Krakende knoppen Technics SU-810 versterker

Hallo allemaal,

Ik heb een Technics SU-810 versterker waarvan het geluid soms kraakt of deels wegvalt. Na wat morrelen kwam ik erachter dat dit komt door diverse knoppen op het frontpaneel.

Allereerst is de volumepotmeter slecht. Op sommige standen merk ik dat een van de kanalen minder wordt of zelfs wegvalt. Een beetje draaien verhelpt dit, alleen komt het de laatste tijd steeds vaker terug.

Verder zijn er diverse drukknoppen die ook problemen geven (zie foto). Dit zijn de knoppen voor tape 1 en 2 (rechter 2 knooppen in het blokje van 3), en de tone control knop (de linker enkele knop). Als ik ze alleen al aanraak zonder echt in te drukken valt er al vaak een kanaal uit. Aan de soldeerpunten ligt het niet, want die heb ik al doorgesoldeerd.

Aangezien de versterker verder helemaal prima is, zou ik hem graag herstellen. Mijn vraag is wat ik het beste kan doen. Kan ik de boel reinigen, en zo ja waarmee? Of kan ik alles beter vervangen, en dan is de vraag vooral waar ik de juiste knoppen vandaan haal.

Spanning staat en stroom gaat!

Als eerste alles doorsolderen op het frontpaneel, daar staan deze versterkers om bekend. Kraakt het dan nog dan kun je Tuner-600 gebruiken voor de drukknoppen/draaischakelaar en Contact Cleaner 390 voor de potmeters (deze laten beiden geen schadelijk residu na). Wel zuinig zijn met het spuiten en alleen met deze producten, niet met Kontakt60 of een standaard contactspray van de bouwmarkt! En daarna natuurlijk even de print ontdoen van eventuele resten.

Kijk ook even naar de solderingen van het zwarte relais op de grote print. Vooral de SU-800 had last van slechte solderingen van het relais, wellicht is dat bij deze ook zo.

Contact Cleaner 390: https://elektronica-online.nl/product/contact-cleaner-390-200ml-15593
Tuner 600: https://elektronica-online.nl/product/tunerspray-tuner-600-200ml-8664

Ik zal eens kijken of ik zo'n spuitbus kan krijgen. Alleen vraag ik me met name bij die drukknoppen af hoe ik dat erin gespoten krijg. Die dingen zijn helemaal afgedicht.

Na hier en daar wat spuiten met contact cleaner 390 en een algemene doorsoldeerbeurt voor de zekerheid is de versterker stukken beter geworden.
Ik was zelf altijd een beetje sceptisch ten opzichte van contactspray maar het blijkt toch wel degelijk te werken.

doorgaans een tijdelijke oplossing met deze knoppen, dat zijn ellende dingen. als je er audio mee schakelt komt het terug, heb al vaker met die knopjes een relais laten schakelen wat de audio weer schakelt, want anders bleef het kraken maar terugkomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer