Boiler Inventum EDR50 defect na fout Stedin

De Boiler is aangeschaft in Delft vanuit een rijtjeshuis als ik mij niet vergis dus geen boerderij oid, en of deze nu hangt bij een wasmachine nee, wel vlak bij een stinkende vullisbak maar dat zal het niet zijn, kun jij me ergens overtuigen dat groene aanslag op een warmteelement niet goed is of zou zijn ?. vind zelf niks op google.

ik ben wel benieuwd wat het boilerrelais nog deed eigenlijk, ik zie dat die kroonsteen onder de boiler een zwarte en bruine draad bevat, die aan de andere kant zijn gebrugd. dat is wel raar, want normaal heb je maar 1 draad die je handmatig schakelt naar continu met de knopjes op het boilerrelais. ding staat wrs dus altijd aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is correct, in feitte heeft daardoor de dag/nacht stand geen werking dat zei de electricien reeds ook vandaag, ik heb zelf 4 jaar geleden de boiler opgehangen en aangesloten wel op de wijze zoals het voorheen heeft gezeten,aangezien het precies dezelfde boiler was, de conclusie daarin zal zijn dat de EDR50 na een goeie afwasbeurt of douche gewoon leeg is en er op de dag meer verbruikt wordt aan warm water dan de boiler kan leveren, nu de boiler zelf vrij weinig energie verbruikt is het dus niet zo erg dat deze op de dag 2 of 3 x per dag extra verwarmt en soms ook snachts.......

Of dit een negatieve werking op het apparaat heeft ik heb geen idee, enige wat ik weet is dat 4 jaar geleden de oude er uit is gegaan vanwege defecten en lekkage en ik een precies dezelfde heb teruggeplaatst en dus ook 4 jaar lang gewoon plezier had van het apparaat.

of de boiler warmer zetten, met 80 graden water kun je meer water van 50 graden mengen als met 65 graden water. anders heeft het ding te weinig vermogen, 50 liter met 650W is niet heel veel..

de boiler heeft een dag en nacht aansluiting zie ik, zit die aan de andere kant ook bedraad? zo ja kan daar het verschil inzitten, de dagstand heeft miss meer vermogen of een hogere temperatuur ( gezien er maar 1 element inzit ) als de nachtstand..

HenkR

Golden Member

Op 2 oktober 2018 19:26:39 schreef Catman:
De Boiler is aangeschaft in Delft vanuit een rijtjeshuis als ik mij niet vergis dus geen boerderij oid, en of deze nu hangt bij een wasmachine nee, wel vlak bij een stinkende vullisbak maar dat zal het niet zijn, kun jij me ergens overtuigen dat groene aanslag op een warmteelement niet goed is of zou zijn ?. vind zelf niks op google.

niet alles staat op google. Ik heb 8 jaar bij een boilerfabriek gewerkt, eerst als servicecoordinator en later op de R&D afdeling. Ik beroep mij dus op mijn vakkennis en ervaring. De 23 jaar ervaring als servicetechnicus bij een installatiebedrijf tel ik nu even niet mee.

Groet, Henk

AO Smith? daar heb ik ook wat ervaring mee opgedaan, vooral de gasboilers..

Testman ,het zal te maken hebben met dag en nacht tariefen ik heb alleen nooit geweten dat die zwarte draad ws niet doorgelust hoort te zitten om voordeel te hebben in de nacht en dan langzamer opwarmt oid, hoe het precies zit geen idee, als iets werkt en geen torenhoge kosten oplevert is het mij al snel best.

Heb de temp draaiknop altijd op laag staan en geeft wat dat betreft gewoon goed heet water, al was hij naar mijn idee wel sneller koud na een douche .

En warempel ik hoor de tik in de meterkast om 23 uur net gaan, dus het relais schakelt.

Waar moet die zwarte draad normaliter op komen dan Testman ? en wat voor verschillen geeft dat alleen in tarief en snachts minder vlot warm of zit er dan ook ziets in dat ie op bepaalde momenten niet opwarmt oid ?.

HenkR , corrosie onstaat naar mijn idee bij vocht, enige wat ik me daar bij voor kan stellen dat hij recht boven de vaat hangt in de keuken, uiteraard kan het apparaat vroeger voordat ik hem kocht best ergens op eeen verkeerde plek hebben gehangen al moet een boiler bestand zijn tegen plekken als een doucheomgeving of bij een wasmachine, apparaat zag er 4 jaar terug uit als zgan mijn idee dat het hooguit 2 a 3 jaar oud was toen ook zou je met corrosie vochtige omgeving etc mogen verwachten dat het overige ijzerwerk wordt aangetast terwijl dat er zelfs nu na 4 jaar nog als nieuw uit ziet.

Wellicht bedoel je mischien een ander soort vorm van corrosie aangezien bij mij corrosie bruin is danwel door vocht en zonder vocht geen corrosie, hooguit metaalmoeheid of kalkaanslag

Zojuist wel een site gevonden waar groene aanslag wel optreed maar dat doet het dan voornamelijk op koper . en het lijkt er niet op dat die spiralen van koper zijn, zou ik hem mischien nog kunnen solderen zou je zeggen......

https://www.thuisbarista.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=5158

HenkR

Golden Member

@ testman, ik heb bij Daalderop gewerkt :-)

@ mel, een lagedruk kraan is mogelijk, TS heeft op de vraag over de inlaatcombinatie echter (nog) geen antwoord gegeven.

@ Catman, de opbouw van Inventum boilers en de boilers van Daalderop is vrijwel identiek. Ze hebben beide open elementen. Vocht komt in de buizen waar het element in schuift niet voor, zelfs geen condens. Zou dit wel zo zijn dan zou de stapelsteen waar de verwarmingsspiraal op zit daar sporen van laten zien en die staan er niet op. Verder zou de aardlekschakelaar protesteren omdat er dan een aardlekstroom ontstaat.

Het hele verhaal over de problemen met de boiler is vol van aanname's: de monteur zou een leerling kunnen zijn, dit is niet vast gesteld. De boiler kan een overspanning hebben gehad, we weten niet eens of er krachtstroom in de goepenkast zit. Geen krachtstroom in de groepenkast betekend ook geen krachtstroom op de meter. Indien er 400 V op de boiler heeft gestaan was het element bij de eerste opwarming echt stuk gegaan. Je hebt de boiler immers koud getapt. De opwarmtijd is volgens Inventum 4 1/2 uur. In de eerste periode is het element goed gekoeld maar als het water opgewarmd is wordt er niet meer genoeg gekoeld. De buis waar het element ingeschoven is zal dan scheuren of het element brandt door. De groene aanslag uit jouw voorbeeld is trouwens van soldeerflux. Het boilertje heeft deze aanslag op alle soldeernaden. Typisch geval van niet spoelen na het hard-solderen. De zichtbare witte aanslag is kalk. De lasnaden zijn lek. Is niet raar want de lasnaden op de bodem en top zitten op de plaats waar de meeste rek- en strek in het materiaal zit. Als je ergens geen lasnaden wilt hebben dan is het op die plekken :-)

Groet, Henk

Testman : de boiler heeft een dag en nacht aansluiting zie ik, zit die aan de andere kant ook bedraad? zo ja kan daar het verschil inzitten, de dagstand heeft miss meer vermogen of een hogere temperatuur ( gezien er maar 1 element inzit ) als de nachtstand..

De zwarte draad op het schakelrelais zit aangesloten en gaat de groepenkast in voor zover ik weet is de boel aangesloten, als dat niet zo zou zijn zou een verkeerde mindraad aansluiten op het relais niet van invloed zijn.

Dit als je dat bedoelde mocht je bedoelen dat er ook een draad zit op de blauwe draad voor mijn wetenschap de + dan zit daar geen zwarte draad op nee.?, sorry voor de late reactie.

[Bericht gewijzigd door Catman op 3 oktober 2018 00:46:35 (10%)]

HenkR

Golden Member

De blauwe draad is altijd de Nul. In leken taal zou je dat de - kunnen noemen. De fase (+) voor is altijd bruin. De nachtstroomdraad (geschakelde +) is altijd zwart.

Groet, Henk
HenkR

Golden Member

Op 2 oktober 2018 23:16:32 schreef Catman:
het lijkt er niet op dat die spiralen van koper zijn, zou ik hem mischien nog kunnen solderen zou je zeggen......

De constantaandraad van het element kleurt bij opwarmen oranje. De temperatuur is dan ongeveer 500 tot 600 graden. Solderen doe je op een temperatuur van 350 graden. Bij de eerste opwarming gaat dit mis. Hard solderen op een temperatuur van 800 graden of hoger is een oplossing maar ik weet niet welke flux je dan moet gebruiken en of dit kan.

Groet, Henk
maartenbakker

Golden Member

Inelkaar draaien en borax gebruiken als flux ;) Althans zo deden ze dat vroeger...

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een amp verbinder van de isolatie ontdoen, de draad aan weerszijden erin steken en aanknijpen. optwisten en omvouwen werkt ook, wel lang zat twisten en niet te strak draaien.

Bij deze het nieuwe element.
Zal hem zo inbouwen en laten weten of het werkt.
Update : Zijn er nog zaken die ik moet controleren of doen bij de vervanging ? rode knop schakelrelais en stroom erop uiteraard , heb hem precies zo aangesloten zoals de oude eruit kwam, maar ik hoor hem niet verders, warmt ook niet op denk ik, zal even 30 minuten wachten maar het geluid is er niet wat je moet horen.

Als je twijfelt, controleer dan gewoon of er spanning staat over het element. Als dat zo is dan zou ie het toch moeten doen.

Spanning staat en stroom gaat!
HenkR

Golden Member

Normaal gesproken zou hij zacht moeten gaan zoemen bij opwarmen.

Groet, Henk

Net even los gehad, hij wordt wel warm maar volgens mij niet op vol vermogen, inmiddels de zwarte draad maar even los gelaten dag/nacht stand weet niet of dat verschil uitmaakt.
Nog een vraag heb net hierom ook nog even gebeld met Hoogenboom Brielle en gezegd dat hij naar mijn idee niet opwarmt, hierop werd gevraagd hoe oud de boiler is en als ik het goed heb het 4de kwartaal van 2012 aan de hand van het serienummer : 4120225
Is dat correct ?.

[Bericht gewijzigd door Catman op 3 oktober 2018 12:14:10 (43%)]

Het oude element is veel heet geweest zo te zien. Als het goed is, is toen de droogkookbeveiliging ook getript. Spanning meten met een 2polige meter over het element.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hij wordt al warm maar duurt een eeuwigheid, naar mijn idee, uiteraard was hij helemaal koud dus gelijk een zware klus voor de boeg, en als je erop zit te wachten duurt het gewoon lang, wel dat de bruine draad niet goed vast zat dus wellicht had ie slecht stroom met onderbrekingen, water wordt heet maar zoals je weet duurt dik 4 uur.

MNM(tm)

Golden Member

50 liter water warm stoken met 650W duurt ook even...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Ledlover

Golden Member

200ml water koken met 650w duurt grofweg 2 minuten... Reken maar door.

Zo mensen heb zonet lekker gedouched maw hij werkt naar behoren gelukkig.

Nog een kleine update : Heb uiteraard met Stedin hierover contact gehad, Deze heeft een klachtendossier aangemaakt en mij hierin bijgestaan, na het totaalplaatje beoordeelt te hebben heeft Stedin besloten om mij de onkosten te vergoeden.

Wat een duimpje op is voor Stedin, toch nog goed door ze geholpen en bijgestaan.

Bedankt voor al jullie reactie,s en beoordelingen.

HenkR

Golden Member

Ik ben blij dat het goed opgelost is. Bedankt voor het melden van de goede afloop.

Groet, Henk