Batavus fietslader defect (af en toe)

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik van een bekende een batterijlader van een elektrische fiets proberen te repareren.
Deze had de klacht dat hij het af en te niet doet.
Als hij het niet doet, doet hij helemaal niks, het power ledje blijft uit.
Doet hij het wel, dan laad hij zonder problemen de batterij op. De conditie waarom hij het soms wel doet en soms niet is niet bekend en lijkt volledig random).

Het grote probleem hierbij is (het repareren) dat hij het maar af en toe niet doet, ik heb het hier eenmaal gezien.

Wat heb ik reeds gedaan:
-Visuele inspectie.
-Netsnoer en aansluitingen gecontroleerd
-Vermogens componenten (die warm worden) opnieuw gesoldeerd.

Als test heb ik vervolgens de batterij lader enige tijd laten afkoelen in de koelkast. Bij het insteken van de steker funtioneerde deze direct, keer op keer. (ledje gaat branden).
Toen de PCB warm gestook met een haar fohn en wederom, keer op keer in 1 keer aan.

Lader weer terug gegeven aan de eigenaar, maar na ca. een week was het probleem weer opgetreden.

Info over de lader:
Merk: Derby cycle werke (Hoort bij fiets van Batavus)
Model:BSC42004000
leeftijd: ca. 3 jaar

Stekker na het laden altijd uit het stopcontact verwijderd.

Heeft iemand een idee hoe hiermee verder?

Shiptronic

Overleden

Klinkt als kabelbreuk in het net snoer, rammel en trek er eens aan , als daar reactie op komt weet je genoeg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo Shiptronic,

Bedankt voor je reactie, maar een draadbreuk is het niet.

Verder nog iemand suggesties?

De oorzaak van uw probleem weet ik niet, maar als je bij boormachines 1 batterij hebt die beneden de minimumspanning (bv 2.8V) zit dan doet de lader ook niks meer.
Bij fietsen weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat.

In fietsbatterijen zitten er meerdere parallel, misschien eens meten of er verschil in de groepen zit vooraleer op te laden.

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Het powerledje van het ding gaat niet eens aan, dus ik vermoed, net zoals Ship, iets in de (aller)eerste gedeeltes vd voeding.
Intermitterende fout suggereert een breuk 'ergens', netsnoer, soldering, gebroken weerstand?

Don't Panic!

de HF trafo is vaak de oorzaak, door een val is een pootje losgekomen uit de soldeer of heeft het hele soldeereiland weggedrukt uit de printbanen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En deze scheuren in de soldeereilanden kunnen echt heel moeilijk te vinden zijn.

Onderstaande voeding is tijdens vakantie stukgegegaan:
https://i.imgur.com/9aSB5EGl.jpg

Behoorlijk moeten zoeken voordat ik de fout vond: haarscheurtjes bij meerdere pootjes van de bovenstaande rode trafo:

https://i.imgur.com/opweCBOl.jpg

Hallo,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik zal de lader nogmaals loshalen en trafo en zware componenten nazien en opnieuw solderen.

(Ik ging er eigenlijk vanuit dat de lader het op een gegeven moment helemaal niet meer zou doen, maar tot op heden is de situatie nog hetzelfde).

Vriendelijke groet.

Gewoon een lozittend pootje in een soldeerverbinding is redelijk vaak voorkomend (en niet minder sinds loodvrij...) en hersolderen kan helpen.

Mocht het zoiets zijn als mijn bovenstaande foto, dan is hersolderen uiteraard niet genoeg: ik heb de lak van de printbanen weggehaald en vanuit elk losgescheurd eiland een pootje naar een niet losgescheurd eiland gelegd en deze aan de 'through hole' pootjes (van trafo en van een ander component) EN aan de printbanen gesoldeerd.

Succes!