12v GEL Accu's, opladen / powerbank

Hoi!

Een tijd geleden heb ik van iemand redelijk wat 12v Gel accu's gekregen, maar ik heb er geen oplader voor.
Ik sta wel eens op marktjes en dan is er geen stroom, powerbanks voor een hele dag op meerdere apparaten is een heel gedoe en gaat duur worden.
Het liefst maak ik een behuizing voor meerdere Gel accu's, die wil ik dan kunnen opladen met 1 stekker (het liefst per accu zien hoe vol deze is).
Ik heb echter geen idee hoe ik een oplader maak voor deze accu's.
Ze zijn gebruikt als nood accu's voor schuifdeuren, niet super veel vermogen dus.

EDIT: Als het kan, wil ik graag het aantal de spanning en het vermogen op een OLED schermpje weergeven (waarschijnlijk met een Arduino), maar ik zou niet weten hoe ik dit kan meten.
Dit kan ik later misschien ook gebruiken om een soort oplaadstation te maken voor powerbanks en telefoons

Het zou erg fijn zijn als iemand me op het juiste pad kan brengen :)

[Bericht gewijzigd door stefan131 op vrijdag 28 september 2018 23:49:12 (25%)

en wat moeten ze voeden dan? verlichting en apparaten op de markt, of bedoel je hiermee gewoon gsm's en tablets die je via usb oplaad.

in mijn ligfiets zat ook een lood accu voor de verlichting, en zal je direct tonen waarom loodaccu's NIET handig zijn daarvoor.

originele lood accu, 12V 6Ah. lood mag je maar tot 50% ontladen, dat is dan 3Ah bij 12V of een goeie 36Wh (1uur lang 36W of 10uur lang 3,6W...). gewicht 2,4kg. een gsm laadt 500mA bij 5V of een 2,5W. die gsm kan dan een 15uur laden op zo 1 accu
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1839.JPG

de vervanger, li-ion cellen uit een laptop (hetgeen in powerbanks zit). 11,1V 5,2Ah. deze mag je wel volledig leegtrekken. hier haal je dan 57,2Wh uit (11,1V x 5,2Ah). gewicht 312gram. diezelfde gsm hierboven kan 20uur laden op deze kleinere accu.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1840.JPG

samen
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1841.JPG

de li-ion versie is zowat 7keer kleiner, 7keer lichter, en geeft 60% meer energie. jij hebt dan nog oude loodaccu's die lagere capaciteit gaan over hebben.
tip: thuis laten om mee te experimenteren als je eens een 12V voeding hebt, of recycleren en met dat geld een powerbank kopen.

wil je toch verder gaan: probeer een oude laptoplader te vinden van 14V ofzo (met diode erachter die 0,6V afneemt heb je dan 13,4V op de accu). als je een loodaccu op 13,4-13,6V zet, dan laad ze op en je mag ze ook op die spanning meerdere uren laten staan (kan niet overladen).
je kan ook een LM317 (lood accu laad chip) aansluiten op een laptoplader van 18-19V
http://www.circuitdiagramworld.com/uploads/allimg/20141203/35-c8b21d9758.gif

als voltmeter zou ik gewoon iets uit china halen, kost je een paar euro en voor die prijs kan je zelf niks maken.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1EFpmcOMnBKNjSZFzq6A_qVXaX/YB28VE-W-LED-Digital-Waterproof-Battery-Indicator-DC6-120V-Lead-Acid-Battery-Voltage-Meter-Lithium-Battery.jpg_640x640.jpg
als je een normale voltmeter aanschaft (een laag verbruik versie die je dan continue kan aanlaten) kan je deze tabel hanteren
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/acculading.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi! Bedankt voor de reactie!!
Het gaat bij mij om een Gel accu, werken deze het zelfde als lood accu's?
Het gaat om telefoons e.d. opladen. Ik heb er redelijk wat en ze waren gratis.
Li-Ion cellen zijn niet heel goedkoop (18650 cellen bijvoorbeeld), zeker niet als je veel capaciteit wilt.
Mogen de batterijen gewoon op 13,4-13,6V gezet worden om op te laden?

Ik wil graag een soort matrix maken van de batterijen en er meerdere tegelijk opladen, en de data zoals de afbeelding hieronder weergeven.
Later wil ik ook een usb lader maken (eigenlijk precies zoals wat hieronder staat maar dan zelf maken :P) en hetzelfde hierop toepassen.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1J_y2fMn.PuJjSZFkq6A_lpXaB/USB-Lader-Draagbare-Multi-Usb-poort-Snellader-6-Poort-USB-Socket-Snelle-Lader-met-Lcd-scherm.jpg_640x640.jpg

Op 30 september 2018 17:54:56 schreef stefan131:
Het gaat bij mij om een Gel accu, werken deze het zelfde als lood accu's?

De volledige naam van "gel accu" is "lood-gel-accu".

Eigenlijk zijn het lood-zwavelzuur accus. Dat zwavel wordt weinig genoemd. Daarna zijn er een paar truuken bedacht waardoor de boel net iets beter gaat werken. Een van de truuken is dat je een katalysator toevoegt zodat evt gevormd waterstof/zuurstof onder vorming van warmte weer tot water reageert. Dit betekent dat je minder vaak water hoeft bij te vullen. Dat vergat iedereen en dan ging de accu kapot.

Mogen de batterijen gewoon op 13,4-13,6V gezet worden om op te laden?

Ja. Met dien verstande dat de stroom (in A) niet meer dan een kwart van de capaciteit (in Ah) mag zijn. C/4 in het kort.

Van mij mag je 2-4 of nogmeer van de accus parallel zetten zodat je laad-systeem nooit aan die C/4 kan komen.

Ik wil graag een soort matrix

Gewoon parallel zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 september 2018 17:54:56 schreef stefan131:
Ik heb er redelijk wat en ze waren gratis.
Li-Ion cellen zijn niet heel goedkoop (18650 cellen bijvoorbeeld), zeker niet als je veel capaciteit wilt.
Mogen de batterijen gewoon op 13,4-13,6V gezet worden om op te laden?

meet eerst eens wat ze nog aan capaciteit hebben. als het oude accu's zijn, zal er nog weinig capaciteit resterend zijn en waarschijnlijk een hoge interne weerstand (spanning duikt in elkaar als je ze gaat belasten).
als je 10kg lood moet gaan meezeulen die evenveel capacteit zal hebben dan een kleine powerbank, moet je er echt geen tijd gaan in steken.

li-ion zijn niet duur, voor een 2-3€ heb je al goeie van 2500-2800mAh. voordeel is dat er hopen chips verkrijgbaar zijn om van li-ion naar 5V usb te gaan.
ik sloop mijn 18650's masaal uit laptop accus, heb er nu tegen de 200 liggen.
capaciteit varieert van 800mAh tot 2500mAh. ik bouw dan ook zelf mijn accupacks voor mijn ligfietsen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Weet je zeker dat het GEL accu's zijn? Post eens een fotootje.

Gr.
PaulAGM

Sine

Moderator

Het zijn waarschijnlijk AGM / SLA accutjes.

Met een labvoeding op 14.1V kun je ze als test eens vol laden, een aardige test is een dikke autolamp er op zetten, dat moet zonder al te ver inszakken van de spanning kunnen.
Duiken ze dan al in elkaar kun je ze naar het mileupark verplaatsen, doen ze dat niet kun je ze eens belasten met een vaste stroom (1A oid) en kijken hoe lang het duurt voor ze onder 11.5V zakken om de capaciteit te bepalen.

Op 29 september 2018 07:44:47 schreef fcapri:

de vervanger, li-ion cellen uit een laptop (hetgeen in powerbanks zit). 11,1V 5,2Ah. deze mag je wel volledig leegtrekken. hier haal je dan 57,2Wh uit (11,1V x 5,2Ah). gewicht 312gram. diezelfde gsm hierboven kan 20uur laden op deze kleinere accu.

@fcapri mij is altijd geleerd dat een li-ion cel beschermt moet worden tegen te ver op-ont-laden spanningen tussen 4.2 en 3.0 volt zijn veilig en gaan de accu`s het langst mee.

als ik het me goed herinner houd jij zelfs voor je telefoon ongeveer 80 (4.0 volt) procent als max laden aan. voor een langere levensduur.

Li-ion cellen mag je niet ongestraft in serie zetten en het pack leegtrekken. hierdoor ontstaat onbalans en kan een cel tegenpolen wat vuurwerk kan opleveren. Om dit te ondervangen is de BMS uitgevonden.

Mocht ik het fout hebben mijn excuses, Ik leer graag bij.

Op 29 september 2018 07:44:47 schreef fcapri:

de vervanger, li-ion cellen uit een laptop (hetgeen in powerbanks zit). 11,1V 5,2Ah. deze mag je wel volledig leegtrekken. hier haal je dan 57,2Wh uit (11,1V x 5,2Ah). gewicht 312gram. diezelfde gsm hierboven kan 20uur laden op deze kleinere accu.

]]

Zo en nu zoals de bedoeling was en sorry voor de dubbelpost.

@fcapri mij is altijd geleerd dat een li-ion cel beschermt moet worden tegen te ver op-ont-laden spanningen tussen 4.2 en 3.0 volt zijn veilig en gaan de accu`s het langst mee.

als ik het me goed herinner houd jij zelfs voor je telefoon ongeveer 80 (4.0 volt) procent als max laden aan. Dit voor een langere levensduur.

Li-ion cellen mag je niet ongestraft in serie zetten en het pack leegtrekken. hierdoor ontstaat onbalans en kan een cel tegenpolen wat vuurwerk kan opleveren. Om dit te ondervangen is de BMS uitgevonden.

Mocht ik het fout hebben mijn excuses, Ik leer graag bij.

Arco

Special Member

Volledig 'leegtrekken' van een Li-Ion doe je maar één keer; daarna een nieuwe bestellen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

backup accu's van schuifdeuren is vrij zeker gel accu's idd. die accu's moeten net als bij brand alarm systemen elke 5 jaar vervangen worden. helaas zijn ze vaak niet bijster bruikbaar meer, de gebruikte accu's zijn niet best van kwaliteit en na 5 jaar is het wel op, met de hoge laadspanning die wordt gebruikt in die systemen.

als zo'n accu rammelt is het doorgaans niet veel meer heb ik wel ervaren, dat is afgebrokkeld lood was los in de cellen ligt. een snelle test is idd een koplamp, een accu die nog 12,7V oid is zou vol zat moeten zijn om die aan te krijgen en rond de 12V te blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 oktober 2018 16:34:11 schreef tuxie:

@fcapri mij is altijd geleerd dat een li-ion cel beschermt moet worden tegen te ver op-ont-laden spanningen tussen 4.2 en 3.0 volt zijn veilig en gaan de accu`s het langst mee.

als ik het me goed herinner houd jij zelfs voor je telefoon ongeveer 80 (4.0 volt) procent als max laden aan. Dit voor een langere levensduur.

Li-ion cellen mag je niet ongestraft in serie zetten en het pack leegtrekken. hierdoor ontstaat onbalans en kan een cel tegenpolen wat vuurwerk kan opleveren. Om dit te ondervangen is de BMS uitgevonden.

Mocht ik het fout hebben mijn excuses, Ik leer graag bij.

als je een laadprintje van een powerbank gebruikt, dan hebben die intern al een lader die de boel op 4,2V zal stoppen, en ook op 3.0V zal het ontladen ermee ophouden.
https://img.dxcdn.com/productimages/sku_916494488_1.jpg
of
https://contestimg.wish.com/api/webimage/5864ec9b0d1f9b4ef70a32da-2-large.jpg

ik zet ze dan ook gewoon parallel.
als ik in serie zet, gebruik ik mijn eigen bms of balanceerstekker om de boel te balanceren.
ik probeer mijn gsm's te laten stoppen op 4,15V, dit omdat de gsm altijd een eigen verbruik heeft en de accu zowieso onder de 4.0V valt.
opladen vanaf 40-50% en uittrekken als die 80% haalt doe ik ook vaak.

naar wat ik van TS begrijp wil die dus allemaal 5V usb apparaten opladen met zijn accu's en zou het vooral draagbaar zijn voor op de markt.
vandaar mijn tip om toch eens die lood accu's te controlleren, want als je er maar 2-3Ah uithaalt op 12V, kan je beter een 10Ah powerbank meenement (met 4x 18650 in van 2,5Ah). kostprijs 10€ ofzo. en dat ben je ook al kwijt aan een DC/DC converter om van 12V naar 5V te gaan, een paar usb aansluitingen (usb hub slopen), een laad/ontlaadbeveiliging, een behuizing....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 oktober 2018 16:35:19 schreef Arco:
Volledig 'leegtrekken' van een Li-Ion doe je maar één keer; daarna een nieuwe bestellen... :)

Afhankelijk van wat jij onder "leegtrekken verstaat" inderdaad / niet juist.

Een lithium ion accu kan je prima op z'n geclaimde capaciteit cyclen. Een paar procent marge is fijn, maar niet zo lomp als de 50% van loodaccus.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd, te zien wat je onder leegtrekken verstaat.

een lood accu van 6Ah, mag je maar 3Ah uittrekken.
een li-ion van 5Ah, daar kan je de volle 5Ah uithalen (als ze nieuw is toch). leeg is bij mij 3,0V en bij leegtrekken blijf ik rond de 3,3-3,5V als 'leeg'
hetgeen je er tussen 3,3 en 3,0V nog uithaal is vaak maar 10% meer.

een oude loodaccu die maar 50% capaciteit meer heeft, daar kan je dan maar 25% van de energie uithalen. dan heb je een 20x grotere/zwaardere accu dan hetgeen li-ion kan vasthouden. ik heb me al genoeg bezig gehouden met lood accu's vroeger en ik vind dat ze maar 1 voordeel hebben.
ze wegen lekker veel als je ze wegbrengt bij de oud-ijzerboer.

aan 0,5-0,7€/kilo brengt een auto accu dus al vlot 10-15€ op en dat krijg je ook van een paar kleine AGM/SLA accu's

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ze hebben nog wel een voordeel of wat meer, dat accu gewicht is bij oa heftrucks een voordeel als contragewicht. ook leveren ze met -10 nog een hoge startstroom, iets wat liion cellen minder goed doen. prijs is gunstiger, lader is heel wat simpeler.

in bepaalde toepassingen, vooral stby/ backup kom je liion accu's nog steeds niet tegen eigenlijk, noodvoeding en noodverlichting vrijwel niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer