12V voeding ombouwen naar 24V

Een goede raad, blijf eraf, behalve als je erop wilt leren want ik vermoed, gezien uw vraag, dat het verkeerd zal aflopen.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Welke topologie heeft jouw voeding? Ik kom in de filmpjes minstens 2 voedingen met een traditionele halvebrugconverter rondom een TL494 tegen. Daar kun je heel veel mee rotzooien, dat deden fabrikanten vaak zelf ook al. Vandaar dat zulke voedingen tegenwoordig als tweede of derde keus worden gezien. Vaak zijn ze ook rond de 5V lijn gebouwd en niet rond de 12V lijn. Ik verwacht dat jouw voeding een modernere opzet heeft, maar dat maakt modden niet persé makkelijker.

In het eerste filmpje wordt de -12V lijn gemodificeerd om een hogere stroom aan te kunnen. Of dat ook maar in de buurt van werkend te krijgen is, hangt heel erg af van het exacte ontwerp van jouw voeding (de -12V moet van dezelfde wikkeling komen als de +12 en de trafo moet symmetrisch gestuurd worden). Je hebt niet vermeld hoeveel stroom je wilt trekken; als dat niet teveel is zou het eventueel misschien haalbaar kunnen zijn als je een schema van je voeding kunt vinden of zelf optekent.

De man uit het tweede filmpje heeft ook een traditionele TL494 voeding, althans bij de tweede poging, en regelt de feedback zoals waar de meeste reacties in dit topic van uitgaan. Hij gaat bij het testen niet ver boven de 12V, blaast de eerste voeding op en concludeert nadat hij de tweede voeding opzich wel werkend heeft gekregen, dat dit niet de manier is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik heb wel een aantal filmpjes gevonden, is zoiets niet mogelijk?

HEt hang helemaal af van de voeding zelf en ook van jouw kennis en kunde. Er zal best wel wat mogelijk zijn met deze voeding.

Maak de voeding eerst maar eens open en bestudeer die aan de hand van de video's op youtube. Herken je de juiste onderdelen dan kan je het proberen.

Let wel erg op bij het aansluiting van de voeding en wees eg voorzichtig met de voeding aanzetten, Hou afstand vooral voor je ogen en ga er zeker niet recht boven zitten met je hoofd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Niels. Er ontbreekt echt nog een hoop "context".

Er moet een 12Volt voeding omgebouwd worden

Waarom zou zoiets MOETEN?

Waarom geld investeren (je biedt een vergoeding aan) als je gewoon een 24V voeding kan kopen.

Kennelijk heb jij weet van een aantal randvoorwaarden die ik niet weet. Er is hier IETS aan de hand maar ik weet niet wat.

"om te leren" is het een leuk project. Maar je moet er rekening mee houden dat je de eerste zeker gaat opblazen. Net als Scott.

Maar dat strookt niet met het aanbod om te betalen voor iemand die het voor je doet. Daar leer je niets van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er ontbreekt echt nog een hoop "context".

Inderdaad. Op de allereerste plaats "hoeveel vermogen wil je kunnen afnemen". Of, als je dat niet kunt zeggen, waar moet het voor gaan dienen, dat geeft misschien al min of meer een idee.

Waarom zou zoiets MOETEN?

Inderdaad. Ik wantrouw dat werkwoord, er zijn niet zoveel dingen die echt moeten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik heb al genoeg smps omgebouwd naar andere spanningen, maar ombouwen naar de dubbele uitgangspannning als origineel voor gebouwd is niet makkelijk.

lang geleden eens een philips omgebouwd van 24V naar 12V, die deed dat niet omdat de schakelfrequentie buiten het kunnen van de voeding ging. de HF trafo afgewikkeld en dat ging wel, technisch gezien met dubbel vermogen, maar dat trok de gelijkrichting toch niet, de koeling was te krap, dioden hadden wel vermogen genoeg.

vaak is een deel van het probleem idd de wikkelverhouding van de HF trafo, de schakelfrequentie moet omhoog om de dubbele spanning te verkrijgen.

om nu een pc voeding om te gaan bouwen lijkt me al helemaal niet slim, die dingen zitten vol met rare constructies om spanningen van elkaar af te takken om zo minder aparte wikkelingen op de trafo te hoeven leggen. tevens heeft elke spanning met wat vermogen een onder en overspanning beveiliging, wil je de 12V omhoog dan komen de andere spanningen ook mee omhoog.

12V uit een 24V voeding halen is simpeler, soms niet meer als de 1K trimpot vervangen voor een 5K en je bent klaar, oa meanwell heeft dat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat wil je bereiken?

Als ik zo google lijkt het om een normale 1U server PSU te gaan. Maar wat moet je met 24V in een server?

Als je gewoon een stevige 24V voeding zoekt, waarom dan niet een simpele Meanwell? (Of een stevige dinrail voeding - In rosmalen zag ik die vaak genoeg liggen)

ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant een 12V voeding maakt, en overal componenten heeft gebruikt die 24V gaan aankunnen.
condensatoren tot 16 of 25V zullen er wel inzitten om een veilige marge te hebben, maar ik verwacht zowieso vuurwerk.

en dan nog, WAAROM zoiets in godsnaam proberen? ga je daar echt vertrouwens in hebben om die betrouwbaar te gebruiken?
ik heb een laptop voeding van 19V terug gebracht naar 13,6V (acculader) en die voeding vond dat niet fijn. de eerste begon hoorbaar te fluiten en stopte er dan meer. een ander model ging zonder problemen (maar is na 2jaar ondertussen ook al dood).

je kan iets buiten specs gaan (15-18V ofzo uit een 12V voeding), maar verdubbelen, daar geloof ik niet in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het lijkt dat er 3st 12V voedingen in zitten, als die potentiaal vrij zijn tov elkaar zou je misschien met wat kunst en vliegwerk er twee in serie kunnen zetten, dat is alleen een idee, ik ga het niet voor je doen.

de kans is groot dat er tenminste 1 12V lijn aan de aarde zit met de min.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Je kunt er PETS! (geluid van een knallende halfgeleider) op zeggen dat de 3 12V voedingslijnen af fabriek allemaal ten opzichte van dezelfde massa liggen. Je hebt zelfs kans dat ze uit dezelfde wikkeling van de trafo komen.

Mochten ze toch uit verschillende wikkelingen komen, dan zie ik wel een klein kansje. Dan kun je met wat soldeerwerk er twee in serie zetten en de feedback misschien zonder verbouwen uit de onderste helft halen.

Beetje dirty, maar misschien de enige manier waarop zo'n project zonder aanzienlijke kans op brokken, uitvoerbaar is.

Maar niet door de TS als eerste prutsprojectje. Als hij serieus wil leren, kan hij beter simpel beginnen en als hij geld wil uitgeven moet (ja bewust woordgebruik) hij maar gewoon een 24V voeding kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Om iets meer te weten te komen even een foto van het binnenwerk, misschien zitten er wel "gewoon" 3 trafo's in (modulair opgebouwd), dan zullen ze sec. nog wel aan elkaar liggen maar dat kan los gehaald worden, als dan de uitgangselkos per trafo/uitgang een eigen massavlak hebben is het misschien niet zo veel werk.
Maar eerst meer info van het binnenwerk.

Op 17 september 2018 19:13:21 schreef testman:
vaak is een deel van het probleem idd de wikkelverhouding van de HF trafo, de schakelfrequentie moet omhoog om de dubbele spanning te verkrijgen

Kun je mij uitleggen hoe de frequentie toereikend kan zijn om 12V te maken vanaf 140VDC, en ontoereikend om 24V te maken vanaf 325VDC?

Natuurlijk gaat het met sommige voedingen eenvoudiger dan met andere, maar als je hem goed analyseert, voor de secundaire zijde, is het best te doen. Eventueel elco's en diodes vervangen (al zijn diodes vaak ook goed genoeg voor de hogere spanning), de feedback aanpassen, en dus goed kijken of er nog meer nodig is.

Ik heb het wel eens gedaan, van 12V naar 19V, en dat werkte prima. Er zijn hier verschillende mensen die beweren dat het niet kan, zonder enige argumentatie of onderbouwing, behalve "100% hoger is veel te veel". Ik ben benieuwd welke natuurkundige of andere technische onderbouwing er bestaat voor die claims.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je moet gewoon effectief de hele voeding analyseren, evalueren welke onderdelen in de 24V variant terug zouden komen en dan de boel opnieuw opbouwen.
Wat nog niet genoemd is, dat is dat er mogelijk een overspanningsbeveiliging in zit. Die moet onklaar gemaakt worden, die zal zeker reageren voordat je op 24V zit.

Vraag blijft: wat is het doel van de excercitie? Heb je 1000 van deze voedingen en heb je 1000 24V voedingen nodig, dan kan het benodigde onderzoek de moeite waard zijn. Heb je 1 exemplaar is het onderzoek gegarandeerd duurder dan een nieuwe 24V voeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 september 2018 23:34:55 schreef SparkyGSX:
Er zijn hier verschillende mensen die beweren dat het niet kan, zonder enige argumentatie of onderbouwing...

Waaronder ook ik, je hebt de kans om u eens te bewijzen er staat een vergoeding tegenover. >:)
Tegen dat je alles op papier hebt staan kun je al 2 nieuwe kopen en dan moet je nog beginnen met alles te veranderen en testen e/ en hopen dat het meevalt.

Je leest ook wel dat de TS dat niet kan en dat er hier niemand zijn handen in het vuur zal steken, veel geschrijf, ja.. maar weinig of geen praktische oplossingen.

Hijzelf zal er niet uitkomen en niemand zal dat voor hem doen, dus is voor hem de uitslag.."het kan niet"! tot iemand het tegendeel bewijst natuurlijk, dan zal ik de eerste zijn om mij te excuseren.

LDmicro user.

Op 17 september 2018 23:34:55 schreef SparkyGSX:
[...]Kun je mij uitleggen hoe de frequentie toereikend kan zijn om 12V te maken vanaf 140VDC, en ontoereikend om 24V te maken vanaf 325VDC?

Natuurlijk gaat het met sommige voedingen eenvoudiger dan met andere, maar als je hem goed analyseert, voor de secundaire zijde, is het best te doen. Eventueel elco's en diodes vervangen (al zijn diodes vaak ook goed genoeg voor de hogere spanning), de feedback aanpassen, en dus goed kijken of er nog meer nodig is.

Ik heb het wel eens gedaan, van 12V naar 19V, en dat werkte prima. Er zijn hier verschillende mensen die beweren dat het niet kan, zonder enige argumentatie of onderbouwing, behalve "100% hoger is veel te veel". Ik ben benieuwd welke natuurkundige of andere technische onderbouwing er bestaat voor die claims.

genoemde voeding waar ik de hf trafo van had afgewikkeld was een philips PE voeding uit de 80's, die konden bij mijn weten nog niet werken met 90-240V. met laptopvoedingen heb je ook maar beperkte werkruimte, een moderne 19V adapter is zelden goed onder de 14V te krijgen. chinese budget voedingen juist weer wel, bij gebrek aan filters en beveiligingen. een 19V 150VA adapter van chinese afkomst heb ik naar 13,8V gekregen, door 1 weerstand aan te passen. echter is het ding een nogal een HF stoorgenerator, maar dat was ie origineel ook al.

meestal is het genoeg bij adapters om 1 weerstand aan te passen in de secundaire die de terugkoppeling via de opto regelt. meestal zet ik een potmeter over die weerstand om te zien of deze lager of hoger moet worden voor de gewenste spanning, langzaam terugregelen. werkt dat niet, dan een potmeter in serie met de weerstand zetten.

de uitgangsspanning aanpassen dat deze hoger wordt heb ik ook wel gedaan, maar gezien de maximale stroom dan ook terugloopt, neem ik liever een voeding met hogere spanning die ik lager maak zodat de stroom iig hetzelfde blijft. tevens zit je dan niet met problemen mbt elco werkspanningen ed. ook zit er vaker een zener crowbar in of minimale belasting weerstand die ietwat heet aanloopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Als jet het aantal wikkelingen secundair kunt verdubbelen heeft een een kleine kans, anders kun je het echt vergeten.

Het is hoe dan ook geen project voor een beginner.

Arco

Special Member

Het blijft een hoop werk voor zo'n relatief goedkoop voedinkje, met geen garantie op uiteindelijk succes...
(nog daargelaten dat gebruik van PC voedingen voor andere doeleinden vaak niet de beste oplossing is)

Het vervangen van elco's en diodes is meestal al geen fijn werkje.
Alles zit dicht op elkaar gepropt en is meestal rijkelijk met kit overgoten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Uit de startpost maak ik op dat het de bedoeling is dat de modificatie wordt uitgevoerd door een ander dan de topicstarter.
Er komt een paar keer "wij" en "we" in de tekst voor, zodat het waarschijnlijk om een bedrijf gaat.

Kennelijk denkt men geld te besparen door een bestaande voeding te laten ombouwen in plaats van een voeding aan te kopen met de specificaties die men in gedachte heeft.
Dat dit ombouwen met het arbeidsloon wel eens veel duurder kan uitvallen dan de prijs van een nieuwe voeding is hen kennelijk ontgaan.

Maar de TS reageert niet meer, dus we zullen nooit weten wat de bedoeling van de vraag is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 september 2018 11:33:26 schreef evdweele:
Er komt een paar keer "wij" en "we" in de tekst voor, zodat het waarschijnlijk om een bedrijf gaat...

Dat was ook het eerste dat mij opviel, vandaar ook de vergoeding, maar hij is waarschijnlijk nog iemand die zich moet bewijzen, wat mag natuurlijk ;)

LDmicro user.

Dit is waar het om gaat, weet niet of jullie hier iets aan kunnen zien of het mogelijk is?

Koop maar nieuwe, het zal veel goedkoper zijn.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 19 september 2018 13:16:56 schreef NielsVanHuisstede:
Dit is waar het om gaat, weet niet of jullie hier iets aan kunnen zien of het mogelijk is?

Een vrij modern ontwerp en op zeker ingewikkelder dan de voedingen uit de youtubefilmpjes. Om te weten of de -12 uit dezelfde wikkeling komt en of de 3 12V rails uit verschillende wikkelingen komen, zijn details nodig.

Uit alleen het feit dat je denkt dat we genoeg hebben aan een overzichtsfoto, zou je kunnen concluderen dat je er een hele kluif aan gaat hebben, ook met hulp. De volgende conclusie is dat je het waarschijnlijk niet doet om te leren en dat het dubieus is of je er geld mee kunt besparen.

Ik blijf daarom wel benieuwd over de beweegredenen voor je vraag, de beste oplossing moet waarschijnlijk buiten de voeding gezocht worden dus dan spelen die bovendien ook mee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 september 2018 13:35:55 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 september 2018 13:16:56 schreef NielsVanHuisstede:
Dit is waar het om gaat, weet niet of jullie hier iets aan kunnen zien of het mogelijk is?

Niet als rant bedoelt maar...

Stop met zuigen, het antwoord is gewoon NEE.

Degene die jullie hiertoe heeft opgedragen (je geeft aan dat het moet) heeft er kennelijk ook geen verstand van.

Een schakelvoeding wordt door de fabrikant gedimensioneerd, bij een voeding van dit vermogen is het noodzakelijk dat de dimensionering als resultaat heeft dat de voeding betrouwbaar en met een hoog rendement functioneert.

Zomaar even als een hobby-bob hier en daar een tweakje doen is een utopie. In dit soort voedingen past men de transformator, halfgeleiders, condensatoren en beveiligingscircuits aan. Als je geen expert bent en de ontwerp filosofie/wetenschap/kunst en kunde niet goed begrijpt zit je gewoon te hobby-prutsen en ben je zelfs mogelijk gevaarlijk bezig. Het feit dat jij het hier komt vragen toont tevens aan dat je een noob bent die ook geen flauw benul heeft waarmee je bezig bent.

We zijn allemaal als noob begonnen dus dat is niet erg maar zoek liever iets wat beter bij je niveau past en leerzaam is. Als je erg ambitieus bent dan kun je dit probleem natuurlijk oppakken maar er zal heel wat studie en reverse engineering aan te pas komen om dit tot een succes te gaan brengen.

This is the world we know best, the world of madness