atari sc1224 crt monitor geen beeld na veranderen resolutie

Ik heb een oude atari sc1224 crt monitor met een probleempje.
Als je de resolutie veranderd krijg ik geen beeld. Na aan/uit zetten van de monitor is er weer beeld. Ik heb geen idee waar ik de fout moet zoeken? Ergens in de signaal weg? uitgedroogde elco's?

KGE

Golden Member

De SC1224 kan alleen de 640x200 (ST-medium res.) en 320x200 (ST low res.) resolutie aan van de Atari (ST/STE). Beide keren is de verticale frequentie dan 50 Hz (of 60 bij een USA ST)

Verdwijnt het beeld bij het omschakelen tussen deze twee of bij de keuze van ST-high (640x400 @71 Hz) ? Voor ST-high heb je een speciale monitor nodig (of een zgn. multisync monitor).

ben verder gegaan ermee. wisselen tussen de resoluties doet ie nu wel goed.
alleen krijg ik soms een zwart beeld met soort van paarse balk bij het aanzetten. na spanning eraf gehaald en weer aanzetten krijg ik goed beeld ?

maartenbakker

Golden Member

Dan synct hij soms niet, staat aan het randje van het vangbereik. Welke resoluties gebruik je?

Als dat ondersteunde resoluties zijn dan kan het simpelweg een kwestie zijn van een potmetertje een heel klein beetje verstellen, maar de onderliggende oorzaak zal wel zijn dat er iets verlopen is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De resoluties worden wel ondersteund, heb er een atari 1040ST Bij.
de resoluties zijn low and med.

Ik heb een service manual en daar staat iets over no horizontal en vertical sync en adjust v.hold VR en H.Hold Vr . zijn dit de potmeters waar jij het over hebt?

maartenbakker

Golden Member

Klopt! In jouw geval vrijwel zeker H-hold. Niet teveel draaien. Klein stukje links van waar hij nu staat en als dat niet helpt klein stukje rechts proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor de informatie, was ik zelf nooit uitgekomen!

een kleine stukje naar links draaien aan de h-hold potmeter en ik kreeg weer beeld :)