Gegeven een klassiek Golfje met een Pierburg 2EE carburateur. Dat is een 'klassieke' carburateur, maar dan met wat regelectronica er omheen.
Het eerste verschijnsel: bij gas loslaten remt de auto netjes op de motor. Bij weer wat gas bij geven gebeurt er helemaal niks, tot je meer gas bij geeft en dan wordt het ding opeens 'wakker' - met een klap in de aandrijving tot gevolg. Er is nauwelijks mee te rijden.
Stationair is of prima. Of afwezig (en dan moet je met het gas blijven spelen om het motortje aan de gang te houden).
Gecontroleerd: gasklep potmeter. Smoorklep-membraam-ding. 'Choke' klep actuator. Vlotterkamer ontluchtings ventiel. En uiteraard de voor de hand liggende dingetjes als 'heeft het kreng wel brandstof'? De lambda sonde levert (aangesloten aan de regeling) 300-600mV. Dat klinkt in elk geval niet als iets wat helemaal aan het einde van een regelbereik zit.
Eea. is begonnen na olie verversen - alhoewel ik me niet voor kan stellen dat dat een relatie met elkaar heeft . Anders dan dat daarbij wellicht de kabelboom wat bewogen heeft.
Een uurtje experimenteren leert dat eea. vooral graag 'fout' gaat als de motor warm is. Zonder luchtfilterhuis kun je mooi zien wat er gebeurt.
Het blijkt dat als je elke 5 sec. gewoon rechtstreeks op de caburateur stevig gas geeft ('sjonnie voor het stoplicht gedrag'), de 'choke' elke keer een beetje dicht gaat - blijkbaar een wat rijker mengsel nodig voor acceleratie. Als je gas dan los laat, dan vangt de stationair regeling netjes op en je ziet de 'choke klep' wat spelen - blijkbaar om het mengsel 'op de rit' te houden.
Maar soms gebeurt dat niet. De 'choke' klep staat vol open (actuator helemaal niet bekrachtigd) en ook de 'stationair regeling' wekt de indruk helemaal niks op te vangen - klep gaat verder dicht dan normaal.
Als je snel genoeg bent en weer wat gas geeft, dan blijft de boel lopen (de ontsteking blijft dus 'in de lucht') en zie je na zeg 1-2sec de 'choke' klep wat zoeken, je merkt dat de stationair regeling weer wat doet. Daarna blijft de boel ook weer zelfstandig draaien.
Het wekt op mij de indruk dat de regelelectronica reset ofzo. Geen idee of er een controller in zit (kan met dat met iets wat in 1988 actueel was, daarvan is de service documentatie) niet echt voorstellen.
Echter, het vermoeden gaat wat verder. De stationair regeling is een 'doos' met wat electrisch bediende klepjes die wat met vacuum doen om zo de smoorklep binnen beperkt bereik te kunnen bedienen. Dat valt helemaal weg (als in: blijft ook niet staan waar-ie stond). De 'choke' bedinging doet ook niks (actuator is stroom gestuurd, klep staat als het werkt nooit helemaal open. Nu dus wel).
Waarop ik het vermoeden heb dat de hele regel-doos geen spanning meer heeft op dat moment.
Dan de vraag:
Kent iemand dit systeem (een stuk beter dan ik) en is met die kennis een gefundeerde slag te slaan naar waar nu verder te zoeken?
Morgen eens kijken of ik wijzer wordt van de stroomvoorziening - waar komt de 12V vandaan?