Mag ik deze lampen aansluiten in mijn huis?

Goedendag iedereen,

In mijn huis hangen overal losse kroonstenen met enkel een schakel- en nuldraad. Kan ik deze lampen die ik gekocht heb (die ook een aarde draad hebben) gewoon aansluiten daarop zonder dat ik onverantwoordelijk bezig ben?

Alvast bedankt en goed weekend gewenst!

Ja hoor gewoon doen. Zijn plafonnieres, dus buiten handbereik.
Mocht er ergens toch een fout ontstaan , zodanig dat de behuizing onder spanning komt, gaat , bij aanraking de aardlek er uit..
De meeste (bestaande) woningen hebben niet eens een aarde bij de centraaldoos.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

oude woningen hebben vaker geen aarde op de wcd's, vaak ook niet in de centraaldoos. anders zou je nog een aftakking kunnen maken in de centraaldoos. de leddriver doet er iig niks mee, anders is het nog nodig voor de ontstoring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Even op de losse pols, sinds ongeveer dik 20 jaar is een aarde draad uit de centraaldoos verplicht bij nieuwbouw.
Oudere woningen was het niet verplicht, alleen in natte ruimten...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Kijk even boven het dekseltje van de centraaldoos of daar een aarddraad voorbijkomt. Als dat zo is zou ik daar een aardaansluiting op maken.
De aardschroef in de lamp zit daar niet voor niks, het is kennelijk een montageplaat die door een defect onder spanning kan komen.
Anderzijds, aangezien het armatuur buiten handbereik zit is de kans niet groot dat je hem aanraakt. En als je er toch een keer bij moet zijn, schakelaar uit zetten.

Hoeben

Special Member

Aarddraad is voor in vochtige ruimtes als douches. Daar zul je vast een aarddraad aantreffen. Zo niet, kijk dan even in de doos of ze hem niet afgeknipt hebben.

overigens is die plaat niet de bodem, maar het deksel. de leds zitten op deze plaat, de alu plaat is voor de koeling van de leds dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Franssel

Golden Member

de geschakelde voeding zal wel dubbel geïsoleerd zijn .
lamp zelf zal wel 30Vdc zijn .

2 draden naar de voeding en 3 draden van voeding naar lamp.

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer