Atari Punk Console met sequencer, routing naar verschillende potmeters

Allen,

net nogmaals getest en een buffer opamp met diode ertussen en zowel geluid als signaal veranderen compleet.

Zonder de opamp meet mijn scope een soort van afgebogen driehoekig signaal (wat te verwachten is volgens de datasheet).

Met de opamp is dit signaal afwezig en zie ik o.a. een vierkant signaal met een DC component.
Wanneer ik de uitgang van de opamp toevoeg, blijkt er vanalles te veranderen.

Ik ga nu es proberen met alleen diodes.

BC

Allen,

ik heb net voor de lol een pot in serie met de uitgang van de buffer opamp gestoken en het geluid klinkt een stuk "normaler". De pot zit nu op een 50K. Ik denk dus dat de stroom uit de opamp gewoon te hoog ligt.

Nu effe verder experimenteren met verschillende buffers en al dan niet diodes erbij met een hogere voedings IC (7806 ipv 7805),

BC

Zow, ik heb wat verschillende opamp configuraties geprobeerd, maar geen enkele komt in de buurt van het oorspronkelijke geluid. Een weerstand in serie brengen met de opamp geeft weer geluid, dus dat is een belangrijke hint. Alleen is het zo dat de output verschilt met een rechtstreekse connectie tussen sequencer en 555.

BC

Hoi allemaal,

weer iets slimmer geworden: ik heb wat ampere metingen gedaan tussen de sequencer en de discharge ingang en tussen de buffer opamp en de discharge pin. De tweede meting was vele malen groter dan de eerste en verklaart waarom er geen geluid is dan: de stroomsterkte is gewoon te hoog. Dat is ook de reden dat dingen weer normaler klinken wanneer ik er een weerstand tussen zet. De weerstand zorgt echter voor een voltage over die weerstand, waardoor er een kleinere spanning op de discharge pin komt en het geluid verandert.
Ik heb dus een manier nodig om stroom te verminderen zonder dat de spanning vermindert. Iemand een idee hoe ik dat best aanpak? Een transistor er tussen plaatsen?

thx,

BC

EDIT: wat ik nodig heb, is volgens mij een stroom bron. Ik ga even wat research doen kwestie hoe een stroom bron te creeren met de aanwezige TL084 opamp. Volgens mij zit ik wel in de goede richting.

[Bericht gewijzigd door damn op donderdag 6 september 2018 23:05:19 (12%)

Ik heb volgende schema geprobeerd:

https://cdn.instructables.com/FL9/YN1I/HEXSGAHU/FL9YN1IHEXSGAHU.LARGE.…

met dat verschil dat ik geen voltage divider aan de + input van de opamp heb gehangen, maar rechtstreeks de uitgang van de sequencer.
De output klonk aanvankelijk veelbelovend gezien ik een veranderend geluid hoor (wat wil zeggen dat de uitgangsstroom voldoende laag is om de 555 te laten werken), maar de spanning ligt een stuk lager en dat maakt dan dat het geluid helemaal anders klinkt.
Ik heb wat liggen klooien met potmeters om spanning en stroom te wijzigen, maar geen oplossing. Ik heb ook een transistor met hogere versterking geprobeerd, maar no joy.
Iemand nog een idee voor een schakeling die de stroom terug schroeft en de input spanning respecteert?

cheers,

BC

Verschillende uren en pogingen later ben ik er nog niet uit.
De uitdaging is volgens mij dat de stappen van de sequencer telkens een bepaalde stroom en spanning vertegenwoordigen. Met een opamp worden de spanning gebufferd, maar de stroom niet. Omdat die te hoog is, werkt de 555 niet meer. De stroom verminderen met een weerstand of een voltage divider produceert weer geluid, maar niet het juiste geluid. Ik zou dus een schakeling moeten hebben die zowel spanning als stroom buffert.

thx,

BC

Ik denk dat ik er uit ben. Er bestaat een voltage regulated resistor op basis van een LED en JFET: de H11F1M

De vraag is alleen hoe lang die gesourced kan worden,

BC

maartenbakker

Golden Member

In de muziek is ook een lange traditie van LDR's, die kun je gewoon zelf met een LED combineren, maar ook die gaan er een keer uit.

Ik heb op het moment niet de mogelijkheid om een testschakeling op te bouwen of te doorgronden wat er precies misgaat, maar wel heel sterk het gevoel dat je naar een ingewikkelde oplossing voor een simpel probleem toegaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoi,

op dit moment noem ik het geen makkelijk probleem meer gezien wat ik allemaal probeerde:
- voltage divider
- diodes
- opamp
- current source met opamp
- weerstand in serie
- een combinatie van bovenstaande

als er simpele oplossingen bestaan, hoor ik ze graag !

bc

Maarten,

een heel snelle manier om dit probleem te simuleren is gewoon een APC bouwen met 2 555s of 1 556 en de twee potmeters vervangen door eentje die beide discharge ingangen aanstuurt. Dat zou hetzelfde moeten geven als een sequencer en een APC met ingangen naar die sequencer,

thx,

BC

Op 10 september 2018 00:48:27 schreef damn:

-knip-

een heel snelle manier om dit probleem te simuleren is gewoon een APC bouwen met 2 555s of 1 556 en de twee potmeters vervangen door eentje die beide discharge ingangen aanstuurt. Dat zou hetzelfde moeten geven als een sequencer en een APC met ingangen naar die sequencer,

-knip-

Even voor de beeldvorming. Wat verwacht je precies van je apc sound module(s) (wat moet het precies doen)?

Ik krijg de indruk dat je een gecombineerde module (een 2x555 met wat zo maar wat extra 555's erbij o.i.d.) wil maken die je met een gestapeld cv signaal wil aansturen. Daarbij is het enorm lastig om het output geluid onder controle te houden, tenzij je enorm veel inzicht hebt in gecascadeerde oscillators, en bovendien kun je dan in principe gewoon 1 sequencer met 1 cv signaal gebruiken (dan blijf je ook netjes in de 500K range).

Of wil je meerdere apc's met andere instellingen aansturen en bij/op elkaar mixen? Dan volstaan 2 (of meer) losse cv lijnen en 2 (of meer) losse apc units met allen een eigen directe cv lijn naar de sequencer.

Het zelfde verhaal als hierboven voor als je P1 en P2 in 1 apc met een eigen instelling per step wil aansturen. Dan volstaan 2 losse directe cv signalen.

Als laatste. Het is altijd leuk om met extra onderdelen te experimenteren en te kijken wat zo iets doet. Maar in dit geval kun je prima uit de voeten met een baby16 basis schema, met eventueel wat extra transistors als je extra vermogen nodig hebt voor veel leds oid, en heb je dingen als buffers,opamps etc. naar mijn mening niet nodig.

LetterHenk

Golden Member

Eens met bovenstaande. Waar ik nog op zou willen aanvullen dat het ook erg onduidelijk is wat TS nou precies aan het doen is. Geen schema's geen foto's. Is damn bezig op een breadbordje vol draadjes of staat er al een heel (of half) apparaat wat bewezen werkt.
Zo is het erg moeilijk beoordelen of er niet gewoon een denkfout of aansluitings fout is gemaakt.
Verwijzen naar schema's op het net is makkelijk. Maar het gaat natuurlijk om hetgeen TS fysiek in elkaar heeft geknutseld.

De voltage follower met een opamp lijkt op zich een goed idee en de spanningen van de sequencer worden netjes naar de output gestuurd wanneer de opamp niet op de 555 is aangesloten. Maar zo gauw ik dat wel doe, verandert het karakter van het geluid.

De tweede meting was vele malen groter dan de eerste en verklaart waarom er geen geluid is dan: de stroomsterkte is gewoon te hoog

Bij deze zinnen ontstaan bij mij alleen maar vragen. Voor mij verklaard het in ieder geval niets zolang niet duidelijk is wat TS verwacht en hoe eea precies is uitgevoerd/aangesloten.

Dit alles verklaard misschien ook een beetje het gebrek aan feedback op dit draadje.
Kortom, damn laat eens zien wat je allemaal aan het doen bent :)

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op maandag 10 september 2018 12:05:21 (10%)

Action expresses priorities LH

Hoi allen, dank voor de feedback.
Ik hang het schema hier even aan.
Ik antwoord nog even op de vragen

- ik gebruik inderdaad 2 APCs die gemengd worden met een opamp mixer
- elke APC heeft 2 pots waar je het geluid mee aanstuurt
- ik heb een 16 staps baby sequencer gemaakt, bestaande uit 16 pots achter een 4017 IC. De uitgangen van de 4017 worden gebufferd om voldoende stroom te krijgen
- de uitgang van die sequencer kan gekoppeld worden aan de 4 discharge ingangen van elke 555, momenteel mits toggle schakelaars
- doel is van dezelfde sequencer naar meerdere simultane discharge ingangen te koppelen
- alles is momenteel opgezet op 13 breadboards, maar ben wel ook al bezig met ontwerp PCB
- het finale probleem is dat, wanneer ik de sequencer aan meer dan 1 discharge ingang aansluit, het geluid helemaal weg valt. Ik heb wat dingen voor mekaar gekregen die het geluid terug brengen, maar het verschilt danig van de oorspronkelijke situatie

Ik hoop dat ik alles gehad heb, laat gerust weten indien er iets mist.

alvast dank,

BC

LetterHenk

Golden Member

Ik hang het schema hier even aan.

Ik zie in je, nogal (over?) gecompliceerde, schema dat je de de sequencer zowel op de discharge van de astable en die van de one-shot aansluit. Wat is de gedachte daarachter? Normaal gesproken wordt alleen de astabiele kant van de apc voorzien van een cv.

het finale probleem is dat, wanneer ik de sequencer aan meer dan 1 discharge ingang aansluit

Maak ik daar uit op dat het allemaal naar wens werkt als je 1 apc aanstuurt?

Ik hoop dat ik alles gehad heb, laat gerust weten indien er iets mist.

Foto's van 13 breadboards natuurlijk!! >:)

Action expresses priorities LH

Hoi,

- overgecompliceerd: dat is de reden dat ik het schema niet in dit topic liet staan, mensen focussen dan op dingen die er niet mee te maken hebben en het maakt de situatie niet overzichtelijker.
- sequencer aan beide discharges: omdat dat nieuwe geluiden geeft en technisch niet verschilt van elkaar en dat het beide dus kan. Maar niet tegelijk momenteel
- alles werkt inderdaad perfect wanneer ik de sequencer aan 1 discharge pin hang. Je kan dus argumenteren dat het misschien een beter idee is het zo te houden. Dat overweeg ik ook als er geen oplossing uit de bus komt. Ik heb alvast enkele H11F1's (alternatief aan Vactrols) besteld om daar wat mee te experimenteren.
- hier is alvast een filmpje van de opstelling: https://www.facebook.com/bart.coninckx/videos/10217287035958501/?t=0

cheers,

BC

LetterHenk

Golden Member

Filmpje _o_
Ik zeg: Niets meer aan doen... ;)

Zoals het nu staat moeten 4 Condensators (2 x apc x 2 oscillators) tegelijk geladen worden uit de uitgang van de sequencer. Bovendien staat er ook nog een LED parallel.
Die stroom moet ergens vandaan komen. Die hexbuffer is geen stroommonster.(waarom zitten die er tussen? de 4017 kan meer stroom leveren) Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Ook zie ik geen weerstand zit tussen de sequencer en de condensators van de one-shots. Als je de potmeter van een sequencerkanaal helemaal dicht draait is dat een kortsluiting naar die condensator.

Heb je met een spanningsvolger op deze plekken geprobeerd? Dat zou in mijn ogen moeten werken. Zowel voor stroom (wel de juist opamp gebruiken) en scheiding.

Action expresses priorities LH

Op 10 september 2018 15:30:14 schreef damn:

-knip-

- alles werkt inderdaad perfect wanneer ik de sequencer aan 1 discharge pin hang. Je kan dus argumenteren dat het misschien een beter idee is het zo te houden. Dat overweeg ik ook als er geen oplossing uit de bus komt. Ik heb alvast enkele H11F1's (alternatief aan Vactrols) besteld om daar wat mee te experimenteren.

-knip-

Wow, cool, dat is nog eens een testopstelling in dat filmpje :)

In essentie klopt denk ik je gedachtegang en schema.

Dingen die mij opvallen.

Is het niet handiger om achter de potmeters van de sequencer voor iedere externe apc potmeter switch (4 stuks als ik het goed begrijp) een extra diode te plaatsen met een directe lijn naar de specifieke switch en zo alles gescheiden te houden. Nu hangen bij het openzetten van meerdere switches voor mijn gevoel stukken van de apc's aan die elkaar kunnen gaan beïnvloeden (i.t.t. het gebruik van de interne potmeters, waar alles dan los is) en zo het geluid wellicht veranderen als de spanning van 1 deel lager is dan van een ander.

Als je meerdere apc switches openzet stuur je volgens mij die apc's aan met exact dezelfde waardes (die van de externe step potmeter op dat moment). Ik weet zo uit m'n hoofd niet wat daar precies het effect van is, maar het zou kunnen dat je dan precies een slechte situatie te pakken hebt qua geluid die je met losse interne apc potmeters bijna nooit tegenkomt. Je zou met een extra weerstand voor P1 of P2 van de apc's kunnen testen. Of zelfs per switch een eigen potmeter .. al is 4 per step wel een beetje veel :) Maar je zou 1 step kunnen nemen als testcase.

En als het een stroomtekort is (wat ik zo niet direct denk) zou je wat transistors kunnen toevoegen voor de sequencer potmeters. Al moet je dan wel uitkijken dat je nergens een mogelijke kortsluiting hebt zitten bij een potmeter op 0 ohm oid , want anders trek je ineens zoveel stroom dat er dingen stuk kunnen gaan.

Henk,

het fillempje laat nog geeneens alles zien, kan je je voorstellen ;-)

- de 4 condensatoren is natuurlijk alleen maar wanneer de 4 switches aanstaan, maar het is me inderdaad duidelijk dat het om een probleem met stroom gaat.
- De buffer was noodzakelijk omdat het toch bleek dat er van de 4017 te veel gevraagd werd (in het scenario met maar 1 verbinding naar 1 discharge pin). Na toevoeging van de buffers was dat weer in orde. Ik ga toch nog es effe checken of het ook zonder de buffers, want dat zou me goed uitkomen. Ik geloof dat ik ze toegevoegd heb na toevoeging van de 4013 IC's.
- missende weerstand: bedoel je die tussen discharge en threshold? Die hoeft namelijk niet volgens de 555 datasheet.
- een buffer opamp heb ik geprobeerd: deze copieerde het voltage aan de input correct naar de ouput, maar gaf dan weer te VEEL stroom aan de 555's. Dat heb ik ontdekt door een weerstand er tussen te steken, maar het geluid was helemaal anders. De pots van sequencer werkten niet meer correct.

Ik heb het gevoel dat het nodig is van een circuit te gebruiken waarbij de situatie van zowel stroom als spanning gecopieerd wordt naar elke discharge pin, maar ik vind geen schakelingen die dat beide kunnen. Je hebt ofwel een stroom bron ofwel een spanningsbron. Ik vond nu wel recent het H11F1 component, waarmee ik eigen de potmeter aan de 555s vervang. Ik kan de weerstand dan aansturen met stroom, dat zou wel es kunnen werken. Ik moet dan wel een stroom buffer realiseren.

dank voor je input,

BC

Rick,

- ik heb geprobeerd van aan elke ingang een diode te zetten, maar dat verhielp het probleem op zich niet. Er was ook een verandering van geluid, waarschijnlijk door de forward voltage van elke diode (toch wel 0.6 volt voor een 1N4148 in een kring van 5 volt)
- ik begrijp je opmerking niet van een potmeter per switch? Elke switch schakelt nu namelijk tussen een potmeter van de APC of de potmeters van de sequencer. Als je bedoelt dat er nog een pot bij wordt gezet, komt dat neer op een seriele weerstand en dat heb ik geprobeerd. Het verandert geluid natuurlijk ingrijpend en lost het probleem eigenlijk niet op.
- ik heb een transistor op zich nog niet geprobeerd, wel in de loopback lus van een opamp, zoals gesuggereerd in een pagina die ik vond.

thx voor je input,

BC

Op 11 september 2018 00:46:53 schreef damn:

-knip-

- ik begrijp je opmerking niet van een potmeter per switch? Elke switch schakelt nu namelijk tussen een potmeter van de APC of de potmeters van de sequencer. Als je bedoelt dat er nog een pot bij wordt gezet, komt dat neer op een seriele weerstand en dat heb ik geprobeerd. Het verandert geluid natuurlijk ingrijpend en lost het probleem eigenlijk niet op.

-knip-

- Ik bedoel dat je de dezelfde sequencer potmeter dan op meer plaatsen tegelijk gebruikt, en soms ook binnen 1 apc unit. Met dus exact dezelfde waarde op al die plekken. Het is een long shot, maar wellicht is dat niet optimaal.

Verder ben ik een beetje door m'n ideeën heen, al moet dit principe met 4 switches op zich wel kunnen werken(en als je per switch een eigen potmeter hangt zou je zelfs een baby16x4 super versie kunnen maken :) ).

Je zou eens een sequencer channel zonder buffer of logica kunnen proberen te schakelen via een wat zwaardere transistor voor de sequencer potmeter, puur om te testen of dat werkt en zo te testen of de te lage spanning het probleem is. Verder zou je ook nog stukken/componenten van de schakeling tijdelijk kunnen afkoppelen om zo het probleem te isoleren (b.v. testen met maar 1 apc). Of op 1 channel simpel beginnen en dan dingen gaan toevoegen tot het mis gaat.

Hoi Rick,

ik heb uiteraard getest met 1 switch actief en dat werkt perfect. "Toevoegen tot het mis gaat": dat is onmiddellijk bij de 2de actieve switch.
Ik begrijp je opmerking over de baby sequencer niet helemaal, want dat is in essentie wat ik nu heb: 16 spanningsbronnen uit een 4017 die via een pot naar de discharge van een APC gaan...

Ik denk dat ik mijn hoop moet plaatsen op de H11F1, hoewel daar ook weer de uitdaging is van de correcte hoeveelheid stroom te leveren in het geval van 1, 2, 3 of 4 connecties met de ACPs,

BC

De H11F1's zijn binnen. Ik ga eerst nog wat klooien met een transistor (suggesties welkom), maar daarna is het aan deze speciale componentjes,

BC

Hoi,

de H11F1 doet zijn ding, ik kan het laten werken als een pot, maar bij aansluiting van meerdere APC ingangen, net hetzelfde fenomeen: het geluid valt weg.

Ik denk dat ik er stilaan vrede mee ga moeten nemen dat wat ik wil niet eenvoudig te realiseren is,

BC

Hoi allen,

het lijkt er op dat ik het gevonden heb. Het gaat om een H11F1M en een configuratie van een opamp zoals hier beschrijven:

https://www.allaboutcircuits.com/textbook/semiconductors/chpt-8/voltag…

Ik ga het nu breadboarden om definitief uitsluitsel te hebben,

BC

Jep, het blijkt te werken.
Enige zorg die ik nog heb, zijn de sequencer LEDs. Die beinvloeden het geluid, tenzij ik ze, zoals in het plan, buffer met extra ICs.
Ik ga toch proberen het uit te voeren zonder de buffers, zou toch op de 1 of andere manier moeten lukken,

BC