Electrische bus laadt enkel bij nacht

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@testman: leg dan eens mijn vliegtuigje uit? 450 kg max totaalgewicht, incl. watergekoelde viertaktmotor 80 pk? Weliswaar maar twee stoelen. Enne, er gelden daarvoor ook crashtests hoor...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

2km naar de supermarkt doe ik meestal op de fiets. Geen 1000kg en geen last van crashtests. Wel CO2 uitstoot natuurlijk, dat is niet op een nette manier te verhelpen. Hoewel, een Bafang is ook netjes natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik blijf Tesla geweldig vinden. Ja, het zijn prutsers in het plannen van release data, maar uiteindelijk leveren ze volgens mij wel wat ze een paar jaar eerder hadden beloofd...

Link naar hun 805km reikwijdte vrachtwagen (met volle belading). Dus een bus die zonder bijlading een dagje rondtoert is qua accu capaciteit echt prima te doen. Persoonlijk denk ik dat een bus met een fiks grotere accu en een Prius blokje ook al een heel eind komt: grote massa die steeds moet optrekken en afremmen, met regenereren van de remenergie en een fatsoenlijk accu of condensatorpakket, heb je misschien maar 10% van het vermogen van een huidige bus-diesel-motor nodig.

Ik ben nog op zoek naar een Twizy voor mijn dochter (met 16 naar uni volgend jaar, dus hoe geef je haar een veilige en snelle manier van transport?). Ander meisje op haar school heeft de 'brommer' kenteken Twizy.

Maar van het weekend hebben ze ook de producenten van dit ding ontmoet (of zouden het importeurs zijn, was zelf helaas te ziek om er bij te zijn, was volgens mij onderdeel van de havendagen oid).
OCD'er in mij valt meteen over maar één aangedreven wiel, maar ze winnen in ieder geval wel remenergie terug, anders zou het maar weinig meer zijn dan een elektrische fiets zonder trappers... (Of een slechte kopie van een Sinclair C5... hoezo zijn tijd ver vooruit...)
http://www.kuneverda.com/wp-content/uploads/2018/08/IMG_8373_nl-768x5121.png

En @BFM, is dat vliegtuigje dan ook 10.000 euro of is het een veelvoud daarvan vanwege gebruik exotische materialen om het licht te houden? :)
Het moet tenslotte wel de lucht in... Volgens mij was mijn 350cc 30pk Honda volledig aluminium motorblokje (1972) ook al >50kg (incl. versn. bak). Zelfs motorfiets blokken zijn m.i. zwaargewichten vergeleken met vliegtuigmotoren omdat bij de laatste simpelweg een nog grotere nadruk op minimaal gewicht ligt en de prijs daarvan op de koop (woordgrapje) toe genomen wordt.

maartenbakker

Golden Member

Wel een erg klein voorwiel, maar ziet er verder leuk uit. Met een Twizzy op brommerkenteken heb je ook wat leuks te pakken, wist niet dat dat kon.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

is dat vliegtuigje dan ook 10.000 euro of is het een veelvoud daarvan vanwege gebruik exotische materialen om het licht te houden?

Dat vliegtuigje staat in de catalogus voor 50.000 + BTW, maar dat heeft niets met exotische materialen te maken: het meeste is aluminium - weliswaar vliegtuigkwaliteit - en doek (Dacron). Eerder heeft het te maken met kleine volumes, dus lastiger om de ontwikkelingskost af te schrijven, en geen "economy of scale" in de productie. Bedenk ook dat enkel de motor al minstens 12.000,- euronen kost.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 september 2018 13:09:02 schreef evelo:
Wat is er mis met een auto van +/-1000kg en een motor van pakweg 60kWh waarbij in de motorcontroller de acceleratie begrensd wordt? (want daar zit het verbruik!)

Er zijn sukkels die naar het verbruik-per-km blijven kijken tijdens de acceleratie. Die gaat inderdaad fors omhoog als je snel accelereert. Maar dat KOST niets (of eigenlijk: weinig).

In de eerste benadering is het zo dat je van 0 naar 50km/u wil gaan. Dat kan je over 15 sec uitsmeren of over 5 sec. Maar de energie die daarvoor nodig is, blijft hetzelfde. Maar doe je het sneller, dan smeer je dat zelfde verbruik uit over minder meters en zie je dus een hoger verbruik per meter.

In de tweede instantie zijn er dan een paar effecten waardoor je toch wel iets meer verbruikt:
* Doordat je nu meer meters aflegt op de hogere snelheid heb je dus meer luchtweerstand. Maar dat is dezelfde afweging als: rijd ik sneller, dan is het verbruik hoger, maar ben ik sneller waar ik wezen moet...
* Omdat de verliezen in de motor I2.R zijn, zal je bij een hogere versnelling iets meer verliezen hebben.

Die 60kW (niet kWh) motor levert trouwens voldoende vermogen om in iets meer dan 1s op 50km/u te zitten. Voor 1000kg is dat nog best wel een beest.
Mijn nattevinger schatting is dat je voor 100-120km/u ongeveer 30kW nodig hebt (maar dat was een 1.5t busje). Dus dan heb je met 60KW nog wel wat "headroom".

Op 13 september 2018 15:53:22 schreef r-p:
grote massa die steeds moet optrekken en afremmen, met regenereren van de remenergie en een fatsoenlijk accu of condensatorpakket, heb je misschien maar 10% van het vermogen van een huidige bus-diesel-motor nodig.

Een auto verbruikt ongeveer 30mAh om te starten. Toch ligt er een DUIZEND maal grotere accu in. Dit is omdat een 30mAh accutje niet genoeg oempf heeft om het ding te starten.

Bij accus-om-remenergie-op-te-slaan zit je ook al snel aan dit soort beperkingen: Je moet de energie wel de accu in kunnen pompen. En dan wordt de capaciteit vanzelf al wat groter.

De hybride auto van m'n broertje heeft ook al heel snel dat ie vind dat de remenergie niet meer de accu in kan omdat die anders te snel geladen wordt....

Ik denk niet dat supercondensatoren een oplossing zijn. Dan heb je weer een lomp pakket nodig om alle energie in op te kunnen slaan.
(merk op dat je eigenlijk ook wilt dat als je in de regio maastricht een heuvel afrijd, je de energie weer in je accu kunt stoppen. Het is niet alleen het "afremmen vanaf 60km/u" wat je moet kunnen opvangen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 september 2018 17:04:43 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Volgens mij moet je het plaatje wat ruimer bekijken:

Om snel te accelereren heb je veel vermogen nodig = grotere motor, batterijen, omvormer,...

Dat kost meer en dat weegt meer.

Techniek begint met (basis)fysica.

verhoog het gewicht van een voertuig maar eens met 2 man erbij, merk je meteen aan de tijd die het duurt met optrekken, en de remweg wordt ook langer..

collega's klagen ook weleens dat hun bus traag optrekt, maar gaat de bus eruit na zoveel jaar dan is dat ding wel snel, als al die gewichtige zooi er uit is. je hebt voor dat gewicht gewoon meer motor nodig, of genoegen nemen met langzaam optrekken en een lagere topsnelheid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 september 2018 17:19:11 schreef evelo:
Volgens mij moet je het plaatje wat ruimer bekijken:

Om snel te accelereren heb je veel vermogen nodig = grotere motor, batterijen, omvormer,...

Dat kost meer en dat weegt meer.

Techniek begint met (basis)fysica.

???
@evelo,
Je begon met een 60kWh[?sic] motor en voertuig van 1000kg en je stelt dat motor begrensd moet worden om het energieverbruik te beperken.
@rew merkt terecht op dat dat begrenzen een (vrijwel) zinloze actie is.
Nu stel je dat je het ruimer moet zien.

Aardgasbus: Aardig fikkie. Loopt gelukkig goed af
Waterstofbus: Ik moet er niet aan denken. (spaceshuttle Columbia Challenger)

deze dus https://www.youtube.com/watch?v=vMsrmZrCNu0

dat fikkie kon het overdrukventiel in de tank niet aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 september 2018 16:58:05 schreef rew:

Mijn nattevinger schatting is dat je voor 100-120km/u ongeveer 30kW nodig hebt (maar dat was een 1.5t busje). Dus dan heb je met 60KW nog wel wat "headroom".

ik kwam destijds op iets meer dan 20kW (elektrisch) uit om met een licht gewicht auto (600kg) een 100-110km/h te halen.
mijn escort mk2 heeft origineel een 1.3 motor met 55pk. dat is ook maar een 40kW, en dan haal je die 40kW maar op 1 piekmoment en moet je het grotendeels van het toerenbereik met een heel pak minder doen (topsnelheid over de 140km/h en dit door een te kort aan versnellingen. zit dan op 6000rpm)

@BFM: vliegtuigalu is niet al te goedkoop hoor en waarschijnlijk zit er nog ergens een carbonstaal buizenframe in. licht en heel sterk.
hier in mijn fiets steekt maar een 30kg van dat vlietuigalu spul in, maar die kostte al bouwpakket destijds wel tegen de 5000€ (25jaar geleden).
en veel meer dan 3fietswielen, een ketting en trappers zit er ook niet meer bij.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN2925.JPG
deze heeft 130watt nodig om 30km/h te rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Nog wat achtergronden waarom je op zijn minst op dit moment en de komende jaren geen voordeel van waterstof hoeft te verwachten: https://www.youtube.com/watch?v=xa6MGVmkvO8

Tegen de tijd dat waterstof plausibel is, zijn de accu's vast ook een stuk beter dan ze nu al zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 13 september 2018 00:07:49 schreef testman:
als een tank lekt of het overdruk ventiel open staat dan gaat ie, die vlam zorgt voor ontploffing van de tank.

Hmm, niet helemaal

Je bedoeld waarschijnlijk een BLEVE en dat is bij brandbare gassen vrij spectaculair.

Gecontroleerd
https://www.youtube.com/watch?v=UM0jtD_OWLU

Niet zo gecontroleerd
https://www.youtube.com/watch?v=oMxOoi9M92g

maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2018 19:54:18 schreef testman:
deze dus https://www.youtube.com/watch?v=vMsrmZrCNu0

dat fikkie kon het overdrukventiel in de tank niet aan..

Dat was geen normale brandstoftank maar een transporttank. Door de afmetingen zal de tank veel sneller mechanisch instorten (de BLEVE die Sine noemt), en er staat niet bij wat voor stoffen er in zaten. Een LPG of LNG tank voor voertuiggebruik voldoet aan bepaalde eisen van het stoomwezen en zal onder normale omstandigheden niet instorten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 13 september 2018 20:35:59 schreef fcapri:
[...]

ik kwam destijds op iets meer dan 20kW (elektrisch) uit om met een licht gewicht auto (600kg) een 100-110km/h te halen.
mijn escort mk2 heeft origineel een 1.3 motor met 55pk. dat is ook maar een 40kW, en dan haal je die 40kW maar op 1 piekmoment en moet je het grotendeels van het toerenbereik met een heel pak minder doen (topsnelheid over de 140km/h en dit door een te kort aan versnellingen. zit dan op 6000rpm)

De Hyundai Ioniq heeft bij 115 km/h een verbruik van 15 tot 16 kW, het motorvermogen is echter wel een stuk hoger omdat je ook geen halve minuut onderweg wilt zijn naar de 100 en bij inhalen is het ook wel praktisch. Ook bij afremmen is het wel fijn om een zwaardere motor te hebben: je kunt meer energie terughalen.
De meeste elektromotoren kun je kortstondig prima 'overbelasten', helemaal wanneer je de motor koelt.

Een Volkswagen kever had een molentje van 30 pk (later zelfs 55) en kon ook gewoon 100 km/h rijden. Woog ook maar 700 kg natuurlijk. Accelleratietijd moest je dan wel meten met een kalender :-)

deze heeft 130watt nodig om 30km/h te rijden

Ter vergelijk: de Sinclair C5 had een motor van 250 Watt en haalde top 25 km/h, ook op 1 (achter)wiel aangedreven overigens.

Op 13 september 2018 20:35:59 schreef fcapri:
[...]

.
[afbeelding]
deze heeft 130watt nodig om 30km/h te rijden

Zijn er daar meerdere van in Nederland? Ik heb precies zo'n velomobiel zien staan in Zaandam een paar maanden terug. Omgeving burcht/Zuiddijk. Of was jij dat?

Ik droom al een tijdje van zo'n gestroomlijnd ding met ruimte voor een passagier ofwel ruimte voor +- 100kg vracht...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 september 2018 17:19:11 schreef evelo:
Om snel te accelereren heb je veel vermogen nodig = grotere motor, batterijen, omvormer,...

Dat kost meer en dat weegt meer.

Om 160km/u te kunnen rijden heb je een groot vermogen nodig. Dan kan je vanzelf 0-50 in 1.5sec.

60 jaar geleden kon je nog wegkomen met "deze auto is goedkoper, want we hebben overal op bezuinigd. Helaas kan ie maar 108km/u rijden, maar hij brengt je wel waar je wezen moet'. De minimum eisen van de moderne consument eisen dat er een redelijk forse motor in ligt. Als je dan ook de bijbehorende grote accu er in legt krijg je vanzelf accelleratie (bij lagere snelheden) en de mogelijkheid om meer energie terug de accu in te stoppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Locaal gebruik? heel simpel.. Men neme een Paard..en spannen het voor een wagen.. werkt altijd..
Alleen voer nodig...
Gaat men verder weg? men neme een (stoom)trein..
Alle problemen opgelost :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Anders dan de naam 'stoomtrein' doet vermoeden loopt zo'n machine niet op stoom maar op fossiele brandstoffen. En daar wil toch iedereen vanaf?

Ik denk dat er enorm veel winst valt te behalen (lees bezuinigd kan worden) als er niet enorme hoeveelheden goederen en mensen van de ene kant van de aardbol naar de andere worden gesleept.
Daar wordt nog te weinig over nagedacht.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Met dat laatste ben ik het volledig eens. Het is belangrijk om lokale productie van goederen na te streven en niet overdreven te reizen.

Overigens hoeven stoomtreinen niet op fossiele brandstoffen te rijden. De laatste generatie reed al op olie, dus dat kan ook op biodiesel en dat kan theoretisch met een heel aardig rendement. Oudere modellen kun je met houtpellets stoken in plaats van kolen. Electrisch verwarmen lijkt me wat minder handig omdat het rendement altijd lager is dan wanneer je de electriciteit gewoon naar electromotoren stuurt.

@mel: de CO2-uitstoot van paarden (en mensen) die inspanning leveren zou wel eens niet heel gunstig kunnen zijn. En dan heb ik het nog niet over methaan ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 september 2018 17:32:05 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 september 2018 17:30:00 schreef maartenbakker:
@mel: de CO2-uitstoot van paarden (en mensen) die inspanning leveren zou wel eens niet heel gunstig kunnen zijn. En dan heb ik het nog niet over methaan ;)

Die CO2 en methaan ontstaan niet uit aardolie maar hebben grotendeels een biologische oorsprong.

GJ_

Moderator

Aardolie heeft ook een biologische oorsprong natuurlijk. Alleen zijn we de opgespaarde CO2 van miljoenen jaren in 100 jaar terug in de atmosfeer aan het blazen. Dat is niet zo'n succes gebleken, onze atmosfeer OD't een beetje.

Paarden schijnen inderdaad niet echt milieuvriendelijk te zijn heb ik ooit begrepen.

Op 13 september 2018 16:58:05 schreef rew:
Een auto verbruikt ongeveer 30mAh om te starten. Toch ligt er een DUIZEND maal grotere accu in. Dit is omdat een 30mAh accutje niet genoeg oempf heeft om het ding te starten.

Bij accus-om-remenergie-op-te-slaan zit je ook al snel aan dit soort beperkingen: Je moet de energie wel de accu in kunnen pompen. En dan wordt de capaciteit vanzelf al wat groter.

De hybride auto van m'n broertje heeft ook al heel snel dat ie vind dat de remenergie niet meer de accu in kan omdat die anders te snel geladen wordt....

Ik denk niet dat supercondensatoren een oplossing zijn. Dan heb je weer een lomp pakket nodig om alle energie in op te kunnen slaan.
(merk op dat je eigenlijk ook wilt dat als je in de regio maastricht een heuvel afrijd,)

30mAh??? Grappig!

Mijn idee van supercondensatoren was o.a. in combinatie met normale accu's om echt de pieken aan laadstroom op te vangen en in de normale accu's op te slaan terwijl je stil staat bij het stoplicht. Maar geen berekeningen op los gelaten of dat met huidige LiIons met >50C laad capaciteit nog wel nodig is...

Mijn Prius (gen2) kan 'maar' met zo'n 100A (20kW) remenergie opslaan. Vind ik nog absurd veel aangezien het maar een (28x6=) 168 cel 6,5Ah NiMH accuutje is (dus 201,6V 6,5Ah). Je douwt dus >15C als laadstroom in een NiMH accu! Maar toen ik de accu bewust leeg had gereden in Italië (St Bernhard pas ipv Gotthard iirc), was de accu inderdaad na een paar honderd meter weer vol na de pas...
Helaas heb ik geen indicator wanneer de mechanische rem mee gaat helpen, aan de andere kant, je wilt ook niet dat iemand op zijn dashboard zit te turen om maar vooral niet mechanisch te remmen...

maartenbakker

Golden Member

Op 14 september 2018 18:28:30 schreef ohm pi:
[...]Die CO2 en methaan ontstaan niet uit aardolie maar hebben grotendeels een biologische oorsprong.

Bij methaan is dat broeikastechnisch alsnog niet heel handig. CO2 zit inderdaad in de korte cyclus en is niet zo'n ramp, zelfs niet als het rendement bedroevend is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mod edit:
spam verwijderd.

niet meer doen aub.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 11 december 2020 10:21:11 (95%)