bestaat dit, een elektrische desoldeerpomp

maartenbakker

Golden Member

Op 5 oktober 2018 02:52:09 schreef Kaspervlz:
@ Maartenbakker. Wanneer gebruik je een drijfgas? Volgens mij als je een vloeistof wilt verspuiten, echter perslucht is al gas en geheid dus zonder toevoegingen.

Misschien druk ik me onduidelijk uit. De inhoud van de bus bestaat voor 100% uit drijfgas, er zit geen perslucht in. Dat drukt veel te slecht samen om commercieel te verkopen.

Omdat je zelf nog geen MSDS hebt opgezocht, heb ik dat even gedaan en eigenlijk best goed nieuws voor het milieu. Kontakt chemie is kennelijk al overgestapt op R1234, zie MSDS Druckluft 67 waarin staat dat zij tegenwoordig trans-1,3,3,3-tetrafluoroprop-1-ene gebruiken.

Zeer grote kans dat er in oudere en/of goedkopere spuitbussen 1,1,2,2-tetrafluorethaan of 1,2,2,2-tetrafluorethaan zit; R134 resp. R134a.

@lieve modjes: als de subdiscussie te lang of verstorend is, kan er misschien een nieuw topic van gemaakt worden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja we stoppen met dit (onder) item. Punt is dat de naam van het product in veel spuitbusjes gewoon niet klopt. Vlag en lading, waardoor er verwarring is ontstaan. Kan trouwens mijn BACO spuitflesje, met wel of niet zg perslucht, niet meer vinden en dus stokt het daar ook.

Maar spuitflesjes met gewoon echte samengeperste lucht bestaan wel degelijk en anders een fietsband/ballon of zoiets maar oppompen als bron enz. Wel eventueel drogen-zuiveren dan.

Echter zeer vele fabrikanten noemen het wel perslucht, maar is idd gewoon drijfgas ed en dus potentieel schadelijk voor het milieu enz. Cleaningsgas zou misschien een betere naam zijn er voor, ipv perslucht.

Even goede vrienden, Maartenbakker, we kletsten, denk ik, langs elkaar heen. Maar je info was ok.

Deze link bijv.

https://www.rolithshop.nl/spuitbus-met-lucht-als-drijfmiddel
Het betreft geen spelfout, spuitbussen kunnen ook afgevuld worden met lucht als drijfmiddel! Zuivere lucht als drijfmiddel heeft zich dankzij de revolutionaire ...

LiA (Leven is Avontuur)
Thevel

Golden Member

Op 5 oktober 2018 00:05:48 schreef Henry S.:
Ja dat is zo'n veer, die vangt de tin goed op maar de kluit is niet snel uit de punt te krijgen.

Ik doe dat op de volgende manier:
Het grote gat van de veer houd ik vast met een haakse punttang, in het kleine gat duw ik een kleine soldeerpunt waardoor de tin smelt.
Dan houd ik de soldeerpunt schuin en trek ik de veer een eind uit elkaar en laat hem weer los waardoor de gesmolten tin wegschiet.
Uiteraard leg ik er een metalen bakje onder om de gesmolten tin op te vangen.
Werkt prima!

maartenbakker

Golden Member

@kaspervlz mooi om te zien dat de techniek niet stilstaat! Mijn punt was eigenlijk hetzelfde als het jouwe, voorkomen dat mensen achteloos van alles de lucht in blazen. Tot voor vrij kort waren er ook niet echt goed verkrijgbare alternatieven op de markt, ongeacht de naam, vandaar dat ik er zo nu en dan voor waarschuw.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 oktober 2018 00:05:48 schreef Henry S.:
Ja dat is zo'n veer, die vangt de tin goed op maar de kluit is niet snel uit de punt te krijgen. Ik heb nu een cent rondom afgevijld en in de veer gedrukt zodat het tin niet meer in de punt komt.

Ik heb een ander type veer. Ergens in de één of andere review heb ik eens gelezen dat de veer die jij hebt, het oorspronkelijke type is. Dit desoldeerstation zou ook een kunststof buisje hebben waar de veer in past.

De nieuwe versie heeft een glazen tube met een andere veer en een metalen plaatje achter de veer. Dit kan je zien in het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=_Ar05rKqoEI , zo ergens rond 12:50.

In deze veer kan je makkelijker een cent oid plaatsen.

Ik ben enkel nog op zoek naar een alternatief voor de filters, want ook al slijten ze nu minder snel door het muntje, ze gaan uiteraard niet eeuwig mee.

Marlon

Op 5 oktober 2018 19:13:52 schreef Marlon:ze gaan uiteraard niet eeuwig mee.

Je hebt het over de ZD-915 toch? Die filtertjes kosten slechts EUR 0,312 per stuk bij Farnell, waarom niet gewoon vervangen dan...

Henry S.

Moderator

Op 5 oktober 2018 12:08:38 schreef Thevel:
[...]Ik doe dat op de volgende manier:
Het grote gat van de veer houd ik vast met een haakse punttang, in het kleine gat duw ik een kleine soldeerpunt waardoor de tin smelt.
Dan houd ik de soldeerpunt schuin en trek ik de veer een eind uit elkaar en laat hem weer los waardoor de gesmolten tin wegschiet.
Uiteraard leg ik er een metalen bakje onder om de gesmolten tin op te vangen.
Werkt prima!

Dat wegschieten vond ik wat minder, komt misschien omdat ik JBC en Weller ook gewend ben.

Op 5 oktober 2018 19:13:52 schreef Marlon:
[...]Ik heb een ander type veer. Ergens in de één of andere review heb ik eens gelezen dat de veer die jij hebt, het oorspronkelijke type is. Dit desoldeerstation zou ook een kunststof buisje hebben waar de veer in past.

Klopt helemaal, en daar pas een cent niet in. Daarom heb ik die verkleind naar 3/4 cent ;). En al werkt het maar als een baffel, zodat de punt niet volraakt met 1 grote kluit tin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fzwart

Golden Member

Ik heb een stukje van 2 cm litze afgeknipt en tot een soort bolletje verfrommeld en in de veer gedaan. Die vangt mooi alle tin op en als ie "vol" is maak ik een nieuw bolletje.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Thevel

Golden Member

Bedankt voor de tip, dat zal ik ook eens proberen.

Shiptronic

Overleden

krullen van een pannenspons erin (waarmee je ook de punt schoon maakt)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Bedankt voor de tips fzwart en Ship.

Edit: De cent werkt goed als baffel, het meeste opgezogen tin wordt kleine losse druppeltjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 9 oktober 2018 16:07:59 schreef fzwart:
Ik heb een stukje van 2 cm litze afgeknipt en tot een soort bolletje verfrommeld en in de veer gedaan. Die vangt mooi alle tin op en als ie "vol" is maak ik een nieuw bolletje.

De laatste tijd duw ik een klein plukje watten in de veer, de zuigkracht neemt niet af.
Dat werkt heel goed, de tin hecht zich aan de watten, de watten trek je er uit en vervang je door nieuwe.
De veer blijft brandschoon!

bprosman

Golden Member

Moet je die watten nat maken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

de tin hecht zich aan...

[[ off-topic taalgebonden ]]

Sorry hoor maar waarom hebben sommigen het over "de" tin? Metalen zijn toch allemaal onzijdig? Of gaat het binnenkort over "de koper"? of zelfs een concilie over goud dat nu mannelijk is dan wel vrouwelijk net als de engelen van zoveel eeuwen geleden?

M.a.w. het is toch HET tin? En dan nog, eigenlijk hebben we het over een legering van lood en tin (en nog een beetje van dittum en van dattum).

En kom nu niet af van "jamaar dat zeggen we allemaal" aub.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Taal is een levend iets.
Officieel is het 'het tin'
Vrijwel 'iedereen' zegt: "De tin"
Over een paar jaar is het 'het koper en de tin' en is 'het tin' fout Nederlands.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Taal is een levend iets.

Ja, die dooddoener verwachtte ik al, zo voorspelbaar.

Je tuintje leeft ook, en moet leven, je wilt niet jaar na jaar knalrode rozen (nu ja, ik toch zeker niet).

Maar als je je tuintje maar laat doen, zonder er zorg aan te besteden, dan houd je binnen de kortste keren enkel onkruid over.

Vrijwel 'iedereen' zegt: "De tin"

Dat durf ik te betwijfelen. Zelfs in NL (waar zorg voor de taal een uitstervend verschijnsel lijkt te zijn, helaas) stel ik het enkel vast als het om solderen gaat; in kringen als metallurgie of mijnbouw is het nog steeds "het" tin. En hier in Vlaanderen weet iedereen wel beter. Nuja, bijna iedereen dan toch.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 17 december 2018 19:16:46 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Het is ook geen tin, dus het zal wel 'de legering' moeten wezen, of 'de klos'. Dan krijg je in het spraakgebruik soms inderdaad onjuist gebruik van geslachten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Iedereen die ik ken zegt ook gewoon 'de tin'... ;)
Zelfde als met modem. Is eigenlijk 'de modem', maar (bijna) iedereen zegt 'het modem'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Big_fat_mama; 't zal aan de leeftijd liggen maar ik heb nooit iets anders gezegd dat HET tin.
Collega Arco ken ik niet zodat zijn uitspraak wel kan kloppen.

festina lente

Op 17 december 2018 19:06:53 schreef ohm pi:
Taal is een levend iets.
Officieel is het 'het tin'
Vrijwel 'iedereen' zegt: "De tin"
Over een paar jaar is het 'het koper en de tin' en is 'het tin' fout Nederlands.

Het lood
Het ijzer
Het aluminium
Het zilver
Het goud
en dus ook het tin

Modem is een afkorting van modulator-demodulator. Het is hier Het apparaat maar De modulator.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 17 december 2018 23:00:01 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Ah, wij collegae-leeftijd genoten zijn het dus eens ;)

Een uitzondering is er met een microscoop. Er zijn beroepsgroepen, waar zo'n ding mannelijk is, maar zeker binnen de medische(en biologische?) professie is het ding onzijdig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bij mij is het ook standaard 'de microscoop', ik zou het ook niet anders weten.

Ik vraag nooit om tin, maar ik vermoed dat ik wel gewoon 'geeft mijn het tin es ff an' zou zeggen, of iets van die strekking :P

Het geslachtelijk maken van onzijdige woorden is helaas niet alleen aan geïmporteerde nederlanders voorbehouden ('de meisje heeft me wreed genakt'). 'Geef mij de ... aan' is een veel voorkomende fout, ook onder generatiegenoten van Eric en Piet, maar mogelijk dan de lager geschoolde variant of bij improvisatie tijdens het spreken (zoals ik hierboven meldde).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 17 december 2018 18:53:04 schreef big_fat_mama:
[...]
En kom nu niet af van "jamaar dat zeggen we allemaal" aub.

Nope,

Ik zeg alleen: doe dat ergens anders ...

Thevel

Golden Member

Wat gaan we toch weer heerlijk off-topic... ;)