Hete weerstand Technics ST-G460L Tuner

Mijn technics tuner had last van een slechte aan-uitknop welke ik succesvol weer gerepareerd heb. Bij het dichtbouwen van de behuizing viel mijn oog echter op een paar stof/roetplekken in de deksel.

Deze vlek bleek afkomstig van de warme trafo, maar ook van zenerdiode D705 en 1k weerstand R701 welke behoorlijk warm worden. (zelfs het pcb is verkleurd). Dat laatste leek mij vooral niet de bedoeling.

Meten over de 1k weerstand gaf een spanning van ca 18V 16V, wat resulteert in een dissipatie van ongeveer 0.32W 0.256W. Ruim te veel dus. Ik vroeg me af of dit zo ontworpen was.

Ik ben daarom opzoek gegaan naar de service manual van de ST-G460L maar kon deze helaas niet vinden. Wel vond ik er een van de erg lijkende ST-G470, waarvan het schema en print-layout overeen lijkt te komen met wat ik hier heb liggen (in ieder geval voor de voeding). Ik het voedingsdeel in de bijlage gestopt.

De vragen die ik heb zijn:

  • Heeft iemand toevallig een schema van het goede type voor mij?
  • (er vanuit gaande dat mijn huidig schema klopt) De basis- en emittorspanning van Q701 komen redelijk overeen met mijn metingen. Echter op de collector meet ik 31V ten opzichte van ground. Dit verklaart ook meteen de te hoge stroom door R701. Iemand enig idee hoe dit kan komen?
  • Het is mij niet duidelijk hoe de stroom van ground weer terugloopt naar de trafo (via een condensator wellicht?). Kan iemand mij dat uitleggen? Ik vermoed namelijk dat hierin ergens het probleem schuilt. De onderste wikkeling wordt in ieder geval enkel gebruikt voor de gloeidraad van het VFD-display.

alvast bedankt voor jullie hulp!

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Dat is nog eens een creatief-met-kurk voeding, lijkt wel alsof ze iemand ingehuurd hebben die normaal videorecordervoedingen ontwierp voor Akai. 3 voedingsspanningen uit een enkele wikkeling. Kennelijk waren de trafo's die dag niet in de aanbieding maar de diodes en elco's wel.

D701 zorgt voor de massaretour en is de gelijkrichter voor de lage spanning en de helft van de spanningsverdubbelaar voor de hoge spanning. De 19V die volgens het schema op de collector van Q701 zou moeten staan klopt opzich met de schakeling en ik zie niet direct in hoe die zoveel hoger zou kunnen zijn.

Wat meet je op de collector van Q702 en over de secundaire wikkeling van de trafo?

Overigens zijn de aangebakken stofvlekken en wat bruinige printplaat niet uitzonderlijk in het algemeen en op jouw foto's ook niet extreem. Wel vind ik de weerstand en de zener fysiek behoorlijk klein voor de dissipatie die ze volgens jouw meting zouden hebben, dus het zit me niet helemaal lekker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het ziet er inderdaad niet alarmerend uit, evt. kan er een iets zwaardere R en zener gemonteerd worden, op enige afstand van de print voor de luchtcirculatie. De verhoging van de netspanning van 220 naar 230V zal ook aan opwarming meewerken.

typisch bij die japanse apparaten, losse transistoren en weerstanden als spanningsregulator. een 7812 erin met 2x dioden in de - poot en je bent ook klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Op 2 oktober 2018 13:07:29 schreef testman:
typisch bij die japanse apparaten, losse transistoren en weerstanden als spanningsregulator. een 7812 erin met 2x dioden in de - poot en je bent ook klaar..

Toen werd nog niet gekeken op een wattje meer of minder oproken via een transistor. De trafo's waren inderdaad vaak niet in de aanbieding, of de hele boel was geschikt gemaakt voor regionen met flinke permanente onderspanning lijkt het wel.

dat werd altijd zo gedaan, is wrs goedkoper als een 7812 erin zetten. ondanks dat je vaak losse solderingen bij deze goed heet wordende constructies tegenkomt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Blijft natuurlijk wel de vraag waarom de gemeten spanning 50% hoger is dan die in het schema staat.

Overigens kwam je in Japanse apparatuur ook wel hele handen vol spanningsregelaars 78xx e.d. tegen (inclusief losse solderingen). Dat hadden ze dan weer van Philips afgekeken lijkt wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 oktober 2018 17:16:45 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 2 oktober 2018 15:17:18 schreef testman:
dat werd altijd zo gedaan, is wrs goedkoper als een 7812 erin zetten. ondanks dat je vaak losse solderingen bij deze goed heet wordende constructies tegenkomt..

Of het apparaat komt uit een tijd dat de driebenige spanningsregelaars nog niet voorhanden waren. Dat vroege jaren 70 spul.

de eerste 78xx regelaars zijn dacht ik uit eind jaren 70 nog. het is echter een geldkwestie, dat je ze vooral bij japans en chinees spul niet ziet, in audio spul zitten ze vrijwel nooit. cd spelers weer wel, vaak een positieve en negatieve regelaar. philips gebruikte ze wel in hun apparatuur, maar die hadden weer een handje van die dingen niet tegen het koelblok te zetten als het nog net wel kon, waardoor ze nogal warm werden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah nu snap ik hem. Het is een spanningsverdubbelaar waarbij C705 via D702 geladen wordt tijdens de positieve helft van de sinus, en c706 via d701 tijdens de negatieve helft. C706 'duwt' dus eigenlijk de ground omlaag.

Ik heb nog eens gemeten, over de trafo secundair meet ik 12.5V wisselspanning. Tussen GND en de collector van Q702 meet ik ongeveer 15V. Ook de negatieve voeding is hier ca -31V. Overigens heb ik een meetfoutje gemaakt bij R701. Hier staat 16V op ipv 18V. Dit geeft 0.256W wat alsnog te veel is voor een 1/8W weerstand.

Waarschijnlijk hebben ze in dit type een andere trafo gezet zonder de voeding aan te passen. Volgens het schema zou er 5V staan over R701, dit geeft een dissipatie van 0.025W, ruim binnen de specs dus.

Ik denk dat ik de weerstand ga vervangen door eentje van 3.3K 1/4W. Dan loopt er meteen ook minder stroom door de zener, en de transistor zou het daarmee nog steeds moeten doen.

Overigens trekt dit apparaat dus altijd stroom. Als je hem met de knop uitzet staat hij stand-by, mute hij de uitput en wat andere ic's en zet hij de gloeidraad van de vfd uit. Een beetje zonde, dus ik zet hem mooi achter een geschakelde stekkerdoos.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Ook met een zwaardere weerstand belast je de rest van de voeding nog steeds zwaar. Het vreemde is dat het er allemaal niet zo heel aangebakken uitziet. Hoe hoog is je netspanning eigenlijk? Je hebt toch niet per ongeluk een zwevende nul ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 2 oktober 2018 02:14:10 schreef meander:
[*] Heeft iemand toevallig een schema van het goede type voor mij?

Hier het juiste schema Foutje, ik had de verkeerde :(

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 2 oktober 2018 23:54:44 (28%)

Op 2 oktober 2018 23:39:22 schreef maartenbakker:
Ook met een zwaardere weerstand belast je de rest van de voeding nog steeds zwaar. Het vreemde is dat het er allemaal niet zo heel aangebakken uitziet. Hoe hoog is je netspanning eigenlijk? Je hebt toch niet per ongeluk een zwevende nul ofzo?

Mijn netspanning is nu 235V. lijkt me dus normaal. Mijn kookplaat erbij aanzetten (zelfde fase) geeft nauwelijks verschil, dus die nul zit wel goed ;)

Vergeet niet dat het schema voor een ander nagenoeg identiek model is. Alhoewel het er allemaal hetzelfde uitziet op de print, zou het me niet verbazen dat het op 1 cruciaal puntje net iets anders is.

Volgens internet www.hifiengine.com komt dit model uit 1989. Ik heb het ding jaren terug ooit gekregen, en buiten het feit dat de weerstand warm wordt en de knop een beetje haperde, doet ie het nog prima.

Spanning staat en stroom gaat!
Thevel

Golden Member

Op 2 oktober 2018 23:39:22 schreef maartenbakker:
Ook met een zwaardere weerstand belast je de rest van de voeding nog steeds zwaar. Het vreemde is dat het er allemaal niet zo heel aangebakken uitziet. Hoe hoog is je netspanning eigenlijk? Je hebt toch niet per ongeluk een zwevende nul ofzo?

Hoeveel spanning meet je over de weerstand?

Op 3 oktober 2018 00:25:15 schreef Thevel:
[...]Hoeveel spanning meet je over de weerstand?

over de weerstand van 1k meet ik ongeveer 16 volt. 0.256W aan dissipatie dus. Aangezien dit een 1/8 W weerstand is, is dit dus veel te veel.
Als ik hem vervang door 3.3k gaat er een stroom lopen van 5mA (waardoor de zener het ook minder voor zijn kiezen krijgt) en wordt de dissipatie 0.08W. Naar mijn idee zou de transistor dan ook nog prima moeten werken.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 3 oktober 2018 00:44:54 (27%)

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk wel, maar wat is de root cause? Het enige cruciale puntje dat dit zou kunnen veroorzaken: Staat er op jouw trafo een ander codenummer dan in de onderdelenlijst van het schema?

Netspanning is inderdaad niet schrikbarend hoog.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 oktober 2018 01:09:20 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het trafo-nummer komt overeen met die in de service manual. Hmm vreemd. Zou er primair een wikkeling in sluiting liggen waardoor de uitgangsspanning hoger wordt? Lijkt me sterk aangezien hij niet super warm wordt, of er verkleurd uit ziet.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Je hebt toch wel gemeten bij ingeschakelde tuner?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 oktober 2018 01:44:51 schreef maartenbakker:
Je hebt toch wel gemeten bij ingeschakelde tuner?

Ik heb gemeten in stand-by aangezien de spanningen toen het hoogst waren. Als ik hem inschakel zakt de trafospanning van 12.5 naar 11.7

De spanning op de collector van q701 is dan 25V. De spanning tussen de bovenkant van R701 en gnd is ongeveer 27V, en de spanning over R701 is dan 12.8.

Alsnog zijn deze getallen erg aan de hoge kant.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb de weerstand vervangen en de tuner speelt alweer een tijdje prima. De zener en weerstand worden een stuk minder warm nu. Aan de transistoren heb ik niks kunnen doen verder. Ik blijf het een vreemd iets vinden.

Overigens heb ik ook mijn technics sh-e65 equalizer losgehaald, en deze blijkt een soortgelijk probleem te hebben. Ik heb hier geen schema van, maar ook hier wordt de voeding erg heet. De weerstanden achterin zijn zelfs helemaal verkleurd.

Wat mij overigens ook opviel is dat beide apparaten geen randaarde hebben en volgens het typeplaatje dubbel geisoleerd zouden moeten zijn. Van een dubbele isolatie is echter nergens sprake...

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Weerstand, zelfde waarde maar groter vermogen (grotere oppervlakte)?

Waaraan zie je dat er geen dubbele isolatie is? In de trafo kun je het ueberhaupt niet zien, maar buiten de trafo zou je het moeten kunnen zien aan een separatie tussen net en behuizing van minstens 5mm. Ook hebben eventueel aanwezige Y2-condensatoren een veel lagere waarde dan in een geaard apparaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 oktober 2018 00:41:41 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."