solar optimisers

Da's een leuk voordeel, maar als je niet de stekkers eraf gaat zitten knippen terwijl de in serie staan, is dat niet zo heel erg relevant. Als je eraan moet werken kan het een voordeeltje zijn, de volgorde waarin je wat doet is dan niet meer zo essentieel.

Overigens heb ik wel vrolijk stekkers aan mijn 90V paneel zitten knijpen. :) Zolang je de stroomkring maar niet sluit, kan dat ook niet veel kwaad.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 7 september 2018 19:57:40 (17%)

In de discussie hierboven wordt al geopperd dat sommige (optimizer) systemen werken op parallel schakeling.

Vandaag is er een optimizer vervangen bij mijn schoonouders. Garantie, maar wel 75euro voorrij/werkloon (zo begreep ik het).

De dame die met haar collega de vervanging kwam doen beweerde dat alle solaredge optimizers parallel staan. Ik dacht altijd in serie...

Het zou alles inderdaad flink makkelijker maken.

Jinny

Golden Member

Zweden wil die dingen verbieden ivm de hoeveelheid rotzooi die ze op het spectrum flikkeren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 februari 2021 22:23:01 schreef r-p:
De dame die met haar collega de vervanging kwam doen beweerde dat alle solaredge optimizers parallel staan. Ik dacht altijd in serie

Het komt allebei voor, en heeft allebei voor en nadelen.

Voordeel van de serieschakeling is dat je geen grote stroom (dikke kabels) nodig hebt. Voordeel van de parralel-schakeling is dat je geen communicatie nodig hebt voor een vaste spanning.

DC-DC converters zijn het meest efficient als ze een kleine omzetverhouding hebben (dicht bij de 1:1). Dat werkt in het voordeel van een serieschakeling, waarin je het aantal panelen zo kiest dat je onder normale omstandigheden al in de buurt van je gewenste kringspanning zit. De vol belichte panelen zitten dan allemaal in de buurt van de 1:1, en de minder belichte leveren een lagere spanning, maar daar gaat het rendementsverlies van een lagere opbrengst af, en is daardoor ook lager.

Paralel-omzetters moeten grote omzetverhoudingen maken (orde 1:10) Dat kan alleen met een trafo, en is daardoor minder efficient.

Allemaal parallel wil zeggen dat elke optimizer ZELF gewoon de stroom levert die hij bij 350V kan leveren (als het klopt dat de string standaard 350V levert, wat ik ooit ergens gelezen heb, bij parallel is dat dus ook 350V per optimizer).

Lekker makkelijk dus.

Mijn gedachte was veel ingewikkelder: elke optimizer weet zijn MPPT vermogen en de inverter verzameld deze getallen en rekent dit om naar een stroom en spanning per optimizer en communiceert dit resultaat naar elke afzonderlijke optimizer terug.

Gevonden hier (via google search, niet de daadwerkelijke PDF doorgeploegd):

The power optimizers are serially-connected to form a string; multiple strings can be connected in parallel to the same input of the SolarEdge inverter. The SolarEdge inverter is a single stage current source – it continuously adapts the current it draws from the PV array in order to keep the input voltage constant.

Lijkt erop dat de dame van de installateur het niet eens is met de website.