Bouwlift

Hallo ,
Ik heb een probleem met mijn bouwlift .
De afstandsbediening werkt plots niet meer , ik kan de lift nog wel bedienen via de contactors zelf.
Het bedieningspaneel op de lift zelf werkt ook niet meer .
De sleutel om de lift van stand 0 naar 1 te zetten maakt ook geen contact meer .

Alvast bedankt
Mvg

Eerste indruk is ergens een deur/railing beveiligingsschakelaar die niet meer dicht meldt

Shiptronic

Golden Member

Met dit soort spul, weet wat je doet, of laat er iemand naar kijken die dat dagelijks bij de hand heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou de sleutelschakelaar (waar je hem van 1 op 0 zet) defect zijn?

Verder zitten er op de bouwlift nog eindschakelaars, mogelijk defekt, beschadigd, of weet ik niet wat.
Einschakelaars vaak boven, onder, max last, soms hijskabelbreuk.
En een of meerdere noodstopschakelaars?
En een stuurstroomzekeringetje?
En een draadbreuk?
Draairichting verkeerd kan ook rare zaken geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zekeringen voor de trafo (stuurstroom) gecheckt? Dat blauwe knopje op je motorbeveiliger steekt precies nogal ver uit, is die niet uitgevallen toevallig?
En de sleutel, heb je die uitgemeten of ga je daar van uit dat hij geen contact maakt?

Createur de maleur

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 oktober 2018 22:00:53 (92%)]

Laat me raden,
Dezelfde als die samba gast
Weer allerlei topics gaan ligge volspamme, nu met franse onzin

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Testman, dan zou hij ook niet werken als de contactors ingedrukt worden, toch? Of loopt zo'n motortje ook op 2 fasen..

Ga eerst de veiligheidslijn maar eens meten, heb je geen schema kijk dan naar contacten in het bakje voor de controle van het deurtje, eindcontacten, slappe kabel beveiliging mits aanwezig etc.

Let op! Is een apparaat om personen mee te vervoeren, NIET meer gebruiken totdat de oorzaak duidelijk is. Je wilt geen veroorzaker zijn van afgechopte handen of erger.. ;) Tevens nooit de contacten of veiligheidslijn overbruggen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op 4 oktober 2018 22:15:39 (13%)]

een onbelaste motor loopt op 2 fasen ook wel, maar draait in de soep eenmaal belast of loopt niet meer aan..

dit is wrs geen bouwlift met een kooi voor personen, maar 1 voor bouwmaterialen. anders heb je geen afstandbediening nodig. dit ding heeft alleen contacten, dus kwestie van meten zou ik zeggen. noodstoppen moeten doormeten in normale toestand!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mee eens dat het ergens in de stuurstroom moet zitten..
Gewoon beginnen met meten. Heb ik wel stuurstroom of zo.en dan steeds verder.
Het is en blijft een bouw geval, en er zal niet zachtzinnig mee omgesprongen worden.Kabelbreuk is idd een goede kanshebber.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Heb je die twee zekeringen C1 en C2 al gecontroleerd? En al een keer op het blauwe resetknopje van TH gedrukt?

Die foto van het kastdeurtje is trouwens nutteloos: dat is het typeplaatje van het lege kastje :-)
Dat hele kastje is trouwens nieuw, waarom haal je de maker er niet bij? En maak eens foto's van het schema.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 5 oktober 2018 08:33:11 (20%)]

Op 4 oktober 2018 20:37:21 schreef Toeternietoe:
Zou de sleutelschakelaar (waar je hem van 1 op 0 zet) defect zijn?

Verder zitten er op de bouwlift nog eindschakelaars, mogelijk defekt, beschadigd, of weet ik niet wat.
Einschakelaars vaak boven, onder, max last, soms hijskabelbreuk.
En een of meerdere noodstopschakelaars?
En een stuurstroomzekeringetje?
En een draadbreuk?
Draairichting verkeerd kan ook rare zaken geven.

Wat bedoelt u met draadbreuk ?

Op 5 oktober 2018 08:17:37 schreef GJ_:
Heb je die twee zekeringen C1 en C2 al gecontroleerd? En al een keer op het blauwe resetknopje van TH gedrukt?

Die foto van het kastdeurtje is trouwens nutteloos: dat is het typeplaatje van het lege kastje :-)
Dat hele kastje is trouwens nieuw, waarom haal je de maker er niet bij? En maak eens foto's van het schema.

C1 meet door maar C2 niet , als ik deze omwissel springt de diff .
Op het reset knopje heb ik gedrukt maar dit doet niets .

GJ_

Moderator

Een kapotte zekering is toch wel belangrijke informatie :-)
En een uitschakelende ALS ook wel.
Kennelijk heb je ergens een sluiting naar aarde.

Wat ik de eerste keer al raar vond: op de connector zit op pen 5 een aardedraad. Bij deze connector zit de aarde normaal aan de zijkant. Bovendien zitten in de kast op het ook alle aardetouwtjes op een aardklem. [edit: die kabel gaat niet naar de kast] Hoe zit dat? Waar gaat die draad naartoe?

Op 5 oktober 2018 09:21:36 schreef JensMeirte:
[...]

C1 meet door maar C2 niet , als ik deze omwissel springt de diff .
Op het reset knopje heb ik gedrukt maar dit doet niets .

In C1 en C2 zitten zekeringen, mogelijk is er 1 van defekt.

Draadbreuk is een breuk in een draad, oftewel een ondebreking. Komt wel vaker voor door veelvuldig hebruik van snoeren, of onbedoelde mechanische belastingen (er valt een stuk staal op het snoer) gaat er in het snoer een draadje kapot.
Questie van doormeten.

Toch lijkt het me niet erg verstandig ( lees zeer onverstandig) dat jij zulke zaken probeert aan te pakken.
Door C1 met C2 te verwisselen verwissel je hoofdstroom met stuurstroom, dit kan tot LEVENSGEVAARLIJKE situaties zorgen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 5 oktober 2018 09:50:28 (17%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2018 09:47:55 schreef Toeternietoe:
In C1 en C2 zitten zekeringen, mogelijk is er 1 van defekt.

zover was hij toch al? Hij heeft hem zelfs gewisseld.

bprosman

Golden Member

Wat ik de eerste keer al raar vond: op de connector zit op pen 5 een aardedraad. Bij deze connector zit de aarde normaal aan de zijkant.

@GJ_ Kan het door de rode plakband geen "omgekatte" aardedraad zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De afstandsbediening werkt inderdaad niet meer sinds de kabel is blijven hangen tijdens naar boven gaan . Heb hem uitgemeten en meet perfect door .

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 5 oktober 2018 09:55:38 (33%)]

Op 4 oktober 2018 21:26:01 schreef Appel:
Zekeringen voor de trafo (stuurstroom) gecheckt? Dat blauwe knopje op je motorbeveiliger steekt precies nogal ver uit, is die niet uitgevallen toevallig?
En de sleutel, heb je die uitgemeten of ga je daar van uit dat hij geen contact maakt?

De lift maakt een klik geluid als je van stand 0 naar 1 zet en nu doet hij dat nier meer

GJ_

Moderator

"perfect doormeten"? Heb je ook tussen de verschillende draden onderling gemeten? Dus of er geen sluiting in zit?

We moeten de informatie er echt uitpersen is het niet? Eerst pas na navraag mededelen dat er een zekering uitvliegt, de ALS er uit komt en nu dat de ellende is ontstaan nadat de kabel klem gezeten heeft. Dat had al een half topic kunnen schelen.

Aangezien je niet zo heel erg thuis bent met elektro zou ik zeggen maak twee foto's van de aansluitingen van die kabel aan beide zijden, maak ook nog een tekening en vervang dan die kabel door een geschikte kabel. Grote kans dat je dan klaar bent. Of laat het doen.

Op 5 oktober 2018 09:59:52 schreef GJ_:
"perfect doormeten"? Heb je ook tussen de verschillende draden onderling gemeten? Dus of er geen sluiting in zit?

We moeten de informatie er echt uitpersen is het niet? Eerst pas na navraag mededelen dat er een zekering uitvliegt, de ALS er uit komt en nu dat de ellende is ontstaan nadat de kabel klem gezeten heeft. Dat had al een half topic kunnen schelen.

Aangezien je niet zo heel erg thuis bent met elektro zou ik zeggen maak twee foto's van de aansluitingen van die kabel aan beide zijden, maak ook nog een tekening en vervang dan die kabel door een geschikte kabel. Grote kans dat je dan klaar bent. Of laat het doen.

Ja dat zei ik al hè , de draden in de kabel meten gewoon door dus er is geen sluiting . Dus aan de kabel ligt het niet .

Je hebt verbinding tussen 2 aders van je kabel. Of tussen een ader en het metaal van de lift ergens, kan ook elders zitten. Daarom gaat de ALS eruit als je de zekeringen wisselt. De kapotte zekering moet je wisselen, even de boel uitmeten tussen aarde/metaal en je aders. Dan ga je de fout wel vinden.

Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen, als de TH dus uit staat, dan kan het ook aan motor liggen of de rem van de motor.

Even wat meetwerk dus maar je krijgt al een flinke voorzet, de rest is aan jou.

Op 5 oktober 2018 11:13:33 schreef Appel:
Je hebt verbinding tussen 2 aders van je kabel. Of tussen een ader en het metaal van de lift ergens, kan ook elders zitten. Daarom gaat de ALS eruit als je de zekeringen wisselt. De kapotte zekering moet je wisselen, even de boel uitmeten tussen aarde/metaal en je aders. Dan ga je de fout wel vinden.

Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen, als de TH dus uit staat, dan kan het ook aan motor liggen of de rem van de motor.

Even wat meetwerk dus maar je krijgt al een flinke voorzet, de rest is aan jou.

Bedankt appel

GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2018 11:13:33 schreef Appel:
Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen,...

Die steekt nooit verder uit. Als het th.relais is aangesproken is het raampje er boven geel.