Schemerschakeling aanpassen

Ik heb een Klemko schemerschakeling tussen de buiten verlichting echter kan ik deze niet goed afstellen.

Hij is wel instelbaar maar gaat niet vergenoeg, ik zou graag willen dat hij nog "later" aan gaat het is dus nog te licht als deze invalt. Kan ik b.v de potmeter vervangen door een andere waarde of ergens nog een weerstand overheen zetten? op de potmeter die het licht/donker regelt staat 104? het is de middelste grotere witte waarmee je dus iets kan regelen maar net niet genoeg.

Graag tips....

Arco

Special Member

Zitten er aan de andere kant nog componenten? (zoniet dan is het wel een akelig simpele schakeling... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

daar zitten inderdaad nog wat smd's en een ic'tje op.

Ik ben geen 100% electronicaman, maar mijn eerste gedachte is om een weerstandtje in serie of parallel over de ldr te plaatsen.

Arco

Special Member

Fotootje zou dan wel handig zijn... :) (i.p.v. 2 foto's van de voorkant...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

o.k ja dat is opzich een goede oplossing, weet niet of dit mogelijk is, lijkt me dat de weerstand dan in serie moet ?

Arco

Special Member

Er zit geen ldr in: dat is een fotodiode...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O.k ik begrijp dat deze oplossing dan niet gaat werken

Arco

Special Member

Daarom: fotootje van de 'intelligente' kant van de print...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarschijnlijk is het toch een LDR, de tekening is meer algemeen, niet de eerste keer dat een LDR zo wordt voorgesteld.
Een fotodiode wordt in deze toepassingen weinig gebruikt.

Dus een foto is dus meer dan welkom.

LDmicro user.

De LDR afdekken met een kapje o.i.d. waarin je een gaatje maakt waarvan je proefondervindelijk vaststelt hoe groot het moet zijn om voldoende licht door te laten? Hoef je niets aan de schakeling te veranderen.

Op 20 september 2018 12:57:49 schreef Hans60:
De LDR afdekken met een kapje o.i.d. waarin je een gaatje maakt waarvan je proefondervindelijk vaststelt hoe groot het moet zijn om voldoende licht door te laten? Hoef je niets aan de schakeling te veranderen.

Optisch iets doen zou idd ook prima kunnen. Mogelijk werkt iets als een semi-lichtdoorlatend tape ook al voldoende om net ff de lichtintensiteit te beperken.

Als eea in een kastje zit kun je ook een stukje zonnebril (action) lasglas, chinees ND filter ofzo ertussen doen.

Op 20 september 2018 13:07:11 schreef Frederick E. Terman:
Dat werkt verkeerd om, vrees ik. De schakeling vindt het nú al te vroeg 'donker'.

Oeps.. verkeerdom gedacht :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 20 september 2018 13:09:06 (16%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat werkt verkeerd om, vrees ik. De schakeling vindt het nú al te vroeg 'donker'.

--
e: Als het een LDR is, kun je rustig eens experimenteren met een parallelweerstand zoals hierboven al geopperd.

Je kunt de weerstand van de LDR meten, 1. op het moment dat hij nu schakelt, en 2. op het moment dat hij zou moeten schakelen. (Voor de meting de LDR even losmaken van het printje; gewoon 'koud' ohms meten.)

Daarna kun je (of kunnen we hier) de weerstand uitrekenen die parallel moet.
Echter, als je een ál te kleine weerstand parallel zet schakelt het printje helemaal niet. Het denkt dan dat het altijd 'licht' is. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Is geen LDR zoals reeds gezegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hierbij de andere zijde

en de licht opnemer

dat is heel simpel, zorg dat de sensor in het daglicht zit, boven aan het armatuur, niet onderin waar het eerder al donker is..

overigens mag dit model niet veel schakelen, meen max 100W, en schakelt met een triac, dus niet alle soorten lampen kan ie aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer