snijden van ijs met weerstandsdraad

Ik zou graag blokken ijs versnijden met nichrome draad. Blijkbaar wordt dit courant gebruikt in toestellen die ijsblokjes maken, waar een "rooster" van nichrome draad de blokjes in stukken snijdt. Foto van een schema in bijlage.

Vraag ik me af: hoe zijn de draden verbonden? Mogen ze géén contact maken met elkaar, of mag dit wel?
Ik veronderstel dat er 2 aparte draden elk hun eigen voeding hebben, maar ben niet 100% zeker.
Op deze pagina meer info: https://www.searspartsdirect.com/repair-guide/ice-maker/how-to-replace…

maartenbakker

Golden Member

Als je op de naam van het plaatje zoekt, kom je op http://www.truetex.com/icemachine.htm waar je kunt lezen "The cutter grid consists of nickel-chromium ("Nichrome" is one brand) resistance wire which is warmed by a low-voltage electric current. The ice slab rests on the heated wires, and the wires slice through the slab, first in one direction on the top layer of wires, then the perpendicular direction on the lower layer, yielding cubes of ice which drop into an insulated ice supply bin."

Het gaat dus om 2 aparte weerstanden. Afhankelijk van je voeding zou je ze in serie of parallell kunnen zetten. Ik denk dat je ergens in mijn link ook wel iets kunt vinden over de stroom en spanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Inderdaad zoals Maarten zegt, je hebt 2 groepen nodig.
Als je de draden verbind zoals op het plaatje dan worden alleen de rode draden warm, door de groene draden loopt geen stroom en blijven dus koud.

Voor een bepaald vermogen per meter, moet er een bepaalde spanning per meter over de draad aangelegd worden. Die waarde (wat daar ook voor gekozen wordt) is constant. 2 draden -> naast elkaar met zelfde spanning erover, of 2x de spanning over een 2x zo lange enkele draad. Spanning / mtr blijft gelijk.

Als je een X aantal draden naast elkaar legt, en die aan de uiteinden met een strip oid. van dezelfde spanning voorziet, zou onderling aanraken weinig uitmaken omdat je dan toch ongeveer dezelfde spanning tussen die punten hebt.

Maar als je 1 lange draad pakt en daar een zig-zag patroon mee wikkelt, dan geldt onderling aanraken = zelfde als het tussenliggende stuk draad kortsluiten. Of dat een probleem is zal afhangen van hoe groot dat stuk tov. de totale lengte is.

Ik zou eerst eens wat experimenteren wat een goed vermogen per lengte draad is. Lees: wat niet witheet wordt maar nog wel redelijk ijsblokjes snijdt. Dan is waarschijnlijk meteen duidelijk wat een handige configuratie mbt. voeding en parallel / serie opstelling is.

Je kan dat draad ook in verschillende ohm/m varianten kopen. Koop gewoon iets, met ser/par kan je dan een geschikte spanning verkrijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Blijft er wel iets over van zo'n ijsblokje dat relatief langzaam tussen die draden doorglijdt?
Is het niet half gesmolten voordat het in de opvangbak terecht komt?

Ik gebruik al heel lang die plastic zakjes met ronde "kussentjes" die je vol met water laat lopen. De ronde ijsklonten die daar uitkomen kunnen alleen smelten door de omgevingstemperatuur en de warmte van je handen.
IJsblokzakjes

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nee, dat zal wel werken. Het is eerder een probleem denk ik dat de draad het ijs smelt, door de gleuf zakt en dat het ijs daarna weer aan mekaar vastgroeit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 8 september 2018 04:48:00 schreef rew:
Je kan dat draad ook in verschillende ohm/m varianten kopen.

Precies: je hebt twee soorten. En verder hangt de weerstand per meter af van de grootte en vorm van de doorsnede. om ijs te snijden zou ik gewoon rond nemen. En niet al te dun om weer dichtgroeien te voorkomen.
Meestal word er gewoon een dikke trafo van 12 of 6V secondair voor gezet, maar als het langere stukken zijn gebruikt men meestal een kleine lastrafo.

De draad word verkocht o.a. door fluotech.

KGE

Golden Member

Daarbij is bij de meeste ijsblokjesmachines de afstand tussen het rooster en de opvangbak redelijk groot, door de val breken de blokjes, mochten ze toch aan elkaar zitten, weer los.