AVR welke ?

trix

Golden Member

ik ben op zoek naar een geschikte AVR voor mijn project, nu heb ik er 2 gevonden die zouden kunnen voldoen, waarvan er 1 mijn voorkeur heeft omdat die ook in dual in line behuizing te leveren is, namelijk de ATmega1284.
belangrijkste eis is voor mij min. 15k geheugen. voor de rest geen apparte dingen.

is de ATmega 1284 een gangbaar ding, en zijn er wellicht adders onder het gras die ik nog niet ontdekt heb.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

?? 15k geheugen is niks bijzonders. Kan ook met een mega32 of een mega328. Die zijn veel gangbaarder.

bprosman

Golden Member

@deKees,

Misschien bedoelt TS wel RAM :
SRAM Bytes
16,384

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

ik bedoel flash geheugen. maar nu ik eens goed naar de datasheet kijk v/d atmega 32 zie ik dat de 32k flash heeft, meer dan voldoende dus.
ik was verward door een lijstje in atmel studio 7 waar het voor mij wat ongelukkig in stond.
loos alarm dus, toch bedankt voor de reacties.

eigenwijs = ook wijs

Voordeel van de atmega328 is dat je kan prototypen op een $2 arduino kloon.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou toch iets meer uitgeven ;)
Dan heb je meteen een seriële poort voor software updates.

Bijv https://www.ebay.com/itm/XTWduino-Nano-V3-0-ATMEGA328P-Arduino-RR6/142…

Kruimel

Golden Member

Als het mogelijk is om het in een Arduino te drukken voor test en ontwikkeling scheelt het behoorlijk (en zelfs voor een eindproduct is het nog aantrekkelijk). Voor een paar dollar hoef je alleen een USB aan te sluiten! Bijna oneindige ondersteuning in talloze fora en zeer veel documentatie. Zo een nanootje is net zo makkelijk te monteren als een DIP IC, maar veel makkelijker in de omgang (wegens USB poort).

PS Noem je een USB-aansluiting nu serieus een seriële poort? Die naam is in mijn beleving gereserveerd voor een RS-232 aansluiting. :)

benleentje

Golden Member

Bij een Arduino is de USB poort in gebruik als een echte seriële poort. En is ook zodanig naar de computer toe als com port.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Ah ok, ik dacht dat dit een truc was voor de driver (bij mij werd het altijd COM50 of zo), maar er wordt dus daadwerkelijk nog met het "oude protocol" gesproken begrijp ik dus. Weer wat geleerd!

Tja, het is geen echte comport natuurlijk.
Data gaat via USB naar de CH340 chip op de nano. Die maakt er asynchrone seriele NRZ data (ttl niveau) van en die is gekoppeld aan de uart van de AtMega328.

Aan de PC kant is er een virtuele comport. PC software kan de software interface voor comport gebruiken en ziet weinig verschil met een echte comport. Maar er zijn wel verschillen zoals vreemde poort nummers, afwijkende timing en beperkte handshake signalen.

Is in de praktijk erg handig. Via de bootloader kan software in de nano worden geupdate, en tijdens bedrijf heb je een kommunikatie kanaal.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 september 2018 20:04:55 schreef Kruimel:
Als het mogelijk is om het in een Arduino te drukken voor test en ontwikkeling scheelt het behoorlijk (en zelfs voor een eindproduct is het nog aantrekkelijk). Voor een paar dollar hoef je alleen een USB aan te sluiten! Bijna oneindige ondersteuning in talloze fora en zeer veel documentatie. Zo een nanootje is net zo makkelijk te mionteren als een DIP IC, maar veel makkelijker in de omgang (wegens USB poort).

PS Noem je een USB-aansluiting nu serieus een seriële poort? Die naam is in mijn beleving gereserveerd voor een RS-232 aansluiting. :)

USB is serieel, seriële poort is dus niet verkeerd gekozen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 september 2018 19:33:27 schreef deKees:
Ik zou toch iets meer uitgeven ;)
Dan heb je meteen een seriële poort voor software updates.

Right. Die bedoel ik ook. Kennlijk overdrijf (onderdrijf) ik de prijs een beetje. Sorry. Dus bij die dingen wel opletten dat je de ch340 op je printje krijgt. Anders zijn de software updates inderdaad
lastiger.

Ik had EUR 2 willen zeggen, en ik heb er 1 gevonden die voor CAD 2.95 over de toonbank gaat. Dat is net onder de 2 euro.

Op 15 september 2018 20:04:55 schreef Kruimel:
PS Noem je een USB-aansluiting nu serieus een seriële poort? Die naam is in mijn beleving gereserveerd voor een RS-232 aansluiting. :)

In deze context begrijp ik het woord "serieeel" als afkorting voor "de usb-serial-converter die op veel arduino's ingebouwd zit".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ja bij nader inzien had ik dat ook wel kunnen begrijpen. Soms lees ik met m'n neus, en op één of andere manier blijf ik dan soms met een verkeerd beeld in mijn hoofd zitten... Jullie hebben natuurlijk gelijk, die CH340 werkt via een seriële interface.

Shiptronic

Overleden

Op 15 september 2018 20:04:55 schreef Kruimel:

PS Noem je een USB-aansluiting nu serieus een seriële poort? Die naam is in mijn beleving gereserveerd voor een RS-232 aansluiting. :)

Waar denk je dat de S in usb voor staat ? :) https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wist je dat ik de seriele poort van m'n harddisk heb aangesloten?

Als je het zo "los" zegt, dan denk ik toch echt aan de TTL-level-variant van RS232. Technisch is U<S>B en <S>ATA gewoon ook serieel. Net als PCIE enz.enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/