Trapverlichting LED+driver

Langs onze trap zijn 6 inbouwdozen gemaakt inclusief loze leiding naar de trapkast voor het aanbrengen van trapverlichting.

Via Aliexpress heb ik 6 inbouw LEDs gekocht. Ze werden geleverd inclusief 6 losse LED drivers (230V). De losse drivers waren een verrassing, ik had verwacht dat deze waren ingebouwd in het armatuur.

Nu heb ik het volgende probleem: de LED drivers worden relatief warm en er is onvoldoende ruimte in de inbouwdozen voor de losse drivers.

Ik zit zelf te denken aan de volgende oplossingen:

1. Het verlengen van de gelijkstroom draden van de drivers naar de LEDs, zodat ik de drivers in de geventileerde trapkast kan plaatsen. Nadelen:
- de langste draad wordt ongeveer 3.5 meter lang, resulteert dit in spanningsval, waardoor de LEDs niet goed meer functioneren/levensduur wordt beperkt?
- door de loze leiding komen 5x2 aders (toch?) => wat is de minimaal vereiste diameter van de draden?

2. Het vervangen van de 6 losse drivers voor 1 driver en het parallel aansluiten van de LEDs. De driver kan dan in de trapkast worden geplaatst en er komt slechts 1x2 aders door de loze leiding
Nadelen:
- de langste draad blijft 3.5 meter lang
- de leverancier heeft geen specs van de LEDs, hoe kom ik hierachter?

Vooralsnog heb ik achterhaald:
LED 3W, gemeten: 3,33V (type: ZINUO3W)
Driver: 3-4V, 590 mA +-5% (type: ANL.AA345W-02)

Hoe zou ik deze 6 LED armaturen het beste kunnen aansluiten?
Benieuwd naar jullie reactie!

Op 1 oktober 2018 21:22:38 schreef CL:
- de langste draad wordt ongeveer 3.5 meter lang, resulteert dit in spanningsval, waardoor de LEDs niet goed meer functioneren/levensduur wordt beperkt?

Nee, want de driver levert een vaste stroom. Dus de driver met de lange draad zal wat meer spanning moeten geven om die stroom te bereiken. De stroom per led is 590 mA, dat kan je makkelijk door een draadje van 0,75 mm2 jagen. En dan geen netsnoer nemen want dat is te dik om er 5 door de buis te krijgen. Maar luidsprekersnoer zou goed kunnen.

Arco

Special Member

In serie is het beste. De driver moet dan wel (ruim) 6x de ledspanning kunnen leveren.
Driver vlak bij de leds is natuurlijk het beste. Nu krijg je er een paar zendantennes bij... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com