Filter voor analoge ingang uC

Het is ook mogelijk dat de storing binnenkomt op de sensor zelf, en daar nog eens versterkt wordt. Ik zou proberen wat er gebeurd als je het signaal bij de stekker van de sensor met 2 weerstanden op de halve voedingsspanning hangt. Als alternatief zou je een batterij kunnen gebruiken om 1.5V op de signaaldraad te zetten, zodat je een strakke DC spanning hebt om te meten. Kortsluiten naar de ground geeft niet hetzelfde resultaat, omdat dat waarschijnlijk ook de ondergrens van je ADC is.

Die opamp direct aan de ingang gaat echt mis als de storing groot genoeg is dat er pieken buiten je voedingsspanning komen! Laatst nog een keer voor herhaling naar een EMC cursus geweest, en daar was de boodschap ook duidelijk: éérst de basis filteren, dan pas clampen en versterken!

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 4 oktober 2018 11:02:32 (23%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inmiddels wat initiële testen gedaan.Ik heb nu een filtertje ingebouwd van 1uF en 10K en aan de 1uF een 10nF parallel.

Zonder dit filter (oorspronkelijke constructie) schommelde de druk uitlezing ongeveer 10mbar op het display. Met filter is dit nagenoeg 0, een enkele keer verspringt deze 1 mbar.
Ik ben nu aan het kijken of ik de boel in storing kan krijgen door allerlei vervuilers aan te zetten in de buurt van de opstelling. Tot op heden blijft de uitlezing stabiel.

Wel heb ik ontdekt dat de sensoren zelf ook wel verschil in zit zoals Sparky vermoedde. Ik heb 10 sensoren uit het schap gepakt en deze allemaal getest.
In eerste instantie gewoon droog aangekoppeld en dan werken ze allemaal.
Vervolgens allemaal gekoppeld aan een klein waterreservoir en dan is er één die enorm begint te ruisen. Droog (bij 0 bar) is het signaal stabiel, zodra er ook maar iets van druk op de sensor komt dan schommelt het signaal enorm.
Ik vermoed dus een fout in de betreffende sensor.
Dit is niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem maar wel een teken dat ik de sensoren dus beter moet testen.

Sparky, bedoel je de test met aangesloten sensor? Een gelijkaardige test heb ik al uitgevoerd maar dan zonder sensor. Ik heb een functie generator gebruikt om dan een DC spanning aan te bieden inclusief ruis. Of eigenlijk, een sinus met een DC offset.
Zonder filter gaf dat nogal wat storing, met filter is het signaal stabiel tot op de mbar uitlezing.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Ik bedoel een test zonder sensor, dus met een spanningsdeler of batterij op de plaats van de sensor om een signaal te maken dat binnen het meetbereik valt, en dan te kijken naar de storing terwijl die BLDC controllers aan staan. Op die manier kun je vaststellen of het in de sensor zelf fout gaat, of onderweg van de sensor naar je eigen board.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 4 oktober 2018 13:46:57 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Aha, op die manier. Nadeel/probleem is dat ik die controllers hier niet heb. Ik weet van de klant dat die ze heeft hangen en dat het probleem weg is als deze controllers uitstaan.

Tot op heden heb ik de storing nog niet kunnen reproduceren. Ik zal nog wat verder testen en anders zal ik in overleg met de klant de dingen terugsturen zodat we kunnen zien hoe ze daar functioneren.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Tot nog toe blijft het systeem met filter in een testopstelling goed draaien. Ook als ik op diverse manieren storing introduceer.

Wel kreeg ik vandaag bericht van de klant, waar het systeem af en toe een storing geeft.
Het blijkt dat op ongeveer 50m van de opstelplaats van ons product een röntgen afdeling van een ziekenhuis zit. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de instraling.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Arco

Special Member

Ik neem aan dat als je er op 50mtr nog last van hebt, er wel iets grondig mis is in dat ziekenhuis... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb werkelijk geen idee wat er in zo'n röntgen machine (en er omheen) gebeurd. Maar 50m is inderdaad een heel eind.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
benleentje

Golden Member

Ik kan me al niet voorstellen dat in de kamer naast de röntgen apparatuur al straling te meten is, dus zeker niet op 50 meter afstand

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

In de kamer ernaast zou ook 'veilig' moeten zijn...
Ik heb wel andere verhalen gehoord van een ex-collega, die in de jaren '70 ziekenhuisapparatuur voor Philips installeerde.

Die zei dat doorvoeren naar andere ruimtes soms gewoon met proppen oude kranten werden dichtgestopt bij gebrek aan het juiste materiaal... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com