Acculekkage op print, sporen lijken weggeëtst!

Arco

Special Member

Onderdelen zal weinig zijn aangetast (alleen kijken of ic voeten nog goed zijn). Vervangen diodes e.d. heeft weinig nut.
Als je de print met een stevig borsteltje (bijv tandenborstel) poetst, rolt de coating waar die loszit er vanzelf af...
Hoe hard het proces verdergaat hangt o.a. van de luchtvochtigheid af...

Let wel op: soms zit de coating nog gewoon vast, en is het baantje eronder toch weggevreten (of is aangetast).
(het lijkt dan of het spoortje er nog is. Meestal te zien aan een iets andere kleur groen van de coating)
Die coating kan er eventueel af met een glasfiberpen.

Ik zou wel het koelprofieltje even losschroeven om de boel daaronder schoon te maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hopelijk ook niet te ver onder de connector. Op termijn zou dat ook problemen kunnen geven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Ik zou ook onder ICs in de buurt kijken. Ik heb smd elco lekkage gezien waar naast het IC weinig te zien was maar er onder de hele boel aangevreten. (nu is accu schade wel veel beter zichtbaar dus zie je wel of het onder een component kruipt.

Ik verwijder ook alle aangetate tin helemaal en soldeer dan opnieuw na reiniging

Het is idd niet altijd zichtbaar aan de accu zelf. Ik gebruik ook azijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 12 september 2018 13:16:09 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik zou niet meteen moeilijk toegankelijke componenten zoals connectors en ic voeten gaan slopen.
(vaak onnodig, en je richt ook vaak meer schade aan als dat je oplost.)

Gewoon een tijdje in een zuur badje om de chemische processen te stoppen. Als alles na naspoelen/drogen werkt zou ik het zo laten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 12 september 2018 13:24:21 schreef Arco:
Ik zou niet meteen moeilijk toegankelijke componenten zoals connectors en ic voeten gaan slopen.
(vaak onnodig, en je richt ook vaak meer schade aan als dat je oplost.)

Gewoon een tijdje in een zuur badje om de chemische processen te stoppen. Als alles na naspoelen/drogen werkt zou ik het zo laten...

Als je geen goede desoldeerbout hebt kun je idd beter de boel zoveel mogelijk laten zitten. Met een goede (zoals mijn Pace SX100) kun je ze beter wel weghaLen. Dat gaat een stuk sneller en je weet zeker dat de boel schoon is (een 16 poter heb ik daarmee los binnen een minuut)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En als ik de boel dan schoon heb, de groene coating is dan op diverse plekken verwijderd, dan moet ik, zo las ik, dus niet met Flux beschermen (ik heb nog printjes van 30 jaar terug waar ik destijds Flux op heb gespoten, voor zover ik weet zijn ze niet aangevreten, alleen wat kleverig).

Maar waarmee bescherm ik het dan wel? Bovendien, i.t.t. de lege print die je misschien met groene coating spul kan bespuiten (?), nu zitten er natuurlijk onderdelen op... Wat kan ik het best voor de bescherming gebruiken? Misschien wel iets simpels als vloeibare pleister?!

Arco

Special Member

Flux is om de print soldeerbaar te maken, is niet geschikt als bescherming (wordt een vieze plakboel zoals je gemerkt hebt)
Je kunt CPL van Electrolube gebruiken. https://www.distrelec.nl/en/clear-protective-lacquer-spray-200-ml-elec…
Beetje in de dop spuiten en dan met een kwastje de print op de beschadigde plaatsen insmeren.
(niet spuiten, dan komt 't ook in ic voeten en connectors en dat wil je zeker niet. Spuiten is alleen voor lege printen)

Voordeel van CPL is ook dat de print gewoon soldeerbaar blijft.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schoonmaken van vieze soldeerresten doe ik vaak met aceton die de print mooi schoon maakt, en met groene doorzichtige nagellak kan je eventueel die printbanen weer beschermen, maar echt nodig is dat niet hoor. Oude printen hebben vaak dikkere printbanen.. i.t.t. tot smd printen in kleine apparaten.

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Aceton moet je wel mee uitkijken, het lost veel soorten plastic op zoals ic voeten. Beter IPA nemen, da's niet zo agressief...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor alle tips!

Deze is nog wel cruciaal: azijn werd genoemd, dat kan gewoon huishoudazijn zijn, of moet het iets specialers zijn of kan ik er beter een specifiek middel voor kopen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 september 2018 17:01:48 schreef gdb:
Bedankt voor alle tips!

Deze is nog wel cruciaal: azijn werd genoemd, dat kan gewoon huishoudazijn zijn, of moet het iets specialers zijn of kan ik er beter een specifiek middel voor kopen?

Koop technisch azijn of ijsazijn. Is een geconcentreerde versie. Vind je normaal in elke goede DHZ of bij de drogist. Je kan ook bij de apotheker langs maar daar is het gewoon stukken duurder.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 12 september 2018 17:03:27 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Koop technisch azijn of ijsazijn. Is een geconcentreerde versie. Vind je normaal in elke goede DHZ of bij de drogist. Je kan ook bij de apotheker langs maar daar is het gewoon stukken duurder.

OK. Had nog nooit van beide gehoord... En nu maar hopen dat het moederboard in de komende 3,5 weken niet veel verder opgegeten wordt (bij rond kamertemperatuur en een "normale" luchtvochtigheid),want eerder ben ik daar niet...

buckfast_beekeeper

Golden Member

De erosie is waarschijnlijk al wel wat langer bezig. Op 3 weken tijd zal het niet echt gigantisch wijzigen denk ik.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 12 september 2018 11:28:46 schreef Arco:
. Na drogen met IPA naspoelen.

Ik DENK dat jij het ook zo bedoelt, maar...

Ik zou na het spoelen met demi water, de boel zo goed mogelijk drogen met handdooek/keukenpapier. Daarna direct naspoelen met IPA. Niet eerst 2 dagen goed laten drogen op de verwarming en DAN IPA. Het idee is dat je het resterende water laat mengen met de IPA (zeg 100x meer verse IPA dan er nog water is) en dan met "uitdruipen" het water-ipa mengsel voor 99% verwijdert zodat er nog maar 1/10000e water over is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja... is 80% voldoende (er bestaat ook 99,5 en msschien zelfs hoger), of is dat misschien juist te sterk, uiteindelijk is het natuurlijk een bijtend zuur lijkt me (ijsazijn / azijnzuur / ethaanzuur). Zou zonde zijn als ik de hele print langzaam zie oplossen ;-)

Arco

Special Member

IPA moet zo zuiver mogelijk zijn. (alcohol 70% heb je niks aan, daar zit veel te veel water in.
Azijn moet je niet puur gebruiken, maar met water verdund. (ik denk dat een 1/5 tot 1/4 azijn prima is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oeps, goed dat je het zegt, ik was al van plan die 80% of hoger te gaan kopen, maar dubbele schoonmaakazijn van de bouwmarkt is dus goed genoeg. Thnx!

Of zelfs dan ook nog verdunnen, bedoel je? Nee, toch?

Ik zit te denken: hoe kom ik dan op die hoge concentraties, maar ik las in een andere reactie iets over ijsazijn, dit is zeer puur spul. Ik ben een beetje lost nu, liefst gewoon iets van bouwmarkt of drogist (zag al dat de Action iets met lavendelgeuren had, dat lijkt me niet geschikt, geen idee wat er dan door gemixt is)...

Arco

Special Member

Gewoon een fles 'gewone' kleurloze azijn uit de supermarkt. Werkt prima.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ijsazijn is stukken goedkoper en je hebt er minder van nodig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

'Gewone' azijn kost bij AH 37 cent per liter. Stukken goedkoper zal 't niet worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die ijsazijn leek mij vrij duur en niet zo makkelijk verkrijgbaar (en dan woon ik in A'dam), maar misschien omdat je het dan moet verdunnen (maar misschien dan weer wel met gedemineraliseerd water), kom je rond dezelfde bedragen uit?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ijsazijn staat hier altijd in de kast. 5€45, niet eens in de DHZ, voor 1 liter 80% Gewoon azijn is 4 à 10%. Aan 4% maak ik 20 liter of 0,27€/l. Zelfs 99% 4€ 0,5 liter of 6,25€/l is zo gevonden. Bijna elke imkershop heeft dat gewoon staan. Kom niet vertellen dat A'Dam geen imkershop heeft. Je kan met kraantjeswater verdunnen. Een deel gaat dan reageren met de aanwezige kalk.

Welke concentratie heeft dat veredeld water van de AH?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.