Wat voor type motor is dit?

Goedenmiddag!

Kan iemand mij vertellen wat dit voor type motor is?
Ik heb overal gezocht, kan het alleen niet vinden. Het enige dat ik er van weet is dat het een 1 fase hoog/laag is. Ik ben heel benieuwd hoe in deze motor de wikkelingen zitten.
De motor zelf krijg ik morgen pas te zien, maar ik ben mij er nu alvast in aan het verdiepen:)

Alvast bedankt!

Lijkt mij gewoon een 1 fase 230Vac motor met een omkeer schakeling en geen 2 toeren.

Vindt het wel raar dat de automaat 3F1 als 4 polig (3 fassen + nul) is getekend.

Ik heb het eea opgezocht over omkeerschakelingen, dus ik snap je beredenering wel, maar het gaat hier om afzuigventilatoren.. Verwacht niet dat daar een omkeerschakeling op zit;)

Verder staat hij als 2 fase nul getekend met erboven L1/N

Denk dat ze daarmee bedoelen dat de fase 2 maal door de PKZM heen loopt..

Sine

Moderator

Welke paashaas heeft dat getekend?
Het zal best kloppen, maar nul punten voor leesbaarheid, holy hell.

Het lijkt inderdaad een laag, hoog. Maar de omschakeling ziet er niet erg logisch uit.

Als ik mag gokken zijn U1 en U2 de eindes van de hoofdwikkeling en wordt in het lage toerental de hulpwikkeling er mee in serie gezet. De hulpwikkeling is waarschijnlijk U1 en Z

code:


Laag

                     U1
        .-------o-----o-------.
        |       |             |
        |       |             |
        C       C             |
        C       C             |
        C       C             |
        |       |             |
        |       |    U2       |
        |       '-----o-------)---------o
        |                     |
        |                   C o 
        |                     |
        |                    ---
        |                    ---
        |            Z        |
        '-------------o-------'
                       \
                        '---------------o




Hoog
                     U1
        .-------o-----o-----------------o
        |       |
        |       |
        C       C
        C       C
        C       C
        |       |
        |       |    U2
        |       '-----o------o----------o
        |                    | 
        |                  C o
        |                    |
        |                   ---
        |                   ---
        |            Z       |
        '-------------o------'

Hahah, getekend door Siemens in 2002;)

Ik heb de stroomkring even gemarkeerd, links is in laag, recht is in hoog. Ik snap nog niet helemaal hoe die hulpwikkeling eroverheen staan dan.
Bijgevoegd de revisie tekening, iets duidelijker:)

edit: ik had hem verkeerd om staan. Links is hoog, rechts is laag. Ik snap hem nu!

Ga er morgen even heen, kijken hoe het zit!

Enorm bedankt, ik laat het morgen weten!

[Bericht gewijzigd door Arnotown op zondag 16 september 2018 21:31:43 (20%)

Siemens? Dat verklaart een hoop...

Een gepolariseerde condensator op wisselspanning lijkt me ook een fantastisch idee, maar je had al gezegd dat het van Siemens was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Ik dacht eerst een omkeer schakeling door de condensator in de andere wikkeling te zetten , niet dus ;)

Niet handig getekend idd. , maar blijkbaar is dat bekend voor Siemens schema's ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 16 september 2018 23:29:48 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Volgens mij is dit gewoon een éénfazige motor waarbij hoofdwikkeling en startwikkeling inwending in de motor reeds met elkaar verbonden zijn.

U1 - U2 is dan de hoofdwikkeling en
U1 - Z is de startwikkeling.

Het lijkt me niet correct dat je het toerental kan veranderen door de startwikkeling in serie met de hoofdwikkeling te zetten.

Het enige dat ik me kan voorstellen (moest het toch een twee toerental motor zijn) is dat men de motor eerst op een normale manier laat aanlopen (dus U1-U2 hoofdwikkeling en U1-Z als startwikkelng). De motor zal nu in zijn hoogste toerental gaan draaien.

Als de motor op toeren is, dat men de hoofdwikkeling gaat onderbreken en de motor laat verder draaien op de startwikkeling. De motor zal blijven draaien maar gaat minder koppel kunnen leveren.

Wat soort belasting drijft deze motor aan ? Wellicht zakt het benodigde mechanische askoppel veel vlugger dan de daling van het toerental.

Sine

Moderator

Gezien dit een afzuiging is, een ventilator.

Dus het vergroten van de slip kan werken op deze manier, bij veel van die simpele motoren is hoofd- en hulpwikkeling gelijk uitgevoerd.

pamwikkeling

Special Member

Hoofd en hulpwikkeling uitvoeren met éénzelfde type wikkeling komt in praktijk voor, maar meestal indien de motor links en rechts moet draaien, de mechanische belasting in beide gevallen gelijk is en het "low cost" moet zijn.

Bij een éénfazig motor hoort meestal een condensator. Normaal zijn deze genormaliseerd op 450VAC werkspanning. Indien je de hoofd en hulpwikkeling identiek uitvoert, kom je normaal niet aan de nominale werkspanning van de condensator. Meet de spanning over de condensator maar eens op een (echte) éénfazige motor, die ligt in de buurt van de 400 à 420 V.

Op 16 september 2018 23:28:30 schreef Shiptronic:
Ik dacht eerst een omkeer schakeling door de condensator in de andere wikkeling te zetten , niet dus ;)

Niet handig getekend idd. , maar blijkbaar is dat bekend voor Siemens schema's ?

Me to!

Ik ben er vandaag geweest, en heb ze allemaal weer draaien.
Dit n.a.v. het schema!
Het ging om 24 van deze motoren waarvan er 14 verkeerd aangesloten bleken na een regelkastrevisie en dus ook niet werkte..

Ik heb alleen verder niet gemeten wat de karakteristieken waren van de motoren, kon er ook weinig aan aflezen..

Bijgevoegd een foto van de gegevens die op de motor stonden.

Een ieder van jullie enorm bedankt voor het helpen!