Samsung ue46d630 maakt een tik/klikkend geluid

Hallo,
Mijn samsung tv(ue46d6530) heeft een probleem: Als ik de tv aan doe (stand by lampje brandt rood) begint de voeding te tikken en blijft het beeld zwart(dus geen backlight) en naar een paar knipperingen van standby licht gaat deze uit. Ik heb de tv opengedraaid en de kabel tussen de voeding en het moederbord losgemaakt, nu brandt het backlight wel en geen tikkend geluid. Dus de voeding is goed maar wat is dan wel het probleem? Is dit een bekend probleem bij dit model? Het is een LED-TV geen lcd

MODEL:UE46D6530

Moederbord maakt sluiting ergens want tikken is meestal ergens een sluiting (of los contact ) . Kan van alles zijn, (video) processor stuk, feedback standby schakeling, nan chip flashgeheugen (komt bij deze type vaak voor (zie youtube) kortom van alles . Meet eens wat spanningen soms aangeven bij de connectoren en mainbord of die kloppen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Wat ik ook opmerk, is dat de video processor wel warm wordt, zie nergens spanningen staan en hoe ziet een nand eruit?
Als ik de stekker in de voeding doe staat het standby licht op rood, als ik dan op de aan/uit knop druk gaat het standby licht rood knipperen en naar ongeveer 5 seconden is die helemaal uit en begint de tv met constant tikken

De type van de het ddr3 geheugen:k4b2g1646c-hch9

Als je een hygrometer bezit meet dan luchtvochtigheid in de kamer eens. Deze is na een lange hete zomer en als het dan weer kouder wordt extreem hoog ,vooral als er geen mechanische ventilatie is en er planten in de kamer staan. Ik heb hier ook al enkele jaren in de nazomer last van met m,n geluid installatie dat deze 2 a5 min staat te ratelen. Blaas eventueel eens met een föhn in het toestel of dit verbetering geeft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

nee met de fohn werkt niet doet nog steeds hetzelfde, kan ik misschien proberen om de chips opnieuw te verwarmen? dus reballen

maartenbakker

Golden Member

Rehotten (is geen reflowen en al helemaal geen reballen) "helpt" tegen intermitterende fouten of uitval. Niet tegen kortsluitingen. Daar helpt meten en foutzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan eventueel een helemaal nieuw moederbord halen maar is wel duur ,hoe is het anders op te lossen? Nand flashgeheugen vervangen lijkt me bijna onmogelijk, maar lukt het met een hetelucht station wel?
Hieronder een paar foto's van de nand flashgeheugens

Moederbord model: bn41-01587e

maartenbakker

Golden Member

Als het een kortsluiting in een van die chips is, kom je niet om vervangen heen (de chips of het moederbord). Omdat het niet zulke grote chips zijn is vervangen goed te doen met hetelucht, maar liefst eerst wat oefenen. Veel filmpjes van Louis Rossmann kijken, helpt ook al.

Als je besluit om die chips te (laten) vervangen, probeer eerst zoveel mogelijk zekerheid te krijgen. Zou zonde zijn als er net bij jou een ander onderdeel stuk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze TVs hebben nogal last van NAND geheugen chip. Deze dien je voorgeprogrammeerd te moeten plaatsen.

oke de nand geheugen chips zijn de chips waarvan ik een foto heb gemaakt neem ik aan behalve de videochip natuurlijk.
https://nl.aliexpress.com/store/product/K4B1G1646G-BCH9-Import-gloedni…
deze chips die je kunt kopen bij aliexpress zijn niet geprogrammeerd neem ik aan

[Bericht gewijzigd door marc1200 op maandag 24 september 2018 19:02:38 (71%)

maartenbakker

Golden Member

Nee, dat is DRAM. Je zult eerst moeten zien uit te vinden waar de fout zit. Anders is een nieuw mainboard je beste optie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De chip op de eerste foto is de nand, het type van de nand is: kfg1gn6w2d maar waar zou ik die kunnen kopen, op AliExpress kan wel maar die zijn dan niet geprogrammeerd
Er is mij nog iets opgevallen op de 2e foto kan het probleem daarmee te maken hebben er zit namelijk een iets bolle streep op de printplaat over de verbindingen zie midden foto

[Bericht gewijzigd door marc1200 op dinsdag 25 september 2018 11:14:40 (15%)

Die tweede foto is niets, dat zie je wel vaker. Maar de eerste foto is IDD de beruchte NAND, ik zou ook niet weten waar je ze kan kopen geprogrammeerd...

hierbij de link waar ik de nand alleen kan vinden
https://nl.aliexpress.com/item/2PCS-5PCS-10PCS-100-new-original-KFG1GN…

de vraag is, is deze wel geprogrameerd er staat dat het de orginele nad is en nieuw is

maartenbakker

Golden Member

Die is niet geprogrammeerd. Origineel en nieuw betekent dat het hopelijk geen valse of uit oude apparaten verwijderde chip is.

Ik wilde al even voor je naar de juiste partnumbers of leveranciers gaan zoeken, maar ik heb te weinig informatie. Met de juiste nummers kom je met Google ook al heel ver (en dan zou ik gewoon een nieuw of gebruikt mainboard zoeken eigenlijk, want je vastklampen aan een chip die misschien stuk is maar vooral duur of moeilijk te vinden, is niet echt een advies dat ik zou willen geven).

Benodigde nummers:
-Volledig typenummer TV, staat achterop en op het kleine etiket aan de zijkant
-Displayversie, meestal 2 letters en 2 cijfers, staat op het kleine etiket aan de zijkant
-Assemblynummer van het mainboard (op etiket op mainboard, begint meestal met BN94, het nummer met BN41 is de kale printplaat)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De nand chip moet geprogrammeerd worden met firmware, in dit filmje zie je dat. Misschien dat je de maker van de video kan vragen voor jouw tv zo'n chip toe te zenden? https://www.youtube.com/watch?v=xvngO0oENG4

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 26 september 2018 11:49:52 schreef Bart64:
De nand chip moet geprogrammeerd worden met firmware, in dit filmje zie je dat. Misschien dat je de maker van de video kan vragen voor jouw tv zo'n chip toe te zenden? https://www.youtube.com/watch?v=xvngO0oENG4

Dat filmpje gaat over een UEXXD57XX serie welke een "gewone" NAND( TSOP48) heeft , het toestel van TS heeft een BGA NAND. Het verhaal van programmeren klopt en daarvoor heb je een speciale voet nodig.

het is al zo dikwijls gezegd!BN41-01587E is het nummer van het naakte board zonder onderdelen!
je board nummer begint met BN94-0...... en staat oop een kleine witte stikker met barcode ,gewoonlijk in de buurt van de tuner

in jou geval denk ik de ;5038 of de 5105 of 5063
van die laatste twee heb ik er nog een paar ( nieuwe) liggen,moest je niks vinden!

Board nummer van mij tv is: bn41-01587E

toch hardleers? zoals gezegd bn41..... is de printplaat van je mainboard zonder componenten op!
er moet een BN 94..... nummer op staan ,dat is de nummer van je mainboard

maartenbakker

Golden Member

Op 28 september 2018 08:02:15 schreef marc1200:
Board nummer van mij tv is: bn41-01587E

Voor je nou zomaar reageert, lees even de tussenliggende berichten en probeer ze te begrijpen, dat helpt een stuk makkelijker! Als je iets niet begrijpt kun je er altijd naar vragen.

Ik had al gevraagd om volledig typenummer en paneluitvoering van het toestel en het samenstellingsnummer (BN94) van het moederbord en joe-joe ook al om dat laatste, dus doe dat eerst even, anders houdt het daar op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sorry voor de late reactie,

het bn94 nummer is:

bn94-05035s

ik heb inmiddels contact opgenomen met de degene van de video die chips flasht dus ik kan hem binnenkort opsturen

Is het al aangetoond dat het de chips zijn ?
Gewoonlijk zijn het rotte condensatoren die de UVLO van de schakel ic repetitief triggeren.

Ja het is bij dit model een bekend probleem