Voeding behoeden van inductieve storingen

Dit gaat om een simpel projectje waar geen grote belangen aan vasthangen.
Het gaat hier dus zeker niet over levensbelangrijke situaties die enorme aandacht nodig hebben..

Tot hiertoe de dislaimer :-)

Ik heb een klein Mealwell voedingkje besteld dat 5V moet gaan leveren voor een Arduino.

Maar... op die kring waar die 5V voeding op komt kan ook wat inductieve belastingen aangesloten worden (slijpschijven, boormachines en ander fraais).
Ik zou graag willen dat die voeding (en bij uitbreiding de Arduino), er geen hinder van ondervinden.

Dus, simpel, wat soort filter (of ander goed verkrijgbaar) device zet ik dan best tussen de 230V en de voeding?
Als de kans van uitval van de Arduino (of storing) al verkleind kan worden is de opzet geslaagd.

Suggesties zijn welkom..

je kan van alles verzinnen, een standaard netfilter, of spoelen in de netlijn,of de draden door een ferrietkern halen..(of een combinatie natuurlijk) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb hier een Meanwell liggen die zelf al een filter in de net-lijnen heeft zitten. Dat is niet zo gek, dat zit in iedere serieuze schakelende voeding.

In dit geval heeft het weinig zin om een niet bestaand probleem op te gaan lossen.

De voeding moet wel geaard zijn, anders werkt het filter minder goed.

Zolang het probleem niet duidelijk is, is het zinloos om naar een oplossing te zoeken.

Er zijn grote verschllen tussen voedingsmodules. Die van Meanwell komen er in deze test heel goed vanaf...
Ze hebben nog meer rapporten: https://xdevelop.at/2016/10/23/ac-dc-reports/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Bursts vanaf de primaire zijde beinvloeden je PSU zeer zelden, ik heb dit welgeteld 2 keer gezien.
Geval 1: El cheapo SMPS waarbij elke ontwerp regel werd overtreden, deze smps controller ging in een reset staat tijdens de burst test.
Geval 2: SMPS waarbij de ingaande en uitgaande spanning niet goed gescheiden waren en de regeling elke 300 ms "buiten zijn spanning lag"

Mijn advies, voor bursts (Van de primaire zijde, gebruik een geaarde aansluiting, en plaats Y-Caps een paar nF is genoeg.
Hou de netzijde strikt gescheiden van de uitgaande zijde, dit om capacitieve koppoeling te voorkomen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

In de voedende kant van de voeding hoef je niets te doen.
Je voeding van Meanwell is uitstekend in staat om van een rot net een mooie gelijkspanning te maken.
Het is wel afhankelijk van welke Meanwell ,e jebruikt, maar de industriele voedingen hebben zelfs geen last van inschakelverschijnselen op je 230 Volt. Je weet wel, je zet een slijptol aan en aan het licht kun je zien dat de slijptol aan gaat. Koelkasten zijn ook van die vervelende apparaten die je net even in kunne laten zakken.

Meer zorgen moet je je maken over straling door de ether. Daar zul je eerder problemen mee krijgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Precies, als je zulke problemen ziet, vaak met Arduino's e.d., komt dat meestal doordat de 5V of 3.3V voeding onderuit getrokken wordt, of door slecht ontworpen reset circuits.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ok bedankt, schijnbaar is Meanwell echt wel een degelijk merk.

No worries dus.

mod edit:
knip

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 4 oktober 2018 17:31:49 (94%)]

En precies wat moeten wij met die boeiende informatie?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En wat heeft het met dit topic te maken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com