Aansluiten heaters tuinhuis

De opmerking 2 groepen maken ..... is in NL NIET toegestaan. Je mag geen 2 groepen in 1 kabel maken.

Klopt, zoals @testman al opmerkte bedoelde ik een fornuisgroep.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mel

Golden Member

Iedereen vergeet iets essentieels: Hoe LANG is de kabel?
Voor het spanningsverlies...
2000 Watt mag rustig op een eindgroep van 16 A, met een kabel van 2,5..
Als je het goed wilt doen, moet je 2 kabels gebruiken, iedere heater een eigen kabel.en aangesloten op 2 groepen..
Al het andere is knoeiwerk, en zeker 2 groepen door 1 kabel is in Nederland NIET toegestaan...
Als je een kabel zou hebben van voldoende dikte, kan men overwegen om in het tuinhuisje een onderverdeling te maken, en de grondkabel te gebruiken voor de distributievoeding...
Heelaas is deze kabel daar te dun voor...

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 11 september 2018 07:42:43 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 10 september 2018 23:25:57 schreef Roland van Leusden:
[...]

Klopt, zoals @testman al opmerkte bedoelde ik een fornuisgroep.

Waarop de vraag rijst ... mag dat? Het is immers een 'fornuis' groep.

@Sine, ik denk dat de crux in de gekoppelde automaat zit. Eigenlijk is het aanleggen van een krachtstroom groep zoals @testman al voorstelde beter. Moet je wel krachtstroom hebben uiteraard. @Mel heeft ook een punt, de kabel is daar te dun voor. Je moet een hovenier dan ook geen kabels laten leggen als je meer dan wat ledlampjes wilt aansluiten.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 11 september 2018 08:36:20 (29%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

een C16 mag tot 47 meter kabel 2,5mm2 gebruikt worden, een B16 automaat tot 122 meter 2,5mm2 kabel.

2x2,5mm2 of 4x2,5mm2 wordt door hoveniers standaard gebruikt, die kabel is overal bekombaar. niet zelden blijkt het verbruik op het einde van die kabel toch een heel stuk hoger te worden als eerst gedacht en is die kabel dan ook te dun. veel te lang komt ook wel voor, maar dan heb je al een flinke tuin.

tijd terug nog zoiets gezien, tuinman had de hele buitenkeuken gemaakt, incl voorzieningen voor zwembad. het voldeed niet bepaald, de 4x2,5 kabel was met mof overgezet op 3x2,5 ymvk en vervolgens op een algemene groep bijgezet. die kabel had men netjes van onderverdeler op krachtvoeding kunnen voorzien, als deze lang zat was geweest of opgelast naar 4x2,5 ymvk. daar kwam nog een berg laswerk bij wat niet voldeed voor buiten, en xmvk zonder buis over de vloer gelegd waar allerlei rommel bovenop gezet werd, vandaar kabels door buis langs t plafond leggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 11 september 2018 08:48:21 schreef GJ_:
[...]Waar staat dat?

Dat staat in de NEN 1010, een eindgroep voor algemeen gebruik mag niet zwaarder zijn dan 16 A. (ik zeg het nu simpel, ik ben geen jurist)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een eindgroep voor algemeen gebruik wel, maar vast aangesloten mag je hoger gaan zitten. echter zal de voeding in geval van 3x 25A maar 1 zekering stap hoger zitten en dat is ook krap aan. in geval van 1x 35A of 1x 40A hoofdzekering kan het nog wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 10 september 2018 23:25:57 schreef Roland van Leusden:
[...]

Klopt, zoals @testman al opmerkte bedoelde ik een fornuisgroep.

Een fornuisgroep mag alleen gebruikt worden voor een fornuis, en niet voor andere toepassingen, zoals hier.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het is 1 groep bestaande uit 2 automaten die mechanisch zijn gekoppeld, dit mag dus wel degelijk, het is fysiek 1 groep immers op 1 kabel die geen algemene groep is of algemene wcd's voedt. met een 1x35A hoofdvoeding moet je wel, anders belast je de 0 teveel in de kabel, tevens kun je zo wel een B16 automaat gebruiken. bruin en zwart van de grondkabel worden fasen, en blauw en grijs worden de nullen. met een krachtaansluiting beschikbaar zou ik er wel een krachtgroep van maken, de verdeling is beter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Een fornuisgroep mag alleen gebruikt worden voor een fornuis, en niet voor andere toepassingen, zoals hier.

Technisch zie ik het probleem niet zo, dus eh... 'staat dat ergens'?

Het zou zomaar kunnen dat een 'fornuisgroep' een beetje rare status heeft - de minst brakke oplossing voor een fornuis op 230V zeg maar. En dat toet dus gewoon gelijk heeft.

Overigens... Die heaters... Wat zijn dat voor dingen? En hoe 2000W zijn ze? Ik bedoel... Op een 16A automaat kun je 3600W en een beetje trekken. Als die kabel lang genoeg is, dan heb je wat spanningsval. Als die heater met een beetje mazzel 230-240V is, dan doet-ie op 230V al net wat minder dan die 2000W... Het zou - vooropgesteld dat je er niks anders aan hangt (licht ofzo?) net goed kunnen gaan.

De enige nette oplossing is natuurlijk een 3-fase groepje. Of 2 kabels...

Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Ik heb toevallig een elektricien gesproken en die zegt dat het heel gebruikelijk is om de mantel van deze kabel als aarde te gebruiken en verder 2 groepen door de kabel sturen. Dan, bij gebrek aan ruimte in de meterkast, evt een groep er naast te monteren met een die rail en 2 automaten voor de heaters. De lengte is maximaal 15 meter van de kabel.
Dus lees en hoor best wel wat tegenstrijdigheden.....

EricP

mét CE

Dat valt wel mee.

De mantel als aarde... daar ging iedereen al vanuit.
2 groepen door 1 kabel... het pleit niet voor de betreffende vonkentekker als dat bij hem 'heel gebruikelijk' is. Wat mij betreft is het volkomen 'not done'. Tenzij je de automaten koppelt en er een fornuisgroup van maakt. Toet wist te vertellen (maar nog niet waar dat staat) dat die alleen voor fornuizen gebruikt mag worden. En dat alles bij gebrek aan een 3-fase aansluiting - wat hoe dan ook de nette oplossing blijft.

Verder zou je nog een 20A automaat kunnen toepassen, als de heaters 'vast' zijn aangesloten - dan heb je aan 2 adres genoeg. Wat je met die andere 2 moet, weet ik dan ook ff niet. Een andere groep is hoe dan ook not-done. Parallel zetten ook al niet. Dus eh...

Meer suggesties heb ik niet voorbij zien komen. Tegenstrijdigheden dus ook niet...

Op 11 september 2018 18:08:53 schreef EricP:
Dat valt wel mee.

De mantel als aarde... daar ging iedereen al vanuit.
2 groepen door 1 kabel... het pleit niet voor de betreffende vonkentekker als dat bij hem 'heel gebruikelijk' is. Wat mij betreft is het volkomen 'not done'. Tenzij je de automaten koppelt en er een fornuisgroup van maakt. Toet wist te vertellen (maar nog niet waar dat staat) dat die alleen voor fornuizen gebruikt mag worden. En dat alles bij gebrek aan een 3-fase aansluiting - wat hoe dan ook de nette oplossing blijft.

Verder zou je nog een 20A automaat kunnen toepassen, als de heaters 'vast' zijn aangesloten - dan heb je aan 2 adres genoeg. Wat je met die andere 2 moet, weet ik dan ook ff niet. Een andere groep is hoe dan ook not-done. Parallel zetten ook al niet. Dus eh...

Meer suggesties heb ik niet voorbij zien komen. Tegenstrijdigheden dus ook niet...

Zoals ik in het begin al aan gaf; ik ben leek. Dus voor mij waren dan tegenstrijdigheden...
Maar waarom is het not done ?
Wat kan er gebeuren als het zo aangesloten wordt? Brand ?
Ik wil alleen maar zoveel mogelijk info en dus ook weten wat er kan gebeuren als het zo aangesloten gaat worden..

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 11 september 2018 17:45:25 schreef Swiebertjen:
Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Ik heb toevallig een elektricien gesproken en die zegt dat het heel gebruikelijk is om de mantel van deze kabel als aarde te gebruiken en verder 2 groepen door de kabel sturen. Dan, bij gebrek aan ruimte in de meterkast, evt een groep er naast te monteren met een die rail en 2 automaten voor de heaters. De lengte is maximaal 15 meter van de kabel.
Dus lees en hoor best wel wat tegenstrijdigheden.....

Een timmerman die ook wel eens een stopkontakje aansluit.
2 groepen door 1 kabel? B. de Haas

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 september 2018 22:22:12 schreef DJSmiley:
Wat is je hoofdzekering?

4kW is wel een aardige belasting, zeker omdat die meestal ook langere tijd achter elkaar draait.

Is het voor binnen of buitengebruik? Als het voor binnengebruik is, kun je dan niet beter een airco plaatsen? Dan ben met 1kW stroomverbruik al een heel eind.

Hoofdzekering is 40 ampère

GJ_

Moderator

Op 11 september 2018 18:31:38 schreef Toeternietoe:
[...]
Een timmerman die ook wel eens een stopkontakje aansluit.
2 groepen door 1 kabel? B. de Haas

Je weet niet wat de elektricien precies gezegd heeft natuurlijk. Twee fasen door één kabel wellicht? Je weet het niet.

ts heeft een C40 hoofdautomaat, dus de optie krachtgroep valt al af. de fornuisgroep is de netste oplossing, anders wordt het een 2P 20A C type automaat.

tegelijk inschakelen zou ik toch afraden, een C40 tript sneller als een 35A hoofdzekering. zeker als men in huis de droger of oven aan heeft staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2018 18:47:33 schreef GJ_:
[...]Je weet niet wat de elektricien precies gezegd heeft natuurlijk. Twee fasen door één kabel wellicht? Je weet het niet.

Maar goed, ik als leek weet niet waarom dat niet zou mogen...
Wat is het gevaar hiervan dan ? Of is er iets anders waardoor het niet mag ?
Graag uitleg..

In mijn gekochte huis (2006) waren mijn schoonvader en ik de onlogische bedrading aan het aanpassen. Hij vroeg mij om groep 2 uit te schakelen in de meterkast en dat deed ik dus. Na wat geschreeuw vroeg ik wat er was en bleek dat de zogenaamde fornuisschakeling (wat de vorige bewoners hadden aangelegd) 2 groepen in 1 doos te zijn.... Twee automaten die NIET mechanisch verbonden zijn aangesloten op 1 inbouwdoos.....

Fijn hoor zo'n schoonvader die bijna het schuim op de lippen had.

Dus, heel simpel: ga naar een lokale, welbekende, installateur en leg het probleem voor. Dan krijg je vrijwel zeker een goed advies en kost het je gewoon een som geld. Beter dan de verzekering uitleggen dat alles afgefikt is en dat ze erachter komen dat je niet de NEN1010 hebt gevolgd. Want dan is het jammer dan, geen geld, geen vergoeding, als je pech hebt en buren hebben schade een flinke civiele procedure etc etc.

Niet klooien met een beun!

mel

Golden Member

Op 11 september 2018 20:14:33 schreef Swiebertjen:
[...]

Maar goed, ik als leek weet niet waarom dat niet zou mogen...
Wat is het gevaar hiervan dan ? Of is er iets anders waardoor het niet mag ?
Graag uitleg..

Heel simpel.. Als je 2 groepen door 1 kabel laat lopen, en je wil de spanning uitzetten, dan ga je er meestal van uit dat , als je de automaat uit zet, de spanning er af is.. Maar de andere groep staat dan nog steeds aan....Is niet bevordelijk voor iemand die er aan zou werken...
Ja , je moet meten, maar hoeveel zouden dat niet doen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 september 2018 20:26:05 schreef ErwinAmesz:
In mijn gekochte huis (2006) waren mijn schoonvader en ik de onlogische bedrading aan het aanpassen. Hij vroeg mij om groep 2 uit te schakelen in de meterkast en dat deed ik dus. Na wat geschreeuw vroeg ik wat er was en bleek dat de zogenaamde fornuisschakeling (wat de vorige bewoners hadden aangelegd) 2 groepen in 1 doos te zijn.... Twee automaten die NIET mechanisch verbonden zijn aangesloten op 1 inbouwdoos.....

Fijn hoor zo'n schoonvader die bijna het schuim op de lippen had.

Dus, heel simpel: ga naar een lokale, welbekende, installateur en leg het probleem voor. Dan krijg je vrijwel zeker een goed advies en kost het je gewoon een som geld. Beter dan de verzekering uitleggen dat alles afgefikt is en dat ze erachter komen dat je niet de NEN1010 hebt gevolgd. Want dan is het jammer dan, geen geld, geen vergoeding, als je pech hebt en buren hebben schade een flinke civiele procedure etc etc.

Niet klooien met een beun!

Oké, dat is helder. Dus niet het gevaar van dat er 2 groepen door een kabel lopen maar dat er verkeerd mee omgegaan wordt ? Begrijp ik het zo goed ?

Op 11 september 2018 20:28:58 schreef mel:
[...]Heel simpel.. Als je 2 groepen door 1 kabel laat lopen, en je wil de spanning uitzetten, dan ga je er meestal van uit dat , als je de automaat uit zet, de spanning er af is.. Maar de andere groep staat dan nog steeds aan....Is niet bevordelijk voor iemand die er aan zou werken...
Ja , je moet meten, maar hoeveel zouden dat niet doen?

Dus als ik het goed begrijp is het op zich niet gevaarlijk oid dat er 2 groepen door een kabel lopen, dat de kabels smelten en er daardoor kortsluiting kan ontstaan, ofzo...?
Maar dat er verwarring kan ontstaan dus. En dát kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Op 11 september 2018 20:31:56 schreef Swiebertjen:
[...]

Oké, dat is helder. Dus niet het gevaar van dat er 2 groepen door een kabel lopen maar dat er verkeerd mee omgegaan wordt ? Begrijp ik het zo goed ?

Jazker is er een gevaar van 2 groepen door 1 kabel want dat is gewoon niet zomaar toegestaan. behalve als je een speciale mechanisch gekoppelde automaat hebt die de twee "groepen" volledig uitschakelt en dus niet zo'n grapjas als de vorige bewoner die zo'n speciale 'fornuisschakeling' dus zelf regelde met twee losse automaten en dus 2 losse groepen.

Doe het gewoon niet, leg 2 kabels en zorg dat je twee gescheiden groepen hebt. Dan heb je per kabel nog een beetje extra voor lampen, radio, stopcontact voor je tuingereedschap etc etc. Naast de 2000W mag je nog 1600W aansluiten op elke kabel, maar 2x2000 is teveel én gaat problemen opleveren bij het inschakelen.

Nogmaals, je mag doen wat je wilt en als je jezelf in gevaar wilt brengen is dat geheel oke voor mij. Maar, je hebt wellicht ook nog gezinsleden of buren die het minder prettig vinden als jouw tuinhuis affikt met hun huis erbij??

En als dan blijkt dat het de bedrading/installatie is en niet een heater dan kun je je verzekering vergeten.

Ik heb de vorige eigenaar van mijn huis bijna over de kling gejaagd door wat stomme trucs van die gast..... 2 groepen in 1 doos, een gewone 3x2.5mm2 in de grond op 30 cm diepte zonder de juiste kabel te gebruiken, geen buis gebruiken, onjuiste diepte etc etc, maar het leukste: een perilex schakeling met alle kabels (geen draad....) door de badkamer, tussen de warm/koud aansluiting van de badkraan en toen ze een nieuwe badkamer maakten de buis beschadigden en gewoon met wat electrotape de kabels verbonden en dicht smeerden met wat muurvuller.

Er lagen twee 230V kabels in de muur, alleen met wat tape over samengevlochten koperdraad (want meneer was vergeten dat het draad moest zijn) door slechte voegen en doorlekkend douchewater lekker te zweten terwijl mijn dochters, vrouw en ik elke dag 'veilig' dachten te zijn.

Was best leuk toen ik mijn badkamer ging vernieuwen! Ik snapte toen eindelijk waarom op mijn keukenblad soms wat druppels water lagen (onder de perilex schakelaar). Wij dachten dat het kwam door de waterkoker die soms wat ruw water klotste. Nee, het was water van de douche die door de voegen, langs de kabel de kapotte buis in liep en zo via de schakelaar drupte op het keukenblad.

Je merkt, ik wind me op, excuus ;-)

EricP

mét CE

Maar waarom is het not done ?
Wat kan er gebeuren als het zo aangesloten wordt? Brand ?
Ik wil alleen maar zoveel mogelijk info en dus ook weten wat er kan gebeuren als het zo aangesloten gaat worden..

Aangenomen dat je het 'netjes' wilt doen... Dan dien je het bouwbesluit te volgen. In de praktijk komt het er op neer dat je de NEN1010 volgt - als is dat lang niet altijd 'eis'.
Welnu, een installatie behoort 'overzichtelijk' te zijn. 2 groepen in 1 kabel is dat nadrukkelijk niet. ErwinAmesz legt je uit waarom.

Iedereen die wel een tijdje mee loopt, kent wel wat verhalen 'uit de oude doos' van prutswerk van anderen.

Technisch gezien zal het wel loslopen met 2 groepen in 1 kabel. Wat er op af te dingen is, is dat je dan formeel een 2x zo grote stroom door de aarde kan krijgen. Daar is jouw kabeltje dus niet op berekend (al zal het in de praktijk wel loslopen, de aardlitze wordt over een heel groot gedeelte bijgestaan door de mantel).
De 'noodoplossing' heet 'fornuisgroep'. Feitelijk doe je hetzelfde (2 groepen door 1 kabel), maar ze zijn ook mechanisch verbonden. Waarmee je dus garandeert dat als je de ene uit zet, de andere ook uit is. Geen spannende dingen dus met 2 automaten die je uit moet zetten voordat ja aan 1 kabel kunt werken.

Kortom: de nette oplossing bestaat uit 2 losse kabels (een 3-fase aansluiting is niet aan de orde begrijp ik). 2nd best is een 'fornuisgroep', al zou je je af kunnen vragen of dat formeel is toegestaan.
Als het andere is inderdaad B. de Haas werk. En ja, het is je eigen huis. Niemand die het je verbiedt. Er is op zich ook niks op tegen om vuistregels te negeren als je goed weet waar je mee bezig bent en je kunt onderbouwen waarom eea. in die specifieke situatie niet van toepassing is. In dit geval lijken de regeltjes mij best zinnig. En met alle respect - je hebt geen flauw idee van waar je mee bezig bent :+ (je zegt tenminste zelf dat je leek bent, deze was te makkelijk :) ).

Tenslotte kun je je afvragen of je het niet met 1 heater redt... 1 groepje, 16A. Klaar.

En wat rare trucen betreft: hier in huis zitten ook zo her en der 2 groepen in 1 doos. Waar mogelijk heb ik dat reeds aangepast. Helaas, het is niet overal (eenvoudig) mogelijk. Gelukkig beperkt de ellende zich tot draden die door de doos heen lopen (stel schakelaars die lampen op verschillende groepen schakelen). Mocht ik ooit nog wat aan dat muurtje moeten stucen, dan wordt dat echt wel anders...