Arduino: vergelijking versies

@kruimel: Het idee van arduino is dat je met goede software er voor kan zorgen dat simpele dingen simpel blijven: Het laten knipperen van een ledje in een "standaard microcontroller" kost al gauw wat aan initializaties en voordat je het weet heb je iets van een paar kantjes. De arduino software zorgt er voor dat JIJ alleen de essentie hoeft te schrijven ("pinMode (LED, OUTPUT); togglePin (LED);") en ddat de arduino stuff de rest doet.

Als het goed is kan de arduino software op de STM32 alle extra complexiteit je gewoon uit handen nemen. Om het ledje te laten knipperen heb je gewoon die twee regels in de juiste functies te zetten en het werkt. Dat de STM32 veel meer kan (door een timer getriggerd DMA naar een GPIO poort bijvoorbeeld) dat boeit niet.

@BFM: Ik zie het nut wel in van het bedenken van een woord waarmee je makkelijk en duidelijk over iets specifieks kan praten. Een sketch is een programma-voor-een-arduino. Dus als jij zegt: Ik heb een sketch gemaakt om m'n kippenhok te besturen, dan kan ik hooguit vragen: welke arduino? Maar een hoop andere embedded systemen zijn dan uitgesloten.

Idem als je het over een shield, cape of hat hebt. Dan weet ik ook direct voor welk basis systeem dat uitbreidingsbord is.

Toen ik studeerde vond ik het maar lastig dat ik allerlei termen uit m'n hoofd moest leren. Maar nu ik professioneel bezig ben, is het VERDOMD handig om technische termen te hebben waarmee je met anderen kan communiceren over je vakgebied. Ik heb nu een stagiair die "chip" zegt tegen "printplaat". Erg vervelend. De campagne om het goed te krijgen is ingezet. Ik zeg "watte?" netzolang totdat ie het goed doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Nog iets waar ik nog niet achter ben gekomen: Waar komt die print outline vandaan? Dus die rare hoekjes en gaatjes?

En vooral dat je de koppen van boutjes bijna niet kwijt kunt, ik gebruik meestal maar kunsstof boutjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bfm voor de mini of nano gebruik ik altijd headers ipv ic voetjes. De pinnen zijn daar net te groot voor.

https://www.ebay.com/itm/10PCS-40Pin-2-54mm-Single-Row-Straight-Female…

Gewoon op maat knippen.

GMT+1