Peltier/Heatpipe systeem

Vermoedelijk komt dit omdat de controller naast een maximale stroom ook een maximale uitgangsspanning heeft waar je tegenaan loopt.

Overigens is de stroom een grootheid, symbool I, gemeten in de eenheid ampère, A.
Op 5 december 2018 10:22:57 schreef Aart:
Vermoedelijk komt dit omdat de controller naast een maximale stroom ook een maximale uitgangsspanning heeft waar je tegenaan loopt.

Wat ik gemeten heb is dat de uitgangsspanning naar de TECs iets lager ligt dan de voedingsspanning naar de controller wanneer deze het meest moet regelen.
De uitgangsspanning varieerd dus.

Dit is waarschijnlijk ook het probleem in serie, aangezien de spanning nagenoeg wordt verdeeld over 2 TECs, deze zullen dus ongeveer beide de helft van de voedingsspanning hebben.
Dat is dus een beste spanningsval als de TEC zijn maximale vermogen is gespecificeerd op pakweg 15V en 3,7A en er maar 5,5V overheen valt.
Waarschijnlijk is dit dus het probleem.

Overigens is de stroom een grootheid, symbool I, gemeten in de eenheid ampère, A.

Dat wist ik.
Some tests

https://q5snwa.db.files.1drv.com/y4m_4PJUz539kD5JOjMlvTWhCnly7xPxyl0QL93M7B5OURLn5CSvfqyoSNdSz0FowtjbyOe7daCOBkPF4Jnhn1lhooavEpB9Qfk6s3cSPoXwRO30JOuVrtRD30qduiCNxvDq1SXSN5c3QqWl7SswJT2vT0ZtIIbYiFtnmi2kV3DLszJ-N-LdLgnaQpbLtOgJ0OMaaaV098A6Wl3nL3Ca8DIUQ?width=675&height=798&cropmode=none

Bovenstaande grafiek geeft het verschil in meting weer tussen het gebruik van een lineaire voeding (3500-9500) en een switching voeding (10000-12641).
Toch een best verschil in nauwkeurigheid.

Onderstaande grafiek het verloop van 23C naar 4C stabiel.

Heb ondertussen andere peltiers gevonden die volgens mij beter in serie presteren dan die ik nu heb. BTW grafiek resultaten zijn gemeten met peltiers parallel.
Toch een best verschil in nauwkeurigheid.

Tja,
Als je 0.02°C interressant vindt... (ik denk niet dat iemand daar verder wakker van ligt... ;) )
Meeste betaalbare temperatuurmeters hebben een precisie van +/- 0.5°C dus daar loop je meestal al vast.

Die 24.8°C lijkt me toch trouwens niet dat 'ie koelt? (eerder dat 'ie opwarmt)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 6 december 2018 14:49:30 schreef Arco:
[...]
Tja,
Als je 0.02°C interressant vindt... (ik denk niet dat iemand daar verder wakker van ligt... ;) )
Meeste betaalbare temperatuurmeters hebben een precisie van +/- 0.5°C dus daar loop je meestal al vast.

Die 24.8°C lijkt me toch trouwens niet dat 'ie koelt? (eerder dat 'ie opwarmt)

Nee voor dit aluminium blok is het idd niet van waarde of het op 0,02 - 0,2C verschil in zit.

Volgende week de andere peltiers in serie testen of deze stabiel op 4C blijven, en dat ze niet op hun maximum zitten.
De nieuwe peltiers werken prima, ik zeg missie geslaagd!

4 uur meting:

https://qzsnwa.db.files.1drv.com/y4mYvkycE_T6k6Ia_kIi8LgQ-Mgz6LuUsCj7BvBWvqGySvVkPDmmIlbVH-Okvy94dYY9LQpi_FbvBtgnXiNcFkK_HBt6AXrWmdV138VnLu7YGfmxxmU0lD9qUT5Rc3r6xuaN3a_-zWwlvWkB-RsaJNK_ArGx-lOaQfMcZe0dda42_hBvzfgncjkCR8qzeSnzCiEzZ2PuHfhBC-pIZew2JEC9A?width=586&height=348&cropmode=none

https://qjsnwa.db.files.1drv.com/y4mm2UwMjUedHuVHK28fOHao8LReUPWQr2smpMx02UW_YiBDt79785SviEfzYbkkVUovRh1hzIPreIhpHhZ5xjkZI2NMqAh05Pfz1AqPQMn7yf3sFFCTUdbjf9MwMIaD1Enz4ugUwkHTU_MTnbFVXf8cSLXhYnHtR7NDiKKdVKk8Bais9o0TEp0Wn0TNu-neeutrtosZfyp4xkdbBoE5gD3WQ?width=460&height=141&cropmode=none

De controller wordt op de heatsink overgang niet warmer dan 40C, dus dat lijkt me prima en de peltiers draaien op de helft van hun kunnen.