Gloeilampen bijhouden of weggooien ?

Alleen berichten van “turbokeu” worden getoond. Alle berichten tonen

Turbokeu

Golden Member

Net als Arco ben ik ook lang een LEDhater geweest. ;)
(Witte) LEDs waren voor mij enkel goed als verklikkerlichtje of een zaklampje wegens hun koude uitstraling en slechte kleurweergaveindex.

Sinds de komst van de LEDfilamentlampen ben ik dan toch van kamp veranderd, mede door hun warme uitstraling (ca. 2800K, tot zelfs 'decoratieve' lampen van ca. 1800K), en redelijke puntbron.
Daarbij benaderen ze redelijk de uitstraling van wolfraamgloeilampen, zowel kwa uitzicht als stralingspatroon.

Een jaartje of zo geleden heb ik via een Aldi promotie een 4-tal E14 2W 200Lm heldere LEDfilamentlampen in kaarsvorm aangekocht ter vervanging van de 4x7W E14 CFL spaarlampen in de badkamer (oorspronkelijk 4x40W kaarsgloeilamp).
Ik heb nu evenveel licht van quasi dezelfde warme lichttemperatuur, de lampen gaan ogenblikkelijk aan zonder nodige opwarming, en van 160W ben ik naar een verbruik van 28W naar 8W gegaan.
De lampen zijn van de firma Melitec in Duitsland waar ik het later nog zal over hebben.

Tot een jaar of twee geleden gebruikte ik zo'n 'gewraakte' halogeen-uplighter met dimmer (ik heb op CO ooit een topic gestart i.v.m. een mogelijke mindere energievretende R7S vervanger).
Eerst met de originele 500W R7S lamp, nadien vervangen door een lamp van 300W, vervolgens naar 200W om te eindigen met een 120W op volle sterkte, met daaruitvolgende verminderde maximale lichterkte.
Ik woon in een huisje met op het gelijkvloers 3 vertrekken achter elkaar.
De woonkamer in het midden heeft geen ramen en is dus ook door de dag altijd duister waardoor sinds 25+ jaar van 's morgens tot 's avonds de uplighter bij aanwezigheid, al dan niet gedimd, aanstaat.
Ik durf niet eens te denken aan de duizenden € elektriciteit dat dit me over al die jaren gekost heeft.

Tot op een dag promotie bij Aldi voor een LED-uplighter van Melitec, 1600Lm 16W (model ST6 dacht ik), 3000K, met dimmer. Deze doet nu dienst bij mijn vriendin als eethoekverlichting.
Een jaar lang héél veel plezier van gehad maar toch iets te zwak kwa lichtsterkte in mijn woonkamer (heb trouwens later een model ST7 (*) met dezelfde karakteristieken aangeschaft voor de eetkamer).
Na een jaartje nieuwe promotie bij Aldi: Uplighter Melitec ST18, 23W 2900Lm met dimmer, 3000K, direct aangekocht, nu nog altijd perfect, ook kwa lichtsterkte!

Naar aanleiding van deze gunstige ervaringen met LEDlicht volgende vervangingen toegepast:

- Keuken: 23W CFL vervangen door Aldi Melitec 13W E27 1055Lm, dimbaar in 3 standen (door de lichtschakelaar kortelings aan/uit te schakelen).
- 2e slaapkamer: 60W gloeilamp eveneens vervangen door bovenstaande lamp.
- Hall: 2x60W gloeilamp vervangen door 2x4W Action LEDlamp.
- Eetkamer: 50W MR16 halogeen vervangen door Osram Parathom LED 7W, 40W spotje voor indirecte verlichting vervangen door Ikea 6W LEDspot en Melitec ST21 dimbare LEDlamp.
- Woonkamer: 3x MR10 20W halogeen plafondverlichting vervangen door 3x Osram 4W (?) LED.
- Vestiaire: Aldi Melitec 11W E27 800Lm LEDlamp.
- Grote slaapkamer: Luchter met 5x40W gloeilamp vervangen door 5x Osram 4W LEDfilamentlampen (Conrad).
- Keuken: 40W spot vervangen door 6W IKEA LEDspot boven fornuis. 36W 120cm TL8 boven gootsteen/werkblad vervangen door Osram 15W LED TL buis. Hiervoor heb ik een goedkoop 'wit product' TL armatuur aangekocht en omgebouwd (EVSA verwijderd en cablage aangepast).
Deze LED-TL-lamp heeft een straalhoek van 160° en de buis met LEDs draait onafhankelijk van de buisvoeten in verschillende hoeken.
De buis wordt aan één kant direct gevoed met 230V, een normale TLbuis in het gemodificeerde armatuur schroeven geeft gegarandeerd vuurwerk.
- Buitenverlichting voordeur: 150W R7S buitenlamp vervangen door een IP6x inox imitatie 'stal-lamp' met Melitec E27 13W 1100Lm LEDfilamentlamp, eveneens dimbaar in 3 standen (de 150W halogeen werkte trouwens al jaren niet meer vermits deze regelmatig met een flits klapte als ik hem nodig had...).

Een weekje geleden heb ik mijn jaarlijkse tellerstanden doorgegeven aan Electrabel, we zullen zien of al deze aanpassingen hun geld opbrengen (alhoewel sommigen nog geen jaar oud zijn)...

(*) De ST7 vertoonde na 13 maanden gebruik een probleem met de aan/uitschakelaar in de dimpotentiometer. Bij het uitschakelen werkte de 'klik' moeizaam waardoor ik 's avonds bij het terugkomen van het werk dikwijls de lamp brandend terugvond.
Vermits ik alle aankoop/kassabonnen bijhoud (vermits 3 jaar Aldiwaarborg) Aldi 'Kundendienst' via email gecontacteerd voor de waarborg.
Aldi Kundendienst: 'Géén probleem meneer, u neemt contact met Melitec, en zij doen het nodige'
Ik Melitec gecontacteerd: 'Géén probleem meneer, wij sturen u een nieuwe dimmermodule voor 8€ + 5€ verzendkosten'
Ik nadien: 'Hàààà nee, ik betalen? Hoe zit dat dan met die zogenaamde 3 jaar Aldiwaarborg?'
Ik: Dreigende mail gestuurd naar Aldi met link naar het FGOV artikel i.v.m. de eindverantwoordelijkheid voor de garantiewaarborg van de verkoper t.o.v. de eindconsument.
3 maanden geen reactie, vervolgens een mail waar ik "uitzonderlijk" een nieuwe vervangende staanlamp (de ST21) mag gaan afhalen in de Aldi van mijn keuze...:?

Sindsdien zie ik Aldi-koopjes met héél andere ogen: Praktisch gezien krijg je binnen de maand op vertoon van de kassabon je geld terug, na deze eerste maand: Trek uw plan met de fabrikant!!!

BTW: Ik heb nog een hele kist met allerhande gloeilampen in de kelder staan...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"