12V tuinlampjes schakelen

Beste CO'ers,

Graag wil ik een tuinlampje schakelen vanuit een microcontroller. Het gaat om deze lampjes: https://tinyurl.com/ybvd73vb

Ik dacht eerst aan een relais, maar een relais is erg groot (het moet uiteindelijk in de behuizing van de lamp). Heeft iemand een idee hoe ik dit beter kan doen? De lampjes trekken maximaal ongeveer 10W dus er loopt een kleine 1A max.

Alvast bedankt.

Is het een idee om de lampjes bij de voeding te schakelen, dan heb je meer mogelijkheden want in de LED spotjes zelf schat ik dat er weinig tot geen ruimte is.

Welke 'microcontroller' wil je toepassen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals T-sec ook al zegt, je kan zo niet bepalen dat er voldoende plaats is in de lampjes. Je zal ze in je bezit moeten hebben. Het is ook niet duidelijk wat je uiteindelijk wil. Om aan en uit te zetten heb je echt geen µC nodig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je kunt een 12V lampje prima schakelen vanuit een microcontroller met behulp van een MOSFET. Kies wel een MOSFET die volledig in verzadiging gaat bij de spanning waarmee je schakelt. Bijvoorbeeld IRL520.
Ik heb een soortgelijke schakeling gemaakt voor twee nachtlampjes voor de kinderen (gaan na een half uur vanzelf uit). https://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran_7.html

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan net zo goed met een 555, daar heb je geen µC voor nodig. µC is tegenwoordig zowat het toverwoord. Vaak handig, heel dikwijls overkill.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 september 2018 18:03:21 schreef buckfast_beekeeper:
Kan net zo goed met een 555, daar heb je geen µC voor nodig. µC is tegenwoordig zowat het toverwoord. Vaak handig, heel dikwijls overkill.

Dat is natuurlijk waar, maar we weten niet wat voor toepassing de TS voor ogen heeft. En wat die nachtlampjes betreft: Die wilde ik kunnen aanpassen zonder soldeerbout en schroevendraaier :)

Wellicht een simpele 5V low pass relais (JQC3F-05VDV-C) gebruiken en die aansluiten op jouw microcontroller (Arduino???). Dit relais mag max 250V 10A schakelen.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1K3AZk9_I8KJjy0Foq6yFnVXaW.jpg

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is dikke overkill, een simpele BUZ11 doet het net zo goed. Overigens is het inderdaad niet zo duidelijk waar T/S nu eigenlijk naartoe wil:
moet die controller ook nog bij in de lampbehuizing? Of staat de controller verderaf, en bedient misschien wel meerdere lampen? Maar in beide gevallen volstaat een klein printje in de lampbehuizing, daarop de mosfet (misschien zelfs kleiner dan de TO-220 van die BUZ11?) en al dan niet een plaatselijk controllertje, zoveel voetafdruk hoeft dat niet te hebben.

Wat allemaal reeds werd aangegeven - ook hieronder - maar soms helpt het om een zelfde boodschap in meerdere verwoordingen te krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Maar die ga je niet in de lampjes krijgen. Om alleen aan en uit te doen zijn er eenvoudigere zaken te bedenken dan een µC en een relaiskaart. Om te dimmen voldoet het relaisboard ook niet. Verder moet de µC een bepaald signaal krijgen om te doen wat hij moet doen. Ofwel extra draden, of een fotocel of een (wifi) ontvanger.

Zolang TS niet thuis geeft en wat meer info verstrekt, kunnen wij alleen gissen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 september 2018 17:19:34 schreef R-Yen:
Je kunt een 12V lampje prima schakelen vanuit een microcontroller met behulp van een MOSFET. Kies wel een MOSFET die volledig in verzadiging gaat bij de spanning waarmee je schakelt. Bijvoorbeeld IRL520.
Ik heb een soortgelijke schakeling gemaakt voor twee nachtlampjes voor de kinderen (gaan na een half uur vanzelf uit). https://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran_7.html

Bedankt. Ik zal me er eens in verdiepen.

Op 11 september 2018 19:40:30 schreef big_fat_mama: misschien zelfs kleiner dan de TO-220 van die BUZ11?

Ik wil inderdaad een klein printje in de behuizing van het lampje maken. Ik heb er een aantal in huis en ik schat in dat het moet lukken om er een klein printje bij in te stoppen. Heb je suggesties voor een kleiner component? Ik hoopte zelf op iets van een sot-23 formaat. Enig idee of er zulke kleine mosfets zijn die 12V 1A schakelen?

Op 11 september 2018 19:40:36 schreef buckfast_beekeeper:
Zolang TS niet thuis geeft en wat meer info verstrekt, kunnen wij alleen gissen.

Ik zoek hulp bij de vraag welke mosfet / transistor oid ik kan gebruiken om 12V 1A max te schakelen vanuit een microcontroller. Ik begrijp dat het interessant is om te weten wat mijn verdere plannen zijn, (dat wil ik uiteraard ook best verder toelichten) maar om nou gelijk zoveel ruis te posten en zo ongeduldig te zijn, vind ik niet bijzonder toevoegen.

Ik wil graag meerdere lampjes in mijn tuin plaatsen en die individueel aansturen vanuit een centrale controller. Het printje in de lampjes moet dus de lamp aan en uit kunnen zetten op commando van de controller. De controller is vervolgens te benaderen vanuit mijn telefoon oid om zo de lampjes aan en uit te zetten. Daarnaast denk ik nog aan wat andere leuke extensies om bijvoorbeeld mensen te volgen in de tuin en dan alleen de lampjes aan te zetten die in de buurt zijn. Dit laatste is nog slechts een vaag idee... eerst maar eens de lampjes en de controller.

On-topic: Ik zoek dus een suggestie voor een kleine mosfet oid om 12 1A te schakelen ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit ga je volgens mij niet in zo een lampje kunnen frotten. Ipv een µC zou je nog kunnen opteren voor een IOT module. Die moet dan wel ontvangst hebben. Gaat dat lukken binnen een lampbehuizing? Hoe warm wordt het in de lamp? Kan je ze überhaupt deftig openen en terug goed sluiten?

Ik zou eerder opteren de schakeling in een IPx5 of IPx6 behuizing op te bouwen. In een kunststof behuizing heb je al geen problemen met interne ontvangst. Ook in de toekomst heb je dan veel minder werk. Met wat tegenslag vallen de ali lampjes binnen 2 jaar uit elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zoek dus een suggestie voor een kleine mosfet oid om 12 1A te schakelen

Kom kom, een beetje rondkijken op het www, je vindt ze 't allen kant. Zoeken op "MOSFET" en "SOT23". Of je kijkt op de productselectie van de grote distributors, Farnell of RS of noem maar op.

Overigens, als je lampjes 1 amp trekken dan kies je de MOSFET beter heel wat ruimer, minstens 3 amp, zelf zou ik 5 amp verkiezen. Dan wordt het al minder simpel, maar nog steeds niet onmogelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 september 2018 08:38:03 schreef JOK:
Ik hoopte zelf op iets van een sot-23 formaat. Enig idee of er zulke kleine mosfets zijn die 12V 1A schakelen?

Jazeker. Ik heb even op Farnell lopen zoeken: IRLML6344TRPBF komt naar boven als goedkoop en kan 12V 1A schakelen. Deze heeft ook een lage threshold en doet het prima als je hem aanstuurt met 3.3 of 5V.

De DMG3420U-7 is NU op voorraad, maar heeft in de eerste instantie als nadeel dat Farnell zegt dat de RDSON bij 10V gatespanning gemeten is. Maar ook deze doet het heel aardig als je hem met 5V aanstuurt. (ik zou even langer moeten kijken om 3.3V te beoordelen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/