Daar heb je gelijk in. Maar de 'grote' klem, past wel over de 'kleine' pool. Die erop. De andere vervolgens ertegen om te ontdekken daat-ie er niet op past... Het kwaad is (met electronica) reeds geschiedt. Zonder dat de klemmen vast zaten.
Andere variant: accu klem verder open buigen of vullen met een krom gebogen ring. En de laatste: accu met de polen verkeerd om (productie foutje). En het ergste... niet door mij verzonnen, maar in het veld tegen gekomen.
[offtopic]Generatortje, meters deden het niet meer, accu werd niet meer geladen. Aan boord staan start accu's van generatoren doorgaans constant aan de lader - eis. De boordsleutelaar (jawel, met papieren) kwam er niet uit. Afijn, lader stuk. Hmz... raar... deze gaan nooit stuk. Accuspanning... Is normaal. Hmz... de meter zegt -12.xV. Da's best raar als de rode op de + zit...
Dat was dus diegene met de opgevulde klem. Waarop ik dan dus vraag: waarom zit die accu zo om? Nou ja, de vorige was stuk. Toen hebben we deze gekregen en andersom past-ie niet, dan zijn de kabels te kort. Dus het moet zo om... Tsja... ach... De startmotor wordt er niet warm of koud van. Een dynamo is er lang niet altijd (want staat toch altijd onder lading). De meters (klassiek VDO spul) hebben het overleefd. De alarmeringen hadden hun eigen voeding vanuit een PLC-iets en dat ging dus ook goed. Enige dodelijke slachtoffer was de lader.
Maar je staat wel ff raar te kijken... [offtopic]