Elektrische velden van ,,het spoor" invloed op stints?

Dit topic is gesloten

Op 3 oktober 2018 11:00:31 schreef Arco:
Wel vreemd dat men nog steeds niet aan onderzoek van het wrak begonnen is.
NFI zegt dat ze het wrak zo lang mogelijk ongemoeid willen laten tot het onderzoek van het ongeval zelf is afgerond...

Het ding zit aan diverse opmerkingen te zien wel ondoordacht in elkaar. Zo kun je ook remmen door het contactslot op 'uit' te zetten.
Maar dat zit aan dezelfde kant als de handrem, die je dan los zou moeten laten daarvoor. (iets wat je niet graag doet als je op volle vaart op iets af rijdt)

Het is helemaal niet vreemd dat men nog niet met dat onderzoek is begonnen, het wrak is veilig gesteld voor forensisch onderzoek. Aangezien er geen onafhankelijke experts zijn die de Stint van onder tot boven kennen moet men eerst de nodige voorstudie verrichten dus men zal diverse Stints gaan gebruiken om te achterhalen wat er in de markt staat, de gegevens van de fabrikant opvragen, de nodige experts moeten zoeken en pas als alles in kaart is gebracht kan men dan beginnen met het daadwerkelijke forensische onderzoek. Het wrak is immers bewijsmateriaal en je wilt zorgvuldig te werk gaan om het nodige bewijsmateriaal zeker te stellen om later niet te moeten constateren dat bewijsmateriaal verloren is gegaan door onwetendheid gedurende het forensische onderzoek.

This is the world we know best, the world of madness

Op 3 oktober 2018 10:00:33 schreef FastFolkert:
Nog afgezien van het technische verhaal achter het design en constructie van de Stint, is het vooral de houding van de directeur die erg contraproductief werkt.

-knip-

Een dergelijke, open houding had de Stint-man ook beter gepast. Door zijn nogal defensieve en ontkennende houding heeft hij wat mij (en anderen....) betreft meteen de schijn tegen. En dan sta je al met 1-0 achter.

Ik ben het met je eens w.b.t. de directeur, maar ik moet zeggen dat ik bij de overheid/keurders ook zo'n gevoel heb nadat ze er met gestrekt been zijn ingegaan (het verbieden) met als hoofdoorzaak het wat vage verhaal dat er nu een zwaardere motor in zit en de zaak ineens verboden is zonder echt duidelijk oordeel (over alle door hun gekeurde onderdelen blijven ze enorm wazig). Mede omdat volgens mij een zwaardere motor (mits begrenst door software/hardware) op zich alleen betekent dat de stints beter steile hellingen kunnen oprijden, en effectief juist eerder veiliger zijn. Dus het is lastig om vast te stellen welke partij er zit te doofpotten zonder dat ze wat feiten van het onderzoek op tafel leggen (en zelfs die kunnen gekleurd zijn). Alles bij elkaar een lastig verhaal wat best nog eens meer kanten zou kunnen hebben.

Op 2 oktober 2018 22:58:23 schreef ThijmenA:
[...]
Dat de foutmeldingen in het Chinees zijn kan ik mij slecht voorstellen.
De motor controller is van het type AC-S1.
De software om de controller uit te lezen is TAU.
Wat informatie in het engels hier.
https://sme-group.com/software-tau-for-sme-controllers/

En screenshot van software met Engelse GUI

Wie zegt dat het om de foutcodes van de motorcontroller gaat? Er zit ook nog een display unit op en deze is volgens mij niet afkomstig van SME. Mogelijk dat dit een separaat product is en helemaal los staat van de motorsturing.

Op 3 oktober 2018 11:34:49 schreef RickD007:
[...]

Ik ben het met je eens w.b.t. de directeur, maar ik moet zeggen dat ik bij de overheid/keurders ook zo'n gevoel heb nadat ze er met gestrekt been zijn ingegaan (het verbieden) met als hoofdoorzaak het wat vage verhaal dat er nu een zwaardere motor in zit en de zaak ineens verboden is zonder echt duidelijk oordeel (over alle door hun gekeurde onderdelen blijven ze enorm wazig). Mede omdat volgens mij een zwaardere motor (mits begrenst door software/hardware) op zich alleen betekent dat de stints beter steile hellingen kunnen oprijden, en effectief juist eerder veiliger zijn. Dus het is lastig om vast te stellen welke partij er zit te doofpotten zonder dat ze wat feiten van het onderzoek op tafel leggen (en zelfs die kunnen gekleurd zijn). Alles bij elkaar een lastig verhaal wat best nog eens meer kanten zou kunnen hebben.

Ik denk dat de overheid hier correct heeft gehandeld, het is duidelijk dat de Stint op hol kan slaan, de directeur heeft dit zelf toegegeven. De goedkeuring intrekken is dan de enige correcte handeling die je kan doen. Jij kan dat met 'gestrekt been' noemen maar het tegenovergestelde is juist waar. Wetende dat een apparaat onveilig is en er dan toch mee de weg op gaan is opzettelijk een groot risico nemen (het gestrekte been).

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 3 oktober 2018 11:43:27 (52%)

This is the world we know best, the world of madness

Bij onze collega's op tweakers.net loopt overigens ook een discussie met dit onderwerp: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1880441

Op 3 oktober 2018 11:38:37 schreef Blackfin:
[...]

Ik denk dat de overheid hier correct heeft gehandeld, het is duidelijk dat de Stint op hol kan slaan, de directeur heeft dit zelf toegegeven. De goedkeuring intrekken is dan de enige correcte handeling die je kan doen. Jij kan dat met 'gestrekt been' noemen maar het tegenovergestelde is juist waar. Wetende dat een apparaat onveilig is en er dan toch mee de weg op gaan is opzettelijk een groot risico nemen (het gestrekte been).

In elk geval politiek correct.
Wat zou er gebeuren bij geen verbod en een volgend zwaar incident?..
Dat risico wil de politiek zeker niet nemen...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 3 oktober 2018 11:38:37 schreef Blackfin:
[...]

Wie zegt dat het om de foutcodes van de motorcontroller gaat? Er zit ook nog een display unit op en deze is volgens mij niet afkomstig van SME. Mogelijk dat dit een separaat product is en helemaal los staat van de motorsturing.

[...]

Dat lijkt mij niet zo moeilijk. Het display op het dashboard doet niets meer dan een actuele weergave van oa snelheid, accustatus. Daar zit geen logging functie op.

De controller legt volgens de leverancier (op website staat Real-Time Data Monitoring and Logging) diverse data vast in logs.
Zodoende kan je dus analyseren wat de controller voor signaal stuurt naar de elektomotor indien de nul-draad wordt verbroken.
Mogelijk is de motorcontroller dus ook een soort van blackbox. En kan de Stint in Oss worden onderzocht.

M.i. zou een bedienings-failsafe heel eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden d.m.v. een current-loop tussen bediening en sturing. Draadbreuk betekent 0 stroom, met direct stil (kunnen) vallen tot gevolg.
Anderzijds kun je je afvragen of direct volledig stilvallen bij draadbreuk wel gewenst is: als die draadbreuk dan weer precies tijdens het oversteken van een tram/treinspoor, dan wordt je daar evengoed niet vrolijk van.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad. Beter: "detectie kabelbreuk" ==> "noodregime". Wat bv. kan inhouden "beperkt vermogen via een aparte bediening" - een drukknop, bv. Kan evt. ook nog beperkt worden in de tijd, maar wordt toch beter niet al te ingewikkeld gemaakt, kwestie van heel heel erg bedrijfszeker te zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 2 oktober 2018 20:49:52 schreef SparkyGSX:

[...]Omdat wettelijk bepaald is dat degene die de CE verklaring afgeeft in de EU woonachtig moet zijn?

Laat ik het nu weer niet eens zijnmet je en volgende tekst citeren , gevonden op
https: pennelikkers.gov.be :-)

De CE-markering, die sinds 1993 van kracht is, moet door de fabrikant worden aangebracht. Door de markering op zijn producten aan te brengen, verklaart de fabrikant dat hij alle voor de markering voorziene verplichtingen naleeft en wordt hij verantwoordelijk voor het verkeer ervan in de Europese Economische Ruimte (EER).

De markering toont aan dat het product geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu. De markering is geldig voor de producten die in de EER worden gefabriceerd en voor de producten die erbuiten worden gefabriceerd en vervolgens in de EER op de markt worden gebracht.

Een Chinese fabrikant mag (moet) dus wel degelijk zelf een CE markering aanbrengen op zn product en de conformiteitsverklaring afleveren.

Indien dit product via importeurs verkocht wordt wordt de importeur verantwoordelijk voor het conform zijn van de producten.
Soms wordt een niet-EER product al dan niet gemodifieerd door importeurs verkocht onder een eigen naam. Dan kan die importeur zelf een conformiteitsverklaring opstellen.

In het geval vn de Stint zou dus in eerste plaats de importeur verantwoordelijk gesteld worden als een duidelijke niet-conformiteit ontdekt wordt.
Deze zal dan natuurlijk stappen ondernemen naar de fabrikant toe.

Ook op deze site, papierschuivers@Eu, vind ik nergens terug dat je om een conformiteitsverklaring op te stellen in de Eu zone moet wonen.
https://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_nl.htm

bprosman

Golden Member

als die draadbreuk dan weer precies tijdens het oversteken van een tram/treinspoor, dan wordt je daar evengoed niet vrolijk van.

Dat kan je met een auto ook gebeuren , maar dan ben je het spoor op gereden toen de bomen nog open stonden en heb je nog even tijd om er uit te springen en te rennen (waarbij de gordels dan weer tegenwerken). Hier waren de bomen al dicht en de trein (te) dichtbij om nog iets te doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 3 oktober 2018 13:28:41 schreef grotedikken:
[...]

Laat ik het nu weer niet eens zijn met je...

Dat geeft niet, je hebt ongelijk. De EC verklaring MOET in de EU zijn afgegeven. De naam er onder MOET een inwoner van de EU zijn.

Een Chinese fabrikant mag geen EC verklaring geven. Als de fabrikant buiten de EU zit moet de verklaring worden opgesteld door zijn officiële vertegenwoordiger binnen de EU.
De info die je aanhaalt is fout of niet compleet.

En, hoe wil je anders handhaven bij fraude?

Dit is echter niet de discussie hier.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 oktober 2018 12:11:57 schreef theove:
[...]

In elk geval politiek correct.
Wat zou er gebeuren bij geen verbod en een volgend zwaar incident?..
Dat risico wil de politiek zeker niet nemen...

Zelfs als de afweging van de politiek geen zuiver technische was, kan hij alsnog technisch correct zijn. En zeg nou zelf, als jij een fabrikant tegenover je krijgt die meteen met een advocaat komt opdraven en een onheilspellend voorlopig rapport en de vraag of hij niet wat zou gaan doen, volstrekt naast zich neerlegt, hoe zou jij reageren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@GD:
van https://cemarking.net/who-is-responsible-for-ce-marking-2/

With help from the definitions of ‘placing on the market’ and ‘putting into service’ in each practical case always one responsible person can be identified:

* the manufacturer, when located in the in the EEA;

* the company that manufactures equipment for its own use (‘putting into service’);

* the importer of products from outside the EEA;

* the importer of second hand equipment to be placed in the European market fro the first time;

* a private labeler (who presents himself as being the ‘producer’);

* the person that revises or modifies a product in such a way that it is considered to be a new product (and that product needs CE).

Ik ben het ook wel eens met dat verbod; om te beginnen is al aangetoond dat er minimaal 1 realistische failure mode bestaat waarbij het ding er volgas vandoor gaat. Daarbij is hij technisch significant veranderd (met een andere motor), waardoor de eerdere keuring niet zonder meer geldig is. De grotere motor kan meer vermogen leveren, waardoor de remmen nu in ieder geval niet in staat zijn om het voertuig stil te zetten als er iets mis gaat met de aandrijving. Of dat met de oude motor nog wel ging, zegt het verhaal niet, geloof ik.

Dit lijkt me meer dan genoeg reden om ze in ieder geval tijdelijk te verbieden, waarbij je nog kunt discussiëren of dat alleen voor personenvervoer moet zijn, of ook voor postbezorgers e.d.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 3 oktober 2018 14:15:22 (31%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 oktober 2018 10:28:01 schreef buzzy:
Vermoedelijk gaat de hele discussie hier niets opleveren.

Dat weet ik wel zeker.
Er komt echt niet in de krant te staan: "CO-forum lost probleem met Stint op." Hoogstens krijg je meer kennis over wat er komt kijken bij het bouwen van een Stint. En dat is nooit weg.

Op 3 oktober 2018 14:11:30 schreef SparkyGSX:
Dit lijkt me meer dan genoeg reden om ze in ieder geval tijdelijk te verbieden, waarbij je nog kunt discussiëren of dat alleen voor personenvervoer moet zijn, of ook voor postbezorgers e.d.

Ach, als je postbezorgers genoeg hebt en je wilt een paar kwijt :+

Hensz

Golden Member

c.q. je het ook niet erg vind dat er weer een machinist de stuipen op het lijf gejaagd wordt en tig passagiers te laat op hun werk/school komen.

Don't Panic!

een machinist maakt dit max 2x mee en dan is t over met die job..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Waar haal je dat nou vandaan? Er zijn er die al tientallen ongelukken hebben meegemaakt.

pa3gws

Golden Member

Al met al is het een vreselijk ongeluk.
Voor de slacht offers en de nabestaande is dit moeilijk genoeg.
Maar wie er in mijn ogen er het slechtste afkomt is de begeleidster.
Die houd dit beeld voor de rest van haar leven voor ogen die wordt vrees ik nooit meer de oude.
En het maakt totaal niet uit wie er (schuldig is) of wat de oorzaak was.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Sluit me helemaal aan bij pa3gws, eindelijk iets zinnigs in dit topic.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Ik denk dat de begeleidster zich altijd zal blijven afvragen of ze niet iets had kunnen doen om het te voorkomen, en dat wens je je grootste vijand niet toe. Bij de machinist en andere omstanders die het hebben gezien zal het ook wel diep in het netvlies staan.

De directeur van het bedrijf lijkt totaal geen last te hebben van enig schuldgevoel, die is vooral boos dat zijn bedrijf gedwongen moet stoppen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Hij maakt het nog bonter, hij spant een kort geding aan. Helaas heeft die bij mij alle krenten verspeeld, die had zich gedienstig op moeten stellen en alle bereidheid moeten tonen om dit 100% te onderzoeken en garanderen dat dit nooit meer voor komt.

dan kom je met een duidelijk verhaal en een goede oplossing, kan je weer verder. Ik hoef niets meer van hem, en mijn kinderen komen niet in een bakkie van hem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

Het heeft niets meer met Elektronica te maken, maar ik ga wel helemaal mee met Shiptronic!
Ik noemde de houding van de directeur eerder 'onwillig' dat is inmiddels wel veranderd in 'vijandig'. Bah! :-(

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

De directeur/eigenaar van het bedrijf wat de stint maakt, overweegt een kort geding.
Er is wel al door een advocaat namens een kinderdagverblijf een kort geding in gang gezet.
Zijn verschillende dingen.

pa3gws

Golden Member

Lieden die het met het tijdelijk verbod niet eens zijn en koste wat het kost met die dingen willen blijven rijden.
Zonder dat men het onderzoek afwacht zouden ook tijdelijk uit het verkeer moeten worden genomen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten