aansluiten relay 230 volt


vergeten

Golden Member

Op 28 september 2018 15:11:49 schreef atlas1302:
Maar het is een joekel van een relay

Dat noemen techneuten in het juiste jargon, doorgaans een magneetschakelaar.:)

Met de hulpkontakten (met 2 cijfers aangeduid) kan je bvb signaal lampjes, andere besturings relais of een toeter schakelen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 28 september 2018 15:42:44 schreef Toeternietoe:
Van een motor behoor je alle aktieve geleiders gelijk af en aan te cshakelen.

Twee is ook genoeg. Erg gebruikelijk bij onder andere takels. Maar in deze een beetje off-topic.

Op 28 september 2018 15:11:49 schreef atlas1302: Maar het is een joekel van een relay en we kunnen er dus aardig wat op aan sluiten,...

"Een joekel" is niet een maat die ik in de specs eerder ben tegengekomen :-)
Om een pomp in en uit te schakelen heb je al gauw een vrij groot relais, maar de joekeligheid zegt verder ook niet alles. Ook de kleinsten zijn 45mm breed. Het zijn gewoon standaardmaten.

mel

Golden Member

Joekeligheid? :P
Nieuw woord, die houden we er in :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan eigenlijk een aansluitvraag, de pomp is 12 volt en wordt gevoed door een omvormer 220/10A.
Is het nu handig om de omvormer of de pomp (12V) te schakelen? Het zijn toch afzonderlijke contacten die een stroom doorlaten.

De klep is 220 volt.

mel

Golden Member

Ik zou de voedende kant schakelen, daar loopt de minste stroom.
En anders blijft de omvormer ook nog onder spanning staan, wat niet nodig is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik gebruik relais die claimen 10A te zijn en 100000 schakelmomenten mee te gaan. Maar dan staat er bij: "Mechanisch 10 miljoen". Dat betekent dus dat ie ongeveer 100000 * 10A kan schakelen. Of 1 miljoen keer 1A of 10 miljoen keer 0.1 A of minder.

Dat zou er voor pleiten om liever de 20x lagere stroom in de 220 kant te schakelen dan de stroom aan de 12V kant. Of de hogere spanning nog significant veel roet in het eten gooit weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoek wel even in de datasheet op wat de minimale schakelstroom van dit relais is.
Bij te lage stroom branden de contacten niet schoon en krijg je problemen met de levensduur.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
GJ_

Moderator

Als die pomp 12Vdc is zou ik de contacten in serie zetten.

De omvormer zou ik op een apart relais zetten, of op een ferme schakelaar. Ik kan me indenken dat die pomp geregeld in- en uitschakelt en dat die omvormer daar niet van gediend is. Controleer of er in de specs iets staat over maximaal aantal inschakelingen per uur.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 29 september 2018 19:33:57 (70%)]

Dat was ook een punt van mij dat de omvormer het niet fijn zou vinden dat inschakelen van die pomp.
De contacten doorlussen zat ook in mijn gedachte dan verdeel je de stroom over 3 contacten. De pomp is trouwens 6 A.

De omvormer op een aparte timer zodat deze niet 24 uur stand by staat. Uurtje omvormer en 30 min pomp. Dus 1 keer per dag water voor de plantjes, 5 ltr/min max.

Shiptronic

Golden Member

Nee stroom niet verdelen, maar in serie, DC schakelen is wat anders dan AC ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Ik begrijp dat de stroom voor de 220V solenoid en de 12V voor de DC pomp door hetzelfde relais moeten?

wat is de spoelspanning van het relais 12V DC of 230V AC ?

Wat is het vermogen van de 230V AC solenoid en welk vermogen heeft de 12 DC motor?

Op de hoofdcontacten;

de AC dubbelpolig schakelen naar de solenoid toe.

de -12V naar de DC motor schakelen , Ja in de min , de + met een geschikte zekering aan de +12V hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Hier zouden we het niet over eens zijn ship. In een industriele installatie is een 12V pomp natuurlijk al een no-no, maar als ie er dan toch in zat zou in Europa zeker de +12V geschakeld worden.
Aan de verkeerde kant van de oceaan zou het een gok zijn wat men zou schakelen.

Goedemorgen,

Spoelspanning is 230 V/ac

Solenoid vermogen:https://www.aliexpress.com/item/3-4-220V-Electric-Solenoid-Valve-Pneum…

12 V/ dc/ 60 watt. pomp.

Ik zou de klep op de hulpcontacten willen plaatsen en de pomp op de hoofd contacten. De voeding is 12V / 10A omvormer. Waarom alles op de hoofdcontacten?

GJ_

Moderator

Hulpcontacten zijn niet geschikt/bedoeld voor een solenoid.

Jij hebt daar 380/220V dus bij die 220V heb je waarschijnlijk ook een nul.
Ik zou er zelf ook even moeten nadenken maar ik denk dat ik het als volgt zou doen:
- fase van de solenoid op 1-2
- de nul direct naar de solenoid
- +12Vdc pomp op 3
- pomp op 6
- lus tussen 4 en 5
- -12Vdc pomp op omvormer

--edit--
je hebt 230/400V, geen 220/380. Ik had een boek uit 2001 te pakken

Ik begrijp het en 4 en 5 staan in serie, waarom zou Ship negatief willen schakelen? in dit geval tenminste.

Op de hulpcontacten zet ik een led lampje.

GJ_

Moderator

Ik weet echt niet waarop hij de min wil schakelen. Ik hoop dat hij dit nog even wil verhelderen, ik ben ook erg nieuwsgierig.

Overig is de aansluitwijze zoals ik hem gaf alleen bij een vaste installatie. Als hij op een WCD komt en de fase en de nul dus gewisseld kunnen worden zou ik de solenoid op 1-2 en 3-4 zetten en de pomp op 5-6.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 30 september 2018 11:59:22 (46%)]

Shiptronic

Golden Member

Op 30 september 2018 10:59:22 schreef atlas1302:
waarom zou Ship negatief willen schakelen? in dit geval tenminste.

Antwoord was je nog schuldig : N-Chanel FET, die stuur je met een plus en schakeld de min :) , En een automotive achtergrond automatisme ( beetje het NPN/PNP verhaal met PLC uitgangen ) ieder zijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 14 april 2019 03:37:35 (17%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als het systeem mobiel is en zeker gezien dat er water bij komt kijken , lijkt het me veiliger om ook de omvormer dubbelpolig te schakelen .
zodat de hele handel geheel spanningsloos is wanneer uitgeschakeld .
dat maakt het aansluiten gelijk makkelijker ook , de solenoid gewoon parallel op de omvormer .

Op 30 september 2018 10:25:59 schreef GJ_:
Hulpcontacten zijn niet geschikt/bedoeld voor een solenoid.

waar zie je dat aan?
hulpcontact van relais kunnen vaak van 3 tot 6 a schakelen en de ik kan me niet voorstelen dat de solenoid ook maar de helft van dat opneemt
het is in ieder geval niet beschreven in de link van ali ( zou eigenlijk wel moeten )

mel

Golden Member

Het zou wel kunnen dat de hulpkontakten voor-of naijlen t.o.v. de hoofdkontakten. Ik weet de joekeligheid niet van dat ding :P Maar je kan rustig een klep ermee sturen..

[Bericht gewijzigd door mel op 14 april 2019 09:45:34 (16%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou denk ik beide schakelen. Dus de omvormer en de motor. Dan zou ik eerst de omvormer aanzetten en een moment later de motor aanzetten. Dan kan de omvormer eerst opstarten voordat de de motor met een grote aanloopstroom gaat beginnen.

Wat is het eigenlijk voor omvormer? Gewoon een 12 volt switched voeding of een echte motorregelaar? In het laatste geval zou ik het helemaal anders doen.

Wat jij daar hebt is een relais om een 3 fase elektromotor te schakelen. Er kan zelfs een thermisch blok op. Dat is een soort vertraagde overstroom beveiliging. De motor krijgt dan de tijd om op te starten. Anders knalt hij er al uit door de hoge aanloopstroom. Als je de motor langdurig te zwaar belast waarbij de wikkeling zou kunnen verbranden springt deze beveiliging er uit voordat de de motor wordt beschadigd.

Dit relais is niet gemaakt om 12 volt gelijkstroom te schakelen. In principe is dit relais gemaakt om hogere spanningen en betrekkelijk lage stromen te schakelen. Contactafstanden zijn groot en de isolatie tussen de geleiders is ook fors uitgevoerd. De contactpunten zelf zijn echter betrekkelijk klein.

Voor lage spanningen als 12 of 24 volt. zien relais er heel anders uit. Grote dikke contactpunten en een minder grote isolerende afstand tussen de geleiders. Hiervoor kun je ook beter kijken naar automotive relais spul.

Met jou joekel kun je het beste de primaire zijde van je 12 volt voeding schakelen. En dan via de hulp contacten een 12 volt automotive relais dat op zijn beurt weer de pomp aanschakeld. Als jouw omvormer echter een trafo met een gelijkrichter is, is een tweede relais helemaal niet nodig.

Een 9 volt ringkerntrafo met een gelijkrichter is overigens waarschijnlijk de meest economische en betrouwbaarste oplossing als omvormer.

GJ_

Moderator

Op 14 april 2019 08:50:55 schreef klaasy:
[...]
waar zie je dat aan?
hulpcontact van relais kunnen vaak van 3 tot 6 a schakelen en de ik kan me niet voorstelen dat de solenoid ook maar de helft van dat opneemt
het is in ieder geval niet beschreven in de link van ali ( zou eigenlijk wel moeten )

Hulpcontacten van 6A kunnen heel wat minder schakelen dan hoofdcontacten van 6A. Als die hulpcontacten duurdere hoofdcontacten waren hadden ze wel een andere nummering gebruikt.
Hoofdcontacten zijn geschikt voor AC3 belastingen, de hulpcontacten niet. En hoeveel een solenoid opneemt is niet van belang, dat zal allemaal wel goed zijn, het gaat om het schakelen.

Op 14 april 2019 10:46:06 schreef GJ_:
[...]Hulpcontacten van 6A kunnen heel wat minder schakelen dan hoofdcontacten van 6A. Als die hulpcontacten duurdere hoofdcontacten waren hadden ze wel een andere nummering gebruikt.
Hoofdcontacten zijn geschikt voor AC3 belastingen, de hulpcontacten niet. En hoeveel een solenoid opneemt is niet van belang, dat zal allemaal wel goed zijn, het gaat om het schakelen.

of je met een hulp contact een zware relais bediend of een solenoid , maakt niet zoveel uit , uiteraard dient de motor op de hoofdcontacten aan gesloten worden
hulpcontacten die 3 tot 6A kunnen schakelen zijn niet ongewoon toevalig van de week met relais bezig geweest die op de hulpcontacten 10A konden schakelen , een meen dat ze van omron waren kan ook legrand zijn

GJ_

Moderator

Klopt. Ik gebruik veel kleine hulprelais en die zijn ook allemaal 10A. Vergeet alleen niet dat die stroom die op de hulpcontacten staat bij een AC1 belasting is.

tja dat krijg ik er veel niet aangeleerd, met hulpcontacten of stuurknoppen direct inductieve lasten gaan schakelen. 1 wilde zelfs met een noodstop drukker direct een 230V machine schakelen zonder degelijk relais. ook m22 spul direct gebruiken om een 1500W hakhamer te schakelen ben ik al tegengekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer