Logo8 lichtsturing

Hallo,

Ik ben op zoek naar een LOGO! programma (FBD) voor volgende opdracht:
één drukknop
twee uitgangen (lichtgroepen)

Wanneer ik kort op de drukknop duw gaan Q1 en Q2 aan. Na een kwartier moet Q2 uitgaan, een minuut later gaat Q1 uit. Dit om te verwittigen dat het donker gaat worden. Wanneer men nogmaals kort op de drukknop drukt, gaat deze cyclus verder.

Wanneer ik lang (3sec) op de drukknop druk, gaan Q1 en Q2 aan. Na vier uur moet Q2 uitgaan, een minuut later gaat Q1 uit. Zelfde verhaal: wanneer ik terug kort op de drukknop druk, gaat het kwartier in werking, wanneer ik lang op de drukknop druk, gaat de vier uur in werking.

Tot hiertoe lukt het mijzelf ...

Derde stap: Wanneer Q2 aan is (aangezien Q1 langer aan is, dus ook Q1) en ik druk dan op de drukknop zouden Q1 en Q2 moeten uitgaan. Dat lukt me niet ...

Kan iemand mij helpen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat heb je er zelf al van kunnen maken?
Als ik zon programma moet maken, dan maak ik het stukje voor stukje.
Dus zoals bij jou, 1e opgave. Helemaal maken en testen totdat het goed werkt.
Dan het 2e deel er bij maken. Ook weer testen totdat het weer helemaal goed is, etc.

Tip: Maak gebruik van RS blokken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeternietoe ;-) Heb hier twee schakelingen, met beide hetzelfde eindresultaat. Maar het lukt me niet om, wanneer de lampen branden deze uit te schakelen. Over deze derde stap heb ik m'n hersenpan al bijna gebroken ;-)

Op 1 oktober 2018 17:23:22 schreef Daf1977:
Toeternietoe ;-) Heb hier twee schakelingen, met beide hetzelfde eindresultaat. Maar het lukt me niet om, wanneer de lampen branden deze uit te schakelen. Over deze derde stap heb ik m'n hersenpan al bijna gebroken ;-)

De de RS bij de eerste weg, en denk de XOF bij de tweede schakeling weg

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat bedoel je met:

Wanneer men nogmaals kort op de drukknop drukt, gaat deze cyclus verder.

Bedoel je dat als je op de drukknop drukt en het licht is aan er eigenlijk niets gebeurt, oftewel de cyclus wordt afgemaakt?

In de bijlage (voor 0BA8) het eerste deel van je schakeling

Verlichting.lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu met een lange drukknop.

Het voldoet niet helemaal aan je wensen.Als de lange tijd aktief is, en er wordt op de drukknop gedrukt dan gaat het licht uit.
Jij had gevraagd om dan de korte tijd in te laten gaan, als dat een probleem is dan moet ik nog effe kl#$%^%en.

Verlichting4.lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hey, bedankt voor je hulp. Heb snel al eens gekeken, er scheelt nog iets. Tis al laat, ik bekijk alles deftig en geef je een uitgebreid antwoord. Thx!, al Toeternietoe hehe ;-)

Toeternietoe,

Ik heb je schakeling eens bekeken en uitgetest. 't Is niet zoals ik zou willen, maar misschien heb ik de opdracht niet erg duidelijk toegelicht.

Deze gaat zo:

één drukknop I1
twee uitgangen Q1 - Q2

Wanneer ik op drukknop I1 druk, moeten Q1 (15 min) en Q2 (14 min) gaan branden. Q1 gaat één minuut later uit dan Q2. Dit om te verwittigen dat alle licht gaat wegvallen.
Wanneer Q2 uit is, en ik druk nogmaals op I1, herstart de tijd terug, ZONDER dat Q1 uitgaat, ook niet heel even.
OF Wanneer Q2 uit is, en ik druk drie seconden op I1, start een langere tijd Q1 (4uur) en Q2 (3uur 59min), ZONDER dat Q1 uitgaat, ook niet heel even.
Omgekeerd moet dit ook kunnen, eerst de langste tijd, daarna herbewapenen met de korte tijd OF de lange tijd.

Tot hiertoe ben ik dus geslaagd ...

Dan nu de uitdaging: wanneer Q1 en Q2 branden deze uitschakelen, met weerom dezelfde drukknop I1.

Dat lukt me tot dusver niet, mijn brainz liggen atm noggal overhoop, teveel nagedacht.

Ik heb jou schakeling geprobeerd, heb er dingen uitgehaald om deze dan bij mijn logica toe te passen, heb zelf nog eens achter oplossingen gezocht, zonder result.

In bijlage stuur ik een hoop probeersels, je zal zien, de logica is dezelfde, maar soms omgekeerd.

Mvg,

Daf

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 7 oktober 2018 22:10:58 (96%)

pamwikkeling

Special Member

@ mdzima
- het hele topic doorlezen is best nuttig voordat je antwoordt.
- en reclame maken voor een L.O.G.O hoeft ook echt niet,
de meeste onder ons weten wel wat dat is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ben nog even aan het stoeien gegaan.
Sorry, ik had niet eerder tijd en of zin.
Is het zo beter?
Ik nog geen tijd gehad om je langepuls (I1 langer dan 3 sec) te kontroleren of deze in alle gevallen goed werkt.
Dat laat ik aan jou.

Verlichting5.lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)