24V spots en deurbel vraag

Mijn broeder heeft pas een huis gekocht. Huis is 10 a 15 jaar geleden gebouwd maar van de opstelling in de zekeringkast krijg ik kop noch staart. Scema's ontbreken ook helaas.

De situatie, alle verlichting in huis bestaat uit 24V spots bediend door drukknoppen. Elke kamer heeft ook een eigen dimmer in de zekeringkast samen met relais. Er staat in de kast 1 24V transfo van Siemens LOGO. Ik ga er van uit dat deze enkel dient voor de spots. Wat ik dan weer niet snap, de dimmers zelf werken op 230V. In ieder geval werkt het zo, behalve in de badkamer geen verlichting.
Ik heb al getest met wisselen van drukknop, relais en dimmer in de kast maar krijg geen stroom op de verlichtingspunten in de badkamer. Ik wil er achter komen welke kabels van de punten in de badkamer uitkomen in de zekeringkast maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zie door deze opstelling de bomen in het bos niet meer.
Iemand die mij een duw in de juiste richting kan geven?

https://thumb.ibb.co/jb4WPe/IMG_20180901_160511.jpg

https://thumb.ibb.co/bUrEAK/IMG_20180901_160537.jpg

https://thumb.ibb.co/nC8SVK/IMG_20180901_160524.jpg

En dan hopelijk een iets simpelere vraag. De deurbel in dit huis is van bticino, 2 draads 27V bussysteem met camera, microfoon en deuropener . Hier werkt niets meer van. Naast de zekeringkast hangt er nog een kleiner kastje met de 27V transfo. Primair meet ik perfect 230V, secundaire kant niks. Kan het zijn omdat dit een 2 draads bussysteem is ik daarom geen 27V meet?

https://thumb.ibb.co/ddwjcz/IMG_20180901_160552.jpg

Bij de parlofoon moet je normaal 27V meten op de bus draden, zoniet is de voedingstransfo defect. Zit hier geen glaszekering in?

Als alle verlichting van het hele huis op 24V werkt is dat zo goed als onmogelijk op dat 1e transfo'tje.
Vermoedelijk is de sturing op 24V maar de verlichting zelf op 230 met dan mogelijk nog een transformator kort bij de lamp.

Ik verwacht dat je nog wel antwoorden krijgt van iemand die het systeem kent.. maar ik zou zelf beginnen met het loshalen van een spotje en eens kijken welke kleur en draadsoort je daar vind, kijken of deze logisch lopen naar een centraaldoosje of iets dergelijks.

Heb je die 24v wel in de schakelaar voor de badkamer?

Logisch systeem vind ik. Als de logo voeding kapot gaat heb je een probleem.. op zaterdagavond ;D

Kans is groot dat de drukknoppen of de bedrading er naartoe niet geschikt is voor 230V, vandaar dat die op 24V werken, omdat de dimmers op 230V werken is er telkens een klein relais geplaatst.

Probeer eens om de bedrading vanaf 1 dimmer te volgen en een klein schema'tje te tekenen

edit: ik verwacht dat je ongeveer op het volgende schema zal uitkomen.

[Bericht gewijzigd door Solfur_ op dinsdag 4 september 2018 22:45:10 (12%)

Anoniem

Ledje op LOGO voeding is uit! Waarschijnlijk omdat zekering rechtsonder af staat?

Gaat er op die minirelais geen groen ledje aan als je ergens op een drukknop drukt?

Meet je 24VDC op A1 en A2 van het badkamer minirelais als je op de badkamer drukknop drukt?

maar krijg geen stroom op de verlichtingspunten in de badkamer.

Zijn dat 12V of 220V lampen in de badkamer?
Brand de led op de dimmer groen of rood?
Wat is de spanning op de uitgang van de dimmer tov N?
Sluit eens een 220V lamp aan op de uitgang van de dimmer en N
En lees onderstaande pdf productinfo eens door

@Solfur
Juiste aansluitschema van de dimmer op blz 14
Contact van minirelais tussen N en 1
(D en 2 zijn aansluitingen voor stuurmodules)

lijkt me een 230V systeem met raildimmers. ruil eens 2 dimmers om en kijk dan wat de lampen doen, wrs is de dimmer stuk. ook zit er langs elke dimmer een relais, wat doet dat? als elke dimmer met dat relais wordt bestuurd middels pulsen, kan dat relais van de badkamer dimmer ook stuk zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 5 september 2018 22:38:58 schreef testman:
ruil eens 2 dimmers om en kijk dan wat de lampen doen, wrs is de dimmer stuk. ook zit er langs elke dimmer een relais, wat doet dat? als elke dimmer met dat relais wordt bestuurd middels pulsen, kan dat relais van de badkamer dimmer ook stuk zijn.

Is reeds gebeurd want:

Op 4 september 2018 21:56:07 schreef Schaevertje:
Ik heb al getest met wisselen van drukknop, relais en dimmer

Ik zou ook even goed kijken naar de aansluiting van sommige automaten. Ik zie bij een automaat vier (!) draden onder een aansluitklem geprakt. Dit is vragen om problemen.

Als je met 2 bent, eentje drukt op de knop in de badkamer, de andere kijkt wel ledje oplicht.
Normaal moet het relais'tje rechts van de dimmer oplichten. Dit kan je zowel met badkamer als een andere ruimte doen.
Licht er ook een ledje op op de raildimmer? Bij badkamer ook?

De aansturing van de interface relais werkt op 24V, de lampen zijn 240V types.
Dit wordt vaker zo gedaan omdat je dan dunnere kabels voor de sturing mag gebruiken. De raildimmers worden aangestuurd met een 240V signaal. Vandaar dat er een interface relais tussen zit.

Toch een vrij simpel systeem?

Vaak wordt er gewerkt met volle kabeltjes voor de sturing, dikte vaak 0,4. Die durven wel eens breken...