ALT knop werkt niet in Linux / Lubuntu / LXDE / Eagle

Wie van jullie heeft ervaring met Eagle op een Linux PC?

Ik kan geen componenten verschuiven met het alternatieve grid in Eagle. Ik vind meerdere methodes op internet voor key/mouse bindings en LXDE maar tot nog toe geen een die werkt op mijn laptop.

Het zou een instelling in Linux moet zijn die voorrang heeft op de toetsafhandeling van het Eagle programma. Maar hoe pas je dat aan?

reading can seriously damage your ignorance

ik heb ervaring het Eagle op een Linux PC. Zou nu bezig moeten zijn, maar zit CO te lezen...

Onder Linux heb je een window-manager: Een "gewoon" programma wat randjes om je programma-windows tekent, een paar knoppen in de title bar en regelt dat- en HOE je windows kan verschuiven en zo.

alt-linkermuis is vaak geconfigureerd als "verschuif window" of zoiets. Hier bij mij ook. Ik kan dus ook niet verschuiven op "alternate grid". Ik gebruik het om die reden dus al vanaf het begin gewoon niet.

Oplossing: Configureer je window manager om niet met alt-linkermuis windows te gaan verplaatsen. Als het goed is, wordt de click dan doorgegeven aan de applicatie en werkt het wel. Hoe dit precies moet met JOU window manager weet ik niet. Ik gebruik vast een andere dan jij. (ik gebruik sawfish, die heeft een feature wat ik veel gebruik wat de andere niet hebben.)

Workaround: zet het grid op de alternate resolutie die je wilt, en click daarna met rechts op "grid". Nu kan je deze instelling een naam geven. Doe dit ook met je normale gridresolutie en je kan met rechtermuis op de gridknop switchen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb inderdaad, blijkbaar net als jij, lang zitten prutsen met een hogere resolutie in het standaard grid. Vandaag dacht ik, laat ik dat eens goed instellen.
Ik heb al een configuratiebestand gevonden waarmee dat zou moeten kunnen. Op een internet forum schreef iemand "~/.config/openbox/lxde-rc.xml", maar bij mij heet dat "~/.config/openbox/lubuntu-rc.xml".
Ik weet nog niet welke instelling ik voor de move functie moet veranderen.

Volgens LXDE website wordt Openbox gebruikt als windowmanager. Info over toetsenbord configuratie daarvoor is hier te vinden. Meest relevante staat al in de 1e regel aldaar:

Key bindings are found in the <keyboard> section of your rc.xml configuration file. Any bindings outside of that section are not valid and will be ignored.

Lijkt me dat je in die sectie een entry moet zoeken die de betreffende toetscombinatie beschrijft, en dat dan bijv. door comment-tekens ervoor uitschakelen.

Is er geen GUI tool voor die toetsenbord instellingen binnen LXDE? Ik lees: "LXInput, a config tool to configure your keyboard and mouse under LXDE"

mel

Golden Member

Er zit verschil tussen de linker en de rechter ALT-toets.. Geen idee hoe je die kan configureren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb ondertussen (in /.config/openbox/lubuntu-rc.xml) de volgende secties met mouse bindings uitgeschakeld en ALT werkt nu in Eagle.

Dus in de sectie <mouse> niet <keyboard> !

code:

<!--
      <mousebind button="A-Left" action="Press">
        <action name="Focus"/>
        <action name="Raise"/>
      </mousebind>
      <mousebind button="A-Left" action="Click">
        <action name="Unshade"/>
      </mousebind>
      <mousebind button="A-Left" action="Drag">
        <action name="Move"/>
      </mousebind>
      -->

code:

<!--
      <mousebind button="A-Up" action="Click">
        <action name="GoToDesktop">
          <to>previous</to>
        </action>
      </mousebind>
      <mousebind button="A-Down" action="Click">
        <action name="GoToDesktop">
          <to>next</to>
        </action>
      </mousebind>
      -->

Ik weet nog niet wat ik nu ga missen in Linux want ik zal beslist teveel hebben aangepakt.

EDIT:
Ik laat het zo. Geen idee welke functies uitgeschakeld zijn, maar ik gebruikte ze toch niet. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de ALT knop heb gebruikt in het OS. Behalve ALT-PrintScreen dan, en dat werkt nog.

Ik ben blij dat ik dit hier heb vastgelegd. Ik heb net een nieuwe laptop in gebruik genomen en wist niet meer hoe ik de alt knop had geactiveerd.
Waarom deze oude koe wakker gemaakt, Mijn vorige Lubuntu installatie maakte gebruik van het hierboven genoemde path.
Ik heb voor het weekend Debian met lxde geprobeerd en Debian wilde niet alle drivers installeren omdat ze nog niet 'free' waren. De alt instelling voor eagle zit bij debian in het bestand: /home/<username>/.config/openbox/lxde-rc.xml

Omdat mijn wifi het niet deed, ben ik weer naar Lubuntu uitgeweken. In de distributie die ik nu heb geinstalleerd zitten de instellingen voor de alt knop in: /home/<username>/.config/openbox/lxqt-rc.xml

De xml code die moet worden uitgecommentarieerd is voor alle drie bestanden hetzelfde.