Arduino: vergelijking versies

Lol @ Mel :+

Het lijkt verder vooral een verwarring te zijn over wat het Arduinio ecosysteem omvat en dat het geheel open is.
Je kunt de libraries ook bij losse Atmega's gebruiken, je zit echter op geen enkele manier vast aan de Arduino boards, libraries of die (imo wat verouderde) 328P en dergelijke chips.

Arco

Special Member

Tja,

Je vraagt je toch af waarom er steeds nieuwe (en vaak ambivalente) namen voor bestaande zaken gevonden moeten worden...
Als je bijvoorbeeld vroeger tegen iemand zij dat 'ie vet was, liep je meteen met een blauw oog rond... :)
(nu moet je eerst vragen wat hij precies bedoelt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt je maar ergens druk over maken

pak je liever een nano, mooi doen dan
noem je het liever een programma, mooi doen dan
programmeer je liever in assembler, mooi doen dan

wees blij dat niet de hele wereld lekker blind achter elkaar aanloopt

lijkt partij van de dieren wel, ik heb het liever zo, dus iedereen moet het maar zo doen

Precies, je kunt dus losse microcontrollers gebruiken zonder bordje, mits je ze kunt kopen met een bootloader, of die er zelf in zet met een programmer (dat kan een andere Arduino zijn). Je moet dan natuurlijk zelf de voeding en het kristal voorzien, en genoegen nemen met een klein aantal I/O pinnen (vaak genoeg), of een SMD controller op je print leggen.

Op 29 september 2018 11:51:23 schreef mel:
Ik snap de ballen niet van dat Arduino gedoe.
Ik hou het wel bij "gewone " microcontrollers :)
8052, en aanverwanten, zelfs de 6502 werkt prima.
En wat is er mis met assembler programmeren?

Assembler programmeren is arbeidsintensief, foutgevoelig, leent zich slecht voor grote complexe programma's, en is dramatisch als iemand anders later onderhoud moet doen aan dergelijke code. Het is ook een stuk minder toegankelijk voor beginners, en als je in C schrijft kun je veel gemakkelijker een andere controller pakken, terwijl een instructieset specifiek is voor één soort controller.Het is ook een stuk minder toegankelijk voor beginners/hobbyisten, en dat is precies de doelgroep waar de Arduino op gericht is.

Ik schrijf regelmatig code voor controllers van STMicro, Texas Instruments, Atmel, Microchip (tegenwoordig één bedrijf maar beide lijnen bestaan nog), etc. Het is allemaal C, dus ik hoef geen nieuwe architectuur, instructieset, etc. te leren, alleen even kijken hoe de periferals werken.

Als je het voor je hobby wilt gebruiken is dat natuurlijk prima, maar commercieel heeft het eigenlijk geen plaats meer.

Daarbij, een "gewone" microcontroller is tegenwoordig 32-bits, loopt op 60MHz of nog (veel) meer, met tientallen kB RAM, honderden kB Flash, en talloze communicatie interfaces en andere periferals, zoals CAN, USB, en Ethernet. De 8052 en 6502 zijn de vergeten helden van een verloren wereld. Als jij ze prettig vind om mee te werken moet je dat vooral doen, maar nieuwere controllers geven je veel meer mogelijkheden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Assembler is inderdaad voor commerciele projecten niet haalbaar meer. 'Time-to-market' is met grote projecten veel te lang en code onderhoud is lastig.
Maar dat assembler voor bijv. een PIC minder toegankelijk zou zijn is onzin. (een midrange PIC heeft maar 35 instructies)
Met assembler beginnen maakt wel dat je weet wat er in een microcontroller gebeurt en hoe je efficiente programma's kunt maken (ook in andere talen)

Veel 'programmeurs' hebben geen idee wat er in dat 'kleine zwarte blokje met pootjes' gebeurt, ze weten vaak niet eens wat een interrupt is of doet en waarvoor te gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nog niet gauw een draadje zo snel zo grondig weten ontsporen. En dan hoort men natuurlijk geen moderator... Mag het aub over Arduino's gaan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je vraagt om "versies met meer cpu-power en/of memory"; er zijn dus wel grotere zoals de Mega, maar als je meer wilt zijn er ARM-gebaseerde boards zoals de Zero, Due, of MKR1000.

Maar als je echt meer wilt, zoals goede Ethernet verbinding (geen Ethernet-over-SPI met brakke libraries), kun je overstappen op een andere microcontroller, zoals de populaire STM32F4 bijvoorbeeld.

Het nadeel daarvan is dat je wat meer werk zelf moet doen, en moet begrijpen hoe en wat, omdat je uit de beschermde (en beperkende) Arduino omgeving moet stappen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @Sparky, dat gaat al meer in de richting.

Ik zie dat zowel de Due als de Mega flink wat meer memory bieden, en beide zouden op een 32-bit processor draaien dus het zal ook heel wat vlotter gaan. Hoe vergelijken die twee, performantiegewijs? Let wel, ik ben nog nooit in de performantieproblemen gekomen, totnogtoe, ik ben gewoon benieuwd.

En nee, Ethernet zoek ik niet in deze klasse - als ik dat nodig heb schakel ik op alle punten een versnelling hoger, naar een Raspberry PI, dan heb ik gelijk ook een operating system, en een beeldscherm. Er kunnen toepassingen zijn waar men wel het een wil maar niet het ander, maar ik ben er nog geen tegengekomen. Een c.v.-termostaat met koppeling aan de domotica, misschien?

Rondstruinend bij ome Ali & co zie ik dat beide modelletjes aardig aan de prijs zijn, overigens. Niks voor niks uiteraard, ik mopper niet. Wel argwaan bij de Mega: zie ik nu goed dat die begint met dezelfde ongelukkige pinout als de Uno, met dan nog een pak pennen meer? Maar dus nog altijd niet compatibel met 2,54 mm gaatjesprint? Dan passen er natuurlijk wél de vele shields op die voor de Uno bedacht werden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 29 september 2018 14:28:19 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb geen directe ervaring met de Due of Zero; ik gebruik voornamenlijk STM32F3, F4, en zelfs de STM32H7 (400MHz, more cycles for me ;-)), op custom ontworpen boards.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik had hetzelfde probleem vroeger.
mijn eerste was een uno dat ik kocht (conrad 25€ ofzo) en direct de miserie:
-waar zo een dikke usb kabel gaan halen (die kabels gooide ik allemaal al weg)
-wat voor ambetante layout hebben die connectors zeg, zelf een shieldje dat je zelf wil maken, past niet op gaatjesprint.
-overdreven groot en absurde layout.

en dan kocht ik een nano in china (1,8€).
-past op standaard gaatjesprint, je kunt hem eigenlijk compleet als IC ergens inrammen
-past ook op een bread board
-heeft mini of micro usb kabels (handig want die slingeren hier met hopen rond van gsm en externe hard drives)
-je kan een expension board nemen zodat er shields op passen. niet alleen superhandig omdat je direct een hoop extra aansluitingen hebt, maar aan de buitenste gaatjes kan je dan die connector solderen waar shields in passen.
https://digital-play.com/wp-content/uploads/2015/09/Arduino_NANO_expansion2.jpg

mijn uno ligt ergens in een bakje en de nano's worden vollop gebruikt. zoveel groter zijn ze trouwens niet dan een standaard atmega chipje en als voordeel zit de USB->TTL chip er aan de onderkant op. ook geen gepriel met reset knopje, kristal, condensatoren en ledje toevoegen...
nog een groter voordeel. zou je toch iets vergeten zijn, plug je gewoon de usb kabel in, nieuwe software uploaden en gedaan. je hoeft niet te gaan prullen met een inline programmer of het ic overzetten op een programmeer bordje
https://i.ytimg.com/vi/1dR6L7Wp7-U/maxresdefault.jpg

de mini pro is dan weer een stap de slechte richting uit. amper kleiner dan een nano, maar door de pinnen aan de zijkant, past die alweer niet in een breadboard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De steek van de pinnen is inderdaad ongelukkig voor een gaatjesprint, maar je kunt de zaak ook omdraaien natuurlijk , er zijn ook "proto shields"

https://www.hobbyelectronica.nl/product/proto-shield-rev3/?gclid=Cj0KC…

https://store.arduino.cc/arduino-mega-proto-shield-rev3-pcb

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Pro-Mini is een interessante uitvoering éénmaal je iets werkend hebt. Dat is grofweg een Nano zonder USB aansluiting.
Je hebt wel een losse USB adapter nodig (FTDI of CH340).

Voordelen:
- Ook verkrijgbaar in 3.3V uitvoering.
De meeste 'randapparatuur' is 3.3V en je vermijdt gedoe met level-converters of weerstanden.
- Kleiner dan Nano
- Goedkoop, voor die prijs kan je nauwelijks de Atmega zelf kopen
- laag stroomverbruik, een beetje afhankelijk van uitvoering (lees 3.3V regelaar). In sleep mode, en zonder power LED is het verbruik +-70uA.

Nadelen:
- de 3.3V versie werkt op 8MHz ipv 16MHz (specs Atmega328)
- de pinnen A4 en A5 voor I2C zitten op lastige plaats op half raster

Er zijn verschillende versies in omloop, allen doen wat ze moeten doen maar er zijn soms lastige verschillen.
- De 'M33' versie van GC bij Ebay heeft aan de korte kant een dubbele rij pinnen waarop A6 en A7 aanwezig zijn.
Maar de tekst staat onderaan, niet handig bij breadboard.
- Onder voorbehoud: versies met een metalen reset-knop hebben de FTDI aansluiting gespiegeld, je moet de FTDI dan ondersteboven aansluiten.
- Het verschil tussen een 5V en 3.3V versie is moeilijk te zien.
Uitsluitsel geeft de miniscule opdruk op het kristal, en het type regelaar, soms de kleur van de rest knop
- Sommige van de 3.3V versie hebben een regelaar met beperkte ingangsspanning op de RAW (max 6V)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama, :-)

Vergeet vooral niet de Teensy als je wat meer wil.
Ja hij kost meer, maar voor een enkel hobby project maken die extra kosten wat mij betrteft niets uit.

https://www.pjrc.com/teensy/techspecs.html

Meestal is de Teensy LC voldoende voor mij maar ik heb ook een paar snelle werkpaarden op voorraad uit de Teensy serie.
Er is een goed forum aanwezig en er zijn ook meerdere library's aanwezig waar het een en ander is geoptimaliseerd voor de Teensy processoren.
Deze Teensy serie draait verder de meeste Arduino software zonder aanpassingen.

Gebruik je analoge ingangen, dan doet de kleinste die ik koop dat is de Teensy-LC rond de 12Bit en er is geoptimalisserde software aanwezig,
met test gegevens.
Verder is er 16 Bit PWM aanwezig, hoeveel utgangen hiermee zijn uitgerust hangt van het model nummer af.
Kijk verder maar bij de link die ik hierboven gegeven heb.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wat mij betreft hoort de Wemos D1 mini hier ook bij, alhoewel het geen echte arduino is.
Intussen heb ik er al een stuk of tien hier in huis en nog één AtMega om Gas, electriciteit en water binnen te halen (heb nog geen slimme meter).
Het Wemos printje is iets groter dan een postzegel en heeft tien I/O pooten, waarvan één analoog.
De Wemos D1 mini kan geprogrammerd worden als een arduino.
En met een Raspberry pi, mqtt en Node Red kan alles op de pc zichtbaar gemaakt worden.
Een groot voordeel voor mij is, dat de wemos wifi aan boord heeft en OTA "over the air" geprogrammeerd kan worden.
Het printje hoeft dus niet uitgebouwd te worden om opnieuw te programmeren en hoeft alleen maar de eerste keer met een usb aan de pc.

Doe mij de "Black Pill" arduino maar, STM32F103 met 64kB flash, 20kB ram, 12bit ADC met DMA, en net zo duur als een Arduino pro Mini

http://wiki.stm32duino.com/images/thumb/7/7d/Black_pill_top_photo.jpeg/300px-Black_pill_top_photo.jpeg

http://wiki.stm32duino.com/index.php?title=Black_Pill

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Die STM heb ik hier ook, evenals de nucleo. Werkt als een speer vooral het debuggen is een genot wat nagenoeg altijd werkt.

Wat betrft die pinout van de arduino: Dat is een design blunder in de layout. Dat hebben ze zelf toegegeven. Ze konden het niet meer fixen omdat er al teveel zooi op de markt was.

Nog iets waar ik nog niet achter ben gekomen: Waar komt die print outline vandaan? Dus die rare hoekjes en gaatjes?
Je zou verwachten dat ze het gemaakt hebben voor een heel specifiek kastje maar ik nooit iets van een referentie gevonden waar het vandaan komt.
(Kortom: Wat is er mis met een rechthoeking printje?)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

Op 29 september 2018 11:35:33 schreef big_fat_mama:
Totnogtoe heb ik de Arduino Uno gebruikt, en de Nano. Meer en meer bedenk ik me dat de Nano eigenlijk niets dan voordelen heeft: minder oppervlakte, standaard pinout, en nagenoeg evenveel I/O.

[...]

Ligt er een beetje aan, als je het gebruik van programmeerbare elektronica toegankelijker wil maken is het leveren van een bordje waar je zonder loeplamp een draadje in kan steken wel een voordeel. Wil nu net het geval dat ze die Arduino's daarom hadden ontworpen. Voor de hobby heb ik niets tegen een Uno, want dan ligt hij toch bloot op mijn bureau met een paar losse draden naar overal en nergens. Die Nano kan je wel gewoon in een breadboardje steken, en ik denk dat dit uiteindelijk doorslaggevend geweest in de populariteit. De keuze voor mini-USB tov micro-USB heb ik echter nooit helemaal begrepen.

Op 29 september 2018 20:46:14 schreef Roland van Leusden:
Doe mij de "Black Pill" arduino maar,[...]

Ziet er zeker interessant uit, de beschikbaarheid lijkt echter beperkt (of ik zoek misschien met de verkeerde termen), ik heb er geeneen gevonden... :S Toch neigen deze dingen IMHO wel een beetje naar de (semi-)professionele ontwikkelingswereld.

Arduino's hebben geen plaats in "professionele" ontwikkeling, daar gebruik je boards met JTAG debuggers, en meestal direct custom hardware.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Op 29 september 2018 12:58:08 schreef big_fat_mama:
Nog niet gauw een draadje zo snel zo grondig weten ontsporen. En dan hoort men natuurlijk geen moderator... Mag het aub over Arduino's gaan?

Hey, dat roep je zelf over je af met je "En nog wat losse bedenkingen:"

Op 30 september 2018 22:20:39 schreef Kruimel:
Ziet er zeker interessant uit, de beschikbaarheid lijkt echter beperkt (of ik zoek misschien met de verkeerde termen), ik heb er geeneen gevonden... :S

Heel aliexpress staat er vol mee toch?
voorbeeld

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Op 30 september 2018 22:33:20 schreef SparkyGSX:
Arduino's hebben geen plaats in "professionele" ontwikkeling, daar gebruik je boards met JTAG debuggers, en meestal direct custom hardware.

Snap ik, het ging me ook om die STM... :) Die chip is relatief complex, en ik zie niet zo snel een toepassing voor zo een ontwikkelbordje om precies de redenen die je noemt. Wat mij betreft zijn die hobbybordjes een ordegrootte minder complex, of je moet een besturingssysteem oid willen draaien, en dan is een Raspberry Pi misschien een zinniger uitweg.

Op 30 september 2018 22:48:20 schreef Jochem:
Heel aliexpress staat er vol mee toch?
voorbeeld

Ja, met die "blue pill" (ook in jouw link), maar het ging me om de "black pill", die me juist interessant leek omdat de bugs er een beetje uit zouden zijn. Voor de $2,15 die het artikel van Roland vermeldt kan je hem misschien gewoon op voorraad houden voor het moment je er een toepassing voor vindt. ;-)

edit: Ok, blijkbaar zijn er twee 'black pills', één van RobotDyn, die je wel redelijk kan vinden (op Aliexpress), en een "anonieme", waar Roland het over had en je je een ongeluk naar zoekt (op Amazon.co.uk). Ze zijn (gelukkig) zichtbaar verschillend.

@kruimel: Het idee van arduino is dat je met goede software er voor kan zorgen dat simpele dingen simpel blijven: Het laten knipperen van een ledje in een "standaard microcontroller" kost al gauw wat aan initializaties en voordat je het weet heb je iets van een paar kantjes. De arduino software zorgt er voor dat JIJ alleen de essentie hoeft te schrijven ("pinMode (LED, OUTPUT); togglePin (LED);") en ddat de arduino stuff de rest doet.

Als het goed is kan de arduino software op de STM32 alle extra complexiteit je gewoon uit handen nemen. Om het ledje te laten knipperen heb je gewoon die twee regels in de juiste functies te zetten en het werkt. Dat de STM32 veel meer kan (door een timer getriggerd DMA naar een GPIO poort bijvoorbeeld) dat boeit niet.

@BFM: Ik zie het nut wel in van het bedenken van een woord waarmee je makkelijk en duidelijk over iets specifieks kan praten. Een sketch is een programma-voor-een-arduino. Dus als jij zegt: Ik heb een sketch gemaakt om m'n kippenhok te besturen, dan kan ik hooguit vragen: welke arduino? Maar een hoop andere embedded systemen zijn dan uitgesloten.

Idem als je het over een shield, cape of hat hebt. Dan weet ik ook direct voor welk basis systeem dat uitbreidingsbord is.

Toen ik studeerde vond ik het maar lastig dat ik allerlei termen uit m'n hoofd moest leren. Maar nu ik professioneel bezig ben, is het VERDOMD handig om technische termen te hebben waarmee je met anderen kan communiceren over je vakgebied. Ik heb nu een stagiair die "chip" zegt tegen "printplaat". Erg vervelend. De campagne om het goed te krijgen is ingezet. Ik zeg "watte?" netzolang totdat ie het goed doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Nog iets waar ik nog niet achter ben gekomen: Waar komt die print outline vandaan? Dus die rare hoekjes en gaatjes?

En vooral dat je de koppen van boutjes bijna niet kwijt kunt, ik gebruik meestal maar kunsstof boutjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bfm voor de mini of nano gebruik ik altijd headers ipv ic voetjes. De pinnen zijn daar net te groot voor.

https://www.ebay.com/itm/10PCS-40Pin-2-54mm-Single-Row-Straight-Female…

Gewoon op maat knippen.

GMT+1