Hoofdschakelaar bijplaatsen?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Gezien je plannen zou ik de complete kast vervangen, de huidige automaten zijn al behoorlijk op leeftijd en je hebt straks de nodige ruimte nodig. Dat kan dan mooier met 1 grote kast of twee identieke naast elkaar.

oude frut idd, eind jaren 80 odink & koenderink spul, AC type aardleks nog. als de meter eruit gaat komt er een 3 fasen slimme meter model voor terug. men bouwt de hoofdkast niet om, de zekeringen blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 18 september 2018 18:31:36 schreef testman: (...) men bouwt de hoofdkast niet om, de zekeringen blijven.

Je kan de monteur die tezijnertijd de slimme meter komt plaatsen, vragen een kleiner onderbord te plaatsen. Die zijn er. Oftie em bij zich heeft, is een tweede. Je kan 't proberen/vragen.

Een kleiner bord gaat volgens mij niet lukken. Die monteur komt bijna zeker een slimme meter plaatsen en de 3-fasige uitvoering past niet op een klein meterbord.

die meterborden worden niet vervangen, tenzij je een houten meterbord hebt nog. waarom een kleiner bord, de buizen zijn lang zat, inkorten met de pijpenschaar en 330x220 kast hangen, dan heb je ruimte zat, er kan altijd nog een 330x220 kast langs.. 3x aardlek 2 polig en daar de groepen achter verdelen. PV spul achter alamatje.

er gaat nog het eea veranderen op PV gebied, als die slimme meters eenmaal allemaal hangen zal dat niet lang meer duren, dus rond 2020. er zitten 2 tarieven in voor terugleveren, en de regering zal ook wel plannen hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt gelukkig mooi de ruimte, zeker links. Persoonlijk zou ik idd de hele kast vervangen. Met je toekomstplannen gaat het gewoon nooit passen.

Een Eaton Medusa vind ik zelf een mooie ruime kast. Je kan nog iets de hoogte in (buizen wat inkorten)

Je hebt dan 3x24 modules ruimte. Lijkt erg veel, maar valt in de praktijk toch mee. Denk maar bv aan dingen als
- 3-fase kookgroep (of kookgroep)
- hoofdschakelaar
- overspanningsbeveiliging
- voedings verdeelblok
- kWh meter voor zonnepanelen
- krachtgroep voor warmtepomp (tenzij je een hele lichte hebt)
- krachtgroep voor je solaromvormer (tenzij je weinig panelen legt)
- krachtgroep voor elektrische laadpaal (auto)
- aardlekschakelaars voor de diverse groepen

Ook al heb je nu niet alles nodig, bedenk wel dat zo'n kast er weer rustig 20 jaar tegenaan moet. Dus dan is (bv) ruimte voor een laadpaal niet zo'n toekomst meer, ook al heb je dat nu misschien nog niet.

Een 330x220 kastje kan ook, kun je er nog 1 naastplaatsen tzt, maar zelf vind ik 1 grote kast mooier (/makkelijker).

En als je toch bezig bent, ook even de WCD in je meterkast fatsoeneren. Deze lijkt nu slecht gemonteerd (buis stopt al voor de WCD, aan beide kanten van de buis overigens), zit met een paar spijkerzadels chaotisch op de plank, en direct, zonder achterplaat op het hout. Behalve dat ie werkt is er weinig wat goed/netjes/verantwoord aan is :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is ruimte voldoende op je onderste deel van je verdeelbord. Daar kan nog een 4 polige (3P+N) schakelaar naast.
Maar ik sluit me bij de voorgangers aan, vervang alles. Neem aardlekautomaten per groep.
Er zijn tegenwoordig ook 3 fase +N aardlekautomaten, zijn 4TE breed. Ga eerst voor je zelf na wat je nodig hebt, hoeveel groepen, vooral de 3 fase groepen zijn nogal een stukje groter.
Als ik zoe bekijk kun je in de breedte nog wel een een en ander doen, ruimte zat
En een paar extra beugeltjes op de flex-buizen mag sowie wel, evenals een juist invoer, Wandkontaktdoos een halve cm naar boven en het staat een stuk netter, maar er hoort wel een montageplaat onder.

Kontroleer ook je aarding, het is op de foto niet helemaal duidelijk, maar ik heb zo het vermoeden date er iets ontbreekt

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou net als anderen adiviseren gewoon een compleet nieuwe kopen. Je huidige is waarschijnlijk binnenin geheel als 1 fase bedraad.

Bijplaatsen van alleen een hoofschakelaar betekend dan dat je de hele kast nieuw moet bedraden, cq van nieuw kamrails moet voorzien.

Foto van de binnenzijde zijn we bij Co ook gek op :)

En als je toch bezig bent, ook even de WCD in je meterkast fatsoeneren. Deze lijkt nu slecht gemonteerd (buis stopt al voor de WCD, aan beide kanten van de buis overigens), zit met een paar spijkerzadels chaotisch op de plank, en direct, zonder achterplaat op het hout. Behalve dat ie werkt is er weinig wat goed/netjes/verantwoord aan is :)

en niet te vergeten een randaarde wcd erop zetten, ik zou meteen een 4 voudige nemen, want een enkel wcd is al snel te weinig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een nieuwe kast is inderdaad een betere optie. Maar dat moet je wel even plannen. Om spanningsloos te kunnen werken moet je dan wat afspreken met het netwerkbedrijf.
Of je plaatst de nieuwe kast voordat ze de aansluiting aanpassen, dan vraag je toestemming om de zegels van de huisaansluitkast te knippen om de hoofdzekering uit te draaien.
Of je plaatste de nieuwe kast nadat ze de aansluiting hebben gewijzigd, en je vraagt of ze later terugkomen om de huisaansluitkast te verzegelen.
Derde optie: je vraagt of ze automaten in de huisaansluitkast zetten, dan kun je later altijd de zaak helemaal spanningsloos maken om veilig aan de groepenkast te werken.

oude kast eraf, 2 aardleks primair laten zitten, en voorover hangen. nieuwe kast erop en aardleks weer terug zetten op de onderste rail, daarvanuit de boel weer aansluiten. links naast die aardlekken een 40A 4P hoofdschakelaar zetten welke je nog niet aansluit. die laat je op de nieuwe meter aansluiten en dan kan de rest vervangen worden. huidige automaten kun je al vervangen evt, maar er zal een overgangs periode zijn tussen 230V en 400V voeding.

onder spanning vervangen kan ook, kroonsteen erop, later met punttang de 6mm2 in de 4P hoofdschakelaar duwen en lussen maken onder de hoofdschakelaar tussen de 3 fasen. de monteur kan die verwijderen en de 3 fasen aanbrengen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor alle tips. Die WCD was me ook een doorn in het oog, dat moet idd een 4 dubbele met randaarde worden, die netjes recht gemonteerd zit ;). Die buis bovenin verdient ook geen schoonheidsprijs.
Aarde ziet er niet verkeerd uit, netjes 1 naar de gasleiding, 1 naar de waterleiding direct na de meters, en 1 naar de badkamer(?) er zit er daar 1 aan de waterleiding gemonteerd.
Een nieuwe grote groepenkast lijkt me de beste oplossing, zoals @DJSmiley zegt komt er nog wel wat bij aan spul.
De warmtepomp (Nibe F1255 PC 6kW) moet ook gezekerd met 3x20A las ik in z'n datasheet.

@Testman, je eerste methode lijkt me wel wat.

Op 18 september 2018 21:09:27 schreef Zonnepaneeltje:
De warmtepomp (Nibe F1255 PC 6kW) moet ook gezekerd met 3x20A las ik in z'n datasheet.

Dan ben je niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekeringen.

20A B automaat nemen, de hoofdzekeringen zijn 25A traag en dus D omgerekend naar automaat. dan heb je nog speling. tevens wil je niet te zwaar zekeren met die warmtepompen, ze overlijden erg snel bij een rotte nul of te zwaar lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2018 21:09:27 schreef Zonnepaneeltje:
De warmtepomp (Nibe F1255 PC 6kW) moet ook gezekerd met 3x20A las ik in z'n datasheet.

@Testman, je eerste methode lijkt me wel wat.

toevallig heb ik laatst eens rondgekeken en kreeg deze ook als offerte,
zonder de elektroheater staat bij mij 16A C autmaat
https://www.nibenl.eu/nibedocuments/17388/M11577-2.pdf

He ja inderdaad.. ik zag het staan in de installatiehandleiding, maar nu blijkt dat ik had gekeken bij 3x230V met 4,5 kW elektrisch element.
Bij 3x400V met 6,5kW element is het dus 3x16A.

mel

Golden Member

Op 18 september 2018 17:22:19 schreef Zonnepaneeltje:
Ik ben verhuisd, en deze woning wil ik ombouwen naar nul op de meter/gasloos.
De aansluiting is 1x35A en moet omgezet naar 3x25A.
Dit i.v.m. te plaatsen zonnepanelen 10kWp, een warmtepomp en inductiekoken.
Moet er een hoofdschakelaar bij komen, en hoe is dat realiseerbaar?
De groepenkast ziet er nu zo uit:
[bijlage]

bij 3-fasen MOET er zowiezo een hoofdschakelaar komen.
en er mogen maar 4 groepen achter een aardlek, dus , OF alamatjes, Of een derde ALS.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 september 2018 09:20:17 schreef mel:
[...]bij 3-fasen MOET er zowiezo een hoofdschakelaar komen.

tegenwoordig ook bij 1-fase. Dat betekent niet dat iedereen acuut een hoofdschakelaar moet plaatsen, maar als je een nieuwe 1-fase groepenkast zou plaatsen, dan moet er ook een hoofdschakelaar in.

Ik tracht nu hier een groepenkast samen te stellen. 440 breed x 330 hoog.
Mag je i.p.v. een 'fornuisgroep' een 'krachtgroep' nemen. Er zit namelijk al een oven 230V/3500W. Als daar een inductiekookplaat bij komt heb je in totaal 3 fasen nodig?

een beetje inductieplaat heeft tegenwoordig 11KW nodig, dat kan alleen met een 3 fasen groep. ik zou als je toch 3 fasen hebt meteen een 3 fasen groep aanleggen, kun je alle kanten mee op.

de nen1010 raad een krachtaardlek op 2 polige automaten af, maar het mag nog wel. dus een 4 polige aardlek bestellen, een B16 krachtgroep erachter en er nog 3 groepen bijzetten.

een losse oven is doorgaans een 230V model met stekker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een krachtgroep lijkt mij een logische keuze. Dan zet je de inductieplaat op 2 fasen en de oven op de derde.
Een fornuisgroep is bedoeld voor situaties waar maar 1 fase aanwezig is, het zijn twee mechanisch gekoppelde automaten die normaliter op dezelfde fase zitten. Voor jou dus niet van toepassing.

Ik zou een 3-fase alamat nemen voor je kookgroep.

Een 3-fase aardlek met een kookgroep zou kunnen, maar daar ook een normale groep achter is volgens de laatste regels 'niet aanbevolen'

Imho gewoon 3 aardleks voor alle enkelfase groepen (verdeeld over de fases) en een B16 alamat voor je Perilex

De Alamat komt niet voor bij de keuzes. Het is 'aardlekschakelaar' of 'aardlekschakelaar 4P' of 'krachtgroep' of 'fornuisgroep'.

Op 19 september 2018 21:39:39 schreef Zonnepaneeltje:
De Alamat komt niet voor bij de keuzes. Het is 'aardlekschakelaar' of 'aardlekschakelaar 4P' of 'krachtgroep' of 'fornuisgroep'.

https://www.elektramat.nl/mrb6-163nb003-a-eat-aardlautmrb6-163nb00/

je kunt vaak bij kast configuratoren geen 3 fasen aardleks icm 2 polige groepen kiezen, ook alamatjes dien je vooraf te kiezen. het makkelijkste is een standaard kast nemen en er zelf het eea bijbestellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer