Puls digitale kWh meter wanneer deze gaat terugleveren aan het net

Hoe kom ik aan een puls zodat ik bijv. een elektrisch verwarmingsapparaat (boiler) kan laten inschakelen wanneer mijn zonnepanelen gaan terugleveren aan 't elektriciteitsnet. Mijn doel is de opwekte energie zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Heeft een digitale kWh meter deze puls extern real-time beschikbaar? Intern in de meter is deze beschikbaar voor de telwerken.

mvdk

Golden Member

Scharrel ergens een oude draaischijfmeter op. Draai een koper of dun ijzerdraadje ergens om de as, en frunnik een deurschakelaar (microswitch) er zodanig nabij dat het draadje deze laat schakelen als de meter terug wil draaien. Moet te doen zijn.

als je toch met een draaischijfmeter bezig bent: er zijn setjes voor arduino e.d. die optisch de schijf zelf meten, en zo de richting bepalen. Dat scheelt je een meter slopen.

Spanning staat en stroom gaat!

als je toch een arduino nodig hebt, is het dan niet mooier om gewoon een stroomspoel in je meterkast te zetten?
gaan liggen hobbyen met een oude draaischijfmeter lijkt me ook niet alles

Op 6 september 2018 18:39:58 schreef mvdk:
Scharrel ergens een oude draaischijfmeter op. Draai een koper of dun ijzerdraadje ergens om de as, en frunnik een deurschakelaar (microswitch) er zodanig nabij dat het draadje deze laat schakelen als de meter terug wil draaien. Moet te doen zijn.

Dat gaat niet werken. De krachten in de draaischijf zijn veel te klein om een microswitch te bedienen. Een draadje om de as is wel ene goed idee, maar laat dat tegen een ander, vast gemonteerd draadje lopen zodat het direct contact maakt.

@meander, waar heb je dat gevonden of gezien?

Degelijk en betrouwbaar?

nemjit, inbouw dinrail tellerke kopen?
Ldr, optocoupler, ...

ASPA-tech.be

Din rail met rucklaufsperre, ik zocht dat ook en werd getipt hier op het forum.
Dan elke minuut ff tellen wat het overschot is met microcontroller bv logo.

Op 21 december 2016 07:39:51 schreef RP6conrad:
Eenvoudige Din-rail meters met S0 kontakt kan je hiervoor gebruiken : http://bg-etech.de/os/product_info.php?products_id=173
Opgelet, "rucklaufsperre" is noodzakelijk, anders krijg je met beide stroomrichtingen pulsen. Deze meters bestaan ook in 3-fasige

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135000/1

er zijn chinese kilowattuur meters die een aansluiting hebben voor pulsen (1000 stuks per kWh). Ik heb slechte ervaringen met de dds238-1 maar de wat duurdere uitvoeringen van de dds238-2 werken prima. Hang de meter tussen de inverter en het lichtnet en de tijdsduur tussen de pulsen bepaalt of er veel of weinig energie wordt geleverd. Grtn, Robert.

mvdk

Golden Member

Een extra kWh meter zal er wel een moeten zijn die geschikt is om in serie met de meter van het energiebedrijf te zetten, en dus geschikt is om de stroom van de aansluitwaarde te kunnen verwerken.

Opgelet, je hebt minimaal 2 S0 tellers nodig met rucklaufsperre : eentje om je actueel eigen verbruik te tellen, en de tweede om de opbrengst van de zonnepanelen te meten. Dan nog wat intelligentie (vb raspberry) om de extra verbruiker in te schakelen als er genoeg overschot is ! Idealerwijze kan je de extra belasting in "trappen" schakelen, als je alleen met een groot vermogen ( 2 kW ?) kan schakelen, zal dit nooit mooi uitkomen. Denk eraan, de opbrengst van zonnepanelen is in de winter maar een fractie van de zomeropbrengst (20%).

Inderdaad zo zie ik het ook anders staat dat alleen maar te pendelen

JoWi

Special Member

Met een slimme meter is het veel gemakkelijker: Lees de P1 poort uit en je krijgt elke 10 seconden een bericht met hoeveel vermogen er verbruikt of teruggeleverd wordt. Dat doe ik met een raspberry pi die in de meterkast hangt maar kan ook met elke microcontroller.

Ik probeer nu een TRIAC regeling te maken die het teruggeleverd vermogen probeert op nul te krijgen door een belasting aan te sturen met de juiste fase-aansnijding.

Ignorance is bliss

Wat is het voordeel van energie weggooien tov terugleveren aan het net? Ik begrijp je vast niet goed.

Die suggestie vd P1 poort uitlezen onderschrijf ik. Dat lijkt me verreweg het eenvoudigst. Stukje software in (bv) Python heb je zo draaien op een RPi (dat uitlezen doe ik zelf ook).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is het voordeel van energie weggooien tov terugleveren aan het net?

We weten niet waar T/S zit, maar hier in BE is het behoorlijk aan de prijs om een installatie op te zetten die zou kunnen terugleveren - men betaalt daarvoor in functie van het vermogen van de omvormer. Als ik het allemaal goed begrepen heb.

Ik heb het nog niet in detail bestudeerd, maar als ik ooit iets doe met PV-panelen dan zal het zonder teruglevering zijn, eerder iets van "genereer een minimum dat toch altijd wordt afgenomen, bv. server en netwerkinfrastructuur, evt. met batterijbuffer, en koop bij vanuit het net wanneer nodig."

Haastig is dat niet: als ik ooit iets ga doen met zonne-energie dan zal het eerder met warm water te doen hebben, voor badkamer en/of keuken en/of wasmachine. Wegens beter rendement.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 6 september 2018 22:20:52 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
JoWi

Special Member

Wat is het voordeel van energie weggooien tov terugleveren aan het net? Ik begrijp je vast niet goed.

Het gaat niet om weggooien maar om het zo economisch mogelijk gebruik maken van de opgewekte energie.
Als bijvoorbeeld de close-in boiler (2kW) water moet opwarmen en ik heb 1.3kW over stop dan 1.3kW in de boiler. Het opwarmen duurt dan langer, maar ik gebruik wel alle opgewekte energie.
Dit wordt trouwens pas interessant na 2020 als de saldering niet meer toegepast wordt.

Ignorance is bliss

Ohh, erg interessant. (@JoWi 4 postings omhoog, rest was er al weer tussen gekomen...) Zou er bijna een 'slimme meter' voor overwegen... ;)

Volgens mij is hier toch gewoon wereldwijd een flinke vraag naar? Bestaat dit niet al lang? Ik heb het nog niet kunnen vinden... (Mastervolt en Victron spulletjes voor met name mobiele toepassingen komen al een heel eind is bijvoorbeeld de netstroom limiteren en de rest zelf bijproduceren uit accu's, maar da's nog niet helemaal wat ik zoek... Ook de Tesla Powerwalls kunnen vanalles maar nog niet genoeg.)

Ik ga van de herfst nog handmatig mijn 800kWh die ik teveel heb opgewekt wegstoken in een elektrische oliekachel. Vast beter dan er 9ct/kWh voor krijgen.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 6 september 2018 22:33:20 (12%)

vergeten

Golden Member

Op 6 september 2018 18:26:22 schreef nemjit:
Hoe kom ik aan een puls zodat ik bijv. een elektrisch verwarmingsapparaat (boiler) kan laten inschakelen wanneer mijn zonnepanelen gaan terugleveren aan 't elektriciteitsnet. Mijn doel is de opwekte energie zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Heeft een digitale kWh meter deze puls extern real-time beschikbaar? Intern in de meter is deze beschikbaar voor de telwerken.

Door/in een bijdrage van @FET is er al een stroomrichting te bepalen.
Daar een puls uithalen is dan niet zo heel moeilijk meer.

zie onderstaande posting

Op 21 december 2016 14:49:16 schreef Frederick E. Terman

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 september 2018 18:26:22 schreef nemjit:
Hoe kom ik aan een puls zodat ik bijv. een elektrisch verwarmingsapparaat (boiler) kan laten inschakelen wanneer mijn zonnepanelen gaan terugleveren aan 't elektriciteitsnet. Mijn doel is de opwekte energie zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Heeft een digitale kWh meter deze puls extern real-time beschikbaar? Intern in de meter is deze beschikbaar voor de telwerken.

Als het allemaal met 230V AC te maken heeft , zou een digitale schakelklok geen betere optie zijn ?

PS omvormer van zonnepanelen die maken zeer veel storing op Kore Golf banden en op low VHF.

Heb je het topic eerst wel even gelezen voordat je je post toevoegt? Hou zou zo'n schakelklok nou moeten zorgen dat z'n load inschakelt als ie gaat terugleveren aan het net?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 september 2018 22:54:45 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."