zonnepaneeltjes voeding voor computerventilator

Even wat gegevens:Ik heb niet veel verstand van elektronica maar vind het leuk er mee te experimenteren. Met b.v. relaistjes een schakeling maken vind ik wel een uitdaging.
Ook weet ik niet veel van forums af maar ik dacht laat ik het eens proberen.

2x Computerventilator: Arctic "F9 PWM PST CO" 0,16A/+12V DC vier aansluitdraden met de kleuren: geel, zwart, blauw en groen.

2x Zonnepaneel: 4W/12V.

Ik ben een warmtepaneel aan het maken en ik heb twee computerventilators gekocht om de lucht langs de verwarmingsbuizen te blazen. Van de aansluitdraden gebruik ik alleen geel+ en zwart-.
Dit warmtepaneel wordt verwarmd door de zon en de computerventilators draaien op de twee zonnepaneeltjes.
De twee zonnepaneeltjes heb ik parallel geschakeld en de twee computerventilators heb ik parallel aangesloten.
Als ik de paneeltjes in de zon houd gaan de ventilators draaien.
Met één zonnepaneeltje draaien de ventilators en met twee zonnepaneeltjes draaien de ventilators sneller. Tot nog toe gaat alles goed.
Wat ik graag wil:
Dat de computerventilators gaan draaien als het licht is en niet alleen als de volle zon er op schijnt.
De verwarming werkt namelijk ook als het licht is.
Bij mijn proefopstelling draaien ze namelijk niet als het licht is.
Nu mijn vragen:
Moet ik de onderdelen anders aansluiten?
Kan het misschien niet met alleen licht? (Alleen in de volle zon.)
Of heeft iemand een ander idee?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De panelen kunnen 4W leveren. Er wordt niet bijgezegd dat dit hun maximale output is, dus enkel bij optimale belichting. Gemiddeld zullen ze heel wat minder produceren.

En de ventilatortjes nemen 160 mA op bij 12V, dat is dus een kleine 2 watt. Dat is al behoorlijk wat, het lijkt me normaal dat de paneeltjes enkel onder veel licht zoveel produceren.

Anders aansluiten gaat dus niets oplossen. Wat er niet in zit ga je er nooit uit halen.

Ofwel minder opname door de ventilators (eentje afschakelen in de schemering? toerentalregeling gebruiken die er toch al inzit?), ofwel meer afgifte door zwaardere panelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb geen idee hoe de toerentalregeling werkt, weet u dat misschien?
Heeft het zin om er nog een extra paneel bij te kopen?
Wat moet er bij zwaardere panelen zwaarder zijn, de vier wat of de 12 volt of allebei?

4w mag zwaarder zijn, misschien leveren ze bij bewolking maar 1w. Het enige wat je kunt proberen is één fannetje aan 2 parallel geschakelde 12v paneeltjes, kijk dan eens hoe deze draait bij bewolking. Dan krijg je een idee wat 4 paneeltjes met 2 fannetjes doen.

Even een vraag aan de anderen, heeft het nut een diode tussen de panelen en verbruiker te plaatsen, zodat de panelen elkaar niet terugvoeden als er één in de schaduw staat?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo'n diode is zeker nuttig, maar is toch in de meeste panelen ingebouwd? Indien niet, zeker toevoegen, liefst een schottky-type, om het verlies te beperken.

Overigens weet ik niet zo zeker of parallelschakeling gegarandeerd de beste resultaten gaat geven: serieschakeling van de paneeltjes zal meer spanning leveren en misschien is dat cruciaal om de gegeven ventilatortjes te doen opstarten. Het is inderdaad allemaal uit te proberen, er zijn teveel factoren in het spel.

Enne, @T/S: nee, hoe de toerentalregeling werkt dat kan ik u niet vertellen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

2 extra paneeltjes en je hebt het meeste rendement. In losse paneeltjes met soldeeraansluitingen zit geen diode. Dus de paneeltjes zoals ze ook in tuinlampjes ed zitten.

Paneeltjes in serie zou ik niet doen, bij volle zon krijgen de fannetjes 24v te verduren..

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 27 september 2018 20:31:34 (22%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

bij volle zon krijgen de fannetjes 24v te verduren..

... tenzij er een regeling tussenzit ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nee, dan niet. Maar hou je nog iets over als je er nog vanalles tussen gaat doen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat hangt van de regeling af. Er zijn schakelende regelaars met 90% rendement. Bovendien lijkt het me niet zo moeilijk om, als de spanning _niet_ te hoog wordt, de paneeltjes direct naar de blazerdjes te sturen. Soortement shuntregeling. Maar iets intelligenters moet vast ook wel te bedenken vallen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Buck boost ertussen, altijd 12 V ;)

Bv. deze : https://nl.aliexpress.com/item/1PCS-Electric-Unit-High-quality-C-D-C-C…

Misschien overkill, maar voor die prijs, kan die lekker makkelijk aan doen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 28 september 2018 20:05:16 (89%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Zoals ik al zei, ik heb weinig verstand van elektronica.
Ik heb dus ook geen idee wat een Boost Converter doet en hoe ik hem aan moet sluiten. Zou iemand mij in "lekentaal" uit kunnen leggen hoe een boost converter werkt of wat hij doet. Voor de prijs hoef ik het inderdaad niet te laten.
Ik hoor graag weer van jullie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk eens op https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

Op zijn simpelst: een boost-converter is een van de soorten van schakelende voeding, een soort die een hogere uitgangspanning kan leveren dan er aan de ingang wordt aangeboden.

Let wel, wat werd aanbevolen is een buck-boost-converter, eentje die zowel omhoog als omlaag kan met de spanning. Als ik het allemaal goed begrijp, althans. En ik ga graag mee met de overkill: dat China-spul durft al eens creatief omspringen met de specificaties, het kan dus helemaal geen kwaad om erg ruim te zitten. Je mag nu ook hopen ruime armslag te hebben met de koeling, wel zo prettig.

In de praktijk: koop dat in China, ebay of Ali of wat dan ook, en sluit aan met massa en in en uit, het staat er wel op wat wat is.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 30 september 2018 18:06:56 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Buck/boost werkt niet goed bij zonnepanelen.
Is ook nergens voor nodig in dit geval. Paneeltjes gewoon parallel zetten.
Als je bij 'weinig' licht wil dat ze al gaan draaien moet je meer paneeltjes erbij parallel schakelen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Buck/boost werkt niet goed bij zonnepanelen.

Niet dat ik dat niet geloof, hoor, maar mag ik vragen om onderbouwing? Het klinkt nogal kort door de bocht...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zonnepanelen lever heel snel onbelast de ( OC ) open spanning.
Bij belasting zakken ze in. Hoeveel is afhankelijk van de hoeveelheid licht.

Buckboost is dat ook niet dubbel verlies.

Een booster heeft meer stroom nodig naar mate de spanning daalt.
De booster heeft dus veel stroom nodig bij weinig licht.
dat kan het paneeltje dus niet leveren.

Het beste in dit geval is zonnepanelen parallel met een schottky diode. Er zijn fans die al beginnen te draaien vanaf 6 volt.

Als dit voor een verwarming is dan zou ik het met accu's doen en wanneer de radiator warm word de fans schakelen.
(Lood)accu's wel beschermen tegen over/diepont laden er zijn hier veel schema's van te vinden op C. O.

[Bericht gewijzigd door tuxie op maandag 1 oktober 2018 16:53:26 (22%)