Graetz F40 buizenTV- terugslaglijnen bij donkere scene, contrastverschillen

Ik heb recent een probleem opgelost in m'n Graetz F40 buizenTV. Dat was een lekke condensator in het verticale afbuigcircuit.

Servicedocumentatie: https://nvhrbiblio.nl/schema/Graetz_F39.pdf

Maar na het vervangen van die condensator (en tegelijk 'n andere) zaten er plotseling terugslaglijnen in beeld.

Zie de video hieronder - de eerste scéne direct bij de start van de video is heel donker, en dan zie je de lijnen. Zodra er iets helders in beeld is, verdwijnen ze.
Daarnaast kun je zien dat bij de donkere scéne het zwartniveau een beetje grauw is. Wederom, zodra er wat helders in beeld komt, is zwart echt zwart.

https://www.youtube.com/watch?v=v1T1RlgeslE

Een gemengde scéne is redelijk correct qua zwarten en witten. Maar een volledig wit beeld is eigenlijk te grauw.

Een van de fouten die ik heb gemaakt waar ik mij bewust van ben, is dat ik bij het constateren van de terugslaglijnen op zoek ben gegaan naar de G2 regeling. Ik heb de hoogspanningsregelaar aangezien voor de G2 regelaar en die per ongeluk ontregeld. Toen ik dat ontdekte heb ik bij gebrek aan een speciale probe, de HSP teruggedraaid tot een zo donker mogelijk maar acceptabel beeld omdat ik bang ben om de HSP te ver op te regelen waardoor er zaken kapot gaan. Is de mogelijk verkeerd ingestelde hoogspanning de oorzaak van het wisselende contrast?

Ik kan verder geen fout in mijn eigen reparatie ontdekken. Ik zal 'm eens ongedaan maken en zien of dat het terugslaglijnen-probleem oplost. Maar dan zou ie beter werken met een lekke papiercondensator...
De onderdrukking van de terugslaglijnen is niet volledig afwezig. Tijdens tests had ik de wikkeling op de rastertrafo die daarvoor dient losgenomen, en dan zijn de terugslaglijnen ook te zien bij helder beeld.

Ik zoek dus naar 2 3 oplossingen:
- Ik kan geen fout vinden in de montage van de condensatoren. Kan iemand me suggesties geven wat ik kan controleren en meten voor de terugslaglijn-onderdrukking?
- Ik kan de hoogspanning niet correct instellen. De datasheet van de beeldbuis schrijft 15kv voor. Kan ik van iemand een probe lenen? Kan ik die probe gewoon onder de zuignap prikken?

Terwijl ik dit schreef en de TV inmiddels een uur aan stond, trad probleem 3 op: de helderheid begon langzaam minder te worden. Alsof ik de hoogspanningsregelaar terugdraaide waar ik eerder per ongeluk had aangezeten. Compenseren met de helderheidsregelaar werkt niet - het beeld wordt dan groter en donkerder. Ik hoor en ruik geen overslag, in het beeld geen flitsen gezien.
EDIT: ik heb het toestel een kwartier uitgezet en weer aangezet. Nu kan ik de helderheid wel weer opdraaien zonder dat het beeld wegvalt.

Heel veel papiercondensatoren zijn reeds vervangen.

Als er iemand is die me hier in real life mee kan helpen, zou dat ook leuk zijn. Ik heb geen ervaring met buizenTV reparatie en daardoor gaat alles een beetje langzaam.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als het beeld groter en donkerder wordt betekent het dat de hoogspanning in elkaar zakt. Waarom? Ik heb geen idee.

evdweele

Overleden

Ik herinner me van 50 jaar geleden toen ik nog wel eens zwart/wit-tv's repareerde dat een versleten hoogspanningsdiode (DY-en-nog-wat) zorgde voor een groter en donkerder beeld als de helderheid werd opgedraaid.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als de hoogspanning te laag is, gaan er weinig of zelfs geen elektronen het scherm treffen. Dus de fosfors worden niet of sporadisch geactiveerd en dus geen of weinig licht.
Hoge of liever de juiste spanning geeft voldoende aantrekkingskracht richting anode>> normale stroom, normale werking.

Bij lage anodespanning schieten de elektronen ook trager naar het scherm en verblijven op hun tocht door het vacuum ook langer onder de invloed van de kracht van het magnetisch veld van de afbuigspoelen.

Dus grotere afbuiging>>groter beeld als het ware gemoduleerd door de verandering van de hoogspanning.(die door de knieën gaat als gevolg van uitgeputte HS buizen en in functie van de modulatie van de beeld inhoud)

[Bericht gewijzigd door bertb op dinsdag 18 september 2018 23:44:04 (18%)

Ik zal eens wat verse buisjes opscharrelen. Zelfs nieuw kosten ze niet zoveel want TV buis :)

Versleten boosterdiode - ik ken de verhalen daar rond. Maar hoe achterhaal je het verschil tussen die diode die versleten is, de beeldbuis die versleten is, en de hoogspanning die mogelijk te laag staat ingesteld terwijl de buis nog in orde is?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 19 september 2018 00:10:43 (57%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bij grote beeldvariaties bij veranderende beeldinhoud, de DY87 vervangen. Deze zal niet meer leverbaar zijn en is vervangen door een verbeterd type, ik meen 802 of 807. Hoe die lijn terugslag onderdrukking precies in elkaar zat zou ik zo even niet meer weten, dat is bijna 60 jaar geleden. De helderheids regeling is een DC instelling, het contrast is een amplitude instelling, dat zit allemaal rond de video eindbuis de PL802 RO205. Hoogspanningsregeling zit er volgens mij niet op, ik ben hem nooit tegen gekomen. Wat wel instelbaar is, is de focussering.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evdweele

Overleden

In het boekje "Service-gids Televisietechniek" geschreven door Heinz Richter (Kluwer 1964) staat het volgende over terugslaglijnen.
De verwijzing in de laatste zin naar lijndoofimpulsen heb ik niet kunnen terugvinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Hoogspanningsbuis in ieder geval eerst vervangen, die is op.
Let wel op, er zit nogal een vreemde eend in: een EY86 (de 'E' versie zie je zelden in tv's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De EY86/87 is inderdaad een 6,3V gloeispanningsbuis maar krijgt haar gloeispanning uit de lijnuitgangstransfo (Kwestie van isolatie HS tegenover PL... serie kring).
Even opgezocht: de gloeistroom is slechts 90mA

Arco

Special Member

Je kunt dan de EY802 nemen, die heeft 'ie ook. (die heeft een behandeling tegen vonkoverslag gehad)

Hij zit mechanisch ook steviger in elkaar.
Bij de xY86/87 wil de anode nog wel eens loskomen; bij de xY802 zit de anode met 3 staafjes gelast i.p.v. eentje.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com