De "soldeerspons" is nog niet uitontwikkeld...

Zie hier voor een test met een alternatief voor de vochtige spons.

Het vangt twee nadelen op, het beschadigen van de punt door een te natte spons en het bevochtigen zelf, wat sommigen als vervelend ervaren. Ook lijkt het er op dat de punt schoner wordt. :)

Echte nadelen hebben we nog niet ontdekt, maar graag hoor ik jullie gedachten erover.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik zal de vrouw eens op pad sturen :)

duck-tape does miracles...so do I
evdweele

Overleden

Niet negatief bedoeld, maar het lijkt mij de oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik heb meer dan 30 jaar lang dagelijks een Weller magnestat gebruikt en in die tijd 2 Weller sponsjes versleten.
Als de stift niet gebruikt wordt om vreemde materialen te smelten zoals plastic en de spons wordt altijd vochtig gehouden, wordt de stift na even over de spons halen blinkend schoon.
Van afkoelen heb ik nooit iets gemerkt. In de tijd die het duurt om de soldeerbout van de spons naar het werkstuk te brengen en op de soldeerplaats te richten is de stift allang weer opgewarmd.

Je moet wel als routine aanhouden dat je elke keer ná het solderen en elke keer vóór het solderen de stift even schoonveegt. Doe je dat maar eens in de zoveel uur is de boel zover verbrand dat even vegen over de vochtige spons onvoldoende is.

Die messing krullen vind ik slecht werken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Doordat de spons bij mij nooit op zijn plaats liigt, moet de bout het doen met een tik op de rand van de tafel, waarbij het overtollige soldeer er af valt. Sinds 1980 gaat dat al zo, de weller staat vrijwel dagelijks aan en meer als drie punten (no 7) heb ik niet versleten. Magnastat is een onverwoestbaar stuk gereedschap, nou de contacten nog.

Wat zijn de ontbindingsproducten van die spons?
EDIT: MSDS gevonden.

Hazardous Combustion Products
Oxides of carbon, oxides of nitrogen, oxides of sulphur,
formaldehyde, hydrogen cyanide and aromatic compounds

Hazardous Decomposition Products
Oxides of carbon, oxides of nitrogen, oxides of sulphur,
formaldehyde, hydrogen cyanide and aromatic compounds.
To prevent decomposition do not overheat. Decomposition occurs
at >350°C.

Conditions to Avoid Heat, flame and other sources of ignition.

Formaldehyde kan vrijkomen bij verbranding en thermische ontbinding. Ook kleine hoeveelheden formaldehyde, die je iedere keer binnenkrijgt bij het solderen, zijn ongezond.
De rest van de ontbindingsproducten zijn ook niet fijn.

Ik houd het bij een droog zakdoekje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vochtig sponsje en een (droog) RVS schuursponsje. Na elke solderinghandeling even in de RVS spons steken zorgt voor een blinkende punt. Om de zoveel tijd nog even langs het vochtige soldeersponsje voor de zekerheid. Werkt al jaren.

Stop de RVS schuurspons in een passend potje, elk jaar even leegschudden :-)

Tidak Ada

Golden Member

Nadeel van het natte sponsje van mijn Weller TCP is dat het snel droog wordt door de warmte van de trafo in de voet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 13 september 2018 19:30:39 schreef evdweele:
Niet negatief bedoeld, maar het lijkt mij de oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik heb meer dan 30 jaar lang dagelijks een Weller magnestat gebruikt en in die tijd 2 Weller sponsjes versleten.[...]

Persoonlijk heb ik ook niet zoveel sponsjes versleten, maar ik heb best een hoop reinigingsacties moeten herhalen omdat de "standaard" sponsjes de bout niet altijd echt goed schoonmaken. Op zich wil ik dit weleens proberen, ik ga binnenkort weleens langs de action. RVS is denk ik iets te hard om risicoloos te gebruiken (vandaar de messing sponsjes).

Persoonlijk vind ik een prop keukenpapier goed werken. Alle oxiderestjes veeg je er moeiteloos mee weg. Het blijft alleen niet echt in het bakje liggen.

Een vochtige spons laat bij mij altijd wat oxide achter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Die gele viscose huishouddoekjes voldoen ook goed. € 1,22/10 st bij Action.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 13 september 2018 21:57:20 schreef Tidak Ada:
Nadeel van het natte sponsje van mijn Weller TCP is dat het snel droog wordt door de warmte van de trafo in de voet....

Het sponsje van mijn JBC soldeerbout, net als van mijn Weller, zit naast de soldeerbouthouder en wordt niet warm. Toch droogt het sponsje uit.
Daarom staat er een spuitflesje met water op tafel. Met een kwart liter water doe ik meer dan 3 maanden.
Omdat ik nog 10 liter had staan gebruik ik er gedestilleerd water voor. Misschien minder last van groei van bacteriën en algen?
En in elk geval geen kalk.
Na 3 maanden is het water nog helemaal helder.

Op 13 september 2018 22:26:38 schreef Tidak Ada:
Die gele viscose huishouddoekjes voldoen ook goed. € 1,22/10 st bij Action.

Smelten die doekjes niet? Ik zou het niet durven proberen, als gesmolten kunststof op je soldeerbout komt wordt hij daar niet beter van.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 september 2018 22:11:09 schreef Ledlover:
Persoonlijk vind ik een prop keukenpapier goed werken. Alle oxiderestjes veeg je er moeiteloos mee weg. Het blijft alleen niet echt in het bakje liggen.

Een vochtige spons laat bij mij altijd wat oxide achter.

Mijn idee, nou ja, ons idee. Het werkt bij mij ook super.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Een paar vellen vochtig keukenpapier samengevouwen tot een "sponsje" werkt bij mij al jaren. Voor de kleine boutjes maar ook voor de 100 watter.

Gr.
PaulAGM

mel

Golden Member

Een oude "gebruikte"zakdoek werkt ook prima :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ah, dan zit er zeker ook nog wat "flux" op? :P

@LedLover: Oeh, dat ziet er niet heel fris uit, solderen boven de 350 graden zal met loodvrij nog wel eens nodig kunnen zijn.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Formaldehyde is zeker niet fris... Blauwzuur ook niet.

Ik zou eens goed gaan kijken of je een chemicus kan vinden die hier wat over kan zeggen of meten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 september 2018 20:34:35 schreef Ledlover:
Ik houd het bij een droog zakdoekje.

Zo doe ik het ook. Heb ook wel met vochtige sponzen gewerkt maar gebruik nu alleen maar papieren zakdoekjes. Die heb ik altijd in mijn broekzak zitten.

@ledlover

heb je een link naar de desbetreffende MSDS, ik krijg nl. gevonden dat het thermisch ontleed boven de 350 graden en mogenlijk sporen kan bevatten van HCN.

Ik sta altijd open voor verbetering/verandering.
(als ik er nu zo aan denk heb ik mijn sponsje nu ook 20 jaar in het bakje liggen en nog steeds geen problemen met spons of punt)

duck-tape does miracles...so do I
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 september 2018 00:15:01 schreef evdweele:
[...]Het sponsje van mijn JBC soldeerbout, net als van mijn Weller, zit naast de soldeerbouthouder en wordt niet warm. Toch droogt het sponsje uit.
[bijlage]
[...]Smelten die doekjes niet? Ik zou het niet durven proberen, als gesmolten kunststof op je soldeerbout komt wordt hij daar niet beter van.

Bij mijn "antieke" korenblauwe Wellertrafo zit het sponsbakje bovenop de trafo
Ik heb ook zo'n aqua-dest dispenser, maar gebruik (goedkoper) demiwater. Dat 'vergroent' ook niet en bevat ook geen kalk.
OP mijn werk gebruikten we aqua bitri-dest, omdat dat in grote hoeveelheden aanwezig was op de faculteit.

Nee die doekjes smelten niet. Viscose is eigenlijk cellulose, net als synthetische sponsen. Katoen (is ook cellulose) is ook goed (bijv. oude niet synthetische overhemden).

@Gerard*:
Pas op met dat keukenpapier, dat is soms met kunststof versterkt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 14 september 2018 12:12:50 schreef Tidak Ada:
Bij mijn "antieke" korenblauwe Wellertrafo zit het sponsbakje bovenop de trafo

Zo'n Weller heb ik meer dan 30 jaar bij mijn -betaalde- werk gebruikt. Het voordeel ten opzichte van mijn eigen Weller WECP-20 was dat die van het werk vrij klein was en makkelijker in mijn gereedschapskoffer paste.

Maar verdampen doet het water toch wel. Dat is nu eenmaal een eigenschap van water :-)
Gedestilleerd water gebruik ik om grammofoonplaten te wassen, dus het staat toch al in de kast.

Nee die doekjes smelten niet. Viscose is eigenlijk cellulose, net als synthetische sponsen. Katoen (is ook cellulose) is ook goed (bijv. oude niet synthetische overhemden).

Ik heb geen bal verstand van dat soort materialen en 'viscose' klonk mij synthetisch in de oren. Vandaar mijn argwaan.

Een nadeel van die 'Duizend dingen doekjes' (door Jasperina de Jong bezongen) vind ik dat ze kleine pluisjes achterlaten op minder gladde oppervlakken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Kruimel

Golden Member

Je moet ze behandelen als wegwerpdoekjes. Ik ken wel volk (*kuch* mijn ouders *kuch*) die ze dan om een stuiver te besparen wasten, en dan wordt dat pluizen veel erger. Gewoon kort gebruiken en zodra ze gaan stinken wegwerpen en je hebt zelden last.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 september 2018 11:38:07 schreef Peter R.:
@ledlover
heb je een link naar de desbetreffende MSDS, ik krijg nl. gevonden dat het thermisch ontleed boven de 350 graden en mogenlijk sporen kan bevatten van HCN.

Ah, kijk. Die temperatuur is belangrijk. Want als je 'm nat houd, zul je moeite hebben die spons boven de 100 graden te krijgen. Verdampend water neemt die warmte dan op.

Als het bruin wordt van de warmte is het aan het reageren, dus dat zou je dan moeten vermijden.

Maar is dit dan hetzelfde spul als melanine tafelbladen? (Die zijn wel enigszins hittebestendig... En dus geschikt als soldeertafel)

Het zijn natuurlijk ook maar hele kleine hoeveelheden die ontleden, elke keer als je de bout afveegt. En goed ventileren moet sowiso...

(Ik houd het nog steeds bij de gele soldeersponsjes, maar ook omdat ik er nog een aardig aantal heb, en verder zijn die messing krullen wel handig.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Melamine is zo te zien een (achter)neefje van (de kunsthars in) pertinax. Opzich prima geschikt voor electronica, maar dezelfde 'heerlijke geur van verse electronica' en bij opstoken dus minder gezond.

P.S. Melamine is wel van nature brandvertragend, dat is dan weer positief.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 september 2018 15:05:46 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Een elektriciteitsluchtje is toch juist bevordelijk voor het ideeen opdoen? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..