Aansluiten relais CMFR66

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Ik heb een tijdrelais aangeschaft nl CMFR66.
Daarmee wil ik twee pompen schakelen. als de ene stopt moet de andere nog een tijdje doorlopen.
Weet iemand hoe ik dan dit relais bij pomp 2 moet aansluiten.
dank alvast

op de zijkant staan de keuzen van dit universele tijdrelais. je hebt een vertraagde afvaltijd nodig, dus als het relais voeding krijgt meteen opkomen, maar na het afvallen van de voeding pas na x tijd afvallen. je hebt vaste spanning en stuurspanning met vaste spanning nodig dan. A1 fase continu voeding, A2 nul en B2 schakelt met pomp 1 mee..

ook heb je een extra relais nodig, als dit een pomp van enig vermogen betreft ( ik gok zwembad pompen of vijverpompen ? ) deze tijdrelais mogen niet veel inductief vermogen schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

A1 A2 is voeding
B2 activeert de timer via instelling

Wissel 15-16 is je NC contact / 15-18 is je NO contact

Thevel

Golden Member

als de ene stopt moet de andere nog een tijdje doorlopen

Als de ene loopt mag de andere dan ook lopen?

Ziet er niet uit, maar heb alleen paint tot mijn beschikking. Contacten boven de 2 pompen hadden NO moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door sph op woensdag 19 september 2018 06:00:13 (25%)

Op 18 september 2018 22:33:23 schreef Thevel:
[...]Als de ene loopt mag de andere dan ook lopen?

Ja klopt. Het gaat om twee cv pompen.
als de ketelpomp gaat draaien dan mag/moet de vloerverwarmingpomp meteen meedraaien. maar als de ketelpomp stopt wil ik de vloerverwarmingpomp nog even door laten draaien.

Op 18 september 2018 22:31:28 schreef testman:
op de zijkant staan de keuzen van dit universele tijdrelais. je hebt een vertraagde afvaltijd nodig, dus als het relais voeding krijgt meteen opkomen, maar na het afvallen van de voeding pas na x tijd afvallen. je hebt vaste spanning en stuurspanning met vaste spanning nodig dan. A1 fase continu voeding, A2 nul en B2 schakelt met pomp 1 mee..

ook heb je een extra relais nodig, als dit een pomp van enig vermogen betreft ( ik gok zwembad pompen of vijverpompen ? ) deze tijdrelais mogen niet veel inductief vermogen schakelen.

Het gaat om twee cv pompen. pomp 1 is de ketel en pomp 2 is de vloerverwarming.Als ik het dus goed begrijp moet ik twee voedingen hebben, die ik aansluit op het relais?

Je tijdrelais is afvalvertraagd.
Er moet dus continue voeding op blijven.
Zonder voeding valt alles nl meteen af.
Dat probeer ik je met mijn tekening duidelijk te maken.

B2 moet bij pomp 1 gezet worden, A1 is fase, en A2 is nul. B2 is de triggerdraad, voor het tijdrelais.

let wel dat in de zomer de CV niet loopt en je vloerverwarming pomp vast kan gaan zitten. zeker als dit ook nog geen combi ketel is, anders gaat de pomp ook aan voor het warm water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heren dank u wel voor de moeite om mijn probleem te beantwoorden.
Kan iemand van jullie mij dan ten slotte nog op weg helpen met de uitgaande aansluitingen, 15, 16 en 18?

Ik las dat de nul doorverbonden moest worden buiten het relais om?
Beter een keer teveel gevraagd dan boem hé.

15-18 maakt deel uit van het circuit welke het relais voor pomp 2 voedt. Wanneer de voedingsspanning weg zou vallen, valt het tijdrelais direct af. Er zit in deze geen luchtbalgje oid. Wanneer het relais voor pomp 1 af valt, zal het tijdrelais na ingestelde tijd ook afvallen...
Nogmaals, zie tekening.

Het werkt!
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie bijdrage, aan deze electro leek.

Hallo mensen,

Mag ik met betrekking tot het gebruik van dit relais nog een nieuwe vraag stellen?

De elektricien heeft dit relais toegepast om (via de schakelaar van het licht) de MV in de badkamer langer te laten draaien, . Kan ik het echter ook zó instellen dat de MV later inschakeld én langer doordraait?

En is dat dan één en dezelfde tijdsduur of kunnen opkomend en afvallend verschillende tijden zijn?

Anoniem

@ Timmie Carpenter, ik hoop dat je dit nog leest. Voor het aansturen van de vloerverwarmingspomp bestaan speciale regelingen. Deze reageren op de watertemperatuur en laten de pomp nadraaien. Als de cv ketel niet voorziet in een aansluiting voor een extra externe pomp moet je gaan rommelen met de bedrading in een cv ketel. Je moet dan een aftakking maken in de bedrading van de pomp in de ketel. Als je in de bedrading sluiting maakt heb je een grote kans dat je de printplaat in de ketel beschadigd waardoor je deze moet vervangen. Kan de electronica van de ketel een extra belasting aan? Als de aftakking niet degelijk gemaakt wordt kan de pomp in de ketel uitvallen. Als dit te vaak gebeurt gaat een RVS warmtewisselaars dit niet leuk vinden. Dit uit zich vaak in een lekke warmtewisselaar. Heb je je gerealiseerd dat de pomp van de vloerverwarming ook gaat draaien als je warm water gebruikt? Dat kan een ongewenste afkoeling van jouw vloer veroorzaken en kost onnodig energie.

doorgaans een thermostaat op de aanvoer geklemd, boven de zeg 35 graden cv water gaat de pomp dan lopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Klopt, verder voorzien van een temperatuursensor op het manyvolt en laat de pomp zolang lopen tot de manyvolt dusdanig is afgekoeld dat verder pompen zinloos is. Dan schakeld de pomp uit. In het kader van de energietransitie een betere investering dan een tijdrelais.

Op 3 oktober 2018 23:08:17 schreef maus0611:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138595

Misschien kun je daar iets mee :)

Dank je, Maus0611 voor je reactie. Dat topic heb ik ook gezien, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of ik -volgens mij door gebruik van schakeling CE- zowel de inschakeltijd én de afvaltijd kan vertragen.

Zoals het relais nu is aangesloten, werkt het prima als afvalvertrager. Klopt het dat ik met keuze CE dan zowel de inschakeltijd en de afvaltijd vertraag?