230V detecteren op Arduino: dit een goed schema?

Arco

Special Member

Lijkt me wel goed. Ik zou alleen de schroefgaten niet gebruiken, die zitten erg griezelig...
(de linker zit strak tegen de weerstand aan. Ik zou het printje vastlijmen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Nylon schroeven en afstandsbussen. Dan is dat toch geen probleem?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Een tijdje wel, maar na nog een tijdje is de elco wijlen omdat er vlak naast continu 0,5W verstookt wordt.

De constructie met de 100k weerstand en zenerdiode zou dan in elk geval zo gemonteerd moeten worden dat de elco lager zit i.v.m. convectie. Elco tevens 105 graden long life nemen als het belangrijk is dat je geen 100Hz op je ingang krijgt.

Aan de andere kant kun je de elco natuurlijk ook weglaten als 100Hz niet erg is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat dat nog wel mee zal vallen; 100k op 230V geeft iets meer dan 500mW, en die weerstand ziet er nog best groot uit. Je kunt inderdaad de elco weglaten en in software filteren.

EDIT: schurk, stiekem nog even die 0.5W toevoegen terwijl ik aan het typen ben.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 1 oktober 2018 13:45:33 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

schurk, stiekem nog even die 0.5W toevoegen terwijl ik aan het typen ben.

En het is nog fout ook, het is ruim 0,6W ;)

Ik hoop dat die printjes toch wel betrouwbaar gaan werken.
Ik ga ze ook toepassen in een ontwerp wat moet monitoren of 8 automaten nog in bedrijf zijn en dit betreft geen hobby project.
dit naar aanleiding van dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/140694
In die toepassing staat dit circuit dus continu in bedrijf.

Indien de elco hier een zwak punt in de schakel is, dan kan er die bij mij eventueel wel af. Die filtering kan ik in SW nog wel opvangen, gezien het niet heel tijd kritisch is.

Dat Chinees printje met nylon bouten is een prima idee.

De schakeling is helemaal niet kritisch, als dat maar ééns per week even gaat werken zal het nog veel zijn.

maartenbakker

Golden Member

Ik schat de elco in als zwak punt, ze zullen een 1000 uur 85 graden type toegepast hebben. Als hij dat al haalt, want het blijft natuurlijk goedkoop en Chinees. Circa 600mW (oops) valt inderdaad nog wel mee, maar ik weet natuurlijk niet hoe goed die warmte wegkan. Ik zou hem zelf inderdaad gewoon weglaten als het langdurig onder spanning moet staan.

Voor eens per week zal het ook met elco wel loslopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 oktober 2018 17:06:42 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 oktober 2018 13:53:22 schreef Thevel:
[...]En het is nog fout ook, het is ruim 0,6W ;)

Het wordt 0,3W als je een diode in serie met de weerstand opneemt. Maar dan 'ziet' de Arduino de helft van de tijd niks.

KGE

Golden Member

Enige nadeel aan dat Ali printje is dat het qua isolatie/kruipafstand naadje is: Opto zou officieel in 'spreidstand' moeten staan en idealiter een sleufje er onder gefreesd moeten hebben.

ik wil/kan de elco's eventueel vervangen door wat betere, maar moet ik dan op letten.
Als ik bij farnell zoek op elco's 10u/25V van Panasonic bijvoorbeeld, val ik niet achterover van de prijs voor deze aantallen die ik nodig heb. Maar hoe wordt de verwachte levensduur aangegeven in de datasheet?

Op 1 oktober 2018 13:53:22 schreef Thevel:
[...]En het is nog fout ook, het is ruim 0,6W ;)

Echt waar? Bij mij niet: 230V^2 / 100k = 0.529W, en dan negeren we nog wat er over de bruggelijkrichter en zenerdiode ook nog spanning valt, waarmee zowel de spanning over als stroom door die 100k weerstand nog wat kleiner zijn.

Op 1 oktober 2018 17:05:56 schreef maartenbakker:ze zullen een 1000 uur 85 graden type toegepast hebben.

Waarschijnlijk wel, maar de rimpelstroom is daar natuurlijk ook verwaarloosbaar klein, dus de eigen opwarming van die elco ook, dat scheelt een boel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ik had de spanningsval meegerekend maar geen berekening op 244V netspanning gedaan. Dan kom je wel over 0,55W heen. Vermoedelijk bedoelde hij zoiets.

Op rimpelstromen lager dan de maximale is de levensduur tenminste de aangegeven (wordt vaak door de fabrikant niet heel nauwkeurig opgegeven, soms staat er iets als bij 25 graden en de helft van de rimpel gaat hij minstens een aantal uren met 6 cijfers mee), als de elco aan zijn datasheet voldoet. Alsnog weet ik uit reparatie-ervaring dat ook een halve watt naast een elco verstoken, wat met de levensduur doet als de koeling verder matig is.

Op 3 oktober 2018 07:58:17 schreef Stijnos:
ik wil/kan de elco's eventueel vervangen door wat betere, maar moet ik dan op letten.
Als ik bij farnell zoek op elco's 10u/25V van Panasonic bijvoorbeeld, val ik niet achterover van de prijs voor deze aantallen die ik nodig heb. Maar hoe wordt de verwachte levensduur aangegeven in de datasheet?

De levensduur luidt in uren bij max temp en max rimpel. Bij elke 10 graden lager verdubbelt deze. De rimpel blijft onder max dus in de praktijk gaat hij dan nog wat langer mee. Uit het hoofd zou ik zeggen dat van Panasonic, de FR serie de beste prijs/levensduurverhouding zal hebben. Of anders FM.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 oktober 2018 12:59:21 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 3 oktober 2018 09:00:40 schreef SparkyGSX:
[...]Echt waar? Bij mij niet: 230V^2 / 100k = 0.529W, en dan negeren we nog wat er over de bruggelijkrichter en zenerdiode ook nog spanning valt, waarmee zowel de spanning over als stroom door die 100k weerstand nog wat kleiner zijn.

Je hebt gelijk, in de online rekenmachine kon ik de berekening nog terug vinden en zie dat ik 250 ipv 230 had ingevoerd.
En typo dus....