Hallo, bedankt allemaal voor de reacties en het meelezen.
@Keees, ik weet natuurlijk niet precies wat je van plan bent te gaan bouwen. Maar ik zal de voortgang van dit project in ieder geval hier blijven posten. Als je vragen hebt, of iets te laten zien, ik ben benieuwd
De bevindingen tav het laatste peakdetector schema (3okt)
Deze werkt naar verwachting. Dat betekent dat het door de weinige lekstroom bij het verlagen van de amplitude erg lang duurt voordat de uitgang van de detector weer op het nieuwe niveau gezakt is. Voor mijn toepassing is dat ongewenst, ik ga dit verder niet gebruiken. Maar als je een peakdetector nodig hebt voor een signaal wat betreft de amplitude redelijk stabiel is kan ik het aanraden.
Wat wil ik nou met de peak/envelope detector bereiken?
Als ik de zaagtand op 'maat' maak/instel met de potmeters. Wil ik een uitgang met het hoogste DC level en het laagste DC level van de zaagtand (schakelbaar, anders moet ik daar 2 fysieke uitgangen van maken). Deze uitgang voer ik aan de VCO. Zo kan ik met een op de VCO aangesloten counter de frequentierange controleren/zien. Maw de start en eind frequentie van de sweep die ik instel. Ik noem deze uitgang maar even de 'envelope' uitgang.
Bovenstaande betekend dat als ik aan een knop draai voor de offset of de amplitude van de zaagtand, ik graag zie dat de envelope uitgang snel volgt/mee loopt. Zodat ik ook snel op de counter zie wat ik doe.
Het nieuwe detector schema
De lekstroom door de diodes in het schema van 2 okt is in mijn geval dus gewenst, de condensatoren lopen relatief snel leeg, zo 'volgt' de envelope-uitgang het zaagtandsignaal direct. De uitgang moet dus zo responsief mogelijk zijn. Echter het mee 'zakken' van signalen ging toch nog wat traag, maar dat heb ik nu opgelost.
De in het datasheet opgegeven lekstroom van de 1N4148 is 25nA. Ik dacht, als ik nou eens kijk naar een shottkydiode, die lekken wat meer. Een BAT85 heeft een reverse current van 2uA. 80 x zoveel! Deze waarden zijn in de datasheet uiteraard bij opgegeven spanning en temp, maar die zijn typical ±20V en 25°C.
Met de BAT85 werkte de detector super responsief, geen enkele merkbare vertraging. Echter ontstond er dan wel wat meer rimpel aan de uitgang, dit heb ik opgelost door de condensatoren te verhogen naar 2.7n. Onderstaande schema doet precies wat ik wil.
@blackdog, het is toch zo dat (binnen grenzen) de opamp eventuele verandering door temperatuur 'weg' regelt? Ik heb bovenstaand uitgelegd wat de bedoeling van de (detector)schakeling is. Bij het instellen van de sweep de piekwaarden 'even' controleren.
Als de lekstroom van de diode binnen normale omstandigheden (kamertemperatuur ±10 graden oid) een paar procent veranderd denk ik dat ik daar in mijn toepassing niet veel last van heb, de te meten piek waarden blijven immers hetzelfde. Maar ik ga in ieder geval nog eens testen of het gedrag merkbaar veranderd als ik bijv. met de fohn over het breadboard blaas. En blijkbaar heeft licht ook nog invloed. Hoe werkt dat? in de datasheets staat er niets over.
@electron920. Ik snap nu wat je bedoelt. C1 uit de zaagtandgenerator wordt ontladen via de discharge transistor in de 555, ik kan dit ontlaadproces niet versnellen. Misschien kan ik het signaal op het juiste moment kortsluiten om de flank stijl te krijgen. Hoe zou ik dat kunnen doen?
Wat betreft het 'complexe' detector circuit. Ik heb de buffers (B opamps) achter de detectors gezet omdat ik niet precies weet op wat voor VCO ik dit toekomstig wellicht ga aansluiten.
Nu heb ik een Krohn Hite 5400A staan, de CV ingang heeft een impedantie van 5kΩ Zonder buffer onstaat er bij deze impedantie teveel rimpel. Bovendien kan de TL082 kortgesloten worden.
Zo, weer een heel verhaal. Ik ga het totaalschema nog in orde maken en wat tests doen. Daarna een kastje zoeken en de boel op een gaatjesprint zetten.