Trailer achteruitrijverlichting

Hallo allemaal,

Ik zit even met een projectje waar ik mezelf op los heb gelaten, ik ga hem even aan jullie uitleggen/voorleggen.

Ik heb een mooie trailer met een 7-Polige aansluiting welke ik verwijderd heb. Ik heb een nieuwe 13 Polige-Jaeger aansluiting met 13 polige kabel naar een mooie nieuwe grote lasbox getrokken waarvandaan ik allerlei lampen ga aansturen.

Allemaal prachtig en komt helemaal goed, maar bij één ding heb ik even wat ervaring/kennis nodig van mensen die met een 13-polige aansluiting bekend zijn.

Ik heb twee kleine breedstralers aan de achterzijde gemonteerd (rechts & links) voor extra verlichting bij het laden en lossen van de paarden in het donker wat (vooral in de wintermaanden) vaak voorkomt op concours, ed.

Ik wilde deze netjes aansluiten op de constante stroomdraad (9) en massadraad (13) met uiteraard een schakelaar zodat ik hem kan inschakelen wanneer nodig.

Maar later zat ik te denken daar de trailer zelf geen achteruitrijlampen heeft, deze ook als zodanig te gaan gebruiken. Dus ik zat even te puzzelen en wilde met een wisselschakelaar de draad schakelen tussen (9, continu aan) en (8, achteruitrijlamp).
Nu is alleen het probleem dat contact 9 graag 13 als massa wil hebben en contact 8 graag 3 als massa wil hebben.
Als ik met een wisselschakelaar alleen de + schakel dan moet ik een algemene massadraad hebben,.. Anders is de enige manier een dubbelpolige wisselschakelaar te gebruiken en die is praktisch onvindbaar (waterdicht).

Dus even alles samen, hoe belangrijk is de verdeling van de Massadraden in deze? Gaan de lampen het gewoon niet doen of is het puur een verdeling van stromen over de draden en komen ze in de auto toch allemaal weer bij elkaar op dezelfde massa.

Alvast bedankt allen :)

Groeten Wouter

de massa komt in de auto weer bij elkaar, belangrijk is dat het vermogen niet op 1 draad komt te zitten, anders verbrand de stekker miss, de pennen kunnen minder vermogen hebben als de 7 polige versie..

achteruit rijd verlichting die verblind mag overigens niet, dus geen 50W led spot als achteruitrijd verlichting hangen. ik zou er toch een aparte knop voor op de aanhanger maken, de continu spanning zit achter het contact van de auto of niet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Gebruik vooral wel een schakelaar met indicatie of beter hang m bij de achteruitrij verlichting. Ik kom nogal eens een (vracht)wagen tegen die dat ding vergeet uit te zetten, zeer verblindend en irritant.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Volgens zover ik weet, mag achteruit stralend wit licht nooit kunnen branden als het voertuig vooruit rijdt. Er zal dus ook daarvoor een voorziening moeten zijn.

EricP

mét CE

Waarschijnlijk loopt het met die massa wel los. Maar het zou ook kunnen dat er ergens in de auto iets aan meet. Het lijkt mij altijd wijs om in zoiets de spec gewoon te volgen. Minste kans op missers.

Verder zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om gewoon een paar achteruitrijlampen te monteren. Dan is je 'werklicht' gewoon volkomen los daarvan en heb je het hele probleem niet...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 24 september 2018 08:08:20 schreef buzzy:
Volgens zover ik weet, mag achteruit stralend wit licht nooit kunnen branden als het voertuig vooruit rijdt. Er zal dus ook daarvoor een voorziening moeten zijn.

'Werklichten' zijn gewoon wettelijk toegestaan.

@TS: volgens ISO11446 mogen aan aanhangerzijde de massa's inderdaad niet met elkaar verbonden zijn. Dit heeft vooral te maken met caravangebruik waar er bij een falende 230V->12V omzetter er spanning op het chassis zou komen te staan. Net zo met een doorgeslagen 230V van de koelkast.

Persoonlijk zou ik opteren voor 1 of 2 wettelijk toegelaten achteruitrijlichten (E aanwezig) en 2 werklichten die je eventueel op afstand kan bedienen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

[off-topic]Die met die massa's die niet aan elkaar mogen... die moet je ff uitleggen. Ik kan een aantal redenen verzinnen, maar hoe zit het nou met die falende lader / koelkast?

(antwoord is waarschijnlijk 'lees de norm' :), maar ik probeer het toch ff)

Het 12V circuit voor de koelkast moet volledig zwevend zijn ten opzichte van de aanhangermassa. Dus zowel de +12V als de massa.
Zo lang de aanhanger niet op de auto is aangesloten en de 230V omvormer naar 12V of de koelkast faalt (lees: slaat door) en er komt 230V op die 12V bekabeling te staan, dan komt er geen 230V op de aanhangermassa te staan. Wel fijn als je dan eens de aanhanger aanraakt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Gr.
PaulAGM

EricP

mét CE

Vaag verhaal. Dus we hebben een koelkast die we niet vertrouwen. We hebben een lader / voeding die we niet vertrouwen. En verlichting die prima massa vrij zou kunnen zijn. En dan gaan we 3 pennen in een stekker reserveren daarvoor? Right...

Ik houd het erop dat de stroom beperkt is en dat men wil voorkomen dat een 'vaste' verbruiker zoveel stroom trekt in combinatie met de verlichting dat de boel overbelast raakt.

de verschillende massa van de 13 polige stekker gaat op 1 bout van het chassis, komt de 230V van de koelkast aan aarde, en werkt de aardlek niet dan hangt de auto dus ook aan de netspanning. er is immers geen fysiek gescheiden massa in een voertuig, hooguit verschillende draden, die toch op 1 punt weer bijeen komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En camper/caravan-koelkasten met netspanningsvoeding zijn sowieso totaal achterhaald, belachelijke energievreters uit de 20ste eeuw.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

En camper/caravan-koelkasten met netspanningsvoeding zijn sowieso totaal achterhaald, belachelijke energievreters uit de 20ste eeuw.

Wat is het verschil met een "huiskoelkast" dan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat die "combi"koelkastjes typisch het absorptieprincipe hanteren, in tegenstelling tot de veel efficiëntere compressorkoelkasten die we al decennialang in huis gebruiken, en die tegenwoordig ook de standaard zijn voor mobiel gebruik.

Ik heb zelf de overstap gemaakt een jaar of vijftien jaar geleden, en zou nooit meer terug willen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Dat die "combi"koelkastjes typisch het absorptieprincipe hanteren, in tegenstelling tot de veel efficiëntere compressorkoelkasten die we al decennialang in huis gebruiken, en die tegenwoordig ook de standaard zijn voor mobiel gebruik.

Die absorptieprullen zou ik niet eens koelkasten durven noemen, op een Italiaanse camping met 40+ graden heb je er ook geen bal aan.
Mijn campingkoelkastje heft een vredig "low noise" snorrend compressortje aan boord.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En ook voeding uit het net?

Ik snap overigens niet wat die Italiaanse camping erbij komt doen, is het anders in Griekenland of in Andalucia?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 25 september 2018 20:38:46 (68%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Uit het net gevoed. We hebben daar maar liefst 3A per kampeerplaats.
Italie omdat ik hem daar gebruik :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 september 2018 20:28:11 schreef bprosman:
[...]
Die absorptieprullen zou ik niet eens koelkasten durven noemen, op een Italiaanse camping met 40+ graden heb je er ook geen bal aan.
Mijn campingkoelkastje heft een vredig "low noise" snorrend compressortje aan boord.

Is 40° een verschil in Oostenrijk of een ander land? Ik heb nog nooit een falende absorptiekoelkast gehad bij hogere temperaturen. Zorgen dat de warmte wordt afgevoerd. Net zoals een compressorkoelkast zijn warmte moet kwijt kunnen. Ik neem ook een kleine compressorkoelkast mee en daar is net zo goed een ventilator op gemonteerd om niet 100% van de tijd te hoeven draaien.

@bfm: als compressor dan toch het walhala is, waarom wordt er dan nog steeds in 99,9% van de gevallen een absorptie gemonteerd. Ook bij de duurdere en gerenommeerde merken? En werkt die compressorkoelkast echt goed op gas?

@bprosman: is Italië nog steeds zo achterlijk? In Oostenrijk staan we op een camping met 16A en gasaansluiting mogelijk in de winter.

@EricP: je bent duidelijk niet vaak in een 'sleurhut' te vinden. Niet alle merken gebruiken even degelijke omvormers. In mijn broer zijn caravan hing plots een verbrand elektronica geurtje. Afkomstig van de omvormer. Wat zoeken op het internet leerde al snel dat die geen te beste reputatie had. Was wel een heel goedkope. Er dan maar een wat duurdere Schaudt in geplaatst en geen enkel probleem meer. Volgens de ISO norm dient pen 3 (massa verlichting) bedraad te zijn met 2,5mm2. Net zoals de pennen 9, 10, 11 en 13. Recente caravans hebben overwegend led verlichting. Zoveel ampères gaan er dan echt niet meer lopen. 100W voor de koelkast is ook maar 8A. Verlichting (constante stroom) brandt alleen op het ogenblik dat het voertuig stil staat. Soms wordt de (huishoud/)mover accu geladen tijdens rijden. Dat is niet zo bij het overgrote deel. De koelkast is dan afgeschakeld en de lichten branden (meestal) niet. Overbelasting op een 2,5 zie ik zo niet direct gebeuren. Toevallig een paar weken geleden de dradenbundel (af fabriek) van mijn auto uit elkaar gehaald. De 3 massa's gingen over in 1 draad. Eigenlijk is de auto niet eens ISO 11446. Linker en rechter verlichting komen ook uit 1 draad. Er zitten maar 9 draden op de doorverbinding van stopcontact naar auto. Besparing?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties!
Al is het topic een beetje de kant van de koelkasten opgegaan (welke ik helaas niet in mijn trailer heb,.. haha) ben ik wel veel wijzer geworden.

Ik was er al een beetje van overtuigd dat de Massa's in de auto weer bij elkaar komen en de pennen puur voor de verdeling van de Stromen gebruikt worden.

Ik ga dan ook één van de dikke pennen/aders gebruiken om zowel het 'werklicht' als de achteruitrijlampen te voeden, dan weet ik zeker dat het goedkomt en gaat werken.

Nogmaals bedankt :)