bijlage]
Heb ze gemeten. Drie van deze IC's geven op out 1 t/m out 7 0V. Moet erbij zeggen dat er in een van de drie een gaatje is gebrand. Had ik nog niet gezien. De resterende IC's van dit type gaf op de uitgangen 0,085V
Lijkt mij ook niet wat het zijn moet.

De ULN2003 zijn drivers voor de relaisspoelen, vermoed dat de in en uitgangspinnen allemaal parallel staan, maar hoeft niet.

De spanning die je gemeten hebt kan wel kloppen, ze trekken de relaisspoelen naar de GND. De gene met het gaatje erin is ter ziele, die zal je dus moeten vervangen, en hopen dat die geen uitgang van de controller heeft gesloopt.

Even een vraag, kun je de relais via de afstandsbediening aansturen?

Verder nog twee stuks Q13CFFEEKG HC08 IC's. Hiervan kan ik na googlelen niets vinden en durf hierop niet lukraak te gaan meten.

Dit kan een controller zijn, maar weet het niet zeker.

Verder zit er een processor in de ATMELMEGA 168V 10AU...
Durf hierop niet te meten.

Je kunt de voedingspanning controleren, en dan proberen te achterhalen wat de andere pinnen precies aan sturen. En als je dat weet kun je verder gaan zoeken.

De drie diodes? rondom de rode zekering zijn genaamd PJ1529RSIM en meten "open".

Heb je dat op de diode stand gemeten met je multimeter?

De stroomregelaar 50*33 RSA13 (*kan zijn dat hier nog een "1" tussen staat, kan het niet goed lezen ook niet met de loeplamp. Dit gegeven ook niet te vinden op internet. RSA13 meet in 04V en out 0,85V

Als je niet precies weet wat het is, wordt het moeilijk om te bepalen wat het ding precies doet.

Ben bang dat ik door het verkeerd aansluiten een ravage heb aangericht?

Ik vrees dat je die conclusie wel kan trekken ja, is een dure les geweest. Snap ook niet dat het niet beter beveiligt is tegen ompolen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@BB: Het zijn bipolaire TVS-en. Zitten over de uitgangen van de motoren. Bovendien ook een over de ingang van de voeding. Had deze, samen met de geklapte dioden, als eerste vervangen. De oude exemplaren bleken vreemd genoeg voor mij nog goed te meten. Beide zijden geeft een doorgang. Daar zijn ze bipolair voor toch? Heb wel ergens gelezen dat die meting geen garantie is voor de goede werking van een TVS. Zoals gezegd allen vervangen.

Verder ga ik voorzichtig metingen verrichten rondom de Atmega. Kom hier nog op terug.

@Lambiek: Heb onderstaande YouTube link gevonden over de UL2003.

https://www.youtube.com/watch?v=6zqMEoQo7_Q

Heb hierdoor weer veel geleerd. Dank dat jullie mij gewezen hadden op de drivers voor de relais.

Met de fets eruit maar de Drain en Source doorverbonden is de verbinding tussen PCB en AB verbroken. Ik ga morgen alles weer terugzetten. Maar het probleem was en is dat de commando's van de AB niets gebeurd.

De drie dioden ronden de rode zekering heb ik inderdaad op diodestand gemeten.

Zoals ook BB opperde ga ik rondom de Atmega op zoek naar +5V.

Jammer dat er geen diode is geplaatst over de voedingsaansluiting. Wel een TVS zoals bij het antwoord van BB staat vermeld.

Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2019 19:34:57 schreef dikke donker:
Heb hierdoor weer veel geleerd. Dank dat jullie mij gewezen hadden op de drivers voor de relais.

Maar tussen de gates van de fet's zitten hoogst waarschijnlijk ook nog drivers, die zullen niet direct aan de I/O van de controller hangen.

Met de fets eruit maar de Drain en Source doorverbonden is de verbinding tussen PCB en AB verbroken. Ik ga morgen alles weer terugzetten. Maar het probleem was en is dat de commando's van de AB niets gebeurd.

Dan is daar al iets mis mee, het ontvang gedeelte voor de afstandsbediening zit ook op de print. Dus daar kan ook al een probleem in zitten.

Zoals ook BB opperde ga ik rondom de Atmega op zoek naar +5V.

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat het allemaal niet meer nodig is. Vermoedelijk is er veel stuk.

Jammer dat er geen diode is geplaatst over de voedingsaansluiting. Wel een TVS zoals bij het antwoord van BB staat vermeld.

Er kan beter een stekker op zitten die niet om te polen is.

Met alleen een zware diode en een zekering red je het niet. De stroom kan behoorlijk op lopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik denk dat die 150A stekker een stuk meer kost als 2 schroeven waar de voeding met ogen wordt vastgemaakt.

Hoeveel apparaten worden er nog hufterproef ontworpen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 30 januari 2019 10:06:38 schreef buckfast_beekeeper:
Ik denk dat die 150A stekker een stuk meer kost...

Van die accustekkers zoals op heftrucks kosten bijna niks: voor 175A ongeveer 10 euro per stekker. (Anderson SB175. Geen male/female onderscheid dus twee identieke stekkers nodig)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is ook een groot verschil in gebruik. Een heftruck wordt dagelijks aan en afgekoppeld. Een mover wordt normaal 1 keer aangesloten door de handelaar, meestal bij levering van de nieuwe caravan. Wat kosten 2 koperen schroeven M6 en 4 moeren en 2 kabelogen voor 10mm2?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Wat kost een nieuwe print als het fout gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Voor goedkope apparatuur moet het idd zonder connector. Als men zoiets met een connector uit gaat voeren word het apparaat gewoon twee keer zo duur. Want dan moet alles gewoon "een beetje beter" en blijft het niet bij de aansluiting.

Voor nu gewoon jammer.

Lambiek

Special Member

Ja, dat is ook zo. En ik weet niet hoe die sleurhut boeren zoiets bekabelen, als alles met zwart is kan ik me voorstellen dat het snel fout gaat.

Kom dat op schepen maar al te vaak tegen, lekker alles met zwart, hoef je maar één kleur te hebben. Gaat nogal eens fout, vooral met omvormers, laders, enz. Heel soms zit er dan voor de plus een stukje rode krimpkous op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 januari 2019 11:16:27 schreef Lambiek:
Wat kost een nieuwe print als het fout gaat.

Is dat het probleem van de leverancier?

In het pakket zit normaal voldoende 6mm2 rood en zwart voor de motoren en voldoende rood en zwart 10mm2 voor de verbinding batterij stuurelektronica.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 30 januari 2019 13:28:06 (32%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 30 januari 2019 13:26:16 schreef buckfast_beekeeper:
Is dat het probleem van de leverancier?

Nee, die vindt het wel best. Hoe meer er stuk gaat hoe beter.

In het pakket zit normaal voldoende 6mm2 rood en zwart voor de motoren en voldoende rood en zwart 10mm2 voor de verbinding batterij stuurelektronica.

Dan is dat in ieder geval in orde.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goedemorgen,
Vandaag weer even tijd voor de mover. De processor krijgt +5V. Dat is in ieder geval wat. Vermoed toch dat de relais drivers allemaal te heet zijn geworden door het verkeerd aansluiten van de accu in den beginne. Dus inderdaad is de ravage groot.

Heb niet de intentie dat het ooit nog goed komt. Als leerproject wil ik de drivers vervangen. Eerste succesje behaald door het zonder schade aan de pads, de drivers uitgesoldeerd te hebben. Zijn er drie af. Twee moeten nog. Overigens waarom 5 stuks?

Vier kan ik billijken voor de vier relais. Toch inderdaad één voor de gates?

@Lambiek: Inderdaad hoe meer er kapot kan gaan hoe beter voor de leverancier: nieuwe printplaat kost tussen de 390 en 450 euro. AB-bediening kost 195 euro. Ik vind het woekerprijzen. Helemaal als je ziet wat er aan componenten op zit. Zou je het zelf :S allemaal kunnen vervangen kom je bij lange na niet aan de verkoopprijs. De inkoop voor de leverancier is nog goedkoper.
Na even gespaard te hebben zal ik dus een nieuwe PCB moeten aanschaffen. Wel monteer ik dan een hoofschakelaar (met 10mmzodat de polen van de accu kunnen blijven zitten :).

Ga nog verder op zoek naar de Q13CFFEEKG HC08 IC's. Kan ook Q13CFFE8 zijn. ernaast staat in superieur KG na een nadere schouwing. Ga er straks weer naar zoeken.

@BB: De fets IRFP4004PbF bestaan in twee versies: de 195A en de 350A. Zie ook Farnell.

[EDIT] Wat ik nog vragen wilde: wat is de package voor de gebruikte ULN2003A? Zijn 16-pins en 10mm lang SMD of SOT of zoiets? Weer bedankt voor de antwoorden.

Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2019 10:58:28 schreef dikke donker:
Heb niet de intentie dat het ooit nog goed komt. Als leerproject wil ik de drivers vervangen.

Kun je altijd proberen, dat zijn de kosten niet.

Overigens waarom 5 stuks?

Je zou haast denken dat de fet's ook aangestuurd worden via een ULNxxxx. Alhoewel dat zeer ongebruikelijk is, maar je komt wel vaker dingen tegen waar van je zegt, waarom op deze manier.

Inderdaad hoe meer er kapot kan gaan hoe beter voor de leverancier: nieuwe printplaat kost tussen de 390 en 450 euro. AB-bediening kost 195 euro. Ik vind het woekerprijzen. Helemaal als je ziet wat er aan componenten op zit.

Ja, het is niet echt goedkoop. Maar je moet niet vergeten dat daar ook een stukje ontwikkeling in zit, en er zitten een paar controllers op waar een stukje software in staat. En dan gooit de leverancier er nog wat boven op, dus zoiets gaat gewoon een paar maal over de kop.

Wel monteer ik dan een hoofschakelaar (met 10mmzodat de polen van de accu kunnen blijven zitten :).

Als je dan de draden op de hoofdschakelaar ook maar laat zitten, anders schiet je er weinig mee op.

Je zou kunnen overwegen om er een stekker tussen te zetten, zo een die op heftrucks gebruikt wordt. Die kun je ook niet ompolen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Package ULN2003 SOIC? SOIC is met een pitch afstand 1,27mm (0,05 inch). De TSSOP heeft een pitch van 0,65mm.

Waarom 5? zal je even moeten kijken. Zijn alle in en uitgangen met elkaar verbonden? Kijk dan naar waar de uitgangen gaan. Mogelijk is het 5de ic inderdaad de driver voor de mosfets.

195A is ook voldoende. Kijk ik naar mijn eigen mover (Reich) dan wordt er 30A continu aangegeven en 160A max. Voor beide motoren samen. Kom je maar aan 80A/motor.

Een normale aansluiting is massa vast aansluiten aan de batterij en de plus aansluiten via een geschikte batterijschakelaar.

edit: Lambiek was net iets sneller/
@Lambiek: mijn mover is in 7 jaar tijd 1 keer afgekoppeld. Om de originele AGM batterij te vervangen door een Optima Yellow. Waarschijnlijk is de eerste batterij ook nog stuk gegaan door een onbetrouwbare of ongeschikte lader. Ik heb een C-tek lader vast aangesloten en de huidige batterij doet het toch al 5 jaar tegen 2 jaar met de eerste batterij. Buiten het rijden hangt de batterij dus 7/7 aan de wal om het in scheepstermen te zeggen.

edit 2: niemand in je kring die een microscoop heeft om de type nummers te vergroten?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Als ze een ULNxxx als fet driver gebruikt hebben, moet je aan zo'n soort constructie denken. Maar zoals ik al eerder zei, het is niet echt gebruikelijk.

De 100E weerstand is een pull-up, weet niet of die echt 100E is, maar hij zal niet veel kleiner zijn denk. Op deze manier krijgt de gate dan zijn plus 12VDC spanning, en wordt door de ULNxxx naar de gnd getrokken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik denk dat je heel dicht in de buurt zit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

@B_B,

Kun je het toerental eigenlijk regelen via de afstandsbediening, of zit er alleen een ramp-up functie op. Dus langzaam aanlopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is alleen een ramp up als soft start. Niks snelheid regelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Zou toch makkelijk moeten gaan met zo'n constructie, of gaat het rijden niet zo snel met zo'n ding. Ik ken ze verder niet, wel eens iets over gelezen maar nooit in werking gezien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Snelheid is afhankelijk van het merk. Reken tussen 10 en 20cm/s. Je hebt eerst al een worm/wormwiel overbrenging. Daarna nog een dunne rol tegen een veel grotere band. Mijn mover wordt met 400Nm tegen de band gedrukt om slip te voorkomen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Lambiek: Bedankt voor het schema. Het lijkt erop dat de mover zo is geconstrueerd. Is voor mij weer een stuk inzichtelijker geworden.
Bij mijn vaste electronica-boer in Vlaardingen https://www.brokxelectronics.nl/ alvast 2 stuks ULN2003 gekocht. Volgende week heeft hij de resterende 3 in huis. Volgens hem is de package SO16.
Als ik op onderstaande website kijk dan kan dit kloppen. Pitch is 0,27 mm dus gelijk aan SOIC zoals u al schreef.
https://www.nxp.com/packages/SOT109-1

@B_B: Helaas heeft niemand in mijn omgeving een microscoop. Kan nog steeds component Q13CFFEEKG H08 niet vinden. Ben bang dat het een batchnummer is of iets dergelijks maar op de H08 vindt ik veel componenten die verschillende werkingen hebben. Word ik ook niet wijzer van.
Mijn mover is ook niet op snelheid regelbaar. Wel een soft-start,
V.w.b. de amperes van de fets koop ik wel t.z.t. twee 195A exemplaren om uit te proberen als alle nieuwe drivers erin zitten. Dan hoop ik dat de processor nog heel is. Anders is het definitief einde verhaal. Ik ga door tot het gaatje. Baat het niet dan schaadt het niet en ik leer er weer veel van.

Rest mij alle CO-leden te bedanken die gereageerd hebben op dit onderwerp. weer veel ervan geleerd.

Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2019 16:44:33 schreef dikke donker:
Rest mij alle CO-leden te bedanken die gereageerd hebben op dit onderwerp. weer veel ervan geleerd.

Alleen een beetje duur leergeld. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.