Arduino: vergelijking versies

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

ik had hetzelfde probleem vroeger.
mijn eerste was een uno dat ik kocht (conrad 25€ ofzo) en direct de miserie:
-waar zo een dikke usb kabel gaan halen (die kabels gooide ik allemaal al weg)
-wat voor ambetante layout hebben die connectors zeg, zelf een shieldje dat je zelf wil maken, past niet op gaatjesprint.
-overdreven groot en absurde layout.

en dan kocht ik een nano in china (1,8€).
-past op standaard gaatjesprint, je kunt hem eigenlijk compleet als IC ergens inrammen
-past ook op een bread board
-heeft mini of micro usb kabels (handig want die slingeren hier met hopen rond van gsm en externe hard drives)
-je kan een expension board nemen zodat er shields op passen. niet alleen superhandig omdat je direct een hoop extra aansluitingen hebt, maar aan de buitenste gaatjes kan je dan die connector solderen waar shields in passen.
https://digital-play.com/wp-content/uploads/2015/09/Arduino_NANO_expansion2.jpg

mijn uno ligt ergens in een bakje en de nano's worden vollop gebruikt. zoveel groter zijn ze trouwens niet dan een standaard atmega chipje en als voordeel zit de USB->TTL chip er aan de onderkant op. ook geen gepriel met reset knopje, kristal, condensatoren en ledje toevoegen...
nog een groter voordeel. zou je toch iets vergeten zijn, plug je gewoon de usb kabel in, nieuwe software uploaden en gedaan. je hoeft niet te gaan prullen met een inline programmer of het ic overzetten op een programmeer bordje
https://i.ytimg.com/vi/1dR6L7Wp7-U/maxresdefault.jpg

de mini pro is dan weer een stap de slechte richting uit. amper kleiner dan een nano, maar door de pinnen aan de zijkant, past die alweer niet in een breadboard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Pro-Mini is een interessante uitvoering éénmaal je iets werkend hebt. Dat is grofweg een Nano zonder USB aansluiting.
Je hebt wel een losse USB adapter nodig (FTDI of CH340).

Voordelen:
- Ook verkrijgbaar in 3.3V uitvoering.
De meeste 'randapparatuur' is 3.3V en je vermijdt gedoe met level-converters of weerstanden.
- Kleiner dan Nano
- Goedkoop, voor die prijs kan je nauwelijks de Atmega zelf kopen
- laag stroomverbruik, een beetje afhankelijk van uitvoering (lees 3.3V regelaar). In sleep mode, en zonder power LED is het verbruik +-70uA.

Nadelen:
- de 3.3V versie werkt op 8MHz ipv 16MHz (specs Atmega328)
- de pinnen A4 en A5 voor I2C zitten op lastige plaats op half raster

Er zijn verschillende versies in omloop, allen doen wat ze moeten doen maar er zijn soms lastige verschillen.
- De 'M33' versie van GC bij Ebay heeft aan de korte kant een dubbele rij pinnen waarop A6 en A7 aanwezig zijn.
Maar de tekst staat onderaan, niet handig bij breadboard.
- Onder voorbehoud: versies met een metalen reset-knop hebben de FTDI aansluiting gespiegeld, je moet de FTDI dan ondersteboven aansluiten.
- Het verschil tussen een 5V en 3.3V versie is moeilijk te zien.
Uitsluitsel geeft de miniscule opdruk op het kristal, en het type regelaar, soms de kleur van de rest knop
- Sommige van de 3.3V versie hebben een regelaar met beperkte ingangsspanning op de RAW (max 6V)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Kruimel

Golden Member

Op 29 september 2018 11:35:33 schreef big_fat_mama:
Totnogtoe heb ik de Arduino Uno gebruikt, en de Nano. Meer en meer bedenk ik me dat de Nano eigenlijk niets dan voordelen heeft: minder oppervlakte, standaard pinout, en nagenoeg evenveel I/O.

[...]

Ligt er een beetje aan, als je het gebruik van programmeerbare elektronica toegankelijker wil maken is het leveren van een bordje waar je zonder loeplamp een draadje in kan steken wel een voordeel. Wil nu net het geval dat ze die Arduino's daarom hadden ontworpen. Voor de hobby heb ik niets tegen een Uno, want dan ligt hij toch bloot op mijn bureau met een paar losse draden naar overal en nergens. Die Nano kan je wel gewoon in een breadboardje steken, en ik denk dat dit uiteindelijk doorslaggevend geweest in de populariteit. De keuze voor mini-USB tov micro-USB heb ik echter nooit helemaal begrepen.

Op 29 september 2018 20:46:14 schreef Roland van Leusden:
Doe mij de "Black Pill" arduino maar,[...]

Ziet er zeker interessant uit, de beschikbaarheid lijkt echter beperkt (of ik zoek misschien met de verkeerde termen), ik heb er geeneen gevonden... :S Toch neigen deze dingen IMHO wel een beetje naar de (semi-)professionele ontwikkelingswereld.