C143 E.S T

Beste forumleden,
Tijdens het repareren van een accu-oplader van Metabo vond ik op die PCB een voor mij onbekend onderdeel. "Gegoogeld" met de genoemde gegevens maar niets kunnen vinden. Zie de met rood omlijnde gebieden.

Het onderdeel komt 2x voor op de print, samen met een onderdeel met eenzelfde behuizing maar dan met het opschrift: "C143 E.S S. Ik heb voor een foto een van die onderdelen gedesoldeerd en getracht er een close-up van te maken. Zie foto hieronder.

Wie, o, wie kan mij uit de droom helpen? Overigens is de ontbrekende elco op de foto juist omdat een verse in bestelling is.
Alvast dank.

Groet.
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Zet 2s voor het nummer en je hebt 2sc143, die vindt je vermoedelijk wel.
Zijn ze stuk? Uitwisselen omdat ze zwart zijn helpt waarschijnlijk niet.

wat is er stuk aan die oplader? heb je toevallig 2 accu's die niet willen opladen, maar de groene led op de lader knippert wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@buzzy: Die fout komt best vaak langs, maar had ik van een oude rot in het vak toch niet verwacht ;-)

Dit zijn DTC143ES transistoren, bekendste producent is Rohm. Doordat ze ingebouwde basisweerstanden hebben worden ze bij metingen vaak ten onrechte als defect aangewezen. Ik denk dat de TS in dit geval nog niet zo ver was maar gewoon preventief wilde weten wat hij voorhad.

De DT staat voor "digital transistor" vanwege hun toepassing als schakeltransistor. Begin jaren '80 was digital een buzzword en waren er ook maar weinig Japanse consumentenapparaten waar ze niet inzaten. Later was de nieuwigheid eraf, maar het scheelt toch twee weerstanden op je print en in je budget, dus ze worden tot op de dag van vandaag nog geproduceerd en gebruikt.

Zie bijvoorbeeld op http://www.allcomponents.ru/rohm/dtc143es.htm of direct van de bron https://www.rohm.com/products/transistors/digital-transistors/standard

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door dikke donker op zondag 23 september 2018 22:55:41 (99%)

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

@ Buzzy: Nee, ze zijn bij mijn weten niet stuk. Heb er alleen een topic over gemaakt omdat ik niet wist wat voor componenten dit zijn. Doel van de desoldering was om een close-up te maken waardoor de opdruk van dit component zo duidelijk mogelijk in dit topic zou komen. In alle eerlijkheid moet ik vermelden dat ik ook in de richting van een Japanse codering 2SC143 heb gedacht.
@Testman: Ik begrijp uw vraag over de batterijen. Die zijn nog goed. Lader deed het plots niet meer. Weerstanddraad (als fuse) doorgebrand. Nog te zien op de foto in de nabijheid van de C's. Verder een Zener (ZPY33V) kapot en een elco (1000µF/35V. Hoop dan ook dat de storing verholpen is want de weerstanddraad gaat niet zo maar kapot (oorzaak en gevolg).
@Maartenbakker: Inderdaad een preventieve vraag hierover. Ik denk niet dat ze stuk zijn maar ga de reeds uitgesoldeerde versie even checken. Dank voor uw uitleg en de verwijzing naar het datablad. Blijft voor mij de vraag nog over wat de afkortingen E.S S en E.S T betekenen. Ja, BCE maar waarom die letters?
Zit hier een andere taal achter? Kan er in de datasheets er niets over vinden of kijk ik ergens overheen?
Ga nu naar mijn mandje en ben morgen zeer benieuwd naar de eventuele antwoord(en) op mijn laatste vraag.
De overige heren natuurlijk ook bedankt voor hun reactie.
Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
maartenbakker

Golden Member

ES staat voor de behuizing en weerstandswaarde, de laatste letter zal wel een batchcode ofzo zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ reparatieman: dank.
@ @ maartenbakker: Ik was in de veronderstelling dat de EST en ESS op de pennen sloeg, net als bij sommige torren die de vermelding hebben van b.v. BCE.
Ook uw tip voor meting van dit soort type tor is voor mij erg waardevol.
Dank voor uw antwoorden.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!