in de lichtmast zit een railtje, waar de klemmenstrook op aangesloten zit, de onderste schroef van die klemmenstrook zit wel degelijk aan het mastchassis en aan de kabelaarding. dus wel degelijk geaarde masten. anders heb je met een rotte vsa een mast onder spanning, veel gevaarlijker.
de mast zelf is meestal geteerd voor het deel wat in de grond zit, anders rot het spul weg.
ik ken wel masten achter aardlek, nieuw spul welke maar 4 meter hoog zijn en dali gestuurd, die zitten achter aardlek. op grote parkings heb je dat niet, alles is donker met een beetje lek, en dat heb je zo met wat oude vsa's en klemstroken die goed roestig zijn.
had voorheen een dikke 100 lichtmasten in onderhoud, geeneen achter aardlek. maar goed ook, want er zaten best rotte kabels tussen die met plaatsen van borden of graafwerken waren ontstaan, kon jaren liggen etteren voor het eruit kwam in de vorm van zekeringen die doorgingen, dan kon je gaan zoeken.