Lader op startmotorkabel

Hallo allemaal,

Nog steeds lekker bezig met de omvormer inbouwen wegens gebrek aan tijd. Ik had een vraag over het aansluiten van de 35mm2 kabel van de BuckBoost (50A) van Victron.

Men die de kabel heeft aangesloten onder de motorkap (Want hier ga ik zelf niet aan rommelen) heeft deze aangesloten bij de startmotor (Bovenop de kabel van de startmotorkabel), omdat op de accupool de grote perskabelschoen niet gemonteerd kan worden omdat deze te groot is.

Kan dit zomaar of word het toch een nieuwe accupoolklem? De lader staat op dit moment ingesteld op "input" en "output" 20A. Het betreft een Volkswagen Caddy Maxi. Vermogen: 55 kW / 75 PK, Koppel: 225 Nm, Aantal cilinders: 4, Cilinderinhoud: 1968cc.

Kabellengte van de startmotor = ~1 meter, kabellengte vanaf startmotor naar Buck-Boost = ~3,5 meter en 35mm2 dik. Kabeldikte van de startmotor weet ik niet want dat staat er niet op. Breedte van de kabel is in ieder geval 14~16 mm.

Als er meer informatie nodig is lees ik het wel.

beter geen extra extra kabel ertussen, maar de startkabel zal minimaal een 25mm2 zijn. heb je een diesel of benzine? beter een juiste kabeloog nemen en op de accu erbij zetten, je hebt nogal wat soorten en maten van die dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe is die kabel afgezekerd?

Je hebt nu in theorie kans dat de stroom van je Victron EN de startmotor tegelijk door die kabel gaan. Dat lijkt me iets teveel. Los van de warmteontwikkeling geeft dat ook extra spanningsval in die kabel.

Ik gok overigens een 2.0 diesel. Dan heb je toch wel een redelijke startmotor, meen dat er 1.7 of 2kW inging. Da's alleen al 140A tot 165A startstroom...

Bij normaal gebruik is het natuurlijk prima, met 25mm2 kun je makkelijk 100+ A zonder problemen er continue doorheen jagen, zeker op 1M. Maar tijdens een start gaat het wel hard. Kwa diameter en warmte niet het grootste probleem, maar spanningsval is dan, bij 12V, in verhouding best hoog.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 19 september 2018 20:23:25 (27%)

20A laadstroom is peanuts voor 1 meter 25mm2, die stook je er echt niet heet mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: Dieseltje. En dat wordt dan een geheel nieuw oog want er zitten geen bouten aan voor extra kabels... En om de kabels nou te knippen en opnieuw te knijpen van startmotor en zekeringskast... Dat doe ik niet zelf, maar dan kost het weer wat in de garage.

@DJSmiley: Startmotorkabel heeft geen zekering, of die moet onder krimpkaus zitten aan het accupooloog vast (Lijkt mij sterk). Mijn 35mm2 zit op dit moment gezekerd op 40A, maar gaat naar ~20A mits hij goed genoeg mijn serviceaccu laadt. 1M = 1 minuut?
Dat klopt, dan gaan de startmotor EN de Victron door de startmotorkabel. Victron gaat pas aan als er ~5 minuten lang trillingen (motor) zijn gedetecteerd. Wanneer hij 1 minuut geen trillingen vindt stopt hij met het 20A pompen. Dit is dus het dingetje: Start je de Caddy binnen die 1 minuut, dan pompt hij nog met 20A, kan de kabel dit wel hebben...

Het is een "DFSF" motorcode dus als ik het boekje moet geloven is het inderdaad een 2.0l, wat mij ook al een paar keer verteld is.

Op 19 september 2018 21:14:44 schreef BCMascha:
@testman: Dieseltje. En dat wordt dan een geheel nieuw oog want er zitten geen bouten aan voor extra kabels... En om de kabels nou te knippen en opnieuw te knijpen van startmotor en zekeringskast... Dat doe ik niet zelf, maar dan kost het weer wat in de garage.

@DJSmiley: Startmotorkabel heeft geen zekering, of die moet onder krimpkaus zitten aan het accupooloog vast (Lijkt mij sterk). Mijn 35mm2 zit op dit moment gezekerd op 40A, maar gaat naar ~20A mits hij goed genoeg mijn serviceaccu laadt. 1M = 1 minuut?
Dat klopt, dan gaan de startmotor EN de Victron door de startmotorkabel. Victron gaat pas aan als er ~5 minuten lang trillingen (motor) zijn gedetecteerd. Wanneer hij 1 minuut geen trillingen vindt stopt hij met het 20A pompen. Dit is dus het dingetje: Start je de Caddy binnen die 1 minuut, dan pompt hij nog met 20A, kan de kabel dit wel hebben...

Het is een "DFSF" motorcode dus als ik het boekje moet geloven is het inderdaad een 2.0l, wat mij ook al een paar keer verteld is.

\

Die 20A is niet het probleem, daar is die kabel dik genoeg voor.

Dus je Victron is wel afgezekerd? Dan is dat goed lijkt mij.

Ik weet alleen niet hoe de dynamo van zo'n caddy is. Heeft die voldoende capaciteit om die extra load goed aan te kunnen? (dus ook onder worst-case).
Bij sommige campers wordt bv een zwaardere dynamo aangeraden omdat de standaard niet voldoende prik levert om een lompe huishoudaccu + belastingen naast de normale verbruikers te voorzien.

een moderne wagen heeft zekeringen op de startmotor, en de kabel naar de zekeringdoos ook. vaak op de bak waar de accupluspool ook inzit. meer als blikken strips zijn het niet, vlot 300A overigens.

t zal echt niet verbranden met 25 of 35mm2 startkabel, kan wel iets lijden. belangrijker is de kabel goed bevestigen zodat deze nergens kan doorschuren en sluiting maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zekering beveiligt de kabel. Dus deze moet zo dicht mogelijk bij de stroombron zitten, zodat bij elke fout waarbij de kabel naar chassis wordt kortgesloten, de zekering doorbrandt en zo een autobrand voorkomt.

Dus elk stuk kabel dat niet gezekerd is, is verdacht en er moet een goede reden zijn deze niet te zekeren.

Voor accu naar startmotor is er een goede reden: deze kabel krijgt gedurende korte tijd, immens veel stroom te verwerken. Een zekering zou belachelijk groot moeten zijn, zo groot dat maar de vraag is of de accu krachtig genoeg is om de zekering te laten smelten in geval van een kortsluiting. (@testman: ik zie niet zoveel verschillende (en al helemaal geen erg nieuwe) auto's, maar ik heb nog nooit een zekering tussen startmotor en accu gezien: niet dat ik je niet geloof, maar zou graag merk en type weten van een voorbeeld ;) ).
Idem met mijn ONGEZEKERDE 5meter 35mm^2 kabel tussen dynamo en accu in de kofferbak (af fabriek).

Voor jouw kabel tussen startmotor en Victron geldt dit echter niet: deze zou vlak bij de startmotor gezekerd moeten zijn (deze voedt de Victron alleen, toch? Als er ook ooit teruggeleverd wordt door deze draad, moet deze ook bij de Victron gezekerd worden!). En dit hoeft geen 20A te zijn: dit moet bemeten zijn aan de hand van de kabel, waarbij je uiteraard altijd kleiner mag nemen dan de kabel voorschrijft. Stel je hebt 10mm^2, dan kun je 80A zekeren of zo (zijn tabellen met richtlijnen voor ook afhankelijk van de lengte). Uiteraard mag je dan ook 50 of 25A zekeren, maar ik zou niet heel dicht bij de stroom die de Victron gaat leveren gaan zitten.

@DJSmiley: Geen idee? Waar moet ik dat gaan vinden?

@r-p: Snap ik dat dat niet kan. Maar als je die kabel ergens, or door iets, raakt en de carrosserie aantikt, heb je toch ook volle sluiting? Deze opmerking omdat de enige plek die fatsoenlijk is om de 35mm2 kabel te zekeren boven de zekeringskast is, net onder de motorkap. (Zelfde lengte als startmotorkabel, dus ~1 meter) Als deze meegelegd is met de startmotorkabel (Er direct naast dus), kan het dan wel op die plek of moet dit echt binnen 20~30 cm na de startmotor? Word lekker warm daar enzo dus vandaar.
Deze voed alleen de Buck-Boost ja, stroom terugleveren via de "IN" aansluiting kan en gaat hij niet doen. (Want "IN" is in, niet uit zegt mijn logica?)

Alvast bedankt voor de antwoorden zover!

PS: Kan ik die kabel niet in de zekeringskast aansluiten met een zekeringetje, zou veel makkelijker zijn natuurlijk.....

bij deze dus, een 2007 opel vivaro..

500A gezekerd op de startmotor en 175A op de zekeringdoos..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 19 september 2018 21:56:52 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Cool! Bedankt voor de foto! Nogmaals, was geen ongeloof in je bewering, maar was erg benieuwd. Ik neem aan dat de bovenste en meest glimmende moer de verbinding tussen pluspool en accu vastzet.

De 175A is de dynamo? (Edit: die op een buigzaam, kaal stuk metaal vlak boven (~2mm?) de klemconstructie (dus geaard) van de accu zit????)

@BCMascha, ja, bij de dynamo en een aanrijding heb je best een kans dat je sluiting krijgt en inderdaad een fikkie. Vandaar dat sommigen dit toch proberen af te dekken, zoals bovenstaande foto van testman. Dat het bij mijn auto (Volvo, dus 'veilige auto') niet zit tussen accu en verdeelpunt (4 meter) of tussen verdeelpunt en startmotor en verdeelpunt en dynamo (allebei 1 meter), vind ik toch maar een beetje een matige constructie.

Het blijft inderdaad vreemd. Hou gewoon aan dat je het risico zo klein mogelijk maakt (goede en hittebestendige kabel, bescherming, goed vastzetten (nul kans op zwerven of schuren van de kabel) en zekering zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt).

Naar verluidt (en iirc) is de 30cm die vaak genoemd wordt door David Navone verzonnen op weg naar een competitie voor SPL en SQL (geluidwedstrijd waar hij moest jureren) met auto's. Dus ook dit is natte vingerwerk, uiteraard wel onderbouwd door logica. 2cm zou beter zijn maar is niet praktisch uit te voeren (behalve af fabriek bij een constructie zoals van de Vivaro hierboven). 100cm is veel te lang, dus 30cm (ongeveer één voet, logische maat voor Amerikanen) geeft je voldoende ruimte om een zekeringhouder op een veilige plaats te monteren.

@benleentje hieronder: nooit zo bekeken. Daarvoor weet ik ook te weinig van accu's om precies hun gedrag bij kortsluiting te weten. Of gewoon te weinig 'gevoel' om de interne weerstand ervan te kunnen schatten en zo de kortsluitstroom te kunnen beredeneren. Mijn 35mm^2 vervangen door 70mm^2 lijkt me in ieder geval geen probleem hoewel in geval van een ongeluk er een nog iets grotere stroom gaat lopen, maar voor de kabel en het chassis geen probleem. (In autokringen wordt gerekend met de aanname dat het chassis ongeveer gelijk is aan 2x50mm^2. Bij het plaatsen van bijvoorbeeld 10 dynamo's (ja dat komt voor, link naar slechts 5), kun je dus niet meer op het chassis als geleider aan en worden ook gewoon kabels voor de massa gelegd.)

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 20 september 2018 20:28:35 (20%)

benleentje

Golden Member

Zekering beveiligt de kabel. Dus deze moet zo dicht mogelijk bij de stroombron zitten,

In geval van een accu hoeft het niet altijd. Als de kabel dik genoeg is om de kortsluitstroom van de accu te overleven is een zekering om de kabel te beschermen niet nodig.

Een 500A zekering betekent dan weer dat de accu 800A of meer moet kunnen leveren voordat de zekering stuk gaat. het een en ander hangt dan af van de zekering karakteristiek.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

op deze foto zit de bout aan de kabel met 500A zekering los, de bus starte af en toe slecht, maar men kon dan niks vinden bij de garage. toen ik deze aan de startkabels hing met wat ander kluswerk viel me die losse bout op, de accu was wel leeg overigens. de bout van de accu is de bovenste, daar zit de accupool onder. de 175A is zowel dynamo als zekeringkast, die 2x 40A zekeringen zijn veel te licht voor de 2 kasten in zo'n bus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2018 18:58:35 schreef benleentje:
Een 500A zekering betekent dan weer dat de accu 800A of meer moet kunnen leveren voordat de zekering stuk gaat.

De foto geeft aan: De accu is gespect om met koud weer zo'n 690A te kunnen leveren bij 8V. Als we de accu modelleren als een ideale spanningsbron met uitgangsweerstand, dan kan ie ruwweg 2kA een kortsluiting in duwen. Meer als het niet koud is.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 21 september 2018 10:26:31 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de zekeringkast gaat bij mij in ieder geval niks worden.

Dus met andere woorden: Het maakt niet uit dat hij bij de startmotor zit aangesloten, maar dan wel liever binnen 30cm zekeren? (Waar de ruimte niet voor is, dus beste is, natuurlijk, nieuwe accupool laten plaatsen en het hele zooitje daarop aansluiten)

Hoe zie ik dat de kabel hitte bestendig is? Staat er namelijk niet op. Het enige wat erop staat is "DGR 35 mm2 IEC 245-6 15/2017 CE un: 147416". Is het nog nodig om er een flexpijp overheen te schuiven ofzo? In principe zit hij nu met 1 tywrap vast en gaat daarna gelijk de 'goot' in die daar zit. (Zit ook andere bekabeling in, incl. startmotorkabel)

Ik moet er trouwens ook bij zeggen dat de Caddy een start-stop systeem heeft. Als hij te vaak start kan het ook niet verkeerd gaan?