Tandwiel gezocht F6236

Hoi ben opzoek naar een tandwiel voor mijn cassettedeck .
ik weet niet welk chassis het is in de F6236 uit 1982 +/- .

misschien een tandwiel dat in de buurt komt om eventueel te modificeren .

Bij MFBfreaks niet leverbaar helaas .
iemand een idee ?

3D printen lijkt me te kostbaar .
Mvg Fransje

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 28 september 2018 11:53:26 schreef Rontronix:
https://www.ebay.com/itm/Neue-Zahnradern-new-Gear-Wheels-fur-Philips-F… wellicht?

Groeten, Ron.

Jammer maar wel bedankt voor het zoeken , maar die 2 lijken er niet op.
deze had MFBfreeks.com al geleverd aan mij voor €23.00 incl
Ships from Netherlands

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

3D laten printen? Kost een paar euro bij shapeways, "Versatile Plastic" is daar goed genoeg voor.
Moet je hem alleen nog even tekenen ;-)

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op vrijdag 28 september 2018 15:05:09 (14%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2018 15:04:26 schreef 2N3055:
Moet je hem alleen nog even tekenen ;-)

Nou, dat tekenen dat heeft ie al gedaan. :-)

Shapeways rekent per volume eenheid aan materiaal. Voor kleine dingen dus niet veel. Maar of je het dan betaalbaar verstuurd kan krijgen: Ik weet het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij hebben ze wel iets van 20 euro minimum order kosten, maar dan laat je 10 tandwieltjes printen en kun je ze weer verkopen via ebay/mfb.

Ik het "waar kan ik dit kopen topic oid" heb ik ook al eens gevraagd om een tandwiel van een Philips deck.
Het probleem is dat je het ding echt exact in cad moet natekenen. Dat ding wat ik nodig heb is ook nog eens schuin vertand, dus ook nog effe een uitdaging. Wegens tijdgebrek er nog niet aan toegekomen om een tekening te maken.

Wat je wel kunt doen bij shapeways is meerdere dingen laten printen in de zelfde order. Dan kom je redelijk goedkoop er mee weg.
Dat kunnen dus verschillende tandwielen of andere dingen zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ik ben wel goed in lijmen,boren en vijlen haha
daarom dit setje besteld https://nl.aliexpress.com/item/New-Factory-Sale-ABS-Plastic-Gear-Kit-W… en kijken wat ik er van maken .
het origineel wieltje breekt al als je er hardt naar kijkt

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@Franssel

Ik kan een poging wagen, maar heb wel wat meer gegevens nodig.
Ik zie op de eerste foto drie assen waar drie tandwielen zitten (gezeten) hebben. Om te kunnen rekenen heb ik exacte maten nodig.
1. De steek tussen de assen.
2. Het aantal tanden van alle drie de tandwielen. ('t zal bij dat kapotte wiel niet meevallen).
3. De tand hoogte.
Printen zou ik ook kunnen maar ik heb een goedkoop printertje (prusa A6).

Gr. Roel.

Op 28 september 2018 16:13:35 schreef Franssel:
ik ben wel goed in lijmen,boren en vijlen haha

Nu maar hopen dat de module van de tanden klopt op die foto van alie. Zo te zien zijn ze allemaal hetzelfde?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

in mijn zoektocht ontdekt dat het chassis een MSM2 chassis is

mij lijkt het tandwiel pos 297 uit serv manual van MSM1 hetzelfde .

Rule5 er is maar 1 tandwiel verwijdert

Tandwiel teruggeplaatst (halve haha)

tandwiel 4822 522 31384
het tandwiel aangedreven door het linker tandwieltje drijft het rechter wieltje aan dat alleen het stangetje aandrijft zonder dat er enige kracht wordt uitgeoefend , als ik blaas draait het tandwieltje al .
het nokje op het tandwiel drijft een detectiearmpje aan wat ook geen kracht nodig heeft

MSM2 downloud HOE ?? https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=nl&…

[Bericht gewijzigd door Franssel op vrijdag 28 september 2018 21:41:26 (23%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Arco

Special Member

Downloaden is simpel, alleen niet via die kromme google translate link... :)
http://freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/download/Philips/msm-…
Tandwiel zit zo te zien ook in het 930/931 deck...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 september 2018 21:18:25 schreef Franssel:
...

Rule5 er is maar 1 tandwiel verwijdert

Tandwiel teruggeplaatst (halve haha)

tandwiel 4822 522 31384
...

Dat had ik al begrepen...
Maar als je wilt dat ik het tandwiel opnieuw bereken heb ik toch echt wat meer gegevens nodig. (zie bericht boven.)

Er wordt hier een belangrijk kenmerk van het tandwiel vergeten:

Het transparante type is van (ooit) zacht plastic omdat het een vaak een jengelgevoelige functie heeft

Er wordt op MFBfreaks dan ook al jarenlang geprobeerd om een vervangend materiaal te vinden dat voldoende zacht is om geen trilling in het geluid te geven, maar hard genoeg is om de kracht over te brengen. Ik weet niet of ze dat inmiddels gevonden hebben.

Controleer dus eerst of je op die plek trillingen 'mag' doorgeven zonder dat je variaties in bandspanning of bandsnelheid krijgt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Er zijn diverse soorten (semi) flexibele epoxyhars.
Van een nog goed tandwieltje een siliconenmal maken, en daarin een nieuwe gieten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 28 september 2018 11:16:54 schreef Franssel:
Hoi ben opzoek naar een tandwiel voor mijn cassettedeck .
ik weet niet welk chassis het is in de F6236 uit 1982 +/- .

misschien een tandwiel dat in de buurt komt om eventueel te modificeren .

  • Wat is het aantal tandjes?

Ik heb een hele bak met kunststof tandwielen uit diverse apparaten staan.
Ik zal eens kijken, misschien zit er iets bij wat evenveel tandjes heeft, als je de bovenstaande vraag naar de hoeveelheid tandjes hebt beantwoord :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dat spul is dermate zacht, dat je bijna een foam vleesbakje van de supermarkt kunt gebruiken. een beetje stug rubber gaat ook wel vermoed ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henk424

Golden Member

Met mijn Roll o clock kogeltjesklok had ik hetzelfde probleem.
Het kleine tandwieltje (zie foto) was verpulverd.
Eerst maar eens rondgekeken in de rommelbak: te groot ,te klein , teveel tanden of te weinig.Bij mij bleek bewerken met vijltjes geen succes, de tandjes waren te fijn voor de fijnste vijlen. Uiteindelijk is het na een aantal mislukte pogingen gelukt om een goed werkend exemplaar te krijgen.
Eerst een freesje gemaakt van gewoon automatenstaal. Het wordt toch alleen gebruikt voor kunststof. Daarna een schijfje gedraaid met de juiste afmetingen. Dat op een asje in het verdeelapparaat geplaatst en de tandjes erin gefreesd. Dit hele proces heeft een week geduurd want elke stap moest twee of drie keer. Het eindproduct paste nog niet, met een dremel en een stanleymes de laatste finetuning gedaan. Nu loopt de klok al weer een paar maanden probleemloos.
Als alle mogelijkheden niets opleveren zou dit een optie kunnen zijn, tenminste als het tandwiel niet jengelgevoelig (zie Ledlover) is.

Op 28 september 2018 17:12:12 schreef RuleS:
@Franssel

Ik kan een poging wagen, maar heb wel wat meer gegevens nodig.
Ik zie op de eerste foto drie assen waar drie tandwielen zitten (gezeten) hebben. Om te kunnen rekenen heb ik exacte maten nodig.
1. De steek tussen de assen.
2. Het aantal tanden van alle drie de tandwielen. ('t zal bij dat kapotte wiel niet meevallen).
3. De tand hoogte.
Printen zou ik ook kunnen maar ik heb een goedkoop printertje (prusa A6).

Gr. Roel.

Hoi Roel eindelijk weer ff tijd gevonden voor meten en tellen , ondanks pensioen nog druk .

Jengel is geen probleem want de capstan heeft een eigen motor .
dit deck is zeldzaam met 2 grote motoren (duurde uitvoering haha) .

is inderdaad een zachte uitvoering wat niet nodig blijkt

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Je hebt de straal van het grote tandwiel op drie manieren gemeten en komt op 16.5, 17 en 17.5mm uit.

Belangrijk is om de modulus, de nominale afstand tusen de tandjes goed te bepalen. Zou die 1.0mm kunnen zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

diameter tandwiel is 33,5mm (makkelijk te meten) (incl tanden)

Via as meting vallen de tanden in elkaar , overlap (moeilijk berekenen)

tandhoogte +/- 1,2mm (schuifmaat)

straal lijkt mij 33,5/2 = 16,75 min 1,2mm (tand) is 15,55mm zonder tanden

Tandafstand 1,75mm gemeten met schuifmaat Verkeerd wiel gemeten moet 1,1mm zijn

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Bepalen van de Module

Buitendiameter v/h tandwiel = (Aantal tanden + 2) * MOD

of MOD= BD/(aantal tanden +2)

@ REW
module 1,074 bestaat niet, het zal dan wel M 1 zijn.
als we de staat van de restanten v/h wieltje bekijken zal het juist opmeten van de diameter ook wel moeilijk zijn.
Om toch de module te bepalen kan ook het naastliggend wiel gebruikt worden (als het nog intact is).Een tweede mogelijkheid is de steekcirkel te gebruiken,dan geldt dezelfde formule zonder de(+2).
De steekcirkel is de plaats waar de tandwielen in elkaar grijpen,dit is dus de totale as-afstand van de beide tandwielen x2(en is dus kleiner dan de buiten-omtrek)van de som van de halve steekcirkel van beide wielen.

Dit geeft dan en denkbeeldig tandwiel met de som van al de tanden, de som van beide wielen.

[Bericht gewijzigd door bertb op maandag 1 oktober 2018 17:35:02 (75%)

Op 1 oktober 2018 11:19:36 schreef bertb:
of MOD= BD/(aantal tanden +2)

Ik denk dat dit een leuke rekenregel is. Maar dan wel met "BD" de omtrek van het wiel op basis van omtrek=3.1415*diameter. Met 96 tanden en 33.5 krijg je dan 1.074 als modulus. Toch duidelijk meer dan de 1mm die ik gegokt had. Hij zit m.i. ook te ver van "25 tanden per inch" met 23.65 tanden per inch.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/